Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

01.07.2020 г. 31.07.2020 г. Неактивна

Номер на консултация

5216-K

Област на политика

Образование

Причините, които налагат изготвянето на настоящия проект на Наредба, са както изводите, направени въз основа на проведените изпити от националните външни оценявания в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование, и необходимостта да се измерват по-комплексно придобитите ключови компетентности, така и споделени предложения от различни заинтересовани страни относно дейности и процедури по оценяването в системата на училищното образование.

Целите, които се поставят с основните изменения на Наредбата, са свързани с:

1. Прецизиране и допълване на текстовете, свързани с провеждане на изпити за промяна на окончателна оценка при завършване на първи гимназиален етап, като се урежда времето – след завършване на учебните занятия в X клас.

2. Обогатяване на изпитните тестове за провеждане на НВО в IV клас, в VII клас и в Х клас с формат, който допуска интегриране на компетентности по няколко учебни предмета в един тест и конкретизиране на основния учебен предмет, към който се съотнася полученият за всяка задача резултат. Поради смяна на фокуса в обучението от преподаване на знания към овладяване на ключови компетентности и развитието на способности да се решават проблеми е необходимо да се приложи такъв изпитен формат, който да измерва формирането на умения у учениците да прилагат знанията си на практика. Очакваният резултат е да се даде възможност чрез интегрален тест учениците да демонстрират не само придобити знания, но и изградени умения за тяхното прилагане в реални ситуации от живота.  

3. Синхронизиране на изискванията за сроковете за съхранение на окончателните протоколи с изпитните резултати от НВО и ДЗИ, определени в Наредба № 8 от 11.08.2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование.

Очакваните резултати са насочени към по-голяма вариативност на изпитните тестове, като предпоставка за по-гъвкава организация на националните външни оценявания, както и на повече възможности за провеждане на изпити за промяна на окончателната оценка в гимназиалния етап.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Наказателни точки и бонус на НВО

На изпитите НВО да има въпроси с наказателни точки при грешен отговор. По този начин да се ограничи налучкването на отговори при незнание, неувереност в знанията и нагласа "може и да мине". Да има допълнителна задача "бонус" за анулиране на негативни точки на теми като например - описание на моя любим учител, любими игри в училищния двор, техники за самосъхранение, ..

 

Наказателни точки и бонус на НВО

На изпитите НВО да има въпроси с наказателни точки при грешен отговор. По този начин да се ограничи налучкването на отговори при незнание, неувереност в знанията и нагласа "може и да мине". Да има допълнителна задача "бонус" за анулиране на негативни точки на теми като например - описание на моя любим учител, любими игри в училищния двор, техники за самосъхранение, ..

 

Актуализиране на свободните бройки за прием в училищата след 7 клас

Тъй като някои деца с хронични болести и други кандидатстват без оценка от НВО и заемат част от обявените за прием места в паралелките, моля да се оповестява публично И в системата https://priem.mon.bg/, колко са всъщност свободните бройки СЛЕД предварителния прием. Наблюдава ли се във времето тенденция по места за определяне на видове болести при учениците с предварителен прием и практикуващите лекари, диагностицирали болеста? Лечими ли са тези болести, наблюдават ли се подобрение на състоянието във времето и има ли дори излекувани деца? Доколко позитивното развитие на болестта се дължи според ученика на избраното училище при предварителния прием?

Има ли практика за оставане в същото училище след плащане на дарение на училището и ако има такава, по какъв начин се отчитат бройките - чрез предварителния прием или по друг начин?

Има ли други начини за заемаене на обявените бройки в желаноТО училище и ако има такива, моля публично да се информира заинтерсованото общество за отклоненията.

Актуализиране на свободните бройки за прием в училищата след 7 клас

Тъй като някои деца с хронични болести и други кандидатстват без оценка от НВО и заемат част от обявените за прием места в паралелките, моля да се оповестява публично И в системата https://priem.mon.bg/, колко са всъщност свободните бройки СЛЕД предварителния прием. Наблюдава ли се във времето тенденция по места за определяне на видове болести при учениците с предварителен прием и практикуващите лекари, диагностицирали болеста? Лечими ли са тези болести, наблюдават ли се подобрение на състоянието във времето и има ли дори излекувани деца? Доколко позитивното развитие на болестта се дължи според ученика на избраното училище при предварителния прием?

Има ли практика за оставане в същото училище след плащане на дарение на училището и ако има такава, по какъв начин се отчитат бройките - чрез предварителния прием или по друг начин?

Има ли други начини за заемаене на обявените бройки в желаноТО училище и ако има такива, моля публично да се информира заинтерсованото общество за отклоненията.

Кандидатстване

Кандидатсването след 7 клас да става през месец март с оценка от първи срок 7 клас и с портфолио, съдържащо профелирани резулатати от дейности от последните три години (5-7 клас) и мотивационно писмо. Да има минимум праг на оценка по предмет (5 или 6 по основен предмет).

Три години по-рано всяко училище да обявява какви точки за какви дейности ще раздава и децата да могат три години наред да събират точки за участие в профилирани състезания, олимпиади, курсове и други дейности свързани с профила на училището или желаната паралелка.

Оценките от НВО да служат за анализ на дейността на учителите и училищата и да не са определящи за разпределяне на децата по училища.



За следването във ВУЗ да има минимум точки от ДЗИ и да не се запълват бройки без показан минимум резултат по определени предмети. Който не е достигал нужните точки, да има право да се яви на изпит в университета, за да подобри резултатите си от ДЗИ. Всеки университет да провержда безплатни курсове за подготовка за вътрешния изпит.

Кандидатстване

Кандидатсването след 7 клас да става през месец март с оценка от първи срок 7 клас и с портфолио, съдържащо профелирани резулатати от дейности от последните три години (5-7 клас) и мотивационно писмо. Да има минимум праг на оценка по предмет (5 или 6 по основен предмет).

Три години по-рано всяко училище да обявява какви точки за какви дейности ще раздава и децата да могат три години наред да събират точки за участие в профилирани състезания, олимпиади, курсове и други дейности свързани с профила на училището или желаната паралелка.

Оценките от НВО да служат за анализ на дейността на учителите и училищата и да не са определящи за разпределяне на децата по училища.



За следването във ВУЗ да има минимум точки от ДЗИ и да не се запълват бройки без показан минимум резултат по определени предмети. Който не е достигал нужните точки, да има право да се яви на изпит в университета, за да подобри резултатите си от ДЗИ. Всеки университет да провержда безплатни курсове за подготовка за вътрешния изпит.

Какво предхожда и какво следва след изпита

Обхващане на всички ученици, които до момента са показали ниски резултати на НВО, протоколно документиране на неуспеха и евентуален отказ от подкрепа до момента.

Провеждане на предварителни изпити, определяне на пропуските в знанията и уменията на учениците до момента и оказване на целева помощ на учениците, за да могат да покажат по-добри изпитните резултати от НВО и ДЗИ.

Всяка една слаба оценка да се придружава от протокол от положени усилия от страна на учителите с цел подобряване на изпитните резултати от НВО и ДЗИ.

 

Какво предхожда и какво следва след изпита

Обхващане на всички ученици, които до момента са показали ниски резултати на НВО, протоколно документиране на неуспеха и евентуален отказ от подкрепа до момента.

Провеждане на предварителни изпити, определяне на пропуските в знанията и уменията на учениците до момента и оказване на целева помощ на учениците, за да могат да покажат по-добри изпитните резултати от НВО и ДЗИ.

Всяка една слаба оценка да се придружава от протокол от положени усилия от страна на учителите с цел подобряване на изпитните резултати от НВО и ДЗИ.

 

История

  • Начало на обществената консултация

    01.07.2020

  • Приключване на консултацията

    31.07.2020

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте