С Наредба № Н-28 от 5 ноември 2010 година (Наредбата) се определят критериите, условията и реда за атестиране на военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия.
Отмяната на Инструкция № И-5 от 5.09.2017 г. за условията и реда за организиране, поддържане и достъп до електронния регистър на военнослужещите и цивилните служители – „Автоматизирана система за управление на човешките ресурси“ („АСУ на ЧР“) и влизането в сила на новата Инструкция № И-1 от 8.06.2022 г., oбнародвана в „Държавен вестник“, бр. 45 от 17.06.2022 г., налага изменение в Наредбата, свързано с организирането на дейностите по въвеждане на данните от електронните атестационни формуляри в модул „Атестиране“ в „АСУ на ЧР“.
Същевременно, в изпълнение на резолюция на Началника на отбраната по становище с рег. № 30-21-192/01.07.2022 г., дирекция „Управление на човешките ресурси в отбраната“ (ДУЧРО) предлага чрез изменение на Наредбата да се регламентира възможност военнослужещите, изпълнявали военна служба извън и на територията на страната в състава на международни организации и инициативи да бъдат допуснати до обучение във военните академии, висшите военни училища и професионалните сержантски (старшински) колежи в годината след завръщането им.
С Постановление № 381 на МС от 24.11.2022 г. се извърши изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ППЗОВСРБ), приет с Постановление № 46 на Министерския съвет от 2010 г., обн., ДВ, бр. 95 от 29.11.2022 г., в сила от 29.11.2022 г.
Съгласно новите разпоредби на ППЗОВСРБ:
1. Военнослужещите, които се обучават за придобиване на клинична специалност, по която Военномедицинската академия е акредитирана, същите продължават специализацията си във Военномедицинската академия, като за срока на обучението следва да се вземат в специален щат на министъра на отбраната.
Със заповед на министъра на отбраната № ОХ-1151/12.12.2022 г. бе обявен специален щат № А-144, в сила от 01.01.2023 г., за военнослужещи, обучаващи се за придобиване на образователна и научна степен „доктор”, за придобиване на образователно-квалификационна степен по специалности от професионално направление „Военно дело”, за придобиване на професионална квалификация по военно дело, за придобиване на клинична специалност, за придобиване на четвърта степен на професионална квалификация и за преминаване на стаж като стажант-юрист.
Съгласно забележка № 5 от специалния щат, за военнослужещите, обучаващи се за придобиване на клинична специалност, по която Военномедицинската академия е акредитирана следва да се организира разработването на длъжностни характеристики за длъжността „лекар-специализант” в съответните катедри/клиники, където се обучава за придобиване на специалност в здравеопазването по реда на наредбата по чл. 181, ал. 1 от Закона за здравето.
С направената промяна горепосочените военнослужещи ще подлежат на атестиране при условията и по реда на Наредбата, при наличие на конкретни функционални задължения, определени в съответните длъжностните характеристики за длъжността „лекар-специализант”.
2. Само офицерските кандидати и сержантите (старшините) имат право да се обучават в курс във висшите военни училища за придобиване на професионална квалификация по военно дело съгласно изменението на чл. 116б, ал. 1.
Отпадането на възможността на войниците (матросите) за обучение в курс във висшите военни училища за придобиване на професионална квалификация по военно дело налага изменение на Приложение №6, атестационен формуляр за войници (матроси), в частта уточняваща необходимостта от допълнително обучение при определяне на възможностите за развитие.
В изпълнение на гореизложеното ДУЧРО изготви проект на Наредба за изменение на Наредба № Н-28 от 2010 година. С предложението за изменение и допълнение на Наредбата се постигат следните цели:
1. Синхронизира се с новата Инструкция № И-1 от 8.06.2022 г. за условията и реда за организиране, поддържане и достъп до електронния регистър на военнослужещите и цивилните служители – "Автоматизирана система за управление на човешките ресурси".
2. Прецизират се съществуващите текстове и се въвеждат допълнителни разяснителни разпоредби, които да подпомогнат командирите при вземане на решение, относно кариерното развитие на военнослужещите.
3. Дейностите по определянето на оценките и приключването на атестационния формуляр се обединяват в един времеви период, с което се оптимизира процеса по атестиране.
4. Създават се условия за атестиране на военнослужещите, обучаващи се за придобиване на клинична специалност, по която Военномедицинската академия е акредитирана, с които се осигурява възможност за повишаването им в следващо военно звание в периода на обучение.
5. Синхронизира се Приложение №6 с промяната в чл.116б, ал.1 от ППЗОВСРБ.
Министерство на отбраната
Адрес: София, София 1000, ул.Дякон Игнатий 3
Електронна поща: cao@mod.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
§ 10. В Приложение № 6 към чл. 9
В мотивите за изменение, като основание за изменение на Приложение № 6 към чл. 9, ал. 1, т. 6, в раздел IV е описано изменението в на чл. 116б, ал. 1. от ППЗОВСРБ, но не взет под внимание чл. 116а., в който се дава възможност на войниците (матросите) правото да кандидатстват и да се обучават във висшите военни училища за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" в задочна форма на обучение от професионално направление "Военно дело" при условията и по реда, определени в наредбата по чл. 142, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Премахването на възможността в атестационния формуляр да се постави оценка за необходимостта от допълнително обучение, лишава атестиращият и старши атестиращия от възможност да предвидят военнослужещият за обучение по реда на член 116а, съответно атестирания да кандидатстват за обучение.
Предлагам да се запази предишния текст в Приложение № 6 към чл. 9, ал. 1, т. 6, в раздел IV „Възможности за развитие“
„Чл. 116а. Офицерите с придобита квалификация по военно дело, офицерските кандидати, сержантите (старшините) и войниците (матросите) имат право да кандидатстват и да се обучават във висшите военни училища за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" в задочна форма на обучение от професионално направление "Военно дело" при условията и по реда, определени в наредбата по чл. 142, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
Чл. 116б. Офицерските кандидати и сержантите (старшините) имат право да се обучават в курс във висшите военни училища за придобиване на професионална квалификация по военно дело след получаване на разрешение от министъра на отбраната.“
§ 10. В Приложение № 6 към чл. 9
В мотивите за изменение, като основание за изменение на Приложение № 6 към чл. 9, ал. 1, т. 6, в раздел IV е описано изменението в на чл. 116б, ал. 1. от ППЗОВСРБ, но не взет под внимание чл. 116а., в който се дава възможност на войниците (матросите) правото да кандидатстват и да се обучават във висшите военни училища за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" в задочна форма на обучение от професионално направление "Военно дело" при условията и по реда, определени в наредбата по чл. 142, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Премахването на възможността в атестационния формуляр да се постави оценка за необходимостта от допълнително обучение, лишава атестиращият и старши атестиращия от възможност да предвидят военнослужещият за обучение по реда на член 116а, съответно атестирания да кандидатстват за обучение.
Предлагам да се запази предишния текст в Приложение № 6 към чл. 9, ал. 1, т. 6, в раздел IV „Възможности за развитие“
„Чл. 116а. Офицерите с придобита квалификация по военно дело, офицерските кандидати, сержантите (старшините) и войниците (матросите) имат право да кандидатстват и да се обучават във висшите военни училища за придобиване на образователно-квалификационна степен "бакалавър" в задочна форма на обучение от професионално направление "Военно дело" при условията и по реда, определени в наредбата по чл. 142, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
Чл. 116б. Офицерските кандидати и сержантите (старшините) имат право да се обучават в курс във висшите военни училища за придобиване на професионална квалификация по военно дело след получаване на разрешение от министъра на отбраната.“
§ 9. В чл. 16, ал. 1
В закона и правилника за неговото прилагане няма понятие „кариерното развитие на военнослужещите“, има понятие „кариерно развитие на офицерите“
Чл. 28. (1) Кариерното развитие на офицерите се осъществява чрез заемане на длъжности в кариерни области и полета.
Чл. 30 (1) Професионалното развитие на сержантите (старшините) и офицерските кандидати се осъществява чрез заемане на длъжности в определени професионални области съобразно професионалната им квалификация.
Чл. 31. (1) Длъжностното развитие на войниците (матросите) се осъществява в съответствие с придобитата военна квалификация.
Използването на понятието „кариерното развитие на военнослужещите“, може да се тълкува само като развитието на офицерите.
Предложеното в т. 1 „ за военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, изпълняващи военна служба на длъжности на територията на страната - окончателните оценки за потенциала или възможностите за развитие от атестационният формуляр за предходната календарна година, изготвен при условията на чл. 8 и чл. 8а;“ изключва възможността да се използва друг атестационен формуляр, който отговаря на условията на чл. 8, ал. 2, т. 5., както е в настоящия вариант на чл.16.
Предлагам текста: „… от последната валидна атестация, изготвена при условията на чл. 8, ал. 5, в сроковете по чл. 8, ал. 2, т. 5.“
В тази връзка, считам, че чл. 16 следва да бъде изменен изцяло, като предлагаме следния текст:
„Чл. 16. (1) За кариерното развитие на офицерите, професионалното развитие на сержантите(старшините) и длъжностното развитие на войниците (матросите) по реда на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България се ползват окончателните оценки за потенциала или възможностите за развитие от последната валидна атестация , изготвена при условията на чл. 8, ал. 5, в сроковете по чл. 8, ал. 2, т. 5. или удостоверение за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10.
(2) в случаите, в който военнослужещите се атестират по методиката на съответната международна организация, международна инициатива или приемаща организация и в атестационния документ липсва оценка за необходимостта от допълнително обучение за кариерното развитие на офицерите, професионалното развитие на сержантите(старшините) и длъжностното развитие на войниците (матросите), да се използва оценката за необходимостта от допълнително обучение от последната валидна атестация, изготвена при условията на чл. 8, ал. 5“
§ 9. В чл. 16, ал. 1
В закона и правилника за неговото прилагане няма понятие „кариерното развитие на военнослужещите“, има понятие „кариерно развитие на офицерите“
Чл. 28. (1) Кариерното развитие на офицерите се осъществява чрез заемане на длъжности в кариерни области и полета.
Чл. 30 (1) Професионалното развитие на сержантите (старшините) и офицерските кандидати се осъществява чрез заемане на длъжности в определени професионални области съобразно професионалната им квалификация.
Чл. 31. (1) Длъжностното развитие на войниците (матросите) се осъществява в съответствие с придобитата военна квалификация.
Използването на понятието „кариерното развитие на военнослужещите“, може да се тълкува само като развитието на офицерите.
Предложеното в т. 1 „ за военнослужещите от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, изпълняващи военна служба на длъжности на територията на страната - окончателните оценки за потенциала или възможностите за развитие от атестационният формуляр за предходната календарна година, изготвен при условията на чл. 8 и чл. 8а;“ изключва възможността да се използва друг атестационен формуляр, който отговаря на условията на чл. 8, ал. 2, т. 5., както е в настоящия вариант на чл.16.
Предлагам текста: „… от последната валидна атестация, изготвена при условията на чл. 8, ал. 5, в сроковете по чл. 8, ал. 2, т. 5.“
В тази връзка, считам, че чл. 16 следва да бъде изменен изцяло, като предлагаме следния текст:
„Чл. 16. (1) За кариерното развитие на офицерите, професионалното развитие на сержантите(старшините) и длъжностното развитие на войниците (матросите) по реда на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България се ползват окончателните оценки за потенциала или възможностите за развитие от последната валидна атестация , изготвена при условията на чл. 8, ал. 5, в сроковете по чл. 8, ал. 2, т. 5. или удостоверение за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10.
