Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за изискванията за качеството на твърдите горива, използвани за битово отопление

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

24.07.2019 г. 23.08.2019 г. Неактивна

Номер на консултация

4475-K

Област на политика

Околна среда

Разработването на наредба, с която се въвеждат изисквания за качеството на твърдите горива (въглища и брикети), използвани от населението за битово отопление, е една от приложимите мерки на национално ниво за ограничаване на емисиите на фини прахови частици (ФПЧ10) и серен диоксид през зимния период. Освен подобряването на качеството на въздуха, мярката е в изпълнение на Решение на Съда на Европейския съюз С-488/15 от 5 април 2017 г., с което България бе осъдена за неспазване на нормите за качество на атмосферния въздух по показател ФПЧ10. Тя е заложена и в приетата през месец юни, 2019 г. от Министерския съвет Национална програма за подобряване качеството на въздуха за периода 2018 - 2024 г.

Проектът на Наредба е разработен на основание чл.8а от Закона за чистотата на атмосферния въздух, като основната цел е подобряване на качеството на атмосферния въздух и защита здравето на населението чрез въвеждане на изисквания за качество на твърдите горива.

Очакваните резултати от прилагането на Наредбата са:

• Ограничаване замърсяването на атмосферния въздух с фини прахови частици и серен диоксид от използването на твърди горива за битово отопление с високо съдържание на пепел и сяра, и защита здравето на населението;

• Предотвратяване на възможността за налагане на финансови санкции на страната във връзка с решението на Съда на ЕС по дело С-488/15;

• Намаляване на емисиите на фини прахови частици и серен диоксид, с оглед изпълнение на поетите национални ангажименти за намаляване на емисиите на определени замърсители на въздуха, съгласно Директивата за националните тавани за емисии (2016/2284/ЕС).

Отговорна институция

Министерство на околната среда и водите
Адрес: София, София 1000, бул. Княгиня Мария Луиза № 22
Електронна поща: edno_gishe@moew.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

За Земята 22.08.2019 12:16
Становище на Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България

Уважаеми дами и господа,

подаваме в срок нашето Становище по консултацията, което може да намерите тук: https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2019/08/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5_%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B0_%D1%82%D0%B2%D1%8A%D1%80%D0%B4%D0%B8-%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0_%D0%97%D0%B0-%D0%97%D0%B5%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%B8-%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%BF%D0%B8%D0%B9%D1%81-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F.pdf

С уважение,

Ивайло Попов,

ЕС За Земята

Становище на Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България

Уважаеми дами и господа,

подаваме в срок нашето Становище по консултацията, което може да намерите тук: https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2019/08/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5_%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B0_%D1%82%D0%B2%D1%8A%D1%80%D0%B4%D0%B8-%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0_%D0%97%D0%B0-%D0%97%D0%B5%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%B8-%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%BF%D0%B8%D0%B9%D1%81-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F.pdf

С уважение,

Ивайло Попов,

ЕС За Земята

МНЕНИЕ НА ТЪРГОВЕЦ

   Некой съображения от търговец на твърди горива от северна България.

1. Теглото от 25кг на чувал е малко или много непосилно за хората, които ползват твърдо гориво/въглища/, поради тяхното ЕГН. По добрия вариант е 20кг

2.Етикети в/у всеки чувал оскъпява и без това скъпите в-ща и си е една чиста загуба на време. Вместо да се занимаваме с пакитажа и продажбата на твърдо гориво ще ни се наложи да си губим времето с несвойствени неща, само защото някой бюрократ, който си няма понятие от проблемите на хората по селата /основни потребители на твърдо гориво/ е решил , че е много вещ по тези въпроси.

3.Доколкото разбирам изискванията за съдържание на сяра, пепел и влажност във въглищата са неизпълними за най-масовите от тях-брикети и донбаски в-ща. Ако държавата е решила да спре продажбата на тезив-ща защо просто не го направи със зако, а се занимава с такива еквилибристики.

4.В-щата са акцизна стока. Ние търговците подлежим на контрол от митниците. Защо трябва да се създават нови органи за контрол. Може би за да се намери някаква работа/лека/ за нашите хора.

5.В закона е записано, че ще се глобяват търговците на тв.гориво, ако те не отговарят на изискванията за съдържание на сяра, пепел и влажност, а не доставчиците, което просто казано глупаво.

6.държавата се опитва да намали замърсяването на въздуха през зимата чрез забрани, глоби и др., а не предлага никаква алтернатива за хората, които се топлят на твърдо гориво, тъй като немогат да си позволят нещо друго /ток, газу пелети, централно парно/

Ако държавата е решила да си реши проблема с бедността в българското село, може просто да изсели хората от там в някакви концлагери и да ги отоплява на ток или въобще да не ги отоплява, така ще си реши по бързо проблема по  СТАЛИНСКИ/ има човек, има проблем, няма човек няма проблем/.

 

 

 

 

 

МНЕНИЕ НА ТЪРГОВЕЦ

   Некой съображения от търговец на твърди горива от северна България.

1. Теглото от 25кг на чувал е малко или много непосилно за хората, които ползват твърдо гориво/въглища/, поради тяхното ЕГН. По добрия вариант е 20кг

2.Етикети в/у всеки чувал оскъпява и без това скъпите в-ща и си е една чиста загуба на време. Вместо да се занимаваме с пакитажа и продажбата на твърдо гориво ще ни се наложи да си губим времето с несвойствени неща, само защото някой бюрократ, който си няма понятие от проблемите на хората по селата /основни потребители на твърдо гориво/ е решил , че е много вещ по тези въпроси.

3.Доколкото разбирам изискванията за съдържание на сяра, пепел и влажност във въглищата са неизпълними за най-масовите от тях-брикети и донбаски в-ща. Ако държавата е решила да спре продажбата на тезив-ща защо просто не го направи със зако, а се занимава с такива еквилибристики.

4.В-щата са акцизна стока. Ние търговците подлежим на контрол от митниците. Защо трябва да се създават нови органи за контрол. Може би за да се намери някаква работа/лека/ за нашите хора.

5.В закона е записано, че ще се глобяват търговците на тв.гориво, ако те не отговарят на изискванията за съдържание на сяра, пепел и влажност, а не доставчиците, което просто казано глупаво.

6.държавата се опитва да намали замърсяването на въздуха през зимата чрез забрани, глоби и др., а не предлага никаква алтернатива за хората, които се топлят на твърдо гориво, тъй като немогат да си позволят нещо друго /ток, газу пелети, централно парно/

Ако държавата е решила да си реши проблема с бедността в българското село, може просто да изсели хората от там в някакви концлагери и да ги отоплява на ток или въобще да не ги отоплява, така ще си реши по бързо проблема по  СТАЛИНСКИ/ има човек, има проблем, няма човек няма проблем/.

 

 

 

 

 

Предложение

Моля да обмислите да вмъкнете в наименованието на наредбата "с произход от въглища". Твърди горива може да има и с растителен произход, които не са овъглени, като дърва за огрев, пелети, брикети и прочие. Би било добре, след като в наредбата се регулират изискванията за горива с произход от въглища, да бъде вкюлчен произхода в наименованието, за бързо намиране и ориентиране при търсене в интернет и/или в правноинформационните системи.

Второ ... в чл. 4, ал. 1  приемате, че полезното тегло на продуктът в опаковка да е 25 кг., без право на друг избор. Считам това за неоправдано и утежняващо. Дори за човек в разцвета на силите си 25 кг. тежест е сериозно изпитание, особено ако трябва да се пренесат количества от 1 тон и повече. Обикновено хората купуват от 1 до 3 или 4 тона. Дайте свобода на търговците или да опаковат по тяхно усмотрение. Все пак въглщата не са акцизна стока, а и да бяха нима алкохолът е точно в еднолитрови бутилки и няма други разфасовки ?! или цигари ... със сигурност знам, че има опаковки от 10 и 20 къса цигари. В мотивите няма коментар за избраното теглото на опакован продукт от 25 кг., защото точно то е избрано, но считам, че е излишно затормозяване на стокооборота.

Предложение

Моля да обмислите да вмъкнете в наименованието на наредбата "с произход от въглища". Твърди горива може да има и с растителен произход, които не са овъглени, като дърва за огрев, пелети, брикети и прочие. Би било добре, след като в наредбата се регулират изискванията за горива с произход от въглища, да бъде вкюлчен произхода в наименованието, за бързо намиране и ориентиране при търсене в интернет и/или в правноинформационните системи.

Второ ... в чл. 4, ал. 1  приемате, че полезното тегло на продуктът в опаковка да е 25 кг., без право на друг избор. Считам това за неоправдано и утежняващо. Дори за човек в разцвета на силите си 25 кг. тежест е сериозно изпитание, особено ако трябва да се пренесат количества от 1 тон и повече. Обикновено хората купуват от 1 до 3 или 4 тона. Дайте свобода на търговците или да опаковат по тяхно усмотрение. Все пак въглщата не са акцизна стока, а и да бяха нима алкохолът е точно в еднолитрови бутилки и няма други разфасовки ?! или цигари ... със сигурност знам, че има опаковки от 10 и 20 къса цигари. В мотивите няма коментар за избраното теглото на опакован продукт от 25 кг., защото точно то е избрано, но считам, че е излишно затормозяване на стокооборота.

Непълна наредба

Уважаеми Дами и Господа,

Похвално е, че се борим с мръсния въздух, но не е добре с недогледани подзаконови нормативни актове.

Задължително е да има отделени в раздел/глава административно-наказателни разпоредби, защото само с възбрана за продажба няма ефект, тя ще си продължава.

Относно задължителното пакетиране на въглища  в чували по 25 кг. целта е завишаване на цените и нищо друго! Нима не може на хората купили си насипни въглища с бордово транспортно средство да им се издава бележка с данните за сяра, влага и пепел?

Задължително в Наредбата трябва да се запише и преходен период за стоварените въглища в складовете, защото ако са престояли на открито и се напълнят в чували качеството им няма да се повиши.

Поздрави,

Асен Михалков

Непълна наредба

Уважаеми Дами и Господа,

Похвално е, че се борим с мръсния въздух, но не е добре с недогледани подзаконови нормативни актове.

Задължително е да има отделени в раздел/глава административно-наказателни разпоредби, защото само с възбрана за продажба няма ефект, тя ще си продължава.

Относно задължителното пакетиране на въглища  в чували по 25 кг. целта е завишаване на цените и нищо друго! Нима не може на хората купили си насипни въглища с бордово транспортно средство да им се издава бележка с данните за сяра, влага и пепел?

Задължително в Наредбата трябва да се запише и преходен период за стоварените въглища в складовете, защото ако са престояли на открито и се напълнят в чували качеството им няма да се повиши.

Поздрави,

Асен Михалков

История

  • Начало на обществената консултация

    24.07.2019

  • Приключване на консултацията

    23.08.2019

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте