Проектът на Постановление на Министерския съвет за приемане на Правилник за дейността на Съвета по националния радиочестотен спектър е обсъден и приет с решение на Съвета по националния радиочестотен спектър от 03.06.2022 г.
В предложения проект са отразени настъпили промени в Закона за електронните съобщения, влияещи върху работата на СНРЧС, в следствие на прилагане в националното законодателство изискванията на Директива (EС) 2018/1972 на Европейския парламент и на Съвета за установяване на Европейски кодекс за електронни съобщения, както и структурни промени в състава на Министерския съвет.
В Правилника за дейността на Съвета по националния радиочестотен спектър е определен реда за водене на електронния обмен на информация.
Редактирани са текстове за ползване за краткосрочни събития на конкретни радиочестоти и радиочестотни ленти, като са въведени са образци на искане за ползване и е уточнен и реда за съгласуване възможността за ползване.
Уточнени са административни въпроси по организацията и работата на Съвета по националния радиочестотен спектър.
Писмени становища по Проекта на Постановление на Министерския съвет за приемане на Правилник за дейността на Съвета по националния радиочестотен спектър могат да представят в Министерството на транспорта и съобщенията в срок до 05.08.2022 г.
Лице за контакт:
Теодора Пасарелска
Държавен експерт в дирекция „Съобщения“
тел: 02 9409 267
e-mail: tpasarelska@mtitc.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Не става ясно от мотивите към проекта, какво е наложило драстичната промяна (в посока намаление) за необходимото мнозинство за вземане на решения от съвета. В продължение на 20 години решенията са се приемали с мнозинство от три четвърти от гласовете (чл. 13, ал. 1 от действащия правилник), а сега изведнъж и без никаква обосновка се предлага в чл. 14, ал. 1 от проекта, решенията да се приемат само „с мнозинство повече от половината от гласовете на присъстващите членове на Съвета“. Предлагам да остане в сила сега действащото изискване за квалифицирано мнозинство.
Не става ясно от мотивите към проекта, какво е наложило драстичната промяна (в посока намаление) за необходимото мнозинство за вземане на решения от съвета. В продължение на 20 години решенията са се приемали с мнозинство от три четвърти от гласовете (чл. 13, ал. 1 от действащия правилник), а сега изведнъж и без никаква обосновка се предлага в чл. 14, ал. 1 от проекта, решенията да се приемат само „с мнозинство повече от половината от гласовете на присъстващите членове на Съвета“. Предлагам да остане в сила сега действащото изискване за квалифицирано мнозинство.
06.07.2022
05.08.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
А) Предлаганият за включване нов текст в ал. 3 на чл. 1 от Правилник за дейността на Съвета по националния радиочестотен спектър е в противоречие със Закона за гражданското въздухоплаване и Регламент (ЕС) № 2019/123. Причината за това е видна от съпоставката на нормативната регулация по-долу:
Предложение - „чл. 1 (3) Съветът изпълнява функциите на компетентен орган по чл. 302, ал. 1 от Закона за електронните съобщения.“
„чл. 302. (1) При обявяване на военно положение, положение на война или извънредно положение по смисъла на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, комисията по решение на компетентен орган (т.е. СНРЧС съгласно горното) спира временно действието на издадени разрешения за ползване на радиочестотен спектър.
„чл. 1 т. 1 С настоящия регламент се установяват подробни правила за прилагането на функциите за управление на въздушното движение (мрежовите функции)… С него се установяват и правила за управление на кризи в мрежата.
чл. 1 т. 2. Мрежовите функции, предмет на настоящия регламент, са следните:
в) i) радиочестотите в рамките на авиационните честотни ленти, използвани за общо въздушно движение;“
чл. 1, т 3. За целите на изпълнението на мрежовите функции настоящият регламент се прилага по отношение на държавите членки.“
Управлението на мрежата за УВД на ЕС е централизирано, като в регламента за целта са определени отделни:
т.е. обхващат цялостно управлението на въздушното движение и функцията за радиочестотите в гражданското въздухоплаване на ЕС, вкл. и при кризи.
„чл. 16б, ал. 8 Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" изпълнява функциите на Национален орган за управление на честотите за гражданско въздухоплаване по прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/123 на Комисията от 24 януари 2019 г. за определяне на подробни правила за прилагане на мрежовите функции за управление на въздушното движение (УВД) и за отмяна на Регламент (ЕС) № 677/2011 на Комисията“.
На това основание, отчитайки примата на общностното право (чл. 5, ал. 4 от Конституция на Република България) над националното, както и правната сила на регламента спрямо с Правилника на СНРЧС, считаме за незаконосъобразна спрямо гражданското въздухоплаване предлаганата промяна чрез ал. 3 в чл. 1 от проекта на правилника.
Отстраняването на несъответствието би се извършило чрез добавяне в края на изречението ал. 3,чл. 1 на текста: „с изключение на функциите произтичащи от чл. 16б, ал. 8 от Закона за гражданското въздухоплаване“.
Изложеното се основава на одобрена съгласно рег. № 04-17-115/30.05.2022 г. позиция на ГД ГВА.
А) Предлаганият за включване нов текст в ал. 3 на чл. 1 от Правилник за дейността на Съвета по националния радиочестотен спектър е в противоречие със Закона за гражданското въздухоплаване и Регламент (ЕС) № 2019/123. Причината за това е видна от съпоставката на нормативната регулация по-долу:
Предложение - „чл. 1 (3) Съветът изпълнява функциите на компетентен орган по чл. 302, ал. 1 от Закона за електронните съобщения.“
„чл. 302. (1) При обявяване на военно положение, положение на война или извънредно положение по смисъла на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, комисията по решение на компетентен орган (т.е. СНРЧС съгласно горното) спира временно действието на издадени разрешения за ползване на радиочестотен спектър.
„чл. 1 т. 1 С настоящия регламент се установяват подробни правила за прилагането на функциите за управление на въздушното движение (мрежовите функции)… С него се установяват и правила за управление на кризи в мрежата.
чл. 1 т. 2. Мрежовите функции, предмет на настоящия регламент, са следните:
в) i) радиочестотите в рамките на авиационните честотни ленти, използвани за общо въздушно движение;“
чл. 1, т 3. За целите на изпълнението на мрежовите функции настоящият регламент се прилага по отношение на държавите членки.“
Управлението на мрежата за УВД на ЕС е централизирано, като в регламента за целта са определени отделни:
т.е. обхващат цялостно управлението на въздушното движение и функцията за радиочестотите в гражданското въздухоплаване на ЕС, вкл. и при кризи.
„чл. 16б, ал. 8 Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" изпълнява функциите на Национален орган за управление на честотите за гражданско въздухоплаване по прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/123 на Комисията от 24 януари 2019 г. за определяне на подробни правила за прилагане на мрежовите функции за управление на въздушното движение (УВД) и за отмяна на Регламент (ЕС) № 677/2011 на Комисията“.
На това основание, отчитайки примата на общностното право (чл. 5, ал. 4 от Конституция на Република България) над националното, както и правната сила на регламента спрямо с Правилника на СНРЧС, считаме за незаконосъобразна спрямо гражданското въздухоплаване предлаганата промяна чрез ал. 3 в чл. 1 от проекта на правилника.
Отстраняването на несъответствието би се извършило чрез добавяне в края на изречението ал. 3,чл. 1 на текста: „с изключение на функциите произтичащи от чл. 16б, ал. 8 от Закона за гражданското въздухоплаване“.
Изложеното се основава на одобрена съгласно рег. № 04-17-115/30.05.2022 г. позиция на ГД ГВА.