С цел справяне с високите цени на електроенергията, в условията на настоящата енергийна криза, породена от увеличеното търсене на електрическа енергия, ограничаване доставките на природен газ от Русия и заплаха за тяхното прекъсване, ограничения, свързани с технологични и климатични проблеми, бе приет Регламент (ЕС) 2022/1854 от 06 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията (Регламент(ЕС) 2022/1854)
Министерство на енергетиката
Адрес: София, София, ул. Триадица 8
Електронна поща: e-energy@me.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Във връзка с обявеното на 21.11.2022 г. обществено обсъждане на Проект на Постановление за мерките по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията (Проект на ПМС), в Портала за обществени консултации към Министерски съвет, както и във връзка с предложение, направено между първо и второ четене, за изменение и допълнение законопроект за изменение и допълнение на закона за корпоративното подоходно облагане, № 48-202-01-26 внесен от Министерски съвет, с настоящото писмо предоставяме на Вашето внимание становището на „ЕВН България“ ЕАД (ЕВН БГ):
В допълнение на представеното ни становище относно имплементирането на Регламента, бихме искали да обърнем внимание на някои важни аспекти относно прилагането на мерките съобразно последния проект на Постановление на МС и предложените промени в ЗКПО между първо и второ четене, които обръщаме внимание че текстовете са идентичени с ПМС относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. Считаме, че предвид широкия кръг засегнати лица е необходимо да бъдат изяснени някои основни въпроси преди финализиране и приемане на акта от Министерски съвет и от парламентарните комисии, така че те да бъдат изпълними а именно:
По отношение на член 2 от ПМС:
Във връзка с обявеното на 21.11.2022 г. обществено обсъждане на Проект на Постановление за мерките по прилагане на Регламент (ЕС) 2022/1854 на Съвета от 6 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията (Проект на ПМС), в Портала за обществени консултации към Министерски съвет, както и във връзка с предложение, направено между първо и второ четене, за изменение и допълнение законопроект за изменение и допълнение на закона за корпоративното подоходно облагане, № 48-202-01-26 внесен от Министерски съвет, с настоящото писмо предоставяме на Вашето внимание становището на „ЕВН България“ ЕАД (ЕВН БГ):
В допълнение на представеното ни становище относно имплементирането на Регламента, бихме искали да обърнем внимание на някои важни аспекти относно прилагането на мерките съобразно последния проект на Постановление на МС и предложените промени в ЗКПО между първо и второ четене, които обръщаме внимание че текстовете са идентичени с ПМС относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. Считаме, че предвид широкия кръг засегнати лица е необходимо да бъдат изяснени някои основни въпроси преди финализиране и приемане на акта от Министерски съвет и от парламентарните комисии, така че те да бъдат изпълними а именно:
По отношение на член 2 от ПМС:
Становището на Асоциацията на организациите на българските работодатели е публикувано на адрес http://aobe.bg/7545-2/
Становището на Асоциацията на организациите на българските работодатели е публикувано на адрес http://aobe.bg/7545-2/
След като се отнема положителната разлика на ВЕИ с премия би трябвало да се компенсира отрицателната - иначе ние как да си компенсираме "лошите месеци"? Та нали те се компенсират от "добрите". При положение, че вие ни оставяте на нула в добрите месеци става невъзможно да компенсираме загубите си в лошите. При това положение трябва да има компенсация от ФСЕС за тези месеци.
След като се отнема положителната разлика на ВЕИ с премия би трябвало да се компенсира отрицателната - иначе ние как да си компенсираме "лошите месеци"? Та нали те се компенсират от "добрите". При положение, че вие ни оставяте на нула в добрите месеци става невъзможно да компенсираме загубите си в лошите. При това положение трябва да има компенсация от ФСЕС за тези месеци.
21.11.2022
04.12.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В допълнение е необходимо да се уточни и знае предварителното съдържанието на предвидената декларация, която се подава във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, предлагана от Министерство на финансите, както и какъв смисъл се влага в използваните счетоводни термини „приход“ и „разходи“. Предвид спецификата на отчитане на електрическата енергия, предлагаме прецизиране на тестовете и конкретизиране на приходите и разходите, както и използване на отчитане на месечна база по средна продажна цена. Изразяваме своята готовност за участие в по-нататъшни коментари и дискусии, вкл. експертни групи, за да бъде осъществена ефикасна законодателна инициатива
Отново обръщаме внимание върху необходимостта от допълнение на чл. 3 и изричното включване за компенсиране на операторите на разпределителните и преносната мрежи за разликата между средната пазарна цена за базов товар на сегмента „ден напред“ на БНЕБ и определената прогнозна цена от КЕВР за покриване на технологичен разход. Към момента прилагането на този механизъм през последните 10 месеца позволи мрежовите дружества да запазят финансовата си стабилност и ликвидност, осигурявайки до голяма степен и стабилността на електроенергийната система, както и всички крайни потребители на електроенергия да бъдат защитени от потенциален скок на мрежовите тарифи. Именно с оглед на това, обезпокояващо звучат призивите от трибуната на Народното събрание точно тези дружества да бъдат изключени от механизма за компенсации предвиден за 2023 г. Подобно решение неминуемо ще доведе от една страна – до значително повишение на мрежовите тарифи през следващия ценови период, а от друга – до ликвидна криза при мрежовите оператори и невъзможност да закупуват ежедневно необходимите им количества електрическа енергия за покриване на технологичния разход .
Вярваме, че повдигнатите от нас въпроси ще бъдат взети предвид преди окончателното имплементиране на Регламента и оставаме на разположение за допълнителни дискусии в процеса по прилагането му в България.
В допълнение е необходимо да се уточни и знае предварителното съдържанието на предвидената декларация, която се подава във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, предлагана от Министерство на финансите, както и какъв смисъл се влага в използваните счетоводни термини „приход“ и „разходи“. Предвид спецификата на отчитане на електрическата енергия, предлагаме прецизиране на тестовете и конкретизиране на приходите и разходите, както и използване на отчитане на месечна база по средна продажна цена. Изразяваме своята готовност за участие в по-нататъшни коментари и дискусии, вкл. експертни групи, за да бъде осъществена ефикасна законодателна инициатива
Отново обръщаме внимание върху необходимостта от допълнение на чл. 3 и изричното включване за компенсиране на операторите на разпределителните и преносната мрежи за разликата между средната пазарна цена за базов товар на сегмента „ден напред“ на БНЕБ и определената прогнозна цена от КЕВР за покриване на технологичен разход. Към момента прилагането на този механизъм през последните 10 месеца позволи мрежовите дружества да запазят финансовата си стабилност и ликвидност, осигурявайки до голяма степен и стабилността на електроенергийната система, както и всички крайни потребители на електроенергия да бъдат защитени от потенциален скок на мрежовите тарифи. Именно с оглед на това, обезпокояващо звучат призивите от трибуната на Народното събрание точно тези дружества да бъдат изключени от механизма за компенсации предвиден за 2023 г. Подобно решение неминуемо ще доведе от една страна – до значително повишение на мрежовите тарифи през следващия ценови период, а от друга – до ликвидна криза при мрежовите оператори и невъзможност да закупуват ежедневно необходимите им количества електрическа енергия за покриване на технологичния разход .
Вярваме, че повдигнатите от нас въпроси ще бъдат взети предвид преди окончателното имплементиране на Регламента и оставаме на разположение за допълнителни дискусии в процеса по прилагането му в България.