Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

21.07.2023 г. 21.08.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

8158-K

Област на политика

Образование

С предложения проект за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците се цели да се създадат условия за намаляване претовареността на учениците чрез оптимизиране на изпитванията по отделните предмети и броят на оценките за учебния срок, както и чрез определяне на изисквания за броя на задаваните домашни работи през учебната седмица.

Направените предложения за оптимизиране и прецизиране на действащите разпоредби на Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците от една страна повишават ефективността на процесите на учене и преподаване, а от друга страна допринасят за намаляване на административната тежест на всички управленски нива.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

П С 28.07.2023 09:27
Предложения за изменения

Предлагам да отпадне изцяло чл.11, ал.2  - В триседмичен срок от началото на учебната година чрез текущо изпитване се установява входното равнище на учениците по учебни предмети или модули, които са изучавали през предходната учебна година в задължителните учебни часове. (съответно да отпадне и чл.12, ал.2).

При положение, че след всяка учебна година са оформени окончателни оценки по учебните предмети за всеки ученик, очевидно вече е установено равнището на усвоен материал от учениците по всички изучавани предмети през учебната година. Едва ли очаквате, че по време на лятната си ваканция учениците са учили и надградили знанията и уменията си по изучаваните предмети и биха постигнали по-високи резултати от тези, които са показали по време на изучавания материал през годината. Освен това, дори въпросното входно ниво да покаже персонално за всеки ученик коя част от материала не е усвоил напълно - това не води да задължение на преподавателя да преподаде или да обяснява отново материал от предходната учебна година.

Предлагам в чл.17, ал.2  да се коригира текста по следния начин: Контролната работа се провежда за един учебен час.

Много често по време на учебната година по различни предмети се провеждат така наречените "пет-минутки" - това е групова контрола работа, но в рамките на пет минути от часа. Времето от 5 минути е недостатъчно за голяма част от учениците да се справят с 4 до 5 задачи поставени в контролната и в същото време този вид контролни работи не са вписани в графика по чл.20, но пък водят след себе си поставяне на оценки по предметите. Като краен резултат излиза, че се оценяват не толкова знанията и уменията на учениците, а способностите им да работят и пишат бързо под напрежение и стрес.

Предложения за изменения

Предлагам да отпадне изцяло чл.11, ал.2  - В триседмичен срок от началото на учебната година чрез текущо изпитване се установява входното равнище на учениците по учебни предмети или модули, които са изучавали през предходната учебна година в задължителните учебни часове. (съответно да отпадне и чл.12, ал.2).

При положение, че след всяка учебна година са оформени окончателни оценки по учебните предмети за всеки ученик, очевидно вече е установено равнището на усвоен материал от учениците по всички изучавани предмети през учебната година. Едва ли очаквате, че по време на лятната си ваканция учениците са учили и надградили знанията и уменията си по изучаваните предмети и биха постигнали по-високи резултати от тези, които са показали по време на изучавания материал през годината. Освен това, дори въпросното входно ниво да покаже персонално за всеки ученик коя част от материала не е усвоил напълно - това не води да задължение на преподавателя да преподаде или да обяснява отново материал от предходната учебна година.

Предлагам в чл.17, ал.2  да се коригира текста по следния начин: Контролната работа се провежда за един учебен час.

Много често по време на учебната година по различни предмети се провеждат така наречените "пет-минутки" - това е групова контрола работа, но в рамките на пет минути от часа. Времето от 5 минути е недостатъчно за голяма част от учениците да се справят с 4 до 5 задачи поставени в контролната и в същото време този вид контролни работи не са вписани в графика по чл.20, но пък водят след себе си поставяне на оценки по предметите. Като краен резултат излиза, че се оценяват не толкова знанията и уменията на учениците, а способностите им да работят и пишат бързо под напрежение и стрес.

Подкрепям предложението!

Като един от подписалите петицията, подкрепяме напълно решението да се регулира обемът на домашните работи за седмица! Не искаме ситуацията с Крис от ОУ "Душо Хаджидеков" да се повтаря. 



С нетърпение очакваме и олекотяването на учебния материал по проблемните предмети! Благодарим на Министерството, че чу молбите ни!

Подкрепям предложението!

Като един от подписалите петицията, подкрепяме напълно решението да се регулира обемът на домашните работи за седмица! Не искаме ситуацията с Крис от ОУ "Душо Хаджидеков" да се повтаря. 



С нетърпение очакваме и олекотяването на учебния материал по проблемните предмети! Благодарим на Министерството, че чу молбите ни!

История

  • Начало на обществената консултация

    21.07.2023

  • Приключване на консултацията

    21.08.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте