С проекта на Постановление са предложени изменения и допълнения на част от текстовете в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, отнасящи се до финансирането на държавните и общинските детски градини (Наредбата).
Предложените изменения и допълнения имат за цел привеждането на Наредбата в съответствие с действащата законова уредба, постигане на по-голяма ефикасност при финансирането със средства от държавния бюджет на включените в системата на държавно финансиране частни училища и детски градини и подобряване и усъвършенстване на приетият модел на финансиране на системата на предучилищното и училищното образование, като фактор за ефективно управление на ресурсите в условията на финансова децентрализация и автономност на образователните институции.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
11.05.2023
12.06.2023
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В своя подписка до служебния Министър на образованието проф. Сашо Пенов над 21 000 български граждани настояват за устойчивост на позицията на образователните медиатори. Едно от исканията е: „3.Да бъде намерен устойчив начин за предоставяне на ресурс от Държавния бюджет на училищата и детските градини, които имат нужда от образователни медиатори/социални работници. Това са както образователни институции с голям процент деца/ученици от етническите малцинства, така и етнически смесени училища и детски градини.“
В тази връзка, предлагаме:
1. Създаването на нов член (вероятна номерация 52в), който предоставя на училищата и детските градини с концентрация на уязвими групи ресурс за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя. Този ресурс да може да бъде използван за заплати, осигуровки, ДТВ на назначените медиатори/социални работници/помощници на учителя и да не може да бъде пренасочван към други разходи.
2. Същият ресурс да бъде предоставен и на училищата и детските градини без концентрация на уязвими групи, осъществяващи процес на десегрегация.
3. Ресурсът за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя да бъде съобразен с два компонента: броят на децата и учениците и това дали училището/детската градина е средищно. В средищните училища и детски градини е необходим по-голям ресурс/по-голям брой образователни медиатори.
Предлагаме да бъде предвиден ресурс за назначаването на бройките, заложени в НП „Подкрепа за образователните медиатори…“ от 2022г., а именно:
4. Аналогично на ал.4 от чл.52а да бъде предвидена възможност училищата и детските градини да възлагат на външен изпълнител изпълнението на новия член 52в, като предоставените средства се използват само за заплащане на персонала, ангажиран със съответното училище/ДГ.
5. Да бъде предоставена възможност средищните училища/ДГ да получат финансиране за транспортни разходи за назначените образователни медиатори при изпълнението на техните служебни задължения.
В своя подписка до служебния Министър на образованието проф. Сашо Пенов над 21 000 български граждани настояват за устойчивост на позицията на образователните медиатори. Едно от исканията е: „3.Да бъде намерен устойчив начин за предоставяне на ресурс от Държавния бюджет на училищата и детските градини, които имат нужда от образователни медиатори/социални работници. Това са както образователни институции с голям процент деца/ученици от етническите малцинства, така и етнически смесени училища и детски градини.“
В тази връзка, предлагаме:
1. Създаването на нов член (вероятна номерация 52в), който предоставя на училищата и детските градини с концентрация на уязвими групи ресурс за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя. Този ресурс да може да бъде използван за заплати, осигуровки, ДТВ на назначените медиатори/социални работници/помощници на учителя и да не може да бъде пренасочван към други разходи.
2. Същият ресурс да бъде предоставен и на училищата и детските градини без концентрация на уязвими групи, осъществяващи процес на десегрегация.
3. Ресурсът за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя да бъде съобразен с два компонента: броят на децата и учениците и това дали училището/детската градина е средищно. В средищните училища и детски градини е необходим по-голям ресурс/по-голям брой образователни медиатори.
Предлагаме да бъде предвиден ресурс за назначаването на бройките, заложени в НП „Подкрепа за образователните медиатори…“ от 2022г., а именно:
4. Аналогично на ал.4 от чл.52а да бъде предвидена възможност училищата и детските градини да възлагат на външен изпълнител изпълнението на новия член 52в, като предоставените средства се използват само за заплащане на персонала, ангажиран със съответното училище/ДГ.
5. Да бъде предоставена възможност средищните училища/ДГ да получат финансиране за транспортни разходи за назначените образователни медиатори при изпълнението на техните служебни задължения.