С приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за храните се очаква да се гарантира висока степен на защита на здравето и правата на потребителите на територията на Република България по отношение на храните, да са повиши ефективността на официалния контрол върху безопасността на храните и сигурността за потребителите, както и да се подобри качеството на продуктите, информираността на потребителите и доверието в пазара на храни.
С преходните и заключителни разпоредби на законопроекта се предлагат промени в Закона за управление на агрохранителната верига, Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и в Закона за здравното осигуряване.
Отговорна структура:
дирекция „Политики по агрохранителната верига“,
Министерство на земеделието и храните
Електронен адрес:
IYancheva@mzh.government.bg
Министерство на земеделието и храните
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
---
Консултационен документ
---
Справка становища
---
I. Предложения за допълнение в Закона за храните:
1. В чл.26 и чл.31 от сега действащия закон за храните не е предвидено какви действия се предприемат от контролния/компетентния орган след извършване на първата проверка на място (съгл. чл.26, ал.9 и чл.31, ал.5) в случаите ако обекта е в пълно съответствие със законодателството.
В чл.26, ал.11 и в чл.31, ал.6 са предвидени мерки само ако се констатират несъответствия с нормативните изисквания.
Предлагам: Да се добави опция за вписване на бизнес оператора в регистъра или издаване на Удостоверение за одобрение след извършване на първа проверка и съответствие на обекта със действащото законодателство.
II. Предложения за допълнение и изменение на ЗУАВ
В чл.25, ал. 1 от ЗУАВ са описани начините, с които се прилагат мерките по чл.24, ал.1.
В закона не е предвиден начин за прилагане на мерки при случаите извън чл.138, параграф 2 от Регламент ЕС 2017/625.
Например при констатиране на несъответствия при извършване на официален контрол в регистрирани / одобрени обекти по реда на ЗХ не е предвидена мярка "издаване на предписание за несъответствия с изискванията на Регламент 852/2004 (сграден фонд и оборудване).
Съгласно чл.138, параграф 2 от регламент 2017/625 "Когато предприемат действия в съответствие с параграф 1 от настоящия член, компетентните органи вземат всички мерки, които смятат за подходящи за гарантиране на спазването на правилата, посочени в член 1, параграф 2, което включва, но не се ограничава до следното:....
Във връзка с горното
Предложение: В чл.25, ал.1 от ЗУАВ да се създаде нова:
"т.4 - предписание на длъжностно лице, осъществяващо контрол за нарушения, извън случаите по чл.138, параграф 2 от Регламент ЕС 2017/625.
2. В чл.46, ал. 1 от ЗУАВ от действащия закон е записано, че "официалните ветеринарни лекари с разпореждане насочват за унищожаване храни от животински произход".
Във връзка с обстоятелството, че официалните ветеринарни лекари извършват дейност само в обекти за добив и преработка на месо, това ограничава възможностите за прилагане на мерките на официален контрол в други обекти регистрирани или одобрени по реда на ЗХ, както и лицата които осъществяват този контрол.
Предложение:
В чл. 46, ал. 1 се изменя така:
„(1) Лицата извършващи официален контрол с разпореждане:
1. насочват за унищожаване храни (от животински произход и неживотински произход), когато:
а) установят, че са негодни за консумация или опасни за здравето на хора и/или животни;
б) установят, че са с неизвестен произход;
в) е получена официална информация, че са опасни за здравето на хора и/или животни;
г) установят, че са произведени, преработени или дистрибутирани в обекти, които не са регистрирани или одобрени по реда на Закона за храните;
д) храните са добити от животни, отглеждани в животновъдни обекти, които не са регистрирани по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност;
I. Предложения за допълнение в Закона за храните:
1. В чл.26 и чл.31 от сега действащия закон за храните не е предвидено какви действия се предприемат от контролния/компетентния орган след извършване на първата проверка на място (съгл. чл.26, ал.9 и чл.31, ал.5) в случаите ако обекта е в пълно съответствие със законодателството.
В чл.26, ал.11 и в чл.31, ал.6 са предвидени мерки само ако се констатират несъответствия с нормативните изисквания.
Предлагам: Да се добави опция за вписване на бизнес оператора в регистъра или издаване на Удостоверение за одобрение след извършване на първа проверка и съответствие на обекта със действащото законодателство.
II. Предложения за допълнение и изменение на ЗУАВ
В чл.25, ал. 1 от ЗУАВ са описани начините, с които се прилагат мерките по чл.24, ал.1.
В закона не е предвиден начин за прилагане на мерки при случаите извън чл.138, параграф 2 от Регламент ЕС 2017/625.
Например при констатиране на несъответствия при извършване на официален контрол в регистрирани / одобрени обекти по реда на ЗХ не е предвидена мярка "издаване на предписание за несъответствия с изискванията на Регламент 852/2004 (сграден фонд и оборудване).
Съгласно чл.138, параграф 2 от регламент 2017/625 "Когато предприемат действия в съответствие с параграф 1 от настоящия член, компетентните органи вземат всички мерки, които смятат за подходящи за гарантиране на спазването на правилата, посочени в член 1, параграф 2, което включва, но не се ограничава до следното:....
Във връзка с горното
Предложение: В чл.25, ал.1 от ЗУАВ да се създаде нова:
"т.4 - предписание на длъжностно лице, осъществяващо контрол за нарушения, извън случаите по чл.138, параграф 2 от Регламент ЕС 2017/625.
2. В чл.46, ал. 1 от ЗУАВ от действащия закон е записано, че "официалните ветеринарни лекари с разпореждане насочват за унищожаване храни от животински произход".
Във връзка с обстоятелството, че официалните ветеринарни лекари извършват дейност само в обекти за добив и преработка на месо, това ограничава възможностите за прилагане на мерките на официален контрол в други обекти регистрирани или одобрени по реда на ЗХ, както и лицата които осъществяват този контрол.
Предложение:
В чл. 46, ал. 1 се изменя така:
„(1) Лицата извършващи официален контрол с разпореждане:
1. насочват за унищожаване храни (от животински произход и неживотински произход), когато:
а) установят, че са негодни за консумация или опасни за здравето на хора и/или животни;
б) установят, че са с неизвестен произход;
в) е получена официална информация, че са опасни за здравето на хора и/или животни;
г) установят, че са произведени, преработени или дистрибутирани в обекти, които не са регистрирани или одобрени по реда на Закона за храните;
д) храните са добити от животни, отглеждани в животновъдни обекти, които не са регистрирани по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност;
09.02.2024
11.03.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В чл.51, ал.1 от действащия Закон за храните е записано, че "Регистрацията на превозните средства се удостоверява със стикер".
Във връзка с изготвянето на новия Закон за движение по пътищата, в който е заложено отпадането на всички стикери, които се поставят по прозорците на превозните средства, издаването на такъв стикер по ЗХ ще стане нарушение на закона за движение по пътищата, за което органите на МВР ще налагат санкции.
Предлагам:
1. чл.51 от Закона за храните да отпадне, както и текта от чл.55, ал.9 - " включително ред и срок за получаване на стикера"
2. Създава се нова алинея - чл.55, ал.11 от ЗХ - Заповедта се издава в три екземпляра, по един за деловодството, бизнес оператора и досието на транспортното средствно.
В чл.51, ал.1 от действащия Закон за храните е записано, че "Регистрацията на превозните средства се удостоверява със стикер".
Във връзка с изготвянето на новия Закон за движение по пътищата, в който е заложено отпадането на всички стикери, които се поставят по прозорците на превозните средства, издаването на такъв стикер по ЗХ ще стане нарушение на закона за движение по пътищата, за което органите на МВР ще налагат санкции.
Предлагам:
1. чл.51 от Закона за храните да отпадне, както и текта от чл.55, ал.9 - " включително ред и срок за получаване на стикера"
2. Създава се нова алинея - чл.55, ал.11 от ЗХ - Заповедта се издава в три екземпляра, по един за деловодството, бизнес оператора и досието на транспортното средствно.