Вносител на проекта на акт в Министерския съвет:
Заместник министър-председател по ефективно управление:
Отговорна институция за провеждане на консултацията:
Администрация на Министерския съвет
Адрес на отговорната институция:
гр. София, ПК 1594, бул. „Дондуков“ № 1
Отговорно звено за провеждане на консултацията:
Дирекция „Модернизация на администрацията“
Лица за контакт:
(имена, адрес на електронна поща и телефонен номер)
Диана Дончева
d.doncheva@government.bg
тел. 02/940 24 94
Галя Иванова
givanova@government.bg
тел. 02/940 36 44
Начини за представяне на предложения и становища:
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗНА наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби на нормативен акт от по-висока степен. Кой точно е законът, даващ основание да се предложат измененията по параграфи 1, 2, 3, 12 и т. н. от проекта на постановление? Отговорът е: няма такъв. И това прави тези изменения в Наредбата за конкурсите абсолютно незаконосъобразни. Къде е "върховенството на закона"???
Поради това предлагам предложенията в тази посока да отпаднат от проекта на нормативен акт.
Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗНА наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби на нормативен акт от по-висока степен. Кой точно е законът, даващ основание да се предложат измененията по параграфи 1, 2, 3, 12 и т. н. от проекта на постановление? Отговорът е: няма такъв. И това прави тези изменения в Наредбата за конкурсите абсолютно незаконосъобразни. Къде е "върховенството на закона"???
Поради това предлагам предложенията в тази посока да отпаднат от проекта на нормативен акт.
Като общ коментар следва да се отбележи, че е недобра юридическа практика, да се използват понятия, да се уреждат процеси и процедури в подзаконови актове, без те да са регламентирани в закони в съответната област. В случая става дума за „споделени услуги“ и възможността органа по назначение да бъде подпомаган от звено в друга администрация.
По същество: да се разчита, че „споделените услуги“ изцяло ще отнемат функциите на експертите по ЧР не е възможно. Отнемат се само действия по администрирането на тези функции. Например, ще се изготвят и се изпращат на „звеното по споделени услуги“ проекти на длъжностни разписания, заповеди, докладни и др. по предложение на органа по назначение. Интересно кой ще му подготвя тези предложения. Дори да е примерно юрист, това са функции по ЧР и следва да се отбележат в длъжностната му характеристика. В общия случай обаче това са експертите по ЧР. Нещо повече те често подпомагат решението на ръководителите във връзка с промени в правоотношенията, кариерното развитие и др., касаещи служителите.
Остават функциите по поддръжка пълнотата на досиетата; воденето на служебните и трудови книжки; регистрите, касаещи служителите; съхранението на декларации; архивирането на документи от такъв характер и др. Остават функциите по процеса на оценяване, съгласуване на длъжностните характеристики, както и разработването на характеристиките на пряко подчинените служители на ръководителя; обработка на личните планове за обучение за съставяне на обобщения план и др. По отношение на обученията на служителите, експертите по ЧР са контактни лица с организациите които ги предоставят.
Идеите да не съществува не само звено , но и служител с функции по ЧР, би могла да се осъществи при наличие на всеобща информационна система, електронни, трудови книжки и регистрите им, електронни формуляри за оценка, електронни длъжностни характеристики, електронен архив и пр., което не е налично. Но дори тогава служител с консултативни и методологични функции по УЧР ще е необходим.
От казаното следва, че на този етап служител с функции по ЧР в администрации ще има - явен или „под прикритие“. Това означава, че такъв служител може да се включва в конкурсните комисии в администрациите, където няма обособено звено по ЧР.
В тази връзка предлагаме навсякъде след думите „липсва обособено звено „Човешки ресурси“ да се добави „или служител с функции по ЧР“.
Ако това не се приеме, с разпоредбите в Наредбата започва заличаване на тази професионална общност в администрацията, което не следва да се допуска.
Като общ коментар следва да се отбележи, че е недобра юридическа практика, да се използват понятия, да се уреждат процеси и процедури в подзаконови актове, без те да са регламентирани в закони в съответната област. В случая става дума за „споделени услуги“ и възможността органа по назначение да бъде подпомаган от звено в друга администрация.
По същество: да се разчита, че „споделените услуги“ изцяло ще отнемат функциите на експертите по ЧР не е възможно. Отнемат се само действия по администрирането на тези функции. Например, ще се изготвят и се изпращат на „звеното по споделени услуги“ проекти на длъжностни разписания, заповеди, докладни и др. по предложение на органа по назначение. Интересно кой ще му подготвя тези предложения. Дори да е примерно юрист, това са функции по ЧР и следва да се отбележат в длъжностната му характеристика. В общия случай обаче това са експертите по ЧР. Нещо повече те често подпомагат решението на ръководителите във връзка с промени в правоотношенията, кариерното развитие и др., касаещи служителите.
Остават функциите по поддръжка пълнотата на досиетата; воденето на служебните и трудови книжки; регистрите, касаещи служителите; съхранението на декларации; архивирането на документи от такъв характер и др. Остават функциите по процеса на оценяване, съгласуване на длъжностните характеристики, както и разработването на характеристиките на пряко подчинените служители на ръководителя; обработка на личните планове за обучение за съставяне на обобщения план и др. По отношение на обученията на служителите, експертите по ЧР са контактни лица с организациите които ги предоставят.
Идеите да не съществува не само звено , но и служител с функции по ЧР, би могла да се осъществи при наличие на всеобща информационна система, електронни, трудови книжки и регистрите им, електронни формуляри за оценка, електронни длъжностни характеристики, електронен архив и пр., което не е налично. Но дори тогава служител с консултативни и методологични функции по УЧР ще е необходим.
От казаното следва, че на този етап служител с функции по ЧР в администрации ще има - явен или „под прикритие“. Това означава, че такъв служител може да се включва в конкурсните комисии в администрациите, където няма обособено звено по ЧР.
В тази връзка предлагаме навсякъде след думите „липсва обособено звено „Човешки ресурси“ да се добави „или служител с функции по ЧР“.
Ако това не се приеме, с разпоредбите в Наредбата започва заличаване на тази професионална общност в администрацията, което не следва да се допуска.
Практиката досега показва, че всеки може да изготвя справка както прецени и съдържанието може да бъде различно. След като човешките ресурси трябва да изготвят справка за дипломите, моля да бъда изготвена справка, която да бъде приложение към наредбата. По този начин няма да има различия в справката.
Практиката досега показва, че всеки може да изготвя справка както прецени и съдържанието може да бъде различно. След като човешките ресурси трябва да изготвят справка за дипломите, моля да бъда изготвена справка, която да бъде приложение към наредбата. По този начин няма да има различия в справката.
24.06.2022
24.07.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В Проекта на постановление се говори за: „модул за провеждане на тестове за компетентности в Портала за работа в държавната администрация“. Такъв модул в Портала за работа няма.
Тестовете за компетентности се съдържат в Платформата за провеждане на тестове. Порталът за работа и Платформата за провеждане на тестовете са две отделни информационни системи, които обменят информация помежду си.
Предлагам да се направи редакция в тази посока.
В Проекта на постановление се говори за: „модул за провеждане на тестове за компетентности в Портала за работа в държавната администрация“. Такъв модул в Портала за работа няма.
Тестовете за компетентности се съдържат в Платформата за провеждане на тестове. Порталът за работа и Платформата за провеждане на тестовете са две отделни информационни системи, които обменят информация помежду си.
Предлагам да се направи редакция в тази посока.