На 18.05.2022 г. в рамките на 63-то Пленарно заседание на Комитета на експертите за оценка на мерките срещу изпирането на пари (Комитета MONEYVAL) към Съвета на Европа в гр. Страсбург, Франция, е приет Доклад за Република България от Пети оценителен кръг. Извършената оценка, обхващаща периода 01.01.2014 г. - 17.09.2021 г., се основава на Международните стандарти за борба с изпирането на пари, финансирането на тероризма и на пролиферацията от 2012 г. на Групата за финансови действия срещу изпирането на пари (FATF) и Методологията за оценка на техническото съответствие с Препоръките на FATF и ефективността на системата за превенция и противодействие на изпирането на пари и финансирането на тероризма от 2013 г., както и на Процедурните правила за провеждане на Пети оценителен кръг на Комитета MONEYVAL по отношение на превенцията и противодействието на изпирането на пари и финансирането на тероризма.
В резултат на оценките в доклада по отношение на Република България се прилага най-тежката процедура за мониторинг на Комитета MONEYVAL – „Процедура на засилен мониторинг”. Започнала е и Процедурата на FATF за наблюдение, осъществявано от група в рамките на FATF, създадена с цел насърчаване на по-добро глобално съответствие с международните стандарти за противодействие на ИП/ФТ – International Co-operation Review Group/ICRG. Периодът на наблюдение от страна на FATF ще приключи през юни 2023 г., след което България следва да докладва напредък, а FATF ще прецени дали са налице основания да включи страната в поддържан от групата списък на държави под засилен мониторинг (т.нар. „сив списък“ на FATF).
Предвид необходимостта от предприемане на действия за адресиране на установените слабости в Доклада на Комитета MONEYVAL, с Решение № 998 от 12 декември 2022 г. Министерският съвет на Република България одобри План за изпълнение на препоръчаните действия, включени в доклада. Сред мерките, предвидени в плана са и такива, свързани с изготвянето на предложения за изменение и допълнение на превантивното законодателство срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, което включва Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП), Закона за мерките срещу финансирането на тероризма, а също и част от секторното законодателство, регламентиращо дейността на лицата, които попадат в обхвата на чл. 4 от ЗМИП.
С предложения законопроект се въвеждат нормативни промени, приемането на които ще спомогне за преодоляване на установените непълни съответствия с Препоръките на FATF, ще способства за постигането на по-висока ефективност на действията за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма, както от страна на компетентните надзорни органи и другите компетентни държавни органи, на които ЗМИП е вменил конкретни функции, така и от страна на задължените субекти по закона.
Преодоляването на слабостите по отношение на техническото съответствие с Препоръките на FATF се очаква да доведе до намаляване на шансовете за включването на Република България в поддържания от FATF списък на държави под засилен мониторинг („сив списък“) и свързания с това изключително негативен репутационен ефект за държавата и засягане както на публичния, така и на частния сектор.
Държавна агенция "Национална сигурност"
Адрес: София, гр.София; бул. Черни връх No 45; тел. 028147109;028147095 - връзки с обществеността;028147255-жалби, предложение и сигнали,028147951-мерки срещу изпирането на пари;факс 029632188;028147441
Електронна поща: dans@dans.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Здравейте,
В сега действащия чл. 123а от Закона за мерките срещу изпиране на пари се използва изразът "вида и
размера на административните наказания". Същевременно в предложените текстове на нормата става въпрос както за глоби, така и за имуществени санкции. От друга страна, по реда на ЗМИП се налагат само глоби или имуществени санкции, но не и други наказания по Закона за административните нарушения и наказания. За избягване на неясноти предлагам "вида и размера на административните наказания" да се заличи и вместо това в чл. 123а да се запише "размера на глобите и имуществените санкции".
С уважение и пожелания за успешно справяне с този тежък проблем на нашето съвремие.
Л. Ангелова
Здравейте,
В сега действащия чл. 123а от Закона за мерките срещу изпиране на пари се използва изразът "вида и
размера на административните наказания". Същевременно в предложените текстове на нормата става въпрос както за глоби, така и за имуществени санкции. От друга страна, по реда на ЗМИП се налагат само глоби или имуществени санкции, но не и други наказания по Закона за административните нарушения и наказания. За избягване на неясноти предлагам "вида и размера на административните наказания" да се заличи и вместо това в чл. 123а да се запише "размера на глобите и имуществените санкции".
С уважение и пожелания за успешно справяне с този тежък проблем на нашето съвремие.
Л. Ангелова
25.05.2023
08.06.2023
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Становището на БСК е публикувано на адрес https://bia-bg.com/standpoint/view/31834/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://bia-bg.com/standpoint/view/31834/