Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

04.11.2013 г. 18.11.2013 г. Неактивна

Номер на консултация

1022-K

Област на политика

Финанси и данъчна политика

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

На 26 юни 2013 г. беше приета Директива 2013/36/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за осъществяването на дейност от кредитните институции и относно пруденциалния надзор върху кредитните институции и инвестиционните посредници, за изменение на Директива 2002/87/ЕО и за отмяна на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО, наричана накратко „Директива за капиталовите изисквания” или „Директивата“. На същата дата бе приет и Регламент 575/2013/ЕС относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на регламент  №648/2012/ЕС, наричан накратко „Регламент за капиталовите изисквания“ или „Регламентът“. Директивата и Регламентът са обнародвани в Официален вестник на Европейския съюз на 27.06.2013 г. Срокът за въвеждане на Директивата в законодателствата на държавите-членки, съответно за прилагане на Регламента, е изключително кратък – от 01.01.2014 г. С приемането на Регламента пруденциалните изисквания към кредитните институции (т.е. банките) и инвестиционните посредници относно капитала, ликвидността, управлението на рисковете и вътрешното корпоративно управление се обособяват в директно приложим правен акт на ЕС, което е прецедент спрямо текущата практика в областта на банковото регулиране. Това налага редица изменения в Закона за кредитните институции, вкл. на неговата подзаконова нормативна база. Регламентът е и първа крачка към въвеждането на т. нар. „Единен надзорен наръчник” (Single rulebook), водещ до максимална хармонизация на третирането на институциите в Европейския съюз (ЕС).  

Отговорна институция

Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

ЗА ЗАПАЗВАНЕ НА Чл. 58 в ЗКИ
Подкрепям становището на ИДФК, публикувано от д-р Л. Христов.
ЗА ЗАПАЗВАНЕ НА Чл. 58 в ЗКИ
Подкрепям становището на ИДФК, публикувано от д-р Л. Христов.
За запазване чл. 58 в ЗКИ
Подкрепям коментара на г-н Христов. Освен, че премахването на чл. 58 от ЗКИ би довело до проблеми във взаимоотношенията между банки и кредитополучатели, липсват аргументи за необходимостта от премахването му. Нека вносителят на законопроекта да излоги ползите и разходите от премахването на въпросния член, за да е ясно за всички какво се печели и какво се губи.
За запазване чл. 58 в ЗКИ
Подкрепям коментара на г-н Христов. Освен, че премахването на чл. 58 от ЗКИ би довело до проблеми във взаимоотношенията между банки и кредитополучатели, липсват аргументи за необходимостта от премахването му. Нека вносителят на законопроекта да излоги ползите и разходите от премахването на въпросния член, за да е ясно за всички какво се печели и какво се губи.
За запазване чл. 58 в ЗКИ
"С отпадането на чл. 58 от ЗКИ значително се подкопава и без това слабата законова защита на кредитополучателите като потребители на банкова услуга. Обратно, с отмяната на чл. 58 от ЗКИ се облекчава въвеждането на кредитополучателите в заблуда, така че те да бъдат напълно лишени от необходимата им информация и възможност да оценят колко би им струвал кредита за целия период до погасяването му."
СТАНОВИЩЕ НА ИДФК
За пълния текст и аргументи - вж. http://bit.ly/17cCCnl - 3 стр., PDF
За запазване чл. 58 в ЗКИ
"С отпадането на чл. 58 от ЗКИ значително се подкопава и без това слабата законова защита на кредитополучателите като потребители на банкова услуга. Обратно, с отмяната на чл. 58 от ЗКИ се облекчава въвеждането на кредитополучателите в заблуда, така че те да бъдат напълно лишени от необходимата им информация и възможност да оценят колко би им струвал кредита за целия период до погасяването му."
СТАНОВИЩЕ НА ИДФК
За пълния текст и аргументи - вж. http://bit.ly/17cCCnl - 3 стр., PDF
Заглавие
1. Параграф 54 в чл.89 ал.5 защо трябва да 30 дни след края на календарната година?! Нормалното след като се направи значително капиталово преструктуриране и засягащо значими акционери в групата .... защо не след като се е случило веднага ? Кому е нужна старата инфомация, когато би било и вече късно за реакция??!!! Това касе и крие риск за депозанти/кредитирани клиенти! Може би визирате/бъркате с календарна/финансова година, а и сигурно сте чували, че не навсякъде съвпадат, нали, но това няма голямо значение - по важен е ефекта на преструктурирането на групата и отпадането/влизането на нов ключов за групата и структурата акционер. Глобалната смяна в структурата на собствеността крие ГОЛЯМ риск ...структурен риск се казва ...(не мога да поварвам, че са гописали финансисти, по скоро са юристи, а те нали си ги знаем, винаги трябва да забъркат каша за да се нуждаем от тяхния неразбираем стил и изговор...);
2. Айде ...и глоби раздава БНБ ...съд/разстрел ...няма ли...!?
3. Закона за прямана е бля, бля, бля ..въвеждане на преписни мерки от ЕС и сигурно и много неясноти и вратички за навлизане на новия " вълк " в кошарата ... така ми се видя;
4. Нищо по отношение на проблемите в системата - извънредно големия режим на такси и комисисонни, прилагани от банките...нелогично голям ...и неоправдани и нечестни, дори за хората от системата не могат да им видят края ... а основната задача на банката е да взема депозит, разплаща и да получава дохода си от кредитиране, а не чрез монополно, нерегулирано, нечестно картелирано и подпомагано от законодателство да си правят каквото си искат...а политиците да не им пука ...пак НЕ СТЕ ЧЕСТНИ...

Данчо Ментата ...какво обещаваше, обещаваше ... е затвориха ли му устата финикийски или да чакаме олимпийски ....

5. Ипотечен пазар - пълна нерегилация и неравноправни условия...такси, комисионнииии ...грабеж посред бял ден ...как да кредитират тези банки, като дохода им идва от другаде ...защо им трябва излишен рсик ...

6. Уреждане на Извънсъдебени спорове с фин.имституции - фин.омбидсман --ами къде ееее ...да БНБ ..ама там ...ЧИНОВНИЦИ ...хич не им мука...други ден, ако ги изритат от БНБ ...на тези банки и фин.институции на които са им отрязали квитанциите в полза на редовни клиенти ли да се оплачт!!!!?????

7. Наказателни лихви за предсрочно погасяване ... може да но ако са кредитирали при преференциални цени банките ..... това е истината ...парите са еднакви и в едната и другата банка ....раличава ги само конкурентнистта, опита и желанието да продават добре структурирани и със стойност продукти ...и които не е добър и флексабилен ...бягат му клиентите ... не може само поради величие и некадърност да се печели от неустойки .... ако докаже, че е наистина такава банка или фин.институция .....СОРРИ...тази е практиката в света ....отгледахме си БАНКОВА ПАРТОКРАЦИЯ и си страдаме ... а никой не знае как да ни оправи, е оправят ни всички де...от всякъде .....

Банките не продават стойност в България...събират приходи ...само и то с малък риск при високи цени !!!!

Дори БНБ ----сумати такси и комисионни си е измислила .,,,за да има бонуси да си раздават ...........
- Борика
- Рингс
- Бисера
- ДЦК
- касови
- ЦКР
- и още, още и още нНЕКА , НЕКА НИ СТРИЖАТ....БНБ МАЛКО С борика, бисера И ДРУГИТЕ МОРАЛНО ОСТАРЯЛИ ПЛАТЕЖНИ СИСТЕМИ , А И БАНКИТЕ КАТО СИ КАЧАТ ШЕЧАЛБАТА И РИСКА В/У ТЯХ И ВСИЧКО Е ЗА СМЕТКА НА МАГАРЕТО ,,,АМА ТО ГОРКОТО КАТО УМРЕ ОТ ГЛАД И СТРИЖЕНЕ ...СИРИЙЦИ И ЦИГАНИ ЩЕ ОСТАНАТ ...А ПЪК ТЕ ГОРКИТЕ НЕ ПОЛЗВТ БАНКИ ....Е И ЗАТОВА ЛИ КАТО ЗА ПОСЛЕДНО НИ СТРИЖЕТЕ ..........

Как така в най-отявлено капиталистическата държава Англия --- междубанквите парични преводи са напълно безлатни /само техния рингс е платен/ , тегленето с дебитни карти от АТМ ......, да подържаш сметка ....безплатно, без месечни такси за подържане на сметка, ако има ....то получаваш стойност срещу нея (по 3-4 различни застраховки срещи тази такса) тук ...всичко е платено и кой страда ...всички ...освен някой ....

Как така в най-гадната капиталистическа държава ...ти е кех, че имаш сметки и ти е сигурно, а тук ...гледат как да ти съдерат ...протмонето, че е срамно да кажа другото ..................................


НЕ ВИ ЛИ Е СРАМ ДА ПРИЕМАТЕ САМО БЕЗМИСЛЕНИ И НАЛОЖИТЕЛНИ КРЪПКИ ....ТОВА ГО ПРАВЯТ САМО ОТРЕПКИТЕ >>>ВИЕ ОТ КОИ СТЕ >>>>ОПРЕДЕЛЕТЕ СЕ <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Сорри ........................>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>ама си го заслужавате !!!!
Заглавие
1. Параграф 54 в чл.89 ал.5 защо трябва да 30 дни след края на календарната година?! Нормалното след като се направи значително капиталово преструктуриране и засягащо значими акционери в групата .... защо не след като се е случило веднага ? Кому е нужна старата инфомация, когато би било и вече късно за реакция??!!! Това касе и крие риск за депозанти/кредитирани клиенти! Може би визирате/бъркате с календарна/финансова година, а и сигурно сте чували, че не навсякъде съвпадат, нали, но това няма голямо значение - по важен е ефекта на преструктурирането на групата и отпадането/влизането на нов ключов за групата и структурата акционер. Глобалната смяна в структурата на собствеността крие ГОЛЯМ риск ...структурен риск се казва ...(не мога да поварвам, че са гописали финансисти, по скоро са юристи, а те нали си ги знаем, винаги трябва да забъркат каша за да се нуждаем от тяхния неразбираем стил и изговор...);
2. Айде ...и глоби раздава БНБ ...съд/разстрел ...няма ли...!?
3. Закона за прямана е бля, бля, бля ..въвеждане на преписни мерки от ЕС и сигурно и много неясноти и вратички за навлизане на новия " вълк " в кошарата ... така ми се видя;
4. Нищо по отношение на проблемите в системата - извънредно големия режим на такси и комисисонни, прилагани от банките...нелогично голям ...и неоправдани и нечестни, дори за хората от системата не могат да им видят края ... а основната задача на банката е да взема депозит, разплаща и да получава дохода си от кредитиране, а не чрез монополно, нерегулирано, нечестно картелирано и подпомагано от законодателство да си правят каквото си искат...а политиците да не им пука ...пак НЕ СТЕ ЧЕСТНИ...

Данчо Ментата ...какво обещаваше, обещаваше ... е затвориха ли му устата финикийски или да чакаме олимпийски ....

5. Ипотечен пазар - пълна нерегилация и неравноправни условия...такси, комисионнииии ...грабеж посред бял ден ...как да кредитират тези банки, като дохода им идва от другаде ...защо им трябва излишен рсик ...

6. Уреждане на Извънсъдебени спорове с фин.имституции - фин.омбидсман --ами къде ееее ...да БНБ ..ама там ...ЧИНОВНИЦИ ...хич не им мука...други ден, ако ги изритат от БНБ ...на тези банки и фин.институции на които са им отрязали квитанциите в полза на редовни клиенти ли да се оплачт!!!!?????

7. Наказателни лихви за предсрочно погасяване ... може да но ако са кредитирали при преференциални цени банките ..... това е истината ...парите са еднакви и в едната и другата банка ....раличава ги само конкурентнистта, опита и желанието да продават добре структурирани и със стойност продукти ...и които не е добър и флексабилен ...бягат му клиентите ... не може само поради величие и некадърност да се печели от неустойки .... ако докаже, че е наистина такава банка или фин.институция .....СОРРИ...тази е практиката в света ....отгледахме си БАНКОВА ПАРТОКРАЦИЯ и си страдаме ... а никой не знае как да ни оправи, е оправят ни всички де...от всякъде .....

Банките не продават стойност в България...събират приходи ...само и то с малък риск при високи цени !!!!

Дори БНБ ----сумати такси и комисионни си е измислила .,,,за да има бонуси да си раздават ...........
- Борика
- Рингс
- Бисера
- ДЦК
- касови
- ЦКР
- и още, още и още нНЕКА , НЕКА НИ СТРИЖАТ....БНБ МАЛКО С борика, бисера И ДРУГИТЕ МОРАЛНО ОСТАРЯЛИ ПЛАТЕЖНИ СИСТЕМИ , А И БАНКИТЕ КАТО СИ КАЧАТ ШЕЧАЛБАТА И РИСКА В/У ТЯХ И ВСИЧКО Е ЗА СМЕТКА НА МАГАРЕТО ,,,АМА ТО ГОРКОТО КАТО УМРЕ ОТ ГЛАД И СТРИЖЕНЕ ...СИРИЙЦИ И ЦИГАНИ ЩЕ ОСТАНАТ ...А ПЪК ТЕ ГОРКИТЕ НЕ ПОЛЗВТ БАНКИ ....Е И ЗАТОВА ЛИ КАТО ЗА ПОСЛЕДНО НИ СТРИЖЕТЕ ..........

Как така в най-отявлено капиталистическата държава Англия --- междубанквите парични преводи са напълно безлатни /само техния рингс е платен/ , тегленето с дебитни карти от АТМ ......, да подържаш сметка ....безплатно, без месечни такси за подържане на сметка, ако има ....то получаваш стойност срещу нея (по 3-4 различни застраховки срещи тази такса) тук ...всичко е платено и кой страда ...всички ...освен някой ....

Как така в най-гадната капиталистическа държава ...ти е кех, че имаш сметки и ти е сигурно, а тук ...гледат как да ти съдерат ...протмонето, че е срамно да кажа другото ..................................


НЕ ВИ ЛИ Е СРАМ ДА ПРИЕМАТЕ САМО БЕЗМИСЛЕНИ И НАЛОЖИТЕЛНИ КРЪПКИ ....ТОВА ГО ПРАВЯТ САМО ОТРЕПКИТЕ >>>ВИЕ ОТ КОИ СТЕ >>>>ОПРЕДЕЛЕТЕ СЕ <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Сорри ........................>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>ама си го заслужавате !!!!
финансова институция
Изрично трябва да бъде записано, че извършването на дейност като финансова институция става след задължителна регистрация. Много от фирмите, осъществяващи дейност финансов лизинг избягват регистрацията при БНБ и на практика нарушават правата на потребителите да узнаят условията на отпусканите им кредити под формата на заемната част на лизинговата вещ. От своя страна БНБ не разполага с инструментариум да установява наличието на финансови институции , които не са се регистрирали доброволно. На практика тя няма от къде да получава информация за фирми, упражняващи дейност финансов лизинг въпреки нерегистрацията си, а дори когато е уведомена за това дава смешни отговори, че не може да провери, защото закона не й дава кой знае какви правомощия. За тази цел е необходимо фирмите, извършващи финансов лизинг да бъдат задължени да декларират това обстоятелство и в търговския регистър /чрез съответната промяна в търговския закон/, а така също фирми, за които е установено, че извършват подобна дейност без задължителната регистрация по закон, сделките им ще бъдат считани за нищожни /също чрез съответната промяна на законите/. Така само ще бъдат излязат на светло фирми, които извършват дейност като финансова институция, но не попълват финансови отчети за такива и ощетяват бюджета. Да бъде вменено на НАП при проверка на фирми, за които има данни , че извършват дейност като финансова институция без регистрация и не подават финансов отчет като такава, да уведомяват съответната прокуратура и ДАНС.
Без необходимата регистрация достатъчно на брой фирми извършват финансов лизинг в пълен ущърб на държавната хазна и на потребителите . Необходимо е само да се види колко автомобили се продават на лизинг и колко от тях имат регистрация в регистъра на БНБ?!?
финансова институция
Изрично трябва да бъде записано, че извършването на дейност като финансова институция става след задължителна регистрация. Много от фирмите, осъществяващи дейност финансов лизинг избягват регистрацията при БНБ и на практика нарушават правата на потребителите да узнаят условията на отпусканите им кредити под формата на заемната част на лизинговата вещ. От своя страна БНБ не разполага с инструментариум да установява наличието на финансови институции , които не са се регистрирали доброволно. На практика тя няма от къде да получава информация за фирми, упражняващи дейност финансов лизинг въпреки нерегистрацията си, а дори когато е уведомена за това дава смешни отговори, че не може да провери, защото закона не й дава кой знае какви правомощия. За тази цел е необходимо фирмите, извършващи финансов лизинг да бъдат задължени да декларират това обстоятелство и в търговския регистър /чрез съответната промяна в търговския закон/, а така също фирми, за които е установено, че извършват подобна дейност без задължителната регистрация по закон, сделките им ще бъдат считани за нищожни /също чрез съответната промяна на законите/. Така само ще бъдат излязат на светло фирми, които извършват дейност като финансова институция, но не попълват финансови отчети за такива и ощетяват бюджета. Да бъде вменено на НАП при проверка на фирми, за които има данни , че извършват дейност като финансова институция без регистрация и не подават финансов отчет като такава, да уведомяват съответната прокуратура и ДАНС.
Без необходимата регистрация достатъчно на брой фирми извършват финансов лизинг в пълен ущърб на държавната хазна и на потребителите . Необходимо е само да се види колко автомобили се продават на лизинг и колко от тях имат регистрация в регистъра на БНБ?!?

История

  • Начало на обществената консултация

    04.11.2013

  • Приключване на консултацията

    18.11.2013

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте