Министерство на енергетиката
Адрес: София, София, ул. Триадица 8
Електронна поща: e-energy@me.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Във връзка с провежданите обществени консултации и в рамките на техния срок, представяме на вашето внимание становище на ФОНДАЦИЯ „ЮСТИЦИЯ“, относно предвижданите законодателни изменения и съответствието им с изискванията на правото на Европейския съюз.
Едно от предложените законодателни изменения и допълнения се отнася до чл. 5, ал. 2 ЗЕВИ. В обсъждания законопроект е предложено изменение на разпоредбата с текст, формулиран по следния начин:
„(2) Министърът на околната среда и водите, съвместно с министъра на енергетиката разработва План за определяне на една или повече предпочитани зони на сушата и в морето и подходящи за всяка зона технологии за производство на енергия от възобновяеми източници, в който се:
1. дава приоритет на изкуствени и застроени площи, както и на земи с влошено качество, които не могат да се използват в селското стопанство;
2. изключват защитени зони по „Натура 2000“, природни паркове и резервати, установените миграционни маршрути за птици, както и други зони, които се определят с помощта на карти на чувствителните области, с изключение на изкуствените и застроени площи, разположени в тези зони;
3. използват всички подходящи инструменти и данни, за да се определят районите, в които вятърните електрически централи не биха оказали значително въздействие върху околната среда, включително картографиране на чувствителните области на дивата флора и фауна.“
Считаме, че под тази формулировка предложените законодателни изменения не са удачни и не отговарят на изискванията на правото на Европейския съюз.
В случая не споделяме необходимостта от въведеното ограничение в чл. 5, ал. 2, т. 2, с която разпоредба защитените зони по „Натура 2000“, природните паркове и резервати, установените миграционни маршрути за птици, както и други зони, които се определят с помощта на карти на чувствителните области, са изключени като възможни територии, на които да се изграждат технологии за производство на енергия от възобновяеми източници.
Приложението на подобен нормативният текст би изключил възможността в посочените територии да се изграждат водноелектрически централи (ВЕЦ), което от своя страна би довело до обратен на целения със законопроекта ефект.
На стр. 5 от мотивите към законопроекта изрично е посочено, че задължението към министъра на околната среда и водите съвместно с министъра на енергетиката да разработи План за определяне на една или повече предпочитани зони на сушата и в морето и подходящи за всяка зона технологии за производство на енергия от възобновяеми източници (т.е. задължението по чл. 5, ал. 2 от Законопроекта), е въведено с оглед изпълнението на Реформа 6 „Стимулиране на производството на електроенергия от ВЕИ“ по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България (ПВУ).
Следователно като една от основните цели, поставени със законопроекта, може да се приеме стимулирането на производството на електроенергия от ВЕИ, съответно нормативната регулация би следвало да създава именно такива стимули.
В действителност предложената промяна не просто не стимулира производството на енергия от ВЕИ, а дори би го ограничила, доколкото, както се посочи по-горе, в тези територии няма да бъде възможно изграждането на ВЕЦ.
В тази връзка следва да се отчете, че водноелектрическите централи са едни от най-надеждните и щадящи околната среда източници за производство на електрическа енергия. С оглед на това, напълно необосновано е да се поставя забрана за изграждането им в зоните, посочени в чл. 5, ал. 2, т. 2 от законопроекта.
Ноторно известен факт е, че технологията на производство, използвана при ВЕЦ-овете, е пряко свързана с наличието на водни ресурси (най-често реки), които да се използват в процеса на производство. От своя страна, по чисто природно-географски причини, мнозинството от тези водни ресурси попадат в зони, обхванати от предложената т. 2 на чл. 5, ал. 2.
В заключение: предложената забрана ще ограничи в изключителна степен производството на електроенергия от ВЕЦ-ове и по този начин ще бъде постигнат обратен на целения ефект, което не кореспондира с изискванията на правото на ЕС.
Във връзка с провежданите обществени консултации и в рамките на техния срок, представяме на вашето внимание становище на ФОНДАЦИЯ „ЮСТИЦИЯ“, относно предвижданите законодателни изменения и съответствието им с изискванията на правото на Европейския съюз.
Едно от предложените законодателни изменения и допълнения се отнася до чл. 5, ал. 2 ЗЕВИ. В обсъждания законопроект е предложено изменение на разпоредбата с текст, формулиран по следния начин:
„(2) Министърът на околната среда и водите, съвместно с министъра на енергетиката разработва План за определяне на една или повече предпочитани зони на сушата и в морето и подходящи за всяка зона технологии за производство на енергия от възобновяеми източници, в който се:
1. дава приоритет на изкуствени и застроени площи, както и на земи с влошено качество, които не могат да се използват в селското стопанство;
2. изключват защитени зони по „Натура 2000“, природни паркове и резервати, установените миграционни маршрути за птици, както и други зони, които се определят с помощта на карти на чувствителните области, с изключение на изкуствените и застроени площи, разположени в тези зони;
3. използват всички подходящи инструменти и данни, за да се определят районите, в които вятърните електрически централи не биха оказали значително въздействие върху околната среда, включително картографиране на чувствителните области на дивата флора и фауна.“
Считаме, че под тази формулировка предложените законодателни изменения не са удачни и не отговарят на изискванията на правото на Европейския съюз.
В случая не споделяме необходимостта от въведеното ограничение в чл. 5, ал. 2, т. 2, с която разпоредба защитените зони по „Натура 2000“, природните паркове и резервати, установените миграционни маршрути за птици, както и други зони, които се определят с помощта на карти на чувствителните области, са изключени като възможни територии, на които да се изграждат технологии за производство на енергия от възобновяеми източници.
Приложението на подобен нормативният текст би изключил възможността в посочените територии да се изграждат водноелектрически централи (ВЕЦ), което от своя страна би довело до обратен на целения със законопроекта ефект.
На стр. 5 от мотивите към законопроекта изрично е посочено, че задължението към министъра на околната среда и водите съвместно с министъра на енергетиката да разработи План за определяне на една или повече предпочитани зони на сушата и в морето и подходящи за всяка зона технологии за производство на енергия от възобновяеми източници (т.е. задължението по чл. 5, ал. 2 от Законопроекта), е въведено с оглед изпълнението на Реформа 6 „Стимулиране на производството на електроенергия от ВЕИ“ по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България (ПВУ).
Следователно като една от основните цели, поставени със законопроекта, може да се приеме стимулирането на производството на електроенергия от ВЕИ, съответно нормативната регулация би следвало да създава именно такива стимули.
В действителност предложената промяна не просто не стимулира производството на енергия от ВЕИ, а дори би го ограничила, доколкото, както се посочи по-горе, в тези територии няма да бъде възможно изграждането на ВЕЦ.
В тази връзка следва да се отчете, че водноелектрическите централи са едни от най-надеждните и щадящи околната среда източници за производство на електрическа енергия. С оглед на това, напълно необосновано е да се поставя забрана за изграждането им в зоните, посочени в чл. 5, ал. 2, т. 2 от законопроекта.
Ноторно известен факт е, че технологията на производство, използвана при ВЕЦ-овете, е пряко свързана с наличието на водни ресурси (най-често реки), които да се използват в процеса на производство. От своя страна, по чисто природно-географски причини, мнозинството от тези водни ресурси попадат в зони, обхванати от предложената т. 2 на чл. 5, ал. 2.
В заключение: предложената забрана ще ограничи в изключителна степен производството на електроенергия от ВЕЦ-ове и по този начин ще бъде постигнат обратен на целения ефект, което не кореспондира с изискванията на правото на ЕС.
Предложението в чл. 5, ал. 2 направо ще приключи ВЕЦовете. Подобно ограничение поставя под съмнение бъдещото изграждане на нови ВЕцове, които от всички ВЕИта са най-благоприятни с оглед на възможността да се прогнозира производството им.
Предложението в чл. 5, ал. 2 направо ще приключи ВЕЦовете. Подобно ограничение поставя под съмнение бъдещото изграждане на нови ВЕцове, които от всички ВЕИта са най-благоприятни с оглед на възможността да се прогнозира производството им.
8. Предлагани промени в Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
Становище на ЕВН БГ:
С предложените от „ЕВН България“ ЕАД допълнения и становища към отделните текстове по проект на ЗИД на ЗЕВИ целим да допринесем за въвеждането на устойчиви инструменти и законодателство за постигане на националната цел за 27.09 % дял на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия в Република България.
8. Предлагани промени в Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
Становище на ЕВН БГ:
С предложените от „ЕВН България“ ЕАД допълнения и становища към отделните текстове по проект на ЗИД на ЗЕВИ целим да допринесем за въвеждането на устойчиви инструменти и законодателство за постигане на националната цел за 27.09 % дял на енергията от ВИ в брутното крайно потребление на енергия в Република България.
7. Предлагани промени в Закона за енергетиката (ЗЕ):
Становище на ЕВН БГ:
7. Предлагани промени в Закона за енергетиката (ЗЕ):
Становище на ЕВН БГ:
6. Промени свързани с изкупуване, пренос и разпределение на електрическата енергия от възобновяеми източници:
Становище на ЕВН БГ:
6. Промени свързани с изкупуване, пренос и разпределение на електрическата енергия от възобновяеми източници:
Становище на ЕВН БГ:
5. Създаване на условия за развитие на потребители на собствена електрическа енергия от ВИ и общности за възобновяема енергия (чл. 21 и чл. 22 от Директива (ЕС) 2018/2001);
Подход на МЕ: Създаване на условия за потребителите на собствена електрическа енергия от ВИ и за общности за възобновяема енергия, които могат да произвеждат, потребяват, акумулират и продават, произведената от тях електрическа енергия. Със ЗИД на ЗЕВИ се предвижда въвеждането на благоприятна рамка за насърчаване и улесняване на развитието на потреблението на собствена електрическа енергия от ВИ.
Становище на ЕВН БГ:
5. Създаване на условия за развитие на потребители на собствена електрическа енергия от ВИ и общности за възобновяема енергия (чл. 21 и чл. 22 от Директива (ЕС) 2018/2001);
Подход на МЕ: Създаване на условия за потребителите на собствена електрическа енергия от ВИ и за общности за възобновяема енергия, които могат да произвеждат, потребяват, акумулират и продават, произведената от тях електрическа енергия. Със ЗИД на ЗЕВИ се предвижда въвеждането на благоприятна рамка за насърчаване и улесняване на развитието на потреблението на собствена електрическа енергия от ВИ.
Становище на ЕВН БГ:
Облекчения за процедури по присъединяване на производители на енергия от възобновяеми източници. Проекти на възобновяема енергия с електрическа мощност равна или по-малка от 10.8 kW (чл. 17 от Директива (ЕС) 2018/2001);
Облекчения за процедури по присъединяване на производители на енергия от възобновяеми източници. Проекти на възобновяема енергия с електрическа мощност равна или по-малка от 10.8 kW (чл. 17 от Директива (ЕС) 2018/2001);
4. Облекчения за процедури по присъединяване на производители на енергия от възобновяеми източници. Проекти на възобновяема енергия с електрическа мощност равна или по-малка от 10.8 kW (чл. 17 от Директива (ЕС) 2018/2001);
Подход на МЕ: Нов административен ред и срокове за издаване на становища при изключително облекчен режим по ЗУТ и ЗЕ. Нови срокове за присъединяване на ВЕИ-централи.
Становище на ЕВН БГ:
4. Облекчения за процедури по присъединяване на производители на енергия от възобновяеми източници. Проекти на възобновяема енергия с електрическа мощност равна или по-малка от 10.8 kW (чл. 17 от Директива (ЕС) 2018/2001);
Подход на МЕ: Нов административен ред и срокове за издаване на становища при изключително облекчен режим по ЗУТ и ЗЕ. Нови срокове за присъединяване на ВЕИ-централи.
Становище на ЕВН БГ:
Становище по разделите на ЗИД на ЗЕВИ и целите на законопроекта:
Становище на ЕВН БГ:
Подход предлаган от МЕ: Всички нови енергийни обекти с обща инсталирана мощност над 30 kW могат да реализират произведената електрическа енергия на свободния пазар на електрическа енергия.
Становище на ЕВН БГ:
Подход на МЕ: Допълване на административните ангажименти на центровете към общините – заявителят / инвеститорът да не е необходимо да се свързва с други административни органи, за да осъществи процеса на издаване на разрешения, освен ако самият той не предпочете да направи това.
Становище на ЕВН БГ:
Становище по разделите на ЗИД на ЗЕВИ и целите на законопроекта:
Становище на ЕВН БГ:
Подход предлаган от МЕ: Всички нови енергийни обекти с обща инсталирана мощност над 30 kW могат да реализират произведената електрическа енергия на свободния пазар на електрическа енергия.
Становище на ЕВН БГ:
Подход на МЕ: Допълване на административните ангажименти на центровете към общините – заявителят / инвеститорът да не е необходимо да се свързва с други административни органи, за да осъществи процеса на издаване на разрешения, освен ако самият той не предпочете да направи това.
Становище на ЕВН БГ:
ЕВН България“ ЕАД (ЕВН БГ) , заедно с лицензираните дружества в групата, представя становище във връзка със Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ЗИД на ЗЕВИ), който бе оповестен на Портала за обществени консултации към Министерски съвет. Становището ни включва и позицията ни по предлаганите промени в Закона за енергетиката (ЗЕ) и Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
Дружествата от групата на „ЕВН България“ са последователни в подкрепата си за нормативните промени, свързани с декарбонизацията на българската енергетика и устойчиви подходи за реализиране на зеления преход и изпълнение на дейностите, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост. С внимание се запознахме с публикувания за обществено обсъждане Проект ЗИД на ЗЕВИ, който е разработен с цел транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2018/2001 за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници (Директива (ЕС) 2018/2001, Директивата), както и с мотивите към него. ЕВН БГ също изразява становище, че изискванията в Директива (ЕС) 2018/2001 налагат извършването на промени в ЗЕВИ и изготвяне на нов проект на ЗИД на ЗЕВИ, но считаме, че е необходима по-задълбочена дискусия и търсене на експертни решения в хода на общественото обсъждане, за което са отредени само 13 дни.
Отчитаме обстоятелството, че като част от плана REPowerEU, Европейската Комисия предложи преразглеждане на Директива (ЕС) 2018/2001, с което да увеличи на 45 % обвързващата цел на 2030 ЕС за 2030 г. в сравнение с предишното предложение от 40 % от 14 юли 2021 г. и да установи рамка за рационализиране и ускоряване на административния процес за издаване на разрешения за проекти за енергия от възобновяеми източници. На 20 и 21 октомври 2022 г. Европейският съвет призова за по-бързото опростяване на процедурите за издаване на разрешения, за да се ускори широкото навлизане на енергията от възобновяеми източници и на мрежите, включително чрез спешни мерки. Във връзка с разгледаните мерки на 9.11.2022г. е публикуван проект на „Регламент за определяне на рамка за ускоряване на внедряването на енергия от възобновяеми източници“ и считаме за целесъобразно при промените в ЗЕВИ да се съобразим с предложените мерки.
На ниво европейска общност, както и в повечето държави на ниво национални мерки, ясно са очертани плановете за развитие на електропреносната и електроразпределителната мрежа и съответно са основа за бързо ускоряване на дела на нови ВЕИ-централи. В представения проект на ЗИД на ЗЕВИ едностранчиво са представени измененията в условията за присъединяване на ВЕИ-централи, но не и необходимите условия за ускорено развитие на енергийната инфраструктура за пренос и разпределение на електрическа енергия, допълнителна електрификация на енергоемки сектори, електромобилност и зарядна инфраструктура.
В проекта на Член 2 от „Регламент за определяне на рамка за ускоряване на внедряването на енергия от възобновяеми източници“ много ясно е еднозначно е посочен обществения интерес и приоритет:
„По-висш обществен интерес“
(1)По отношение на проектирането, строителството и експлоатацията на инсталации и съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници и тяхното свързване към мрежата, както и на самата мрежа, а също и на съоръженията за съхранение на енергия, е налице презумпция, че те са обекти от по-висш обществен интерес и че обслужват общественото здраве и безопасност, когато се търси баланс между правните интереси в отделните случаи, по-специално, за целите на член 6, параграф 4 и член 16, параграф 1, буква в) от Директива 92/43/ЕИО, член 4, параграф 7 от Директива 2000/60/ЕО и член 9, параграф 1, буква а) от Директива 2009/147/ЕО. Това се прилага само за нови процедури за издаване на разрешения, които са започнали в срока на прилагане на регламента.
(2)Държавите членки гарантират, най-малкото за проекти, за които е признато, че са от по-висш обществен интерес, че при процеса на проектиране и издаване на разрешение, на строителството и експлоатацията на инсталации за енергия от възобновяеми източници и свързаното с тях развитие на мрежова инфраструктура е даден приоритет при постигането на баланс на правните интереси в конкретния случай.
ЕВН България“ ЕАД (ЕВН БГ) , заедно с лицензираните дружества в групата, представя становище във връзка със Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ЗИД на ЗЕВИ), който бе оповестен на Портала за обществени консултации към Министерски съвет. Становището ни включва и позицията ни по предлаганите промени в Закона за енергетиката (ЗЕ) и Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
Дружествата от групата на „ЕВН България“ са последователни в подкрепата си за нормативните промени, свързани с декарбонизацията на българската енергетика и устойчиви подходи за реализиране на зеления преход и изпълнение на дейностите, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост. С внимание се запознахме с публикувания за обществено обсъждане Проект ЗИД на ЗЕВИ, който е разработен с цел транспониране на изискванията на Директива (ЕС) 2018/2001 за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници (Директива (ЕС) 2018/2001, Директивата), както и с мотивите към него. ЕВН БГ също изразява становище, че изискванията в Директива (ЕС) 2018/2001 налагат извършването на промени в ЗЕВИ и изготвяне на нов проект на ЗИД на ЗЕВИ, но считаме, че е необходима по-задълбочена дискусия и търсене на експертни решения в хода на общественото обсъждане, за което са отредени само 13 дни.
Отчитаме обстоятелството, че като част от плана REPowerEU, Европейската Комисия предложи преразглеждане на Директива (ЕС) 2018/2001, с което да увеличи на 45 % обвързващата цел на 2030 ЕС за 2030 г. в сравнение с предишното предложение от 40 % от 14 юли 2021 г. и да установи рамка за рационализиране и ускоряване на административния процес за издаване на разрешения за проекти за енергия от възобновяеми източници. На 20 и 21 октомври 2022 г. Европейският съвет призова за по-бързото опростяване на процедурите за издаване на разрешения, за да се ускори широкото навлизане на енергията от възобновяеми източници и на мрежите, включително чрез спешни мерки. Във връзка с разгледаните мерки на 9.11.2022г. е публикуван проект на „Регламент за определяне на рамка за ускоряване на внедряването на енергия от възобновяеми източници“ и считаме за целесъобразно при промените в ЗЕВИ да се съобразим с предложените мерки.
На ниво европейска общност, както и в повечето държави на ниво национални мерки, ясно са очертани плановете за развитие на електропреносната и електроразпределителната мрежа и съответно са основа за бързо ускоряване на дела на нови ВЕИ-централи. В представения проект на ЗИД на ЗЕВИ едностранчиво са представени измененията в условията за присъединяване на ВЕИ-централи, но не и необходимите условия за ускорено развитие на енергийната инфраструктура за пренос и разпределение на електрическа енергия, допълнителна електрификация на енергоемки сектори, електромобилност и зарядна инфраструктура.
В проекта на Член 2 от „Регламент за определяне на рамка за ускоряване на внедряването на енергия от възобновяеми източници“ много ясно е еднозначно е посочен обществения интерес и приоритет:
„По-висш обществен интерес“
(1)По отношение на проектирането, строителството и експлоатацията на инсталации и съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници и тяхното свързване към мрежата, както и на самата мрежа, а също и на съоръженията за съхранение на енергия, е налице презумпция, че те са обекти от по-висш обществен интерес и че обслужват общественото здраве и безопасност, когато се търси баланс между правните интереси в отделните случаи, по-специално, за целите на член 6, параграф 4 и член 16, параграф 1, буква в) от Директива 92/43/ЕИО, член 4, параграф 7 от Директива 2000/60/ЕО и член 9, параграф 1, буква а) от Директива 2009/147/ЕО. Това се прилага само за нови процедури за издаване на разрешения, които са започнали в срока на прилагане на регламента.
(2)Държавите членки гарантират, най-малкото за проекти, за които е признато, че са от по-висш обществен интерес, че при процеса на проектиране и издаване на разрешение, на строителството и експлоатацията на инсталации за енергия от възобновяеми източници и свързаното с тях развитие на мрежова инфраструктура е даден приоритет при постигането на баланс на правните интереси в конкретния случай.
В ЗУТ са посочени категориите строежи като в трета категория строеж е записано, че не попадат строежите по чл.147, ал.1, т.14 и т.14а т.е. са строежи шеста категория и не се изисква одобрение на инвестиционен проект. В становището на ЕРП е записано, че ОПЕЕВИ отговаря на изискванията на чл.27, ал.5 от ЗЕВИ т.е. мястото на присъединване съвпада с мястото където е монтирано средството за техническо измерване. В моя случай измервателното средство е монтирано на стълб, който е на 4,30 м от границата на имота и в становищетое посочено, че ВЕИ-то ще бъда присъединено там. Администрацията на община Габрово приема, че въпросните 4,30 м са строеж трета категория, за което изисква изготвяне и одобрение на инвестиционен проект, който отнема време и забавя изграждането и въвеждането в експлоатация на ФЕЦ. Предлагам промени в ЗУТ, с които да се уточни, че строежите отговарящи на чл. 27, ал.5 от ЗЕВИ са шеста категория, поради това, че има изградена захранваща инфраструктура. Тезипромени ще улеснят изграждането на ВЕИ и ще допренесът за постигането на Европейските и национални цели за въвеждане на зелена енергия.
В ЗУТ са посочени категориите строежи като в трета категория строеж е записано, че не попадат строежите по чл.147, ал.1, т.14 и т.14а т.е. са строежи шеста категория и не се изисква одобрение на инвестиционен проект. В становището на ЕРП е записано, че ОПЕЕВИ отговаря на изискванията на чл.27, ал.5 от ЗЕВИ т.е. мястото на присъединване съвпада с мястото където е монтирано средството за техническо измерване. В моя случай измервателното средство е монтирано на стълб, който е на 4,30 м от границата на имота и в становищетое посочено, че ВЕИ-то ще бъда присъединено там. Администрацията на община Габрово приема, че въпросните 4,30 м са строеж трета категория, за което изисква изготвяне и одобрение на инвестиционен проект, който отнема време и забавя изграждането и въвеждането в експлоатация на ФЕЦ. Предлагам промени в ЗУТ, с които да се уточни, че строежите отговарящи на чл. 27, ал.5 от ЗЕВИ са шеста категория, поради това, че има изградена захранваща инфраструктура. Тезипромени ще улеснят изграждането на ВЕИ и ще допренесът за постигането на Европейските и национални цели за въвеждане на зелена енергия.
Законодателннте изменения, предвидени в чл. 5, ал. 2 от ЗЕВИ по никакъв начин не държат сметка за технологията, която се използва при водноелектрическите централи и нормата в този и вид се явява изключително ограничаваща, като определено не е съобразена с Конституцията. Съвсем отделен въпрос е, че противоречи на европейските политики и стратегия известни като Green deal. Този текст не само е напълно излишен, но и доста опасен.
Законодателннте изменения, предвидени в чл. 5, ал. 2 от ЗЕВИ по никакъв начин не държат сметка за технологията, която се използва при водноелектрическите централи и нормата в този и вид се явява изключително ограничаваща, като определено не е съобразена с Конституцията. Съвсем отделен въпрос е, че противоречи на европейските политики и стратегия известни като Green deal. Този текст не само е напълно излишен, но и доста опасен.
Институтът за Биомаса и Биогорива - ibb.alle.bg предлага към точка 31 да се прибави и " Инженерна, оранжерийна, свръхбързорастяща (10см/час) Бамбукова Биомаса - SGBB, отглеждана във вертикални многоетажни аеропонни ферми " ; а към точка 32 да се добави : "Инженерно Фъстъчено Олио - ИФО - чист и евтин заместител на дизела, добивано от бързорастящи (60 дни) сортове фъстъци , отглеждани върху рафтове, във вертикални многоетажни аеропонни ферми - biodiesel.alle.bg " , и " Органично Горивно Олио - OFO, 100% карбон-неутрален и евтин заместител на дизела, добивано от BSF-Ларви - ofomobile.alle.bg" .
Институтът за Биомаса и Биогорива - ibb.alle.bg предлага към точка 31 да се прибави и " Инженерна, оранжерийна, свръхбързорастяща (10см/час) Бамбукова Биомаса - SGBB, отглеждана във вертикални многоетажни аеропонни ферми " ; а към точка 32 да се добави : "Инженерно Фъстъчено Олио - ИФО - чист и евтин заместител на дизела, добивано от бързорастящи (60 дни) сортове фъстъци , отглеждани върху рафтове, във вертикални многоетажни аеропонни ферми - biodiesel.alle.bg " , и " Органично Горивно Олио - OFO, 100% карбон-неутрален и евтин заместител на дизела, добивано от BSF-Ларви - ofomobile.alle.bg" .
11.11.2022
24.11.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
На следващо място, важно е да се отчете, че производство на електрическа енергия от ВЕЦ се извършва под строг административен контрол, като се издава Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект, с цел производство на електроенергия посредством ВЕЦ. Това разрешително е ограничено с определен срок на действие, което налага периодично и неговото подновяване.
В самото разрешително са заложени редица изисквания във връзка с опазването на околната среда, за нормалното функциониране на екосистемата и руслото на реката, които производителят трябва да изпълнява съобразно разпоредбата на чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите (ЗВ).
Освен сериозен предварителен контрол, нормативно е уреден и текущ контрол от администрацията. Така в чл. 188, ал. 1, т. 4 от ЗВ е предвидено, че „Директорът на басейновата дирекция или оправомощени от него длъжностни лица контролират: изпълнението на условията на издадените разрешителни по този закон…“.
Във връзка с осъществявания контрол могат да се посочат още разпоредбите на:
Горното е несъмнено доказателство, че дейността по производство на електроенергия чрез ВЕЦ освен надеждна и щадяща околната среда, е още строго контролирана от компетентните органи, поради което липсват сериозни правни аргументи за въвеждането на разглежданото ограничение.
На трето място, анализираната разпоредба създава дискриминационно отношение към ВЕЦ-овете за сметка на други източници на енергия от ВЕИ. По този начин в неравноправно положение се поставят стопанските субекти, произвеждащи енергия от ВЕЦ-ове спрямо субектите, произвеждащи енергия от други ВЕИ – фотоволтаични централи и паркове с вятърни турбини. Горното може да бъде основание дори за оспорване на конституционната съобразност на разпоредбата. Аргументите за този извод са следните:
Както се посочи по-горе чл. 5, ал. 2, т. 2 от законопроекта практически води до сериозно ограничаване възможността за изграждане на ВЕЦ, съответно за произвеждане на електрическа енергия от ВЕЦ. Същевременно подобни ограничения не биха възпрепятствали по никакъв начин изграждането на фотоволтаични централи или вятърни турбини, защото те могат да бъдат построени (даже е препоръчително) в имоти, които са пустеещи, ползват за сметища, които са с лоши производствени характеристики и са висока категория на земята, тъй като самата им технология на производство не е зависима от наличието на вода и реки.
Не бива да се игнорира и още едно обстоятелство, а именно, че технологията за производство на електрическа енергия от водноелектрически централи предполага една относителна стабилност, постоянство и предвидимост на произвежданите количества, което би спомогнало и улеснило балансирането на енергийната система. При производството на електрическа енергия от вятърни турбини и фотоволтаични панели, зависимостта на произвежданите количества електрическа енергия от наличието на вятър или слънце е много голяма, което би могло да доведе и до сериозен дисбаланс в системата с оглед планираното намаляване на производството от топлоелектрически централи в следващите години.
В резултат на всичко изложено намираме, че цитираната разпоредба не кореспондира с правото на ЕС и пряко противоречи на Конституцията на Република България. Ако бъде допуснато тя да стане част от позитивното българско право конкурентни стопански субекти биха били поставени в неравноправни условия за осъществяване на дейността си, а производството на електрическа енергия чрез водноелектрически централи би било изключително трудно за осъществяване, дори невъзможно, поради което считаме, че чл. 5, ал. 2, т. 2 от законопроекта следва от отпадне.
На следващо място, важно е да се отчете, че производство на електрическа енергия от ВЕЦ се извършва под строг административен контрол, като се издава Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект, с цел производство на електроенергия посредством ВЕЦ. Това разрешително е ограничено с определен срок на действие, което налага периодично и неговото подновяване.
В самото разрешително са заложени редица изисквания във връзка с опазването на околната среда, за нормалното функциониране на екосистемата и руслото на реката, които производителят трябва да изпълнява съобразно разпоредбата на чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите (ЗВ).
Освен сериозен предварителен контрол, нормативно е уреден и текущ контрол от администрацията. Така в чл. 188, ал. 1, т. 4 от ЗВ е предвидено, че „Директорът на басейновата дирекция или оправомощени от него длъжностни лица контролират: изпълнението на условията на издадените разрешителни по този закон…“.
Във връзка с осъществявания контрол могат да се посочат още разпоредбите на:
Горното е несъмнено доказателство, че дейността по производство на електроенергия чрез ВЕЦ освен надеждна и щадяща околната среда, е още строго контролирана от компетентните органи, поради което липсват сериозни правни аргументи за въвеждането на разглежданото ограничение.
На трето място, анализираната разпоредба създава дискриминационно отношение към ВЕЦ-овете за сметка на други източници на енергия от ВЕИ. По този начин в неравноправно положение се поставят стопанските субекти, произвеждащи енергия от ВЕЦ-ове спрямо субектите, произвеждащи енергия от други ВЕИ – фотоволтаични централи и паркове с вятърни турбини. Горното може да бъде основание дори за оспорване на конституционната съобразност на разпоредбата. Аргументите за този извод са следните:
Както се посочи по-горе чл. 5, ал. 2, т. 2 от законопроекта практически води до сериозно ограничаване възможността за изграждане на ВЕЦ, съответно за произвеждане на електрическа енергия от ВЕЦ. Същевременно подобни ограничения не биха възпрепятствали по никакъв начин изграждането на фотоволтаични централи или вятърни турбини, защото те могат да бъдат построени (даже е препоръчително) в имоти, които са пустеещи, ползват за сметища, които са с лоши производствени характеристики и са висока категория на земята, тъй като самата им технология на производство не е зависима от наличието на вода и реки.
Не бива да се игнорира и още едно обстоятелство, а именно, че технологията за производство на електрическа енергия от водноелектрически централи предполага една относителна стабилност, постоянство и предвидимост на произвежданите количества, което би спомогнало и улеснило балансирането на енергийната система. При производството на електрическа енергия от вятърни турбини и фотоволтаични панели, зависимостта на произвежданите количества електрическа енергия от наличието на вятър или слънце е много голяма, което би могло да доведе и до сериозен дисбаланс в системата с оглед планираното намаляване на производството от топлоелектрически централи в следващите години.
В резултат на всичко изложено намираме, че цитираната разпоредба не кореспондира с правото на ЕС и пряко противоречи на Конституцията на Република България. Ако бъде допуснато тя да стане част от позитивното българско право конкурентни стопански субекти биха били поставени в неравноправни условия за осъществяване на дейността си, а производството на електрическа енергия чрез водноелектрически централи би било изключително трудно за осъществяване, дори невъзможно, поради което считаме, че чл. 5, ал. 2, т. 2 от законопроекта следва от отпадне.