Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за особените залози

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

19.01.2016 г. 09.02.2016 г. Неактивна

Номер на консултация

1886-K

Област на политика

Правосъдие и вътрешни работи

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално
Предлаганият законопроект цели преодоляване на неясноти и празноти в закона и  създаване на гаранции от страна на държавата за законосъобразно протичане на процедурата по налагане на особен залог и възвръщане на доверието на гражданите и бизнеса при упражняване на правото на договаряне и стопанска инициатива.Предвижда се преминаването на дейността на Централния регистър на особените залози към Агенцията по вписванията като се  предоставят  електронни услуги в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление и превръщането на регистъра в публично достъпна база данни за вписаните обстоятелства по Закона за особените залози. Така ще се намали  административната тежест и ще се спести организационен и финансов ресурс на бизнес.

 

 

Отговорна институция

Министерство на правосъдието
Адрес: София, София, ул. Славянска 1
Електронна поща: priemna@justice.government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Документи

Пакет основни документи

Консултационен документ

    ---

Справка становища

    ---

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Относно реда на оспорването на актовете по ЗОЗ

Подържам изцяло казаното от колегата Иванов. Актът на АВ по своите характерискити е индивидуален административен акт и е напълно излишно, обжалването му да се точи по реда на ГПК.

адв. Калин Ангелов

Относно реда на оспорването на актовете по ЗОЗ

Подържам изцяло казаното от колегата Иванов. Актът на АВ по своите характерискити е индивидуален административен акт и е напълно излишно, обжалването му да се точи по реда на ГПК.

адв. Калин Ангелов

Alexander Ivanov 19.01.2016 12:43
Ред на оспорване на актове по ЗОЗ

Предоложеният законопроект е много полезен и ще улесни значително оборота и ползването на особения залог като обезпечително средство, с изключение на предложената промяна на реда на обжалване на актовете на длъжностните лица по вписванията (ДЛВ) в §30 от ЗИД, изменящ разпоредбата на чл. 29 ЗОЗ.

Предложението е немотивирано, като в мотивите единствено е констатирана промяната. Тази промяна е юридически неиздържана, а практически изключително вредна. По своята правна същност актовете на ДЛВ са без никакво съмнение индивидуални административни актове. В този смисъл няма абсолютно никаква легитимна причина редът за тяхното оспорване да бъде изваден от системата на административното правораздаване и подчинена на процедурата за обжалване на определенията по ГПК, с коите те нямат и далечна прилика.

Предполагам, че причината за предложението е сляпо следване на разрешенията в закона за търговския регистър. Обръщам внимание, че това разрешение в ЗТР беше плод на съображението, че натрупаният от фирмените съдии опит в областта на дружественото право през годините, в които търговският регистър се водеше от окръжните съдилища, не трябвало да бъде изгубен и по тази причина им се възложи обжалването по ЗТР. Подобно съображение по никакъв начин не е относимо към ЗОЗ. Освен това практиката показа, че то е изключително проблемно, води до сериозни недоразумения и е неудачно. Няма и как да бъде иначе, тъй като то не съответства на правната същност на тези актове и няма никаква доктринерна аргументация в негова подкрепа, а единствено някакви уж "прагматични" съображения. По тази причина, ако намерението на вносителите е да уеднаквят реда на обжалване на актовете на служителите на АВ, то грамотното разрешение е промяна на реда на обжалване на отказите по ЗТР - да става по АПК, а не разпространение на злокачествени метастази на това неудачно решение, чрез разширяването на приложното му поле.

 



 

Ред на оспорване на актове по ЗОЗ

Предоложеният законопроект е много полезен и ще улесни значително оборота и ползването на особения залог като обезпечително средство, с изключение на предложената промяна на реда на обжалване на актовете на длъжностните лица по вписванията (ДЛВ) в §30 от ЗИД, изменящ разпоредбата на чл. 29 ЗОЗ.

Предложението е немотивирано, като в мотивите единствено е констатирана промяната. Тази промяна е юридически неиздържана, а практически изключително вредна. По своята правна същност актовете на ДЛВ са без никакво съмнение индивидуални административни актове. В този смисъл няма абсолютно никаква легитимна причина редът за тяхното оспорване да бъде изваден от системата на административното правораздаване и подчинена на процедурата за обжалване на определенията по ГПК, с коите те нямат и далечна прилика.

Предполагам, че причината за предложението е сляпо следване на разрешенията в закона за търговския регистър. Обръщам внимание, че това разрешение в ЗТР беше плод на съображението, че натрупаният от фирмените съдии опит в областта на дружественото право през годините, в които търговският регистър се водеше от окръжните съдилища, не трябвало да бъде изгубен и по тази причина им се възложи обжалването по ЗТР. Подобно съображение по никакъв начин не е относимо към ЗОЗ. Освен това практиката показа, че то е изключително проблемно, води до сериозни недоразумения и е неудачно. Няма и как да бъде иначе, тъй като то не съответства на правната същност на тези актове и няма никаква доктринерна аргументация в негова подкрепа, а единствено някакви уж "прагматични" съображения. По тази причина, ако намерението на вносителите е да уеднаквят реда на обжалване на актовете на служителите на АВ, то грамотното разрешение е промяна на реда на обжалване на отказите по ЗТР - да става по АПК, а не разпространение на злокачествени метастази на това неудачно решение, чрез разширяването на приложното му поле.

 



 

История

  • Начало на обществената консултация

    19.01.2016

  • Приключване на консултацията

    09.02.2016

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте