В настоящата редакция на Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби учениците, които са спечелили златен, сребърен или бронзов медал от международна олимпиада, международен конкурс или състезание не са включени като адресати на финансовото подпомагане и стипендия като част от мерките на закрила на деца с изявени дарби. Така действащата нормативна уредба не позволява те да се възползват от предвидените стимулиращи мерки, което не е справедливо от гледна точка на постигнатите от тях резултати.
С настоящия проект на Постановление на Министерския съвет се предлага изменение и допълнение на разпоредбите на чл. 14, ал. 1 и чл. 16, ал. 1 от Наредбата, така че право на закрила да имат и учениците, спечелили златен, сребърен или бронзов медал на международна олимпиада, международен конкурс или състезание в областта на науката, и отговарящи на изискванията за съответна възраст и категория.
Предложените изменения и допълнения на Наредбата ще осигурят равнопоставеност и справедливо разпределение на средствата за еднократно финансово подпомагане и за стипендии на ученици от държавни, общински и частни училища, които са класирани за съответната календарна година по мярка, включена в програмата на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни, общински и частни училища, на място, свързано с получаване на златен, сребърен или бронзов медал от международна олимпиада, международен конкурс или състезание в областта на науката.
Получаването на медал от международни олимпиади, конкурси и състезания е високо отличие и признание за резултатите, постигнати от тези ученици и целта на предложения проект е да се създаде възможност и те, а не само учениците, получили призови места – първо, второ и трето, да получават еднократно финансово подпомагане и стипендии за постигнатите от тях високи резултати и за постиженията им в областта на науката на международно равнище.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
чл.10 "Стипендии за стимулиране на деца с изявени дарби се отпускат на ученици от VІІІ до XІІ клас, класирани до навършване на 18-годишна възраст на национален или международен конкурс, олимпиада или състезание, включени в програмата по чл. 11" от Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби, противоречи на чл.5а от Закона за закрила на детето, а именно:
чл. 5а "Закрилата на деца с изявени дарби се осъществява при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на културата, министъра на образованието и науката, председателя на Държавната агенция за закрила на детето и министъра на младежта и спорта, в която се предвиждат мерки и за:
1. насърчаване на творческите заложби и потребности на децата;
§ 1. По смисъла на този закон
чл.10 "Стипендии за стимулиране на деца с изявени дарби се отпускат на ученици от VІІІ до XІІ клас, класирани до навършване на 18-годишна възраст на национален или международен конкурс, олимпиада или състезание, включени в програмата по чл. 11" от Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби, противоречи на чл.5а от Закона за закрила на детето, а именно:
чл. 5а "Закрилата на деца с изявени дарби се осъществява при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на културата, министъра на образованието и науката, председателя на Държавната агенция за закрила на детето и министъра на младежта и спорта, в която се предвиждат мерки и за:
1. насърчаване на творческите заложби и потребности на децата;
§ 1. По смисъла на този закон
04.11.2022
05.12.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Вкус казал заекът и ...
Имайки се впредвид, че оценките на конкурсите в сферата на изкуствата са субективни както и ред други фактори, които всички участници на конкурси не само ги знаят, но ги и обсъждат, Ви препоръчвам най-сърдечно да направите анализ на случващото се в сферата на образованието по изкуства и да се сравните с други страни с дългогодишен опит.
Моля да има регионални конкурси и последващи национални конкурси с точково оценяване. Всички деца събрали над 90 точки и успели да научат зададена програма да получават етикета надарен и да се включват в специална програма, за да бъде развит техния потенциал, а не систематично затрит заради ... много причини (не го измислям на момента, а е практика в много страни на ЕС).
Специално внимание може да обърнете на децата от провинцията и неучащите се в национални училища по изкуствата. Moля да водите статистика и портфолио на всяко дете, напускащо по една или друга причина национални училища по изкуствата, и да проследявате тяхното развитие и неразвитие извън ситемата, Системата, която е платила с парите на данъкоплатците една основа и после нехае... Моля да се отчете с и в цифри.
Вкус казал заекът и ...
Имайки се впредвид, че оценките на конкурсите в сферата на изкуствата са субективни както и ред други фактори, които всички участници на конкурси не само ги знаят, но ги и обсъждат, Ви препоръчвам най-сърдечно да направите анализ на случващото се в сферата на образованието по изкуства и да се сравните с други страни с дългогодишен опит.
Моля да има регионални конкурси и последващи национални конкурси с точково оценяване. Всички деца събрали над 90 точки и успели да научат зададена програма да получават етикета надарен и да се включват в специална програма, за да бъде развит техния потенциал, а не систематично затрит заради ... много причини (не го измислям на момента, а е практика в много страни на ЕС).
Специално внимание може да обърнете на децата от провинцията и неучащите се в национални училища по изкуствата. Moля да водите статистика и портфолио на всяко дете, напускащо по една или друга причина национални училища по изкуствата, и да проследявате тяхното развитие и неразвитие извън ситемата, Системата, която е платила с парите на данъкоплатците една основа и после нехае... Моля да се отчете с и в цифри.