Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за несъстоятелност на физическите лица

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

28.02.2023 г. 14.03.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

7393-K

Област на политика

Правосъдие и вътрешни работи

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

Министерството на правосъдието предлага правна уредба на производството по несъстоятелност на физическите лица, която да запълни празнотата и да уреди производството в съответствие с обществените очаквания, както и да изпълни ангажиментите на Република България по Националния план за възстановяване и устойчивост. Законът урежда условията и реда за провеждане на производство по несъстоятелност на физическите лица, които са добросъвестни длъжници и желаят да удовлетворят вземанията на всички свои кредитори в рамките на едно общо производство по изпълнение. Предвидена е възможност за погасяване на задълженията на добросъвестния длъжник след изтичане определен срок, когато са останали неудовлетворени вземания на кредиторите в производството. Поради внесени изменения в текста на законопроекта се провеждат повторно обществени консултации.

 

Отговорна институция

Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Пакет основни документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Goran Stoyanov 09.03.2023 16:50
НЕЛОГИЧНО

Чл. 101. Задълженията на добросъвестния неплатежоспособен длъжник за удовлетворяване на вземанията на кредиторите, посочени в приложения към молбата за откриване на производство по несъстоятелност списък на кредиторите, се погасяват с изтичане на 5-годишен срок от влизането в сила на решението на съда по чл. 38, ал. 4, при условие, че:

1. не са налице основания за недобросъвестност на длъжника по смисъла на чл. 9, ал. 2;

2. цялото негово секвестируемо имущество след влизане в сила на решението на съда по чл. 38, ал. 1, е послужило за удовлетворяване на кредиторите му.

 

Нелогично и безсмислено е изчакване на допълнителен петгодишен срок за добросъвестен длъжник за да се освободи от дълговете си.

При условие ,че даден добросъвестен длъжник все още е в България, взето му е всичкото имущество и вещи, живее под наем, всичките му сметки са под запор, продължава да бъде тормозен от ЧСИ -та и събирачи на дългове и обяви , че е в несъстоятелност, НЕ Е ЛОГИЧНО банките и кредиторите му да очакват ,че до още пет години той ще им плаща нещо и чак тогава ще бъде свободен.

Съществува голяма маса от българи , които са в такава ситуация от 10, 15 дори 20 години. Те отдавна са в сивия сектор. Държавата само губи от това , че не им дава нов шанс да реализират потенциала си. Значителна част от тях са достатъчно добри професионалисти, поради което и не са напуснали държавата.

Просто казано, от  живота на старите вечни длъжници, вече едни 10-20 ГОДИНИ СА ЗАГУБЕНИ, а закона им лепва още 5 години безсмислено изчакване .

Голяма част тези длъжници, са загубили имуществото си в бизнес , където са  били принудени от банките да заложат цялото си имущество за да реализират идеите си.

НЕЛОГИЧНО

Чл. 101. Задълженията на добросъвестния неплатежоспособен длъжник за удовлетворяване на вземанията на кредиторите, посочени в приложения към молбата за откриване на производство по несъстоятелност списък на кредиторите, се погасяват с изтичане на 5-годишен срок от влизането в сила на решението на съда по чл. 38, ал. 4, при условие, че:

1. не са налице основания за недобросъвестност на длъжника по смисъла на чл. 9, ал. 2;

2. цялото негово секвестируемо имущество след влизане в сила на решението на съда по чл. 38, ал. 1, е послужило за удовлетворяване на кредиторите му.

 

Нелогично и безсмислено е изчакване на допълнителен петгодишен срок за добросъвестен длъжник за да се освободи от дълговете си.

При условие ,че даден добросъвестен длъжник все още е в България, взето му е всичкото имущество и вещи, живее под наем, всичките му сметки са под запор, продължава да бъде тормозен от ЧСИ -та и събирачи на дългове и обяви , че е в несъстоятелност, НЕ Е ЛОГИЧНО банките и кредиторите му да очакват ,че до още пет години той ще им плаща нещо и чак тогава ще бъде свободен.

Съществува голяма маса от българи , които са в такава ситуация от 10, 15 дори 20 години. Те отдавна са в сивия сектор. Държавата само губи от това , че не им дава нов шанс да реализират потенциала си. Значителна част от тях са достатъчно добри професионалисти, поради което и не са напуснали държавата.

Просто казано, от  живота на старите вечни длъжници, вече едни 10-20 ГОДИНИ СА ЗАГУБЕНИ, а закона им лепва още 5 години безсмислено изчакване .

Голяма част тези длъжници, са загубили имуществото си в бизнес , където са  били принудени от банките да заложат цялото си имущество за да реализират идеите си.

недобър закон!

В най-общи линии законът не представлява нищо обещаващо. Критериите за добросъвестност са добре разписани, но процедурата  е безсмислена. След като в масата на несъстоятелността не влизат несеквестируеми вещи, то производството представлява най-общо събиране на всички кредитори в едно производство и обща отсрочка за длъжника.

Трябва да е предвидена наказателна/административно наказателна разпоредба за несъстоятелния, който е злоупотребил с правото си да иска несъстоятелност.

Спирането на изпълнителните дела срещу длъжника ще е предпоставка много несъбрани задължения да останат такива. Непротивопоставимостта на наложените запори и възбрани срещу кредиторите от масата на несъстоятелността ще доведе до злоупотреби чрез привидни кредитори.

В най-общи рамки законът/фалитът/ би трябвало да изглежда така:

ЦЯЛОТО налично имущество и имуществото, получено по безвъзмезден начин за 3 годни след обявяване на несъстоятелността служи за удовлетворяване на кредиторите.

Производството по несъстоятелност може да се инициира от кредитори, чиито вземане надхвърли хикс средни работни заплати и е възникнало най-рано преди 3г.

След обявяване на несъстоятелност, несъстоятелния няма право за 3г да се  поема задължения по-големи от хикс средни работни заплати.

След обявяване на несъстоятелност/ отхвърляне на несъстоятелност/ физическото лице не може да инициира същото производство за срок от 10г.

--------

Вярно е, че в повечето съвременни законодателства присъства личния фалит/неплатежоспособност, но в България -за разлика от много голяма част то страните в Европа - жилищния фонд на населението над 90%. При един добре организиран закон за фалит на ф.л., се предполага, че ще се обособи "имотна мафия", в която ще се съсредоточат имуществата на длъжниците.

недобър закон!

В най-общи линии законът не представлява нищо обещаващо. Критериите за добросъвестност са добре разписани, но процедурата  е безсмислена. След като в масата на несъстоятелността не влизат несеквестируеми вещи, то производството представлява най-общо събиране на всички кредитори в едно производство и обща отсрочка за длъжника.

Трябва да е предвидена наказателна/административно наказателна разпоредба за несъстоятелния, който е злоупотребил с правото си да иска несъстоятелност.

Спирането на изпълнителните дела срещу длъжника ще е предпоставка много несъбрани задължения да останат такива. Непротивопоставимостта на наложените запори и възбрани срещу кредиторите от масата на несъстоятелността ще доведе до злоупотреби чрез привидни кредитори.

В най-общи рамки законът/фалитът/ би трябвало да изглежда така:

ЦЯЛОТО налично имущество и имуществото, получено по безвъзмезден начин за 3 годни след обявяване на несъстоятелността служи за удовлетворяване на кредиторите.

Производството по несъстоятелност може да се инициира от кредитори, чиито вземане надхвърли хикс средни работни заплати и е възникнало най-рано преди 3г.

След обявяване на несъстоятелност, несъстоятелния няма право за 3г да се  поема задължения по-големи от хикс средни работни заплати.

След обявяване на несъстоятелност/ отхвърляне на несъстоятелност/ физическото лице не може да инициира същото производство за срок от 10г.

--------

Вярно е, че в повечето съвременни законодателства присъства личния фалит/неплатежоспособност, но в България -за разлика от много голяма част то страните в Европа - жилищния фонд на населението над 90%. При един добре организиран закон за фалит на ф.л., се предполага, че ще се обособи "имотна мафия", в която ще се съсредоточат имуществата на длъжниците.

История

  • Начало на обществената консултация

    28.02.2023

  • Приключване на консултацията

    14.03.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте