6-то редовно заседание на Консултативния съвет по воден транспорт
На 8 декември 2011г. в гр. Бургас се проведе шестото редовно заседание на Консултативния съвет по воден транспорт към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Тема на заседанието беше: Задължението на държавата за осигуряване и гарантиране опазването на чистотата на морската среда и предпазване от замърсяване от корабоплавателна дейност (наличие на съоражения за приемане на отпадъци от корабоплавателна дейност и поддържане на сили и средства за реагиране в случай на замърсяване на морската среда от корабоплаване). Ангажиментите на държавата по събиране на отпадъци произтичат от международното и европейското законодателство (конвенции и директиви). Въз основа на това законодателство в тарифата е предвидена задължителна минимална такса, която се заплаща от корабите, независимо дали сдават отпадъци или не, с цел насърчаване на сдаването на отпадъци, а не тяхното нерегламентирано изхвърляне зад борда. Действащата тарифа предоставя възможност на корабите, посещаващи български пристанища, да сдават количества над минималните, само срещу такса за минимални количества. По този начин само минималната такса се покрива от клиента, а цената на приетия над минималните количества отпадъци се покрива от ДП „Пристанищна инфраструктура”, а не от „замърсителя”, както това е предвидено в европейското законодателство. Участниците в заседанието дискутираха различните възможности за разрешаване на проблема и стигнаха до становището, че е необходима спешна промяна на тарифата, за което беше решено да се направят писмени предложения от страна на операторите на отпадъци, пристанищните оператори и ДППИ във връзка с тази промяна. 5-то редовно заседание на Консултативния съвет по воден транспортНа 1 юли 2011 година от 10:30 часа в заседателната зала на ДП „Пристанищна инфраструктура” – гр. Бургас се проведе 5-то редовно заседание на Консултативния съвет по воден транспорт. Заседанието протече при следния дневен ред:1. Приоритети за концесиониране на пристанищата на Република България;2. Предвиждания на Общия генерален план на транспорта;3. Възможности за финансиране на развитието на пристанищната инфраструктура със средства по Оперативна програма „Транспорт”;4. Разни. По точка първа от дневния ред бяха обявени приоритетите както и на какъв етап е процесът на концесиониране на Дунавските пристанища – Русе Запад, Видин, Лом. За концесионирането на Бургас Запад и за опасни и наливни товари във Варна се сформират екипи. Участниците в заседанието проведоха дискусия относно начина на концесиониране, за да бъде концесията ефективна и завършена в кратък срок и същевременно да се създадат условия за привличане на инвеститори. Беше постигнато съгласие, че отдаването на концесия на големи обекти е по-лесно и ефективно. Отбелязано беше, че има необходимост от доразвитие на законова уредба и в тази връзка председателят информира, че се подготвя Закон за публично – частното партньорство, който ще даде правната рамка, необходима за осъществяване на този проект.По точка 2 от дневния ред бяха споделени вижданията на бизнеса и представителите на изпълнителната власт относно съдържанието и ролята на Генералния план. Засегнат беше и въпросът за законовата уредба и по-голяма активност от страна на бизнеса при разработването на предложения в тази област.По т.3 от дневния ред участниците бяха информирани, че финансирането по оперативните програми ще се разшири в частта подобряване на акваторията с цел повишаване на безопасността. Отчетена беше необходимостта от сериозна оценка на товаропотоците – транзитни и локални. За следващия период на финансиране до 2014 г. са предложени на Европейската комисия много нови обекти за около 1 500 000 000 само за пристанищна инфраструктура, като се очаква по-голямата част от тези проекти да бъдат одобрени.