Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

28.03.2023 г. 27.04.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

7460-K

Област на политика

Култура

С  проекта на Постановление се предлага утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства.

Отговорна институция

Министерство на културата
Адрес: София, София 1000, бул. Александър Стамболийски 17
Електронна поща: delovodstvo@mc.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Проект на ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на ДКИ в областта на сцени

ДО

Г-Н НАЙДЕН ТОДОРОВ

МИНИСТЪР НА КУЛТУРАТА

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

С предложеният проект на Постановление на Министерския съвет за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти (ДКИ), осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства, представен за обществено обсъждане на 28.03.2023 г., е предвидено за ДКИ в областта на сценичните изкуства с национално значение да се въведе допълнителен коефициент 1,3, по който се умножава стандарта, определен за жанровото направление, в което осъществяват своята творческа дейност.

Държавните културни институти с национално значение в областта на сценичните изкуства са: Народен театър „Иван Вазов“; Софийска опера и балет, Софийска филхармония, Държавен музикален и балетен център „Стефан Македонски“ и Национален ансамбъл за народни песни и танци „Филип Кутев“.

Особеното при ДКИ с национално значение е, че те имат по-висока степен на отговорност при създаването на творчески продукти, тъй като изпълняват държавната политика в областта на съхраняването, създаването и разпространението на високи образци от българското културно наследство и съвременната българска култура, които имат представителен за националната култура характер на територията на цялата страна и извън нея. В съответствие с чл. 7, ал. 1 от  Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК)  на държавните културни институти с национално значение е възложено да изпълняват общонационални и представителни функции по създаване, трайно опазване и разпространение на културни и исторически ценности. В тази връзка се изисква творческите продукти, които създават ДКИ с национално значение, да са с високо художествено качество и иновативност в сценичното изкуство, да имат богато разнообразие на естетики и стилове, да създават вкус към изкуството и културата в обществото и особено в младото поколение.

Народен театър „Иван Вазов“, като национален културен институт, създава и разпространява продукти в областта на театралното изкуство, насочени към естетическото и духовно развитие на личността, чрез които способства за формиране на националното самосъзнание и идентичност, за развитието на националните идеи и духовност на нацията.

 За да може да се постигне тази образователна и социална ефективност и въздействие върху съзнанието на публиката, е необходимо културните институти с национално значение да не бъдат въвличани в надпревара за осигуряване на финансови средства и необходимостта от представянето на комерсиални продукти, а за тях да се осигури достойно финансиране от държавата.

Държавните културни институти с национално значение следва да бъдат изведени преди всички останали културни институти, без това да омаловажава дейността на последните, именно защото държавните културни институти с национално значение изпълняват държавната политика в областта на културата и така, както е установено в чл.7, ал. 3 от  ЗЗРК, те се финансират изцяло и приоритетно от бюджета на Министерството на културата.

Уважаеми господин министър, предвид изложеното предлагам: за държавните културни институти с национално значение коефициентът 1,3 да се замени с коефициент 1,6 , като промяната се отрази в  чл. 1, ал. 2, т. 1 от проекта на ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства.

С уважение,

ДИРЕКТОР НА НТ „ИВАН ВАЗОВ“

        ВАСИЛ ВАСИЛЕВ

 

Проект на ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на ДКИ в областта на сцени

ДО

Г-Н НАЙДЕН ТОДОРОВ

МИНИСТЪР НА КУЛТУРАТА

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

С предложеният проект на Постановление на Министерския съвет за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти (ДКИ), осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства, представен за обществено обсъждане на 28.03.2023 г., е предвидено за ДКИ в областта на сценичните изкуства с национално значение да се въведе допълнителен коефициент 1,3, по който се умножава стандарта, определен за жанровото направление, в което осъществяват своята творческа дейност.

Държавните културни институти с национално значение в областта на сценичните изкуства са: Народен театър „Иван Вазов“; Софийска опера и балет, Софийска филхармония, Държавен музикален и балетен център „Стефан Македонски“ и Национален ансамбъл за народни песни и танци „Филип Кутев“.

Особеното при ДКИ с национално значение е, че те имат по-висока степен на отговорност при създаването на творчески продукти, тъй като изпълняват държавната политика в областта на съхраняването, създаването и разпространението на високи образци от българското културно наследство и съвременната българска култура, които имат представителен за националната култура характер на територията на цялата страна и извън нея. В съответствие с чл. 7, ал. 1 от  Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК)  на държавните културни институти с национално значение е възложено да изпълняват общонационални и представителни функции по създаване, трайно опазване и разпространение на културни и исторически ценности. В тази връзка се изисква творческите продукти, които създават ДКИ с национално значение, да са с високо художествено качество и иновативност в сценичното изкуство, да имат богато разнообразие на естетики и стилове, да създават вкус към изкуството и културата в обществото и особено в младото поколение.

Народен театър „Иван Вазов“, като национален културен институт, създава и разпространява продукти в областта на театралното изкуство, насочени към естетическото и духовно развитие на личността, чрез които способства за формиране на националното самосъзнание и идентичност, за развитието на националните идеи и духовност на нацията.

 За да може да се постигне тази образователна и социална ефективност и въздействие върху съзнанието на публиката, е необходимо културните институти с национално значение да не бъдат въвличани в надпревара за осигуряване на финансови средства и необходимостта от представянето на комерсиални продукти, а за тях да се осигури достойно финансиране от държавата.

Държавните културни институти с национално значение следва да бъдат изведени преди всички останали културни институти, без това да омаловажава дейността на последните, именно защото държавните културни институти с национално значение изпълняват държавната политика в областта на културата и така, както е установено в чл.7, ал. 3 от  ЗЗРК, те се финансират изцяло и приоритетно от бюджета на Министерството на културата.

Уважаеми господин министър, предвид изложеното предлагам: за държавните културни институти с национално значение коефициентът 1,3 да се замени с коефициент 1,6 , като промяната се отрази в  чл. 1, ал. 2, т. 1 от проекта на ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства.

С уважение,

ДИРЕКТОР НА НТ „ИВАН ВАЗОВ“

        ВАСИЛ ВАСИЛЕВ

 

проект за постановление на единни разходни стандарти за финансиране на държавни културни институти

ДО МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

ОТ ВЕНЦИСЛАВ СПИРДОНОВ – ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК

ВЪВ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

 

ОТНОСНО: проект за постановление на единни разходни стандарти за финансиране на държавни културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

Началото на професионалния театър във Велико Търново е поставено на 14 юли 1952 година, когато официално започва да функционира професионалният Окръжен народен театър в старопрестолния град. Помещавал се е историческото читалище „Надежда“. Първото заглавие в афиша на новосъздадения театър е пиесата „Любов“ на Орлин Василев, чиято премиера е била на 18 септември 1952 г.  През 1971 г. е построена новата сграда на театъра в центъра на Велико Търново, а първото изиграно представление в нея е „Под игото“ по романа на Вазов на 20 април. Година по-късно театърът е обявен за драматично-музикален. „Службогонци“ е първото заглавие в афиша на музикалния състав. Премиерата на мюзикъла от Парашкев Хаджиев е била на 24 декември 1972 година. Постановките на театъра се играят из цяла България и гастролират в чужбина. МДТ “Константин Кисимов” разполага с голяма и камерна зала. Салонът има 644 седящи места, 219 от които са на балкона. Камерна зала съдържа 120 седящи места. Голяма гордост е изключителната въртяща се сцена с четири подвижни подиума, с които не може да се похвали друг театър в страната. Театърът е забележителен и с уникалната си завеса. Огромният гоблен е истинско произведение на изкуството и няма аналог в света със своите размери – 8,60 на 12,50 метра, ушит е в полския град Краков през 1975 г.

Предложението ми е свързано със специалния статут на Музикално – драматичен театър „ Константин Кисимов“ Велико Търново. В структурата му са обособени два творчески колектива – музикален отдел и драматичен отдел. Всеки от тях със собствена творческа програма и различен репертоар. Двата творчески колектива имат свой репетиционен цикъл и самостоятелни представления. С разнообразната си програма задоволяват потребностите от музикални и драматични представления не само на публиката във Велико Търново и региона, но и в цялата страна. За достигане на продукцията им до по-голяма аудитория в по-голямата част от годината музикалния и драматичния състав на театъра са в турнета, като нерядко всеки от съставите гастролира в различни региони на страната  в един  и същи период.

Следва да се отчете и факта, че себестойността на една музикална  продукция е по-голяма в сравнение с тази на драматична постановка. Това се обуславя от необходимостта на по-голям творчески състав при представянето на музикалния продукт, още повече при турне.

Поради спецификата на института, който представя репертоар в жанровете оперета, мюзикъл, оперно-симфонични концерти, детски мюзикъли и музикално-образователни концерти и драматични постановки би било целесъобразно стандарта да бъде разделен на – музикален и театрален. Театърът функционира като музикално – театрален продуцентски център и за него следва да се приложи същата диференциация на финансиране на различните художествени продукти, както е предвидено в чл.1, т.7 в Проект за постановление на единни разходни стандарти за финансиране на държавни културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства, отнасяща се за театрално – музикални продуцентски центрове.

Предлагам следната редакция в чл.1, т.7:

„7. театрално-музикални продуцентски центрове и музикално-драматични театри: 

а) по 4.50 лв. за 1 лв. приходи от драматичен продукт;

б) по 10 лв. за 1 лв. приход от музикален продукт;“

В случай, че предложението се приеме т. 6 придобива следната редакция:

„6. театрално-музикални центрове и фолклорни ансамбли - по 7 лв. за 1 лв. приходи;

През годините великотърновският театър се е утвърдил като културен център на града и региона, както и трайно се вписва в общото културно пространство на страната с репертоар, който покрива и художествено аргументира целия жанров спектър на сценичните изкуства, с уникалната симбиоза между два театъра – драматичен и музикален. С тази промяна нивото ще се повиши още повече.

 

 

 

ВЕНЦИСЛАВ СПИРДОНОВ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК ВЪВ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ ОБЩИНСКИ

СЪВЕТ

 



 

 

проект за постановление на единни разходни стандарти за финансиране на държавни културни институти

ДО МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

ОТ ВЕНЦИСЛАВ СПИРДОНОВ – ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК

ВЪВ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

 

ОТНОСНО: проект за постановление на единни разходни стандарти за финансиране на държавни културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

Началото на професионалния театър във Велико Търново е поставено на 14 юли 1952 година, когато официално започва да функционира професионалният Окръжен народен театър в старопрестолния град. Помещавал се е историческото читалище „Надежда“. Първото заглавие в афиша на новосъздадения театър е пиесата „Любов“ на Орлин Василев, чиято премиера е била на 18 септември 1952 г.  През 1971 г. е построена новата сграда на театъра в центъра на Велико Търново, а първото изиграно представление в нея е „Под игото“ по романа на Вазов на 20 април. Година по-късно театърът е обявен за драматично-музикален. „Службогонци“ е първото заглавие в афиша на музикалния състав. Премиерата на мюзикъла от Парашкев Хаджиев е била на 24 декември 1972 година. Постановките на театъра се играят из цяла България и гастролират в чужбина. МДТ “Константин Кисимов” разполага с голяма и камерна зала. Салонът има 644 седящи места, 219 от които са на балкона. Камерна зала съдържа 120 седящи места. Голяма гордост е изключителната въртяща се сцена с четири подвижни подиума, с които не може да се похвали друг театър в страната. Театърът е забележителен и с уникалната си завеса. Огромният гоблен е истинско произведение на изкуството и няма аналог в света със своите размери – 8,60 на 12,50 метра, ушит е в полския град Краков през 1975 г.

Предложението ми е свързано със специалния статут на Музикално – драматичен театър „ Константин Кисимов“ Велико Търново. В структурата му са обособени два творчески колектива – музикален отдел и драматичен отдел. Всеки от тях със собствена творческа програма и различен репертоар. Двата творчески колектива имат свой репетиционен цикъл и самостоятелни представления. С разнообразната си програма задоволяват потребностите от музикални и драматични представления не само на публиката във Велико Търново и региона, но и в цялата страна. За достигане на продукцията им до по-голяма аудитория в по-голямата част от годината музикалния и драматичния състав на театъра са в турнета, като нерядко всеки от съставите гастролира в различни региони на страната  в един  и същи период.

Следва да се отчете и факта, че себестойността на една музикална  продукция е по-голяма в сравнение с тази на драматична постановка. Това се обуславя от необходимостта на по-голям творчески състав при представянето на музикалния продукт, още повече при турне.

Поради спецификата на института, който представя репертоар в жанровете оперета, мюзикъл, оперно-симфонични концерти, детски мюзикъли и музикално-образователни концерти и драматични постановки би било целесъобразно стандарта да бъде разделен на – музикален и театрален. Театърът функционира като музикално – театрален продуцентски център и за него следва да се приложи същата диференциация на финансиране на различните художествени продукти, както е предвидено в чл.1, т.7 в Проект за постановление на единни разходни стандарти за финансиране на държавни културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства, отнасяща се за театрално – музикални продуцентски центрове.

Предлагам следната редакция в чл.1, т.7:

„7. театрално-музикални продуцентски центрове и музикално-драматични театри: 

а) по 4.50 лв. за 1 лв. приходи от драматичен продукт;

б) по 10 лв. за 1 лв. приход от музикален продукт;“

В случай, че предложението се приеме т. 6 придобива следната редакция:

„6. театрално-музикални центрове и фолклорни ансамбли - по 7 лв. за 1 лв. приходи;

През годините великотърновският театър се е утвърдил като културен център на града и региона, както и трайно се вписва в общото културно пространство на страната с репертоар, който покрива и художествено аргументира целия жанров спектър на сценичните изкуства, с уникалната симбиоза между два театъра – драматичен и музикален. С тази промяна нивото ще се повиши още повече.

 

 

 

ВЕНЦИСЛАВ СПИРДОНОВ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК ВЪВ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ ОБЩИНСКИ

СЪВЕТ

 



 

 

История

  • Начало на обществената консултация

    28.03.2023

  • Приключване на консултацията

    27.04.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте