С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация се въвеждат разпоредбите на Директива 2013/37/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 г. за изменение на Директива 2003/98/ЕО относно повторната употреба на информацията в обществения сектор.
Законът за достъп до обществена информация урежда обществените отношения във връзка с правото на достъп до обществена информация и с правото на повторно използване на информация от обществения сектор. С измененията и допълненията се предвиждат:
-
въвеждане на задължение за документите, които попадат в обхвата на директивата да се предоставят за повторна употреба съгласно определените в директивата условия за повторна употреба;
-
установяване на горна граница на таксата, която да се заплаща за повторното ползване на информация, непревишаваща материалните разходи по възпроизвеждането и предоставянето на информацията;
-
предвижда се законова възможност за безплатно предоставяне на информация за повторно използване, по преценка на организацията от обществения сектор;
-
разширяване на обхвата на приложение с включване на някои културни институции като библиотеки (в т.ч. университетските библиотеки), музеи и архиви. За тези институции се въвеждат конкретни правила, различаващи се от приложимите за останалите субекти, вкл. и по отношение на таксуването;
-
въвежда се изискване размерът на таксите, основата на която се изчисляват, взетите предвид фактори при изчисляването, както и и всички допълнителни условия, ако има такива да се публикуват, включително по електронен път при наличието на интернет страница. При поискване органите от обществения сектор да посочват и начина, по който са изчислени тези такси във връзка с конкретното искане за повторна употреба;
-
включено е задължение за обществените институции да информират заявителите за повторно използване на документи относно наличните средства за правна защита;
-
насърчават се организациите от обществения сектор да предоставя информацията в отворен, машинночитаем формат заедно със съответните метаданни, като форматът и метаданните съответстват на официални отворени стандарти;
-
въвежда се изискване, при възможност, държавите членки да улеснят многоезичното търсене на документи.
Предложение са и промени, отнасящи се до националната практика и особености, сред които:
-
всяка информация от обществения сектор, създадена след 1 април 2015 г. да се поддържа в електронен вид;
-
възможност достъпа до обществена информация да се извърши по електронен път, при поискване на заявителя;
-
нова форма за предоставяне на достъп до обществена информация - чрез копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват данните;
-
задължение за всеки ръководител на административна структура в изпълнителната власт ежегодно да обявява списък на категориите информация, подлежаща на публикуване в интернет, за сферата на дейност на съответната администрация, като определя и сроковете за актуализация на публикуваната информация и форматите, в които е достъпна. Редът и начинът за публикуване на информацията ще се определят с наредба, приета от Министерския съвет;
-
текстове, задължаващи всяка организация от обществения сектор ежегодно да планира поетапното публикуване в интернет в отворен формат на информационните масиви и ресурси, които поддържа. Публикуването на планираната информация се включва в ежегодните цели за дейността на съответната администрация по чл. 33а от Закона за администрацията;
-
задължение за организациите от обществения сектор, включително обществени библиотеки, архиви и музеи да публикуват актуална информация за всички условия за предоставянето на информация за повторно използване, а за информацията за повторно използване в отворен машинночитаем формат да я публикуват в интегрирана платформа за отворени данни.
Пълният текст на Проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация може да се види в Приложението.
Лица за контакт:
Калина Димитровa - Директор на дирекция "Съобщения" в МТИТС
e-mail: kivanova@mtitc.government.bg
тел: 02/9492 314
Женета Рогова - началник на отдел "Правна дейност в транспорта, съобщенията и електронното управление", дирекция "Правна" в МТИТС
e-mail: jrogova@mtitc.government.bg
тел. 02/9409 475
Уважаеми Дами и Господа,
Въз основа на гражданския си прочит, натрупан личен опит и неюридически поглед върху предложения на нашето внимание документ за обсъждане, считам, че с така изготвения проект на ЗИД на ЗДОИ
не се постигат основните цели на закона,
а именно - гарантиран, открит и равен достъп на гражданите до обществена информация по смисъла на чл. 2 от действащия закон.
В тази връзка излагам следните принципни предложения:
1. ЗДОИ да бъде преименуван на Закон за обществената информация.
Целта на това предложение е да бъде постигната коренна промяна в постановката на регламента, като се наблегне на практическото осъществяване на признатата необходимост в една европейска, демократична и правова държава гражданите да участват все по-активно във вземането на решения на местно и национално ниво по въпроси, свързани с уреждането на обществените отношения, правата на човека, управлението на публичните, държавните и общинските ресурси, както и по отношение на дейността и състоянието на публичноправните субекти.
Намирам за крайно наложително държавната и местната власт да бъдат задължени да поемат реален ангажимент пред гражданите те гарантирано да имат не просто право на достъп до обществена информация, а практическа възможност своевременно и свободно да ползват създаваната и съхранявана информация по обществени въпроси. Особено важно е всички да разполагаме с онази информация, постъпваща в административния орган и генерирана в процеса на обсъждане на нормативни актове или на общи административни актове, както и да сме наясно за условията и правилата, по които работят институциите и правилата, по които изпълняват възложените им отговорности.
2. Понятието за обществена информация да бъде по-широко дефинирано - да включва изрично регламент, че за гражданите е достъпна информацията свързана с управлението на публични, държавни и общински ресурси, както и да бъде гарантирано ползването от гражданите на служебната информация, събирана, създавана и съхранявана във връзка с официалната информация.
Тук имам предвид да бъде гарантирано ползването на служебна информация по смисъла на чл. 13, ал. 2, т. 1 от действащия сега ЗДОИ, освен ако тя не е изрично определена като класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна. Всеки документ при формиране на решение на общинския съвет, например, може да носи съществена информация от значение за последиците от приемане на решението и той непременно трябва да бъде поставен за разглеждане. Несъмнено тази информация е и най-показателна за работата на административните органи и дава най-добра възможност на гражданите да си съставят собствено обективно мнение за ефективността на институциите. Тоест целта е да бъде осигурена пълна прозрачност и достъп до доклади, становища, предложения, анализи, касаещи актовете за уреждане на обществените отношения.
По отношение на въпросите, свързани с експлоатацията на различните ресурси на страната, то следва гражданите да имат пряк достъп до договорите и/или условията, вкл. финансови, при които административните органи управляват или са предоставили за управление съответните блага.
3. Задължение за своевременно публикуване на всеки вид информация, свързана с издаването на нормативни и общи админисративни актове.
4. Задължение за публикуване в единна база, достъпна от основната интернет страница на административния орган.
5. Налагане на строги санкции върху административния орган при неизпълнение на задължението за публикуване на официална и служебна обществена информация в срок.
6. Задължение за постановяване на решение за достъп до обществвена информация при хипотезата на чл. 12, ал. 3 от действащия сега закон.
Уважаеми Дами и Господа,
Въз основа на гражданския си прочит, натрупан личен опит и неюридически поглед върху предложения на нашето внимание документ за обсъждане, считам, че с така изготвения проект на ЗИД на ЗДОИ
не се постигат основните цели на закона,
а именно - гарантиран, открит и равен достъп на гражданите до обществена информация по смисъла на чл. 2 от действащия закон.
В тази връзка излагам следните принципни предложения:
1. ЗДОИ да бъде преименуван на Закон за обществената информация.
Целта на това предложение е да бъде постигната коренна промяна в постановката на регламента, като се наблегне на практическото осъществяване на признатата необходимост в една европейска, демократична и правова държава гражданите да участват все по-активно във вземането на решения на местно и национално ниво по въпроси, свързани с уреждането на обществените отношения, правата на човека, управлението на публичните, държавните и общинските ресурси, както и по отношение на дейността и състоянието на публичноправните субекти.
Намирам за крайно наложително държавната и местната власт да бъдат задължени да поемат реален ангажимент пред гражданите те гарантирано да имат не просто право на достъп до обществена информация, а практическа възможност своевременно и свободно да ползват създаваната и съхранявана информация по обществени въпроси. Особено важно е всички да разполагаме с онази информация, постъпваща в административния орган и генерирана в процеса на обсъждане на нормативни актове или на общи административни актове, както и да сме наясно за условията и правилата, по които работят институциите и правилата, по които изпълняват възложените им отговорности.
2. Понятието за обществена информация да бъде по-широко дефинирано - да включва изрично регламент, че за гражданите е достъпна информацията свързана с управлението на публични, държавни и общински ресурси, както и да бъде гарантирано ползването от гражданите на служебната информация, събирана, създавана и съхранявана във връзка с официалната информация.
Тук имам предвид да бъде гарантирано ползването на служебна информация по смисъла на чл. 13, ал. 2, т. 1 от действащия сега ЗДОИ, освен ако тя не е изрично определена като класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна. Всеки документ при формиране на решение на общинския съвет, например, може да носи съществена информация от значение за последиците от приемане на решението и той непременно трябва да бъде поставен за разглеждане. Несъмнено тази информация е и най-показателна за работата на административните органи и дава най-добра възможност на гражданите да си съставят собствено обективно мнение за ефективността на институциите. Тоест целта е да бъде осигурена пълна прозрачност и достъп до доклади, становища, предложения, анализи, касаещи актовете за уреждане на обществените отношения.
По отношение на въпросите, свързани с експлоатацията на различните ресурси на страната, то следва гражданите да имат пряк достъп до договорите и/или условията, вкл. финансови, при които административните органи управляват или са предоставили за управление съответните блага.
3. Задължение за своевременно публикуване на всеки вид информация, свързана с издаването на нормативни и общи админисративни актове.
4. Задължение за публикуване в единна база, достъпна от основната интернет страница на административния орган.
5. Налагане на строги санкции върху административния орган при неизпълнение на задължението за публикуване на официална и служебна обществена информация в срок.
6. Задължение за постановяване на решение за достъп до обществвена информация при хипотезата на чл. 12, ал. 3 от действащия сега закон.