(2) в случаите, в който военнослужещите се атестират по методиката на съответната международна организация, международна инициатива или приемаща организация и в атестационния документ липсва оценка за необходимостта от допълнително обучение за кариерното развитие на офицерите, професионалното развитие на сержантите(старшините) и длъжностното развитие на войниците (матросите), да се използва оценката за необходимостта от допълнително обучение от последната валидна атестация, изготвена при условията на чл. 8, ал. 5“
§ 1. В чл. 2, ал. 2
Препращането към член 5 само утежнява изречението. След като в член 5 са изписани случаите, в който военнослужещите не подлежат на атестиране при условията и по реда на тази наредба, защо е необходимо да се изписват и тук?
Предлагам да отпадне текста „извън случаите на чл. 5, “
§ 4. В чл. 5, ал. 1, точка 3
Настоящата разпоредба касае обучение за придобиване на медицински специалности и преминаване на стаж за придобиване на юридическа специалност.
Защо е необходимо след отпадане на обучаемите медици от тази разпоредба да се поставя акцент на въпроса в какъв щат ще бъдат взети обуаемите юристи?
Предлагам да се запазят разпоредбите на настоящия текст: „преминаващите стаж като "стажант-юристи" за придобиване на юридическа правоспособност със срок на обучение, по-дълъг от 6 месеца през атестационния период;“
§ 5. В чл. 6, Алинея 3
В предложените от мен по-долу промени в чл. 16 са описани случаите, при който се ползва удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр. Предлагам чл.6. ал.3 да се заличи.
§ 1. В чл. 2, ал. 2
Препращането към член 5 само утежнява изречението. След като в член 5 са изписани случаите, в който военнослужещите не подлежат на атестиране при условията и по реда на тази наредба, защо е необходимо да се изписват и тук?
Предлагам да отпадне текста „извън случаите на чл. 5, “
§ 4. В чл. 5, ал. 1, точка 3
Настоящата разпоредба касае обучение за придобиване на медицински специалности и преминаване на стаж за придобиване на юридическа специалност.
Защо е необходимо след отпадане на обучаемите медици от тази разпоредба да се поставя акцент на въпроса в какъв щат ще бъдат взети обуаемите юристи?
Предлагам да се запазят разпоредбите на настоящия текст: „преминаващите стаж като "стажант-юристи" за придобиване на юридическа правоспособност със срок на обучение, по-дълъг от 6 месеца през атестационния период;“
§ 5. В чл. 6, Алинея 3
В предложените от мен по-долу промени в чл. 16 са описани случаите, при който се ползва удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр. Предлагам чл.6. ал.3 да се заличи.
19.01.2023
18.02.2023
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В чл. 16 ал.3 се регламентира реда за изпозлзване на атестациите, като се поставя ограничение същите да не се ползват през настоящата година. Такова ограничение не е регламентирано за удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10. Считам за целесъобразно, такова ограничение да има и за удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10. като предлагам, да се допълни чл. 16 ал.3 със следния текст „удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10, изготвено по реда на чл.6 ал.2 и при условията на чл.6 ал.1 “
Предлагам чл.16 ал. 3 да се измени така: Атестацията, изготвена по реда на чл. 8а и при условията на чл. 8, ал. 5, и удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10, изготвено по реда на чл.6 ал.2 и при условията на чл.6 ал.1, не се ползват през текущата календарна година.
В чл. 16 ал.3 се регламентира реда за изпозлзване на атестациите, като се поставя ограничение същите да не се ползват през настоящата година. Такова ограничение не е регламентирано за удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10. Считам за целесъобразно, такова ограничение да има и за удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10. като предлагам, да се допълни чл. 16 ал.3 със следния текст „удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10, изготвено по реда на чл.6 ал.2 и при условията на чл.6 ал.1 “
Предлагам чл.16 ал. 3 да се измени така: Атестацията, изготвена по реда на чл. 8а и при условията на чл. 8, ал. 5, и удостоверението за приравняване на оценката за цялостно представяне от оценъчния формуляр – приложение № 10, изготвено по реда на чл.6 ал.2 и при условията на чл.6 ал.1, не се ползват през текущата календарна година.