Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление за мерките по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

21.11.2022 г. 04.12.2022 г. Неактивна

Номер на консултация

7211-K

Област на политика

Енергетика

Тип консултация

---

Тип вносител

Национално

С цел справяне с високите цени на електроенергията, в условията на настоящата енергийна криза, породена от увеличеното търсене на електрическа енергия, ограничаване доставките на природен газ от Русия и заплаха за тяхното прекъсване, ограничения, свързани с технологични и климатични проблеми, бе приет Регламент (ЕС) 2022/1854 от 06 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията (Регламент(ЕС) 2022/1854)

 

Отговорна институция

Министерство на енергетиката
Адрес: София, София, ул. Триадица 8
Електронна поща: e-energy@me.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Иван Иванов 25.11.2022 17:32
Становище на "ЕВН България" ЕАД по проект на ПМС по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854

В допълнение е необходимо да се уточни и знае предварителното съдържанието на предвидената декларация, която се подава във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, предлагана от  Министерство на финансите, както и какъв смисъл се влага в използваните счетоводни термини „приход“ и „разходи“. Предвид спецификата на отчитане на електрическата енергия, предлагаме прецизиране на тестовете и конкретизиране на приходите и разходите, както и използване на отчитане на месечна база по средна продажна цена. Изразяваме своята готовност за участие в по-нататъшни коментари и дискусии, вкл. експертни групи, за да бъде осъществена ефикасна законодателна инициатива

Отново обръщаме внимание върху необходимостта от допълнение на чл. 3 и изричното включване за компенсиране на операторите на разпределителните и преносната мрежи за разликата между средната пазарна цена за базов товар на сегмента „ден напред“ на БНЕБ и определената прогнозна цена от КЕВР за покриване на технологичен разход. Към момента прилагането на този механизъм през последните 10 месеца позволи мрежовите дружества да запазят финансовата си стабилност и ликвидност, осигурявайки до голяма степен и стабилността на електроенергийната система, както и всички крайни потребители на електроенергия да бъдат защитени от потенциален скок на мрежовите тарифи. Именно с оглед на това, обезпокояващо звучат призивите от трибуната на Народното събрание точно тези дружества да бъдат изключени от механизма за компенсации предвиден за 2023 г. Подобно решение неминуемо ще доведе от една страна – до значително повишение на мрежовите тарифи през следващия ценови период, а от друга – до ликвидна криза при мрежовите оператори и невъзможност да закупуват ежедневно необходимите им количества електрическа енергия за покриване на технологичния разход .

 

Вярваме, че повдигнатите от нас въпроси ще бъдат взети предвид преди окончателното имплементиране на Регламента и оставаме на разположение за допълнителни дискусии в процеса по прилагането му в България.

Становище на "ЕВН България" ЕАД по проект на ПМС по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854

В допълнение е необходимо да се уточни и знае предварителното съдържанието на предвидената декларация, която се подава във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, предлагана от  Министерство на финансите, както и какъв смисъл се влага в използваните счетоводни термини „приход“ и „разходи“. Предвид спецификата на отчитане на електрическата енергия, предлагаме прецизиране на тестовете и конкретизиране на приходите и разходите, както и използване на отчитане на месечна база по средна продажна цена. Изразяваме своята готовност за участие в по-нататъшни коментари и дискусии, вкл. експертни групи, за да бъде осъществена ефикасна законодателна инициатива

Отново обръщаме внимание върху необходимостта от допълнение на чл. 3 и изричното включване за компенсиране на операторите на разпределителните и преносната мрежи за разликата между средната пазарна цена за базов товар на сегмента „ден напред“ на БНЕБ и определената прогнозна цена от КЕВР за покриване на технологичен разход. Към момента прилагането на този механизъм през последните 10 месеца позволи мрежовите дружества да запазят финансовата си стабилност и ликвидност, осигурявайки до голяма степен и стабилността на електроенергийната система, както и всички крайни потребители на електроенергия да бъдат защитени от потенциален скок на мрежовите тарифи. Именно с оглед на това, обезпокояващо звучат призивите от трибуната на Народното събрание точно тези дружества да бъдат изключени от механизма за компенсации предвиден за 2023 г. Подобно решение неминуемо ще доведе от една страна – до значително повишение на мрежовите тарифи през следващия ценови период, а от друга – до ликвидна криза при мрежовите оператори и невъзможност да закупуват ежедневно необходимите им количества електрическа енергия за покриване на технологичния разход .

 

Вярваме, че повдигнатите от нас въпроси ще бъдат взети предвид преди окончателното имплементиране на Регламента и оставаме на разположение за допълнителни дискусии в процеса по прилагането му в България.

Иван Иванов 25.11.2022 17:31
Становище на "ЕВН България" ЕАД по проект на ПМС по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854

Във връзка с обявеното на 21.11.2022 г. обществено обсъждане на Проект на Постановление за мерките по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията (Проект на ПМС), в Портала за обществени консултации към Министерски съвет, както и във връзка с предложение, направено между първо и второ четене, за изменение и допълнение законопроект за изменение и допълнение на закона за корпоративното подоходно облагане, № 48-202-01-26 внесен от Министерски съвет,  с настоящото писмо предоставяме на Вашето внимание становището на „ЕВН България“ ЕАД (ЕВН БГ):

 

В допълнение на представеното ни становище относно имплементирането на Регламента, бихме искали да обърнем внимание на някои важни аспекти относно прилагането на мерките съобразно последния проект на Постановление на МС и предложените промени в ЗКПО между първо и второ четене, които обръщаме внимание че текстовете са идентичени с ПМС относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. Считаме, че предвид широкия кръг засегнати лица е необходимо да бъдат изяснени някои основни въпроси преди финализиране и приемане на акта от Министерски съвет и от парламентарните комисии, така че те да бъдат изпълними а именно:

 

По отношение на член 2 от ПМС:

  1. Обръщаме внимание, че текстът на чл. 2 от проекта е прецизиран по отношение на задължените лица, които следва да внасят вноската при съобразяване разпоредбите на чл. 7 от Регламента, като в същия не са включени топлофикационните дружества. Предвид прякото приложение на Регламента в държавите-членки и факта, че актът е обнародван в Официалния вестник на ЕС на 07.10.2022 г. и в по-голямата си част, включително по отношение на чл. 7, е влязъл в сила, то с предвидените разпоредби следва само да се определят реда за събиране и използване на постъпленията от солидарните вноски. Като размерът на всяка целева вноска се изчислява за всяка сделка.
  2. По отношение на алинеи 3 и 4 регламентиращи целевите вноски, които общественият доставчик (ал. 3), съответно търговците на електрическа енергия по ал. 4 внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ (ФСЕС), не става ясно защо формулировката относно изчислителния метод за размера на вноската за обществения доставчик „Национална електрическа компания“ ЕАД и за търговците се определя по различен начин, както и какви са причините за заложените в цитираните алинеи различни проценти на увеличение при определяне размера й – 18% за НЕК и 10 % за търговците при сделки с клиенти на едро респ. 15% при сделки на дребно? Смятаме, че различните проценти не са пропорционални и недискриминационни и могат да нарушат функционирането на ценообразуването на пазара на едро.

 

Становище на "ЕВН България" ЕАД по проект на ПМС по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854

Във връзка с обявеното на 21.11.2022 г. обществено обсъждане на Проект на Постановление за мерките по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията (Проект на ПМС), в Портала за обществени консултации към Министерски съвет, както и във връзка с предложение, направено между първо и второ четене, за изменение и допълнение законопроект за изменение и допълнение на закона за корпоративното подоходно облагане, № 48-202-01-26 внесен от Министерски съвет,  с настоящото писмо предоставяме на Вашето внимание становището на „ЕВН България“ ЕАД (ЕВН БГ):

 

В допълнение на представеното ни становище относно имплементирането на Регламента, бихме искали да обърнем внимание на някои важни аспекти относно прилагането на мерките съобразно последния проект на Постановление на МС и предложените промени в ЗКПО между първо и второ четене, които обръщаме внимание че текстовете са идентичени с ПМС относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. Считаме, че предвид широкия кръг засегнати лица е необходимо да бъдат изяснени някои основни въпроси преди финализиране и приемане на акта от Министерски съвет и от парламентарните комисии, така че те да бъдат изпълними а именно:

 

По отношение на член 2 от ПМС:

  1. Обръщаме внимание, че текстът на чл. 2 от проекта е прецизиран по отношение на задължените лица, които следва да внасят вноската при съобразяване разпоредбите на чл. 7 от Регламента, като в същия не са включени топлофикационните дружества. Предвид прякото приложение на Регламента в държавите-членки и факта, че актът е обнародван в Официалния вестник на ЕС на 07.10.2022 г. и в по-голямата си част, включително по отношение на чл. 7, е влязъл в сила, то с предвидените разпоредби следва само да се определят реда за събиране и използване на постъпленията от солидарните вноски. Като размерът на всяка целева вноска се изчислява за всяка сделка.
  2. По отношение на алинеи 3 и 4 регламентиращи целевите вноски, които общественият доставчик (ал. 3), съответно търговците на електрическа енергия по ал. 4 внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ (ФСЕС), не става ясно защо формулировката относно изчислителния метод за размера на вноската за обществения доставчик „Национална електрическа компания“ ЕАД и за търговците се определя по различен начин, както и какви са причините за заложените в цитираните алинеи различни проценти на увеличение при определяне размера й – 18% за НЕК и 10 % за търговците при сделки с клиенти на едро респ. 15% при сделки на дребно? Смятаме, че различните проценти не са пропорционални и недискриминационни и могат да нарушат функционирането на ценообразуването на пазара на едро.

 

Становище на АОБР

Становището на Асоциацията на организациите на българските работодатели е публикувано на адрес http://aobe.bg/7545-2/

Становище на АОБР

Становището на Асоциацията на организациите на българските работодатели е публикувано на адрес http://aobe.bg/7545-2/

Относно постановление за прилагане на Регламент 2022/1854

След като се отнема положителната разлика на ВЕИ с премия би трябвало да се компенсира отрицателната - иначе ние как да си компенсираме "лошите месеци"?  Та нали те се компенсират от "добрите".   При положение, че вие ни оставяте на нула  в добрите месеци става невъзможно да компенсираме загубите си в лошите.  При това положение трябва да има компенсация от ФСЕС за тези месеци.

Относно постановление за прилагане на Регламент 2022/1854

След като се отнема положителната разлика на ВЕИ с премия би трябвало да се компенсира отрицателната - иначе ние как да си компенсираме "лошите месеци"?  Та нали те се компенсират от "добрите".   При положение, че вие ни оставяте на нула  в добрите месеци става невъзможно да компенсираме загубите си в лошите.  При това положение трябва да има компенсация от ФСЕС за тези месеци.

Проект "Биогориво" за 100% енергийна и финансова независимост на България
През 2023 г. , в Икономическа Зона - Божурище , Институтът по Биомаса и Биогорива (ИББ) - ибб.алле.бг , стартира съвместно с инвеститори от САЩ и Италия, проекта "Биогориво", целящ постигане на 100% Енергийна Независимост на България.
Проектът стартира с изграждането на първата в света Пилотна Аеропонна Инсталация за добив на над 5,000 тона на ден Инженерна, Оранжерийна, 100% С-Неутрална, Свръхбързо-Растяща (10см/час) върху многоетажни рафтове, Бамбукова Биомаса, също така над 1,000 тона на ден Зелен БиоМетан, БиоВодород и още толкова тона ОФО-Биогориво - чист заместител на Дизела , на НУЛЕВА Цена - нула-енергиа.алле.бг , както и на редица стерилно-чисти храни.алле.бг , фуражи, влакна, пулпове, торове, биополимери, и др .
Проектът ще се финансира изцяло по програмата Зелен Трилионен Фонд - греен-триллион.алле.бг .
Изграждането на няколко десетки подобни обекта ще спре изцяло вноса на руски и всякакъв друг природен газ, петрол и храни, ще стартира родно производство и експорт за стотици милиарди евро - в пъти повече от сегашният ни БВП , и ще нареди България сред най-богатите страни в света в рамките на десетина години - бг-развитие.алле.бг .
Проект "Биогориво" за 100% енергийна и финансова независимост на България
През 2023 г. , в Икономическа Зона - Божурище , Институтът по Биомаса и Биогорива (ИББ) - ибб.алле.бг , стартира съвместно с инвеститори от САЩ и Италия, проекта "Биогориво", целящ постигане на 100% Енергийна Независимост на България.
Проектът стартира с изграждането на първата в света Пилотна Аеропонна Инсталация за добив на над 5,000 тона на ден Инженерна, Оранжерийна, 100% С-Неутрална, Свръхбързо-Растяща (10см/час) върху многоетажни рафтове, Бамбукова Биомаса, също така над 1,000 тона на ден Зелен БиоМетан, БиоВодород и още толкова тона ОФО-Биогориво - чист заместител на Дизела , на НУЛЕВА Цена - нула-енергиа.алле.бг , както и на редица стерилно-чисти храни.алле.бг , фуражи, влакна, пулпове, торове, биополимери, и др .
Проектът ще се финансира изцяло по програмата Зелен Трилионен Фонд - греен-триллион.алле.бг .
Изграждането на няколко десетки подобни обекта ще спре изцяло вноса на руски и всякакъв друг природен газ, петрол и храни, ще стартира родно производство и експорт за стотици милиарди евро - в пъти повече от сегашният ни БВП , и ще нареди България сред най-богатите страни в света в рамките на десетина години - бг-развитие.алле.бг .

История

  • Начало на обществената консултация

    21.11.2022

  • Приключване на консултацията

    04.12.2022

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте