Министерски съвет Портал за обществени консултации

Постановление на Министерския съвет за изменение на Наредбата за работното време, почивките и отпуските

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

09.10.2023 г. 08.11.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

8296-K

Област на политика

Социална политика и заетост

С предлаганите промени в Наредбата за работното време, почивките и отпуските се регламентира            правото на удължен платен годишен отпуск за служителите в социалните услуги и редът за прехвърляне на отпуск поради бременност и раждане след навършване на 6-месечна възраст на детето на един от родителите на майката или на бащата и редът за прехвърляне на отпуск при осиновяване на дете след изтичане на 6 месеца от деня на предаване на детето за осиновяване на един от родителите на осиновителката или осиновителя.

 

Отговорна институция

Министерство на труда и социалната политика
Адрес: София, София 1000, ул. Триадица 2
Електронна поща: mlsp@mlsp.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

Документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Живко Видев 08.11.2023 01:05
Педложения

Считам, че при разглеждане на изменения и допълнения на Наредбата за работното време, почивките и отпуските следва да се подходи по-обхватно. Затова ето и моите предложения:

- работниците или служителите, които работят на 12-часов работен ден при сумирано изчисляване на работното време имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 26 работни дни;

- работниците или служителите имат право на допълнителен платен годишен отпуск в размер 1 ден за всеки 30 часа положен извънреден труд. Положените часове извънреден труд се калкулират в края на всяка календарна година. Придобитото право на допълнителен платен годишен отпуск се ползва през следващата календарна година.

Педложения

Считам, че при разглеждане на изменения и допълнения на Наредбата за работното време, почивките и отпуските следва да се подходи по-обхватно. Затова ето и моите предложения:

- работниците или служителите, които работят на 12-часов работен ден при сумирано изчисляване на работното време имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 26 работни дни;

- работниците или служителите имат право на допълнителен платен годишен отпуск в размер 1 ден за всеки 30 часа положен извънреден труд. Положените часове извънреден труд се калкулират в края на всяка календарна година. Придобитото право на допълнителен платен годишен отпуск се ползва през следващата календарна година.

Изразявам своето съгласие с колегите, коментирали преди мен

Абсолютно лишено от всякаква логика е разделянето на педагогическия от непедагогическия персонал. И едните и другите служители работят с целевата група, предоставяйки социални услуги за потребителите. Всички трябва да имат право на поне 36 дни платен годишен отпуск. 

Трябва да се търсят начини работата в социалната сфера да се направи по-привлекателна, защото намирането на кадри е предизвикателство, особено в по-малките населени места. Удълженият отпуск е един факторите, но трябва да се помисли и за увеличаване на заплащането. 

Изразявам своето съгласие с колегите, коментирали преди мен

Абсолютно лишено от всякаква логика е разделянето на педагогическия от непедагогическия персонал. И едните и другите служители работят с целевата група, предоставяйки социални услуги за потребителите. Всички трябва да имат право на поне 36 дни платен годишен отпуск. 

Трябва да се търсят начини работата в социалната сфера да се направи по-привлекателна, защото намирането на кадри е предизвикателство, особено в по-малките населени места. Удълженият отпуск е един факторите, но трябва да се помисли и за увеличаване на заплащането. 

неплатени и платени отпуски почасово и в непоследователни дни

 Да се позволи ползването на отпуска /неплатена или платена / ПОЧАСОВО, което да позволи намаляване на работното време , например вмекто 8 ч.да стане 6 часа.

Да се позволи ползването на платен и неплатен отпуск в непоследователни дни, например работен ден, почивен ден, работен ден, почивен ден.

Тези промени ще бъдат в полза на  майки с деца, хора грижещи се за възрастни родители или болни членове на семейството, студени, и работещи на две работни места.

неплатени и платени отпуски почасово и в непоследователни дни

 Да се позволи ползването на отпуска /неплатена или платена / ПОЧАСОВО, което да позволи намаляване на работното време , например вмекто 8 ч.да стане 6 часа.

Да се позволи ползването на платен и неплатен отпуск в непоследователни дни, например работен ден, почивен ден, работен ден, почивен ден.

Тези промени ще бъдат в полза на  майки с деца, хора грижещи се за възрастни родители или болни членове на семейството, студени, и работещи на две работни места.

Ivan Ivanov 01.11.2023 15:58
Дискриминация и неясноти в Наредбата и промените в нея

Наредбата за работното време, почивките и отпуските никога не е била написана добре – има множество противоречия и неправилни неща в нея. Надявах се да бъде променена в положителна посока, но нещата стават още по-зле и объркани. Логопед съм в Дневен център за деца с увреждания. Работя от 10 години там и винаги съм бил на 36 дни платен годишен отпуск. В чл.24 на Нарддбата е казано, че логопедите имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 48 работни дни. При питане от моя страна в МТСП получих отговор че и аз имам право на такъв. Сега от новите промени в Наредбата става ясно, че всички освен „педагози“ ще имат право само на 26 дни платен отпуск. Последно – аз имам право на 26 дни, 36 дни или 48 дни? Не е ясно в Наредбата логопеда педагог ли е или не. Логопедията е клон на Специалната ПЕДАГОГИКА, която е клон на ПЕДАГОГИКАТА. Професия „Специален педагог“ няма, нито съществува такава в класификатора на професиите. Но в Наредбата за работното време и отпуските гордо е написано, че те имат 36 дни отпуска. Моля да се уточни веднъж завинаги кои професии са „педагогически“ и кои не. Какво се има предвид под педагози и специални педагози? Също така натовареността, психическата и физическата умора на всички специалисти, пряко ангажирани с потребители в Дневните центрове е еднаква - без значение основни или препоръчителни, педагози или не. Всеки работи наравно с другия – с едни и същи потребители на социалната услуга и е пълна дискриминация едните да имат право на 36 дни отпуск, а другите с 26 дни. Помислете добре за промени в тези насоки в Наредбата. Иначе ще има "велико преселение" на педагогически специалисти от социалната сфера към Образованието, защото в едното министерство ще имат 26 дни отпуска, а в другото 48 дни!

 

 

 

Дискриминация и неясноти в Наредбата и промените в нея

Наредбата за работното време, почивките и отпуските никога не е била написана добре – има множество противоречия и неправилни неща в нея. Надявах се да бъде променена в положителна посока, но нещата стават още по-зле и объркани. Логопед съм в Дневен център за деца с увреждания. Работя от 10 години там и винаги съм бил на 36 дни платен годишен отпуск. В чл.24 на Нарддбата е казано, че логопедите имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 48 работни дни. При питане от моя страна в МТСП получих отговор че и аз имам право на такъв. Сега от новите промени в Наредбата става ясно, че всички освен „педагози“ ще имат право само на 26 дни платен отпуск. Последно – аз имам право на 26 дни, 36 дни или 48 дни? Не е ясно в Наредбата логопеда педагог ли е или не. Логопедията е клон на Специалната ПЕДАГОГИКА, която е клон на ПЕДАГОГИКАТА. Професия „Специален педагог“ няма, нито съществува такава в класификатора на професиите. Но в Наредбата за работното време и отпуските гордо е написано, че те имат 36 дни отпуска. Моля да се уточни веднъж завинаги кои професии са „педагогически“ и кои не. Какво се има предвид под педагози и специални педагози? Също така натовареността, психическата и физическата умора на всички специалисти, пряко ангажирани с потребители в Дневните центрове е еднаква - без значение основни или препоръчителни, педагози или не. Всеки работи наравно с другия – с едни и същи потребители на социалната услуга и е пълна дискриминация едните да имат право на 36 дни отпуск, а другите с 26 дни. Помислете добре за промени в тези насоки в Наредбата. Иначе ще има "велико преселение" на педагогически специалисти от социалната сфера към Образованието, защото в едното министерство ще имат 26 дни отпуска, а в другото 48 дни!

 

 

 

Наредба за работно време, почивки и отпуски

Във връзка с изменение и допълнение на  Наредбата за работно време, почивки и отпуски в чл.26, ал 3 и съдадената ал. 4:

(ал.3) „ Педагозите, специалните педагози и социалните педагози, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги за деца и интегрираниздравно-социални услуги за деца, както и възпитателите, педагозите и специалните педагози в домовете за медико-социални грижи за деца и в детските ясли имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 36 работни дни.“

(ал.4) „ Основните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги, служителите пряко ангажирани с обслужването на потребителите на социалната услуга, както и препоръчителните специалисти, които работят на трудов договор на пълно работно време, имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 26 работни дни.“

 

С корекцията не е отчетен факта, че специалисти на основни и препоръчителни длъжности, които също извършват дейности по предоставяне на услуги– психолози, логопеди, терапевти, рехабилитатори, социални работници имат натовареност  не по - малка от тази на педагогическия персонал. Всички работят с едни и същи целеви групи в екипите и е дискриминиращо едните да имат право, а другите да нямат право на 36 работни дни удължен платен годишен отпуск.

Годишният отпуск  е част от трудовите взаимоотношения между работодател и служителите. Един от мотивите, задържащи служителите в сферата на социалните услуги е правото на удължен годишен отпуск, тъй като работните заплати продължават да са ниски.

Това разделяне на педагогически и непедагогически персонал е предпоставка за слаб интерес към работа в социалната сфера, голямо текучество на персонал и липса на специалисти в социалните услуги. Това допълнително ще натовари работещите специалисти, които вече ще са с намален годишен отпуск, което води и до намаляване качеството на предоставяните социални услуги.

 

Наредба за работно време, почивки и отпуски

Във връзка с изменение и допълнение на  Наредбата за работно време, почивки и отпуски в чл.26, ал 3 и съдадената ал. 4:

(ал.3) „ Педагозите, специалните педагози и социалните педагози, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги за деца и интегрираниздравно-социални услуги за деца, както и възпитателите, педагозите и специалните педагози в домовете за медико-социални грижи за деца и в детските ясли имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 36 работни дни.“

(ал.4) „ Основните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги, служителите пряко ангажирани с обслужването на потребителите на социалната услуга, както и препоръчителните специалисти, които работят на трудов договор на пълно работно време, имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 26 работни дни.“

 

С корекцията не е отчетен факта, че специалисти на основни и препоръчителни длъжности, които също извършват дейности по предоставяне на услуги– психолози, логопеди, терапевти, рехабилитатори, социални работници имат натовареност  не по - малка от тази на педагогическия персонал. Всички работят с едни и същи целеви групи в екипите и е дискриминиращо едните да имат право, а другите да нямат право на 36 работни дни удължен платен годишен отпуск.

Годишният отпуск  е част от трудовите взаимоотношения между работодател и служителите. Един от мотивите, задържащи служителите в сферата на социалните услуги е правото на удължен годишен отпуск, тъй като работните заплати продължават да са ниски.

Това разделяне на педагогически и непедагогически персонал е предпоставка за слаб интерес към работа в социалната сфера, голямо текучество на персонал и липса на специалисти в социалните услуги. Това допълнително ще натовари работещите специалисти, които вече ще са с намален годишен отпуск, което води и до намаляване качеството на предоставяните социални услуги.

 

Удължен годишен отпуск

В социална услуга за деца в риск, работят специалисти - социален педагог и социален работник. Защо Наредбата регламентира 36 дни платен годишен отпуск за социалния педагог и 26 дни платен отпуск за социален работник? И двете длъжности работят с деца, натоварването е еднакво и нуждата от възстановява е еднаква. Често явление в социалните услуги от резидентен тип е професионалното прегаряне. Има необходимост да бъде законово регламентирано правото на удължен годишен отпуск за служителите, които осъществяват основните дейности за подкрепа.

Удължен годишен отпуск

В социална услуга за деца в риск, работят специалисти - социален педагог и социален работник. Защо Наредбата регламентира 36 дни платен годишен отпуск за социалния педагог и 26 дни платен отпуск за социален работник? И двете длъжности работят с деца, натоварването е еднакво и нуждата от възстановява е еднаква. Често явление в социалните услуги от резидентен тип е професионалното прегаряне. Има необходимост да бъде законово регламентирано правото на удължен годишен отпуск за служителите, които осъществяват основните дейности за подкрепа.

Предложение за допълнение

Така предложени текстовете на Наредбата изключват правото на удължен годишен отпуск на по-голямата част от работещите в социални услуги служители. Предлаганото разделение на педагогически и непедагогически специалисти е нередно и не е посочено като такова в Закона за социалните услуги и Наредба за качество на социалните услуги /НКСУ/.

Разделянето на служители, работещи с деца и служители, работещи с пълнолетни лица също е нередно. Навършеното пърнолетие от потребител на социална услуга не променя в същество неговите потребности.

Единственото разделяне на работещите в социални услуги е посочено от НКСУ - основни специалисти, препоръчителни специалисти, служители пряко ангажирани с обслужването на потребителите и служители подпомагащи функционирането на социалната услуга.

Предложение за промяна: (3) Основните и препоръчителни специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги за деца и лица и интегрирани здравно-социални услуги за деца и лица, както и възпитателите и педагозите в домовете за медико-социални грижи за деца и в детските ясли имат право на удължен годишен отпуск в размер на 36 работни дни.

Предложение за допълнение

Така предложени текстовете на Наредбата изключват правото на удължен годишен отпуск на по-голямата част от работещите в социални услуги служители. Предлаганото разделение на педагогически и непедагогически специалисти е нередно и не е посочено като такова в Закона за социалните услуги и Наредба за качество на социалните услуги /НКСУ/.

Разделянето на служители, работещи с деца и служители, работещи с пълнолетни лица също е нередно. Навършеното пърнолетие от потребител на социална услуга не променя в същество неговите потребности.

Единственото разделяне на работещите в социални услуги е посочено от НКСУ - основни специалисти, препоръчителни специалисти, служители пряко ангажирани с обслужването на потребителите и служители подпомагащи функционирането на социалната услуга.

Предложение за промяна: (3) Основните и препоръчителни специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги за деца и лица и интегрирани здравно-социални услуги за деца и лица, както и възпитателите и педагозите в домовете за медико-социални грижи за деца и в детските ясли имат право на удължен годишен отпуск в размер на 36 работни дни.

Наредбата дискриминира

Така подготвен проектът на Наредбата ще предизвика силно недоволство сред работещите в социални услуги. 

Каква е разликата да работиш с дете на 17 години с увреждане или пълнолетен на 19 години с увреждане? Нима пълнолетният потребител носи по-слабо психо-емоционално натоварване за работещите?

Всички специалсти в социалните услуги имат право да получат 36 дни платен годишен отпуск. И към момента работещите в социални услуги психолози, терапевти, логопеди и социални работници получават значително по-ниско заплащане на труда си съотнесено към сферата на образованието.

Наредбата дискриминира

Така подготвен проектът на Наредбата ще предизвика силно недоволство сред работещите в социални услуги. 

Каква е разликата да работиш с дете на 17 години с увреждане или пълнолетен на 19 години с увреждане? Нима пълнолетният потребител носи по-слабо психо-емоционално натоварване за работещите?

Всички специалсти в социалните услуги имат право да получат 36 дни платен годишен отпуск. И към момента работещите в социални услуги психолози, терапевти, логопеди и социални работници получават значително по-ниско заплащане на труда си съотнесено към сферата на образованието.

право на отпуск за пълно / непълно работно време

Допълнението на ал. 4 „които работят на трудов договор на пълно работно време“ е нецелесъобразно.  Съгласно разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските (НРПВО) работникът или служителят, който работи през част от законоустановеното работно време (непълно работно време), има право на платен годишен отпуск пропорционално на времето, което му се признава за трудов стаж. Редът и начинът за изчисляване на трудовия стаж са уредени с разпоредбите на чл. 355 от КТ и чл. 9 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. Трудовият стаж се изчислява в дни, месеци и години, като за 1 ден трудов стаж се признава времето, през което работникът или служителят е работил най-малко половината от законоустановеното за него работно време за деня по едно или няколко трудови правоотношения. Когато работник или служител работи по трудов договор с уговорено непълно работно време с продължителност от 4 и повече от 4 часа, той има право на платен годишен отпуск по този договор в пълен размер, тъй като  времето, което се признава за трудов стаж е “пълно”. 

право на отпуск за пълно / непълно работно време

Допълнението на ал. 4 „които работят на трудов договор на пълно работно време“ е нецелесъобразно.  Съгласно разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските (НРПВО) работникът или служителят, който работи през част от законоустановеното работно време (непълно работно време), има право на платен годишен отпуск пропорционално на времето, което му се признава за трудов стаж. Редът и начинът за изчисляване на трудовия стаж са уредени с разпоредбите на чл. 355 от КТ и чл. 9 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. Трудовият стаж се изчислява в дни, месеци и години, като за 1 ден трудов стаж се признава времето, през което работникът или служителят е работил най-малко половината от законоустановеното за него работно време за деня по едно или няколко трудови правоотношения. Когато работник или служител работи по трудов договор с уговорено непълно работно време с продължителност от 4 и повече от 4 часа, той има право на платен годишен отпуск по този договор в пълен размер, тъй като  времето, което се признава за трудов стаж е “пълно”. 

Предложение за корекция
Предложение
В чл. 26, ал. 3 да се направят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Основните и препоръчителните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги и интегрирани здравно-социални услуги, както и възпитателите и педагозите в домовете за медико-социални грижи за деца и в детските ясли имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 36 работни дни“
2. Създава се ал. 4
„(4) Служителите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите на социалната услуга, имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни.“
Мотиви
1. Видно от нормативните документи, регламентиращи функциите на категориите служители, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги /Наредба за стандартите за заплащане на труда на служителите, Наредба за качеството на социалните услуги/ в основните и препоръчителни специалисти, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги няма разделение на педагогически и непедагогически длъжности.
2. Педагозите, специалните педагози и социалните педагози /от чл. 26, ал. 3/ също попадат в групата на основни специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги. С предложената корекция в чл. 26, ал. 3 и новосъздадената ал. 4 не е отчетен факта, че останалите длъжности основни и препоръчителни специалисти в една социална услуга, които осъществяват дейности по предоставяне на услугите работят със същата целева група /деца, деца в риск, деца с увреждания/ и имат равносилно натоварване, но съгласно новосъздадената ал. 4 получават право на удължен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни. 
3. В чл. 24, ал. 1 на НРВПО са посочени длъжности от сферата на образованието „логопеди, психолози, рехабилитаторите на слуха и говора и други имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 48 работни дни“ . Посочените специалисти работят със същата целева група /деца, деца в риск и деца с увреждания/ и изпълняват същите функции в системата на образованието. Това създава предпоставка за тотална липса на кандидати от изброените специалности за работа в сферата на социалните услуги. 
 
 
Предложение за корекция
Предложение
В чл. 26, ал. 3 да се направят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Основните и препоръчителните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги и интегрирани здравно-социални услуги, както и възпитателите и педагозите в домовете за медико-социални грижи за деца и в детските ясли имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 36 работни дни“
2. Създава се ал. 4
„(4) Служителите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите на социалната услуга, имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни.“
Мотиви
1. Видно от нормативните документи, регламентиращи функциите на категориите служители, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги /Наредба за стандартите за заплащане на труда на служителите, Наредба за качеството на социалните услуги/ в основните и препоръчителни специалисти, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги няма разделение на педагогически и непедагогически длъжности.
2. Педагозите, специалните педагози и социалните педагози /от чл. 26, ал. 3/ също попадат в групата на основни специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги. С предложената корекция в чл. 26, ал. 3 и новосъздадената ал. 4 не е отчетен факта, че останалите длъжности основни и препоръчителни специалисти в една социална услуга, които осъществяват дейности по предоставяне на услугите работят със същата целева група /деца, деца в риск, деца с увреждания/ и имат равносилно натоварване, но съгласно новосъздадената ал. 4 получават право на удължен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни. 
3. В чл. 24, ал. 1 на НРВПО са посочени длъжности от сферата на образованието „логопеди, психолози, рехабилитаторите на слуха и говора и други имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 48 работни дни“ . Посочените специалисти работят със същата целева група /деца, деца в риск и деца с увреждания/ и изпълняват същите функции в системата на образованието. Това създава предпоставка за тотална липса на кандидати от изброените специалности за работа в сферата на социалните услуги. 
 
 
Нина Дончева 31.10.2023 10:58
Наредбата е несправедлива

В проектът на Наредбата не трябва да бъдат разделяни педагогическите и нипедагогически специалисти. Всички специалисти работят със съответната целева група, провеждат обучителни и терапевтични дейности - логопед, психолог, рехабилитатор, терапевт, социален работник и сътрудник социални дейности.  В Дневен център за деца и младежи с увреждания натоварването е еднакво за всички специалисти. Наредбата дискриминира работещите с пълнолетни лица с увреждания. Ако Наредбата се реализира в настоящия вариант ще има голямо текучество на персонал  от социалната към образователната сфера.

Наредбата е несправедлива

В проектът на Наредбата не трябва да бъдат разделяни педагогическите и нипедагогически специалисти. Всички специалисти работят със съответната целева група, провеждат обучителни и терапевтични дейности - логопед, психолог, рехабилитатор, терапевт, социален работник и сътрудник социални дейности.  В Дневен център за деца и младежи с увреждания натоварването е еднакво за всички специалисти. Наредбата дискриминира работещите с пълнолетни лица с увреждания. Ако Наредбата се реализира в настоящия вариант ще има голямо текучество на персонал  от социалната към образователната сфера.

Удължен годишен отпуск от 36 дни за всички основни и препоръчителни специалисти в социалните услуги

Предложение: 1. В новосъздадената ал.4 на чл.26 за основните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социалните услуги и препоръчителните специалисти, които работят на трудов договор на пълно работно време да имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 36 работни дни.

2. Служителите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите, които работят на трудов договор на пълно работно време да имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни.

Мотиви:

1. Педагозите, специалните педагози и социалните педагози /от чл. 26, ал. 3/ също попадат в групата на основни специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги. Освен тях обаче има и други длъжности основни и препоръчителни специалисти - социален работник, логопед, психолог, рехабилитатор и др., които работят със същата целева група /деца, деца с увреждания/ и полагат същото натоварване.

2. В чл. 24, ал. 1 на НРВПО са посочени длъжности от сферата на образованието „логопеди, психолози, рехабилитаторите на слуха и говора и други имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 48 работни дни“ . Посочените специалисти работят със същата целева група /деца/ и изпълняват същите функции в системата на образованието. Това създава предпоставка за тотална липса на кандидати от изброените специалности за работа в сферата на социалните услуги. 

Удължен годишен отпуск от 36 дни за всички основни и препоръчителни специалисти в социалните услуги

Предложение: 1. В новосъздадената ал.4 на чл.26 за основните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социалните услуги и препоръчителните специалисти, които работят на трудов договор на пълно работно време да имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 36 работни дни.

2. Служителите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите, които работят на трудов договор на пълно работно време да имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 26 работни дни.

Мотиви:

1. Педагозите, специалните педагози и социалните педагози /от чл. 26, ал. 3/ също попадат в групата на основни специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социални услуги. Освен тях обаче има и други длъжности основни и препоръчителни специалисти - социален работник, логопед, психолог, рехабилитатор и др., които работят със същата целева група /деца, деца с увреждания/ и полагат същото натоварване.

2. В чл. 24, ал. 1 на НРВПО са посочени длъжности от сферата на образованието „логопеди, психолози, рехабилитаторите на слуха и говора и други имат право на удължен платен годишен отпуск в размер 48 работни дни“ . Посочените специалисти работят със същата целева група /деца/ и изпълняват същите функции в системата на образованието. Това създава предпоставка за тотална липса на кандидати от изброените специалности за работа в сферата на социалните услуги. 

Платен годишен отпуск на специалистите в социалните услуги да стане 36 дни

Предлагам в новосъздадената ал.4 на чл.26 за основните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социалните услуги, служителите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите на социалната услуга, както и препоръчителните специалисти, които работят на трудов договор на пълно работно време да имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 36 работни дни.

Мотивите за това предложение са свързани с натоварването и работата на горепосочените специалисти, която не е в никакъв случай по-малка в обем от тази на специалните и социалните педагози. Продължава дискриминационната практика спрямо другите специалисти в социалните услуги и неравнопоставеността им със специалистите в образователната система. Всеки един ръководител на социална услуга може да потвърди, че социалните са не по-малко, а напротив - много по-натоварени от социалните педагози и не е редно да има такова разделение в платения годишен отпуск на специалисти с висше образование в една и съща социална услуга, работещи с една и съща целева група! Много моля, да бъде обмислена добре тази алинея и да се приравнят специалистите със социалните и специалните педагози.

Платен годишен отпуск на специалистите в социалните услуги да стане 36 дни

Предлагам в новосъздадената ал.4 на чл.26 за основните специалисти, които осъществяват дейности по предоставяне на социалните услуги, служителите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите на социалната услуга, както и препоръчителните специалисти, които работят на трудов договор на пълно работно време да имат право на удължен платен годишен отпуск в размер на 36 работни дни.

Мотивите за това предложение са свързани с натоварването и работата на горепосочените специалисти, която не е в никакъв случай по-малка в обем от тази на специалните и социалните педагози. Продължава дискриминационната практика спрямо другите специалисти в социалните услуги и неравнопоставеността им със специалистите в образователната система. Всеки един ръководител на социална услуга може да потвърди, че социалните са не по-малко, а напротив - много по-натоварени от социалните педагози и не е редно да има такова разделение в платения годишен отпуск на специалисти с висше образование в една и съща социална услуга, работещи с една и съща целева група! Много моля, да бъде обмислена добре тази алинея и да се приравнят специалистите със социалните и специалните педагози.

Magdalena Georgieva 24.10.2023 14:39
удължен годишен отпуск за родители полагащи грижи за деца с трайно намалена работоспособност

Предлагам основния платен годишен отпуск и на двамата родители/осиновители, обгрижващи дете с трайно намалена работоспособност да бъде удължен на 26 дни.

Независимо, че детето ползва различни социални услуги, полагането на грижи при двама работещи родители за дете с трайно намалена работоспособност (включително и такова с ментални отклонения) изисква по-дълго време за релаксация и възстановяване на работоспособността.

Респективно, може да се ползва преференция от работодтеля, за разкриване на работни места за родители на такива деца в изпълнение на квотата по ЗХУ.

удължен годишен отпуск за родители полагащи грижи за деца с трайно намалена работоспособност

Предлагам основния платен годишен отпуск и на двамата родители/осиновители, обгрижващи дете с трайно намалена работоспособност да бъде удължен на 26 дни.

Независимо, че детето ползва различни социални услуги, полагането на грижи при двама работещи родители за дете с трайно намалена работоспособност (включително и такова с ментални отклонения) изисква по-дълго време за релаксация и възстановяване на работоспособността.

Респективно, може да се ползва преференция от работодтеля, за разкриване на работни места за родители на такива деца в изпълнение на квотата по ЗХУ.

ivan 11.10.2023 09:24
Предложение за отмяна или допълнение

Предлагам чл. 37а да бъде отменен. Мотивът ми е за това, че всички служители по трудово правоотношение са запознати с полагаемия им отпуск когато им се връчва екземпляр от отпуската. Не е нужно да бъдат информирани всяка година колко дни им се полагат отпуск или колко остава или колко са отложени. Ненужна тежест. Ако решите да го оставите направете образец който да се ползва от всички и да се конкретизира кой трябва да ги уведомява – работодателя или упълномощено от него лице.

 

Предложение за отмяна или допълнение

Предлагам чл. 37а да бъде отменен. Мотивът ми е за това, че всички служители по трудово правоотношение са запознати с полагаемия им отпуск когато им се връчва екземпляр от отпуската. Не е нужно да бъдат информирани всяка година колко дни им се полагат отпуск или колко остава или колко са отложени. Ненужна тежест. Ако решите да го оставите направете образец който да се ползва от всички и да се конкретизира кой трябва да ги уведомява – работодателя или упълномощено от него лице.

 

История

  • Начало на обществената консултация

    09.10.2023

  • Приключване на консултацията

    08.11.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте