Министерски съвет Портал за обществени консултации

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

02.06.2023 г. 02.07.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

7602-K

Област на политика

Култура

Тип консултация

Акт на министър

Тип вносител

Национално

С проекта се предлагат изменения и допълнения в Наредба Н-00-0001 от 14 февруари 2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания. 

Предлаганите изменения и допълнения са свързани с усъвършенстване на процедурите по организиране, провеждане, документиране и отчитане на теренните археологически проучвания и създаване на предпоставки за стимулиране дългосрочното и отговорно отношение към проучването на археологическото наследство.

 

Отговорна институция

Министерство на културата
Адрес: София, София 1000, бул. Александър Стамболийски 17
Електронна поща: delovodstvo@mc.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

РАМ Пловдив 29.06.2023 14:32
По Глава трета. Организация на теренните археологически изследвания

По отношение заместник научният ръководител.

Коментар (Любомир Мерджанов): Новите промени в Наредбата за ТАП отново по никакъв начин не уреждат въпроса със зам.-научните ръководители. Отново няма никакви изисквания към това кой може да е заместник-ръководител. Според мен, задължително е да има изискване за образование и стаж и за заместник-ръководителя. Това следва да е и първата стъпка за вменяване на истински задължения на заместник-ръководителя и увеличаване на времето, в което той може да замества научният ръководител; както и да има право сам да завърши археологическите проучвания, при невъзможност това да извърши ръководителят. Иначе пак оставаме на стария субективен начин на одобрение или не на заместник-ръководителя. Напълно излишно е едно проучване да има заместник-ръководител, ако той продължава да е толкова ограничен в правомощията си (според Наредбата за ТАП).

По Глава трета. Организация на теренните археологически изследвания

По отношение заместник научният ръководител.

Коментар (Любомир Мерджанов): Новите промени в Наредбата за ТАП отново по никакъв начин не уреждат въпроса със зам.-научните ръководители. Отново няма никакви изисквания към това кой може да е заместник-ръководител. Според мен, задължително е да има изискване за образование и стаж и за заместник-ръководителя. Това следва да е и първата стъпка за вменяване на истински задължения на заместник-ръководителя и увеличаване на времето, в което той може да замества научният ръководител; както и да има право сам да завърши археологическите проучвания, при невъзможност това да извърши ръководителят. Иначе пак оставаме на стария субективен начин на одобрение или не на заместник-ръководителя. Напълно излишно е едно проучване да има заместник-ръководител, ако той продължава да е толкова ограничен в правомощията си (според Наредбата за ТАП).

РАМ Пловдив 29.06.2023 14:13
По Глава трета. Организация на теренните археологически изследвания

По чл.22. (5)

Коментар (Любомир Мерджанов): Какво точно се има предвид тук? Наредбата за ФУИМФ не предвижда по-специално отношение към ръководителите на разкопки при предоставяне на материали за научна обработка. Създава се усещане, че материалите са на разположение само на ръководителя, и то безсрочно. Това не е добра формулировка.

По Глава трета. Организация на теренните археологически изследвания

По чл.22. (5)

Коментар (Любомир Мерджанов): Какво точно се има предвид тук? Наредбата за ФУИМФ не предвижда по-специално отношение към ръководителите на разкопки при предоставяне на материали за научна обработка. Създава се усещане, че материалите са на разположение само на ръководителя, и то безсрочно. Това не е добра формулировка.

РАМ Пловдив 29.06.2023 14:00
По Раздел III. Археологически разкопки.

По чл. 13 (2) ... При спасителни археологически разкопки задължително се достига стерилна основа или археологически структури с експозиционна стойност.

Коментар (Любомир Мерджанов): Това означава ли, че структури с експозиционна стойност (напр. мозайки), не могат да се вдигат, за да се проучва в дълбочина? И още: Кой и по какъв начин ще определя дали една структура има експозиционна стойност или няма?

По Раздел III. Археологически разкопки.

По чл. 13 (2) ... При спасителни археологически разкопки задължително се достига стерилна основа или археологически структури с експозиционна стойност.

Коментар (Любомир Мерджанов): Това означава ли, че структури с експозиционна стойност (напр. мозайки), не могат да се вдигат, за да се проучва в дълбочина? И още: Кой и по какъв начин ще определя дали една структура има експозиционна стойност или няма?

РАМ Пловдив 29.06.2023 13:55
По Глава трета. Организация на теренните археологически изследвания

По чл. 17 (7). В случай, че археологически обект няма определени граници и охранителни зони, границите и обхватът на теренното археологическо проучване, посочени в разрешението се определят като временни такива, до предоставяне на статут на археологическия обект по реда на ЗКН.

Коментар (д-р Здр. Коркутова): При спасителните теренни археологически проучвания как ще се определят границите и съответно - статутът на обекта, когато за съответния терен има наличие за инвестиционна намерение?

По Глава трета. Организация на теренните археологически изследвания

По чл. 17 (7). В случай, че археологически обект няма определени граници и охранителни зони, границите и обхватът на теренното археологическо проучване, посочени в разрешението се определят като временни такива, до предоставяне на статут на археологическия обект по реда на ЗКН.

Коментар (д-р Здр. Коркутова): При спасителните теренни археологически проучвания как ще се определят границите и съответно - статутът на обекта, когато за съответния терен има наличие за инвестиционна намерение?

РАМ Пловдив 29.06.2023 13:48
По Раздел III. Археологически разкопки

По чл. 13 (2). При спасителни археологически разкопки задължително се достига стерилна основа или археологически структури с експозиционна стойност.

Коментар (д-р Здр. Коркутова): Задължително до стерилна основа. Достигане до археологически структури, но когато са без експозиционна стойност? Не всички археологически структури са с експозиционна стойност.

По Раздел III. Археологически разкопки

По чл. 13 (2). При спасителни археологически разкопки задължително се достига стерилна основа или археологически структури с експозиционна стойност.

Коментар (д-р Здр. Коркутова): Задължително до стерилна основа. Достигане до археологически структури, но когато са без експозиционна стойност? Не всички археологически структури са с експозиционна стойност.

РАМ Пловдив 29.06.2023 13:43
По Раздел III. Археологически разкопки

По чл.27а (2) Комисията се състои от представители на: Инспектората по опазване на КН, НАИМ при БАН или университетите с катедра "Археология", археолог от регионален исторически музей или от местен общински музей...

Коментар (доц.д-р К. Кисьов): С предложение да се промени на: "археолог от регионален музей".

По Раздел III. Археологически разкопки

По чл.27а (2) Комисията се състои от представители на: Инспектората по опазване на КН, НАИМ при БАН или университетите с катедра "Археология", археолог от регионален исторически музей или от местен общински музей...

Коментар (доц.д-р К. Кисьов): С предложение да се промени на: "археолог от регионален музей".

Едно пояснение

 Трябва да поясня едно нещо относно предложените от мен тук Образци от изискваната документация по член 23, ал. 2, точки 1-5. Тези образци да бъдат стандартите за археологическа документация и за всяка една  област на археологията ни - праистория,антична археология, средновековна археология да си има съответните образци на документация. Така е редно според мен, защото при наличието на такива стандарти на образци, които да са публични и качени нап сайтовете на Националния археологически институт с музей при БАН, или на сайта на Министерство накултурата - ще бъдат от полза не само на археолозите, но и на студентите по археология в процеса на тяхното обучение по археология във вузовете.

Едно пояснение

 Трябва да поясня едно нещо относно предложените от мен тук Образци от изискваната документация по член 23, ал. 2, точки 1-5. Тези образци да бъдат стандартите за археологическа документация и за всяка една  област на археологията ни - праистория,антична археология, средновековна археология да си има съответните образци на документация. Така е редно според мен, защото при наличието на такива стандарти на образци, които да са публични и качени нап сайтовете на Националния археологически институт с музей при БАН, или на сайта на Министерство накултурата - ще бъдат от полза не само на археолозите, но и на студентите по археология в процеса на тяхното обучение по археология във вузовете.

още едно допълнение

Доколкото аз знам без да съм юрист - може и да греша, но Наредбата е подзаконов акт и според мен е редно промените, които се предлагат в нея да бъдат вкарани чрез проект за изменение и допълнение на Закона за културното наследство в главата касаеща археологията.   

още едно допълнение

Доколкото аз знам без да съм юрист - може и да греша, но Наредбата е подзаконов акт и според мен е редно промените, които се предлагат в нея да бъдат вкарани чрез проект за изменение и допълнение на Закона за културното наследство в главата касаеща археологията.   

Предложение за добавка към предложеното Приложение № 8 към чл. 17б, ал. 4

            Предлагам след текста Разрешавам на, и трите имена на ръководителя да бъде добавено преди научната степен да бъде добавени думите магистърска степен. Същите думи предлагам да бъдат добавени и след трите имена на заместник-ръководителя и преди думите научна степен. 

            Мотивите ми са, че мисля, че така е по-правилно.

Предложение за добавка към предложеното Приложение № 8 към чл. 17б, ал. 4

            Предлагам след текста Разрешавам на, и трите имена на ръководителя да бъде добавено преди научната степен да бъде добавени думите магистърска степен. Същите думи предлагам да бъдат добавени и след трите имена на заместник-ръководителя и преди думите научна степен. 

            Мотивите ми са, че мисля, че така е по-правилно.

Допълнение към Мотиви към Предложение

Според мен ще е правилно самата археологическа гилдия да изработи тези образци на документация

Допълнение към Мотиви към Предложение

Според мен ще е правилно самата археологическа гилдия да изработи тези образци на документация

Мотиви към Предложение

             Мотивите ми да направя предложеното от мен Предложение са:

             Според мен наистина няма смисъл след като един археолог е сертифициран и вписан в Регистъра към Министерство на културата по член 150 точка 5 ал. 2 от Закона за културното наследство отново да подава документи зависше образование по археология след като е сертифициран по този регистър и, че ясно и в закона и в наредбата се казва, че разрешителни за разкопки се издават на сертифицирани лица. След като това е така няма никсакъв смисъл според мен всеки път, когато археолозите кандидатстват за издаване на разрешителни за разкопки всеки път да доказват, че имат висше образование по археология.

             Относно добавянето на точка 7 към член 23 ал. 2 от Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА № Н-00-0001 ОТ 14 ФЕВРУАРИ 2011 Г. ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТЕРЕННИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ПРОУЧВАНИЯ. Предлагам да има такива образци, защото по този начин след като го има тяхното наличие първо ще се избегнат евентуални спорове за това какво точно трябва да включва изискваната документация по член 23 от наредбата и така ще има ясни стандарти за нейното оформяне, които според мен биха гарантирали качество на самата документация.

Мотиви към Предложение

             Мотивите ми да направя предложеното от мен Предложение са:

             Според мен наистина няма смисъл след като един археолог е сертифициран и вписан в Регистъра към Министерство на културата по член 150 точка 5 ал. 2 от Закона за културното наследство отново да подава документи зависше образование по археология след като е сертифициран по този регистър и, че ясно и в закона и в наредбата се казва, че разрешителни за разкопки се издават на сертифицирани лица. След като това е така няма никсакъв смисъл според мен всеки път, когато археолозите кандидатстват за издаване на разрешителни за разкопки всеки път да доказват, че имат висше образование по археология.

             Относно добавянето на точка 7 към член 23 ал. 2 от Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА № Н-00-0001 ОТ 14 ФЕВРУАРИ 2011 Г. ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТЕРЕННИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ПРОУЧВАНИЯ. Предлагам да има такива образци, защото по този начин след като го има тяхното наличие първо ще се избегнат евентуални спорове за това какво точно трябва да включва изискваната документация по член 23 от наредбата и така ще има ясни стандарти за нейното оформяне, които според мен биха гарантирали качество на самата документация.

Предложение

         Предлагам след като археолога който е сертифициран като правоспособен по член 150 от Закона за културното наследство и при самата си заявка за сертифициране прилага копие от диплома за висше образование по специалност Археология и няма според мен никакъв смисъл от това археолога, който е сертифициран и при самото си кадидатстване за издаването на разрешително прилага документ, че е сертифициран, няма според вмене никакъв смисъл от това да прилага копие от дипломата си всеки път, когато кандидатства за разрешително за провеждаето на теренни археологически проучвания.        

           След като чрез  тази Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА № Н-00-0001 ОТ 14 ФЕВРУАРИ 2011 Г. ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТЕРЕННИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ПРОУЧВАНИЯ се цели и усъвършенстване на процедурите по документиране предлагам към член 23 ал 2 от наредбата да се добви точка 7, която да гласи: Образци от изискваната документация по член 23, ал. 2, точки 1-5 да бъдат публични и публично достъпни и в електронен вид качени на сайта или на Министерство на културата, или на сайта на Националния археологически институт с музей при БАН 

 

Предложение

         Предлагам след като археолога който е сертифициран като правоспособен по член 150 от Закона за културното наследство и при самата си заявка за сертифициране прилага копие от диплома за висше образование по специалност Археология и няма според мен никакъв смисъл от това археолога, който е сертифициран и при самото си кадидатстване за издаването на разрешително прилага документ, че е сертифициран, няма според вмене никакъв смисъл от това да прилага копие от дипломата си всеки път, когато кандидатства за разрешително за провеждаето на теренни археологически проучвания.        

           След като чрез  тази Наредба за изменение и допълнение на НАРЕДБА № Н-00-0001 ОТ 14 ФЕВРУАРИ 2011 Г. ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТЕРЕННИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ПРОУЧВАНИЯ се цели и усъвършенстване на процедурите по документиране предлагам към член 23 ал 2 от наредбата да се добви точка 7, която да гласи: Образци от изискваната документация по член 23, ал. 2, точки 1-5 да бъдат публични и публично достъпни и в електронен вид качени на сайта или на Министерство на културата, или на сайта на Националния археологически институт с музей при БАН 

 

История

  • Начало на обществената консултация

    02.06.2023

  • Приключване на консултацията

    02.07.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте