Основните предложения за промени в Наредба № 7 от 2015 г. са свързани и произтичат от въвеждането на ново направление по мярката – „Подсигуряване на разнообразна паша на пчелите и осигуряване на естествено опрашване”. Тези изменения са резултат от одобрените промени в мярка 10 „Агроекология и климат” в Първо изменение на Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г., наричана по – нататък „ПРСР 2014 – 2020 г.“. Друга част от предложените изменения и допълнения в Наредба № 7 от 2015 г. и очакваните резултати от прилагането им са осигуряване на съответствие с текстовете на ПРСР 2014-2020г. и разпоредби от приложимото европейско законодателство, както и прецизиране и уточняване на определени разпоредби.
Следва да се има предвид, че съгласно чл. 6, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета ЕЗФРСР действа в държавите членки чрез програмите за развитие на селските райони. Тези програми осъществяват стратегия за изпълнение на приоритетите на Съюза за развитие на селските райони чрез пакет от мерки, определени в дял III. Те подлежат на одобрение от Европейската комисия, както и измененията в тях. Одобрена програма за развитие на селските райони е задължителна за съответната държава – членка.
Основните изменения и допълнения в Наредба № 7 от 2015 г. са свързани с текстовете за прилагане на направление „Подсигуряване разнообразна паша на пчелите и осигуряване на естествено опрашване” на мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020г. По направлението ще се подпомагат земеделски стопани, които поемат ангажимент за преместване и разполагане на пчелни семейства в територии, важни за биоразнообразието в Република България, като по този начин, от една страна, се стимулира развитието на прилежащата растителност, а от друга, се осигури разнообразна паша за пчелите. Дейността по направлението ще се изпълнява, чрез подвижно пчеларство като временните пчелини трябва да се разполагат в зони Натура 2000, райони с природни или други ограничения и земи с висока природна стойност (ВПС). Уреждат се условията за одобрение и прекратяване на 5 годишен ангажимент от земеделския стопанин, както получаването на финансовата помощ за изпълняваните изисквания. Кандидатите по направлението трябва да спазват следните изисквания:
А) Осигурят сезонно преместване и разполагане на поне 25 пчелни семейства на минимум 2 местоположения, намиращи се на разстояние от 3 км по въздух от постоянния пчелин и поне 500 м по въздух едно от друго в периода 15 март – 15 септември;
Б) Осигурят минимален непрекъснат период на престой от 3 седмици за всяко местоположение в годината на подпомагане на не повече от 50 броя, подпомагани пчелни семейства;
В) Запазят поне 80 % от броя на подпомаганите пчелни семейства.
Втората група промени в Наредба № 7 от 2015 г. са свързани с прецизиране и внасяне на яснота в съществуващи текстове, както и въвеждане на текстове от ПРСР 2014-2020 и приложимото европейско законодателство:
А) Измененията в чл. 5 от Наредба № 7 от 2015 г. отразяват прилагането на направленията, в съответствие със специализираните слоеве на местообитанията на застрашените видове птици. Предвид постъпило писмо от страна на Българско дружество за защита на птиците с искане за промяна в обхвата на местообитанията на зимуващи гъски и червеногуша гъска, е предвидена възможност за предоставяне на специализиран слой към Държавен фонд „Земеделие“, който може да бъде ограничен до площи, които в максимална степен отговарят на целите на направлението за опазване на застрашените видове птици;
Б) Действащите в момента разпоредби на чл. 8, ал. 3 от Наредба № 7 от 2015 г. дават възможност на земеделските стопани след изтичане на 5-годишния ангажимент да удължават ежегодно ангажимента си при спазване на изискванията на наредбата;
В) Измененията в чл.17, ал.1, т.7 от Наредба № 7 от 2015 г. прецизират правно – технически цитираната разпоредба, тъй като премахва препращането към една и съща дейност в две различни разпоредби на наредбата. В текста освен това е добавено изискването на поддържането на създадените постоянно затревени площи от земеделския стопанин. Допълнително са прецизирани и текстовете, свързани с изпълнението на изискванията за одобрение и управление за същата дейност в чл. 26, т. 10 и чл. 36, ал. 3 и 4 от Наредба № 7 от 2015 г. С цел внасяне на по-голяма яснота по отношение на изискванията, които трябва да спазват кандидати по направление "Контрол на почвената ерозия", за дейността превръщане на обработваеми земеделски земи в постоянно затревени площи, за получаване на компесанторно плащане след първата година, е уточнен начина на поддържане на площите след първата година, както и ограниченията по отношение на разораването. През 2017 година кандидатите, изпълняващи тази дейност, ще бъдат в третата година от ангажимента си.
В допълнителните разпоредби на наредбата е дадена дефиниция на понятието „изкуствено създадено условие”. По такъв начин се изяснява предложеното изменение на т. 9 от чл. 17, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г., в която се регламентира правото да бъде отказано подпомагане при установяване на изкуствено създадени условия от страна на земеделския стопанин, както и в случаите предвидено в чл. 35, параграф 6 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие. Създадената ал. 3 в цитираната разпоредба отразява изискването в параграф 4 от същия регламент.
В чл. 21 от Наредба № 7 от 2015 г. се създава ал. 2, която предоставя право на земеделския стопанин, в случай на настъпили форсмажорни или изключителни обстоятелства, в резултат, на което бъде намален броя на животните с ангажимент, до края на петгодишния период да бъде изпълняван с наличния брой животни, когато са по-малко от одобрените за участие.
Създадената ал. 7 в чл. 23 от Наредба № 7 от 2015 г. предоставя право на земеделския стопанин да се откаже доброволно от изпълнявания ангажимент, като урежда реда и условията за прекратяване на поетия ангажимент по искане на земеделския стопанин преди изтичане му.
Измененията на Приложение № 6 към чл. 16 и чл. 23, ал. 2, целят да се обхват одобрените базови изисквания по отношение на изпълнявани дейности от кандидатите, съгласно ПРСР 2014-2020.
Разпоредбите на чл.54 от Наредба № 7 от 2015г. урежда реда за въвеждане на информация от външни институции в електронна система, посредством която ДФЗ- РА извършва проверки за изпълнението на изискванията от страна на кандидата. Не рядко при въвеждане в системата, организациите сигнализират за допуснати технически грешки. В чл. 54, ал. 4 от Наредба № 7 от 2015 г. се урежда реда и срока за получаване на коригираща информация, в случаите на технически грешки. След постъпване в Министерството на земеделието и храните, тази информация се предоставя единствено в дирекция „Развитие на селските райони” с цел одобрение или отхвърлянето на постъпилите искания за корекции от страна на външните институции. С измененията на цитирания член, решението за одобрение или отказ се предоставя на ДФЗ- РА с оглед наличната информация в подадените заявления за подпомагане и възможността за допълнително изискване на информация от земеделските стопани.
По отношение на заключителните разпоредби:
В чл. 1, ал. 4 от Наредба № 5 от 24.02.2015 г за прилагане на мярка 12 „Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите“ се уреждат допустимите за подпомагане площи по мярката от ПРСР 2014-2020. През 2015г. земеделските стопани получават подпомагане, когато земеделския им парцел попада във физически блок, пресичащ със 100 кв.м. зона от НАТУРА 2000. В същото време, съгласно ПРСР 2014-2020, подпомагането следва да се отпуска само за площи, попадащи в зона от НАТУРА 2000. С измененията се променят условията за допустимост по отношение на едно основните изисквания за подпомаганите площи, като допустими за подпомагане се определят само земеделски площи, които изцяло попадат в защитена зона от НАТУРА 2000.
Допълненията и измененията на Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. са насочени към изменения, които да обхванат:
А) Основни изменения, свързани с постигане на целта на мярката – производството на биологична растителна и животинска продукция. Очакваното въздействие на тези изменения е насочено към прецизиране на условията за възстановяване на получени финансови средства, когато подпомаганите площи и животни да се използват за биологично производство след преминаване на периоди на преход, както и получаване на информация в ДФЗ- РА, при получаването на информация за констатирано несъответствие на състоянието на площите, когато е извършена проверка след датата, към която се отразяват констатациите на Контролиращите лица в Системата за информация от външни институции, поддържана от ДФЗ- РА.
Б) Правно- технически корекции.
С проекта на наредба са въвеждат мерки по прилагането на чл.35 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие, съгласно който следва да се извършват изчисленията на финансовата помощ по съответните мерки. Тези мерки се съдържат в разпоредбите на параграф 4 и 6 на чл. 35 от цитирания регламент.
Министерство на земеделието и храните
Адрес: София, София 1000, бул. Христо Ботев 55
Електронна поща: mail@mzh.government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
В протокола от заседание на Работната група в частта „изказано от страна на представител на КБП мнение” е записано:
„Също така бе изразено и притеснение относно невъзможността за регистрация на временните пчелини в Интегрираната информационна система на БАБХ /ВетИС/”.
Такова изявление не е правено от представител на КБП.
Нещо повече – ние Ви разяснихме, че нито Закона за пчеларството го допуска, нито е необходимо пчелните семейства, с които се поема задължение да се прилагат агро-екологични дейности да бъдат „индивидуално идентифицирани в Интегриранат информационна система на БАБХ”.
Това изискване противоречи, както на Закона за пчеларството, така и на Наредба 10 от 2015година за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните семейства.
Обяснихме Ви/и това не е отразено в протокола, нито пък имахме възможност за корекции, тъй като още при приключване на заседанието протокола от него беше качен на Портала за обществени консултации на МЗХ – на същият ден 20 януари 2017год./, че не е необходимо на пчелните семейства да бъдат поставени жълти индификационни табелки, тъй като те са също толкова уникални, колкото и досега съществуващите и не предоставят никакви предимства. Обеснихме Ви, че по сега действащата нормативна уредба при преместване на пчелните семейства на временен пчелин, същите се съпровождат с ветеринарномедицински свидетелстви за транспортиране. Обяснихме Ви, че ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране на пчелните семейства, за разлика от другите животни са на хартиен носител. В същите/ВМС/ в точка 9 „място за разтоварване” за временните пчелини се записва – населено място, землище, местност на която се разтоварват, а при необходимост при прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат” биха могли да бъдат вписани и GPS координатите на мястото на разтоварване. Ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране на пчели са на хартиен носител и позволяват тези данни да бъдат вписани. В точка 4 на ВМС за транспортиране – „животни – вид, категория и брой” се описва броя на пчелните семейства и регистрационните им номера – например: 25бр. от рег. номер 88260731 – 001 до 88260731 – 025. Ако тези семейства не са с последователни номера, се записва, че са 25бр. по опис, приложен към ВМС за транспортиран. Образец на този опис е приложен на сайта на БАБХ в раздел „Образци документи”.
Пояснихме Ви също така, че за нуждите на Мярка 10 в настоящата, Наредба 7 можем да поставим изискване ВМС за транспортиране и Описа на пчелните семейства да бъдат сканирани и качени в системата ВетИС в „прозореца”, където са качени Удостоверенията за животновъдните обекти. По този начин и контролните органи от ДФ „Земеделие” във всеки един момент ще имат достъп до информация от ВетИС/до която система те имат достъп/, къде са разположени пчелните семейства с точни координати, колко са на брой и кои са индивидуалните им рег. номера.
Всичко това, не е отразено в протокола от заседанието на Работната група и съобразено в проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 7, въпреки че беше изказано като мнение от Конфедерация на българските пчелари на заседанието на Работната група на 20 януари 2017год.
В протокола от заседание на Работната група в частта „изказано от страна на представител на КБП мнение” е записано:
„Също така бе изразено и притеснение относно невъзможността за регистрация на временните пчелини в Интегрираната информационна система на БАБХ /ВетИС/”.
Такова изявление не е правено от представител на КБП.
Нещо повече – ние Ви разяснихме, че нито Закона за пчеларството го допуска, нито е необходимо пчелните семейства, с които се поема задължение да се прилагат агро-екологични дейности да бъдат „индивидуално идентифицирани в Интегриранат информационна система на БАБХ”.
Това изискване противоречи, както на Закона за пчеларството, така и на Наредба 10 от 2015година за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните семейства.
Обяснихме Ви/и това не е отразено в протокола, нито пък имахме възможност за корекции, тъй като още при приключване на заседанието протокола от него беше качен на Портала за обществени консултации на МЗХ – на същият ден 20 януари 2017год./, че не е необходимо на пчелните семейства да бъдат поставени жълти индификационни табелки, тъй като те са също толкова уникални, колкото и досега съществуващите и не предоставят никакви предимства. Обеснихме Ви, че по сега действащата нормативна уредба при преместване на пчелните семейства на временен пчелин, същите се съпровождат с ветеринарномедицински свидетелстви за транспортиране. Обяснихме Ви, че ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране на пчелните семейства, за разлика от другите животни са на хартиен носител. В същите/ВМС/ в точка 9 „място за разтоварване” за временните пчелини се записва – населено място, землище, местност на която се разтоварват, а при необходимост при прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат” биха могли да бъдат вписани и GPS координатите на мястото на разтоварване. Ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране на пчели са на хартиен носител и позволяват тези данни да бъдат вписани. В точка 4 на ВМС за транспортиране – „животни – вид, категория и брой” се описва броя на пчелните семейства и регистрационните им номера – например: 25бр. от рег. номер 88260731 – 001 до 88260731 – 025. Ако тези семейства не са с последователни номера, се записва, че са 25бр. по опис, приложен към ВМС за транспортиран. Образец на този опис е приложен на сайта на БАБХ в раздел „Образци документи”.
Пояснихме Ви също така, че за нуждите на Мярка 10 в настоящата, Наредба 7 можем да поставим изискване ВМС за транспортиране и Описа на пчелните семейства да бъдат сканирани и качени в системата ВетИС в „прозореца”, където са качени Удостоверенията за животновъдните обекти. По този начин и контролните органи от ДФ „Земеделие” във всеки един момент ще имат достъп до информация от ВетИС/до която система те имат достъп/, къде са разположени пчелните семейства с точни координати, колко са на брой и кои са индивидуалните им рег. номера.
Всичко това, не е отразено в протокола от заседанието на Работната група и съобразено в проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 7, въпреки че беше изказано като мнение от Конфедерация на българските пчелари на заседанието на Работната група на 20 януари 2017год.
Становище на КБП(Конфедерация на Българските Пчелари) от 19 февруари 2017година.
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
България, 5300 Габрово, ул. Станционна 14; Тел.: +359 (66) 817 403; E-mail: office@kbp.bg; Web: http://www.kbp.bg
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ПРОФ. Д-Р. ХРИСТО БОЗУКОВ
СТАНОВИЩЕ
на
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
гр. Габрово, ул. „Станционна” №14, ет. 4, офис 402
ОТНОСНО: Съгласувателна процедура по прием на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
На 20 януари 2017год. бе проведено заседание на Работнота група за съгласуване на проект на Наредба за изменние и допълнение на Наредба 7 от 24 февруари 2015год. За заседанието бяхме поканени по наше настояване последният момент в късният слетобен на 19 януари 2017год., поради което не успяхме да внесем писменно становище по проекта.
По самото заседание:
1. На присъстващите не бяха предоставени внесените писменни становища на членовете на Работната група, за да се запознаят и вземат отношение по тях.
Не ни бе предоставена и заповедтта за сформирането на самата Работна група, за да се запознаем с това, кои са нейните членове, кои от тях представляват пчеларскя сектор и на какво основание, както и да установим чрез състава й, дали самото заседание на Работната група се провежда при наличие на кворум.
2. Съставеният протокол от заседание на Работната група е твърде лаконичен и неточен.
Например:
По отношение на регистрацията на временните пчелини становището на Конфедерацията на българските пчелари/КБП/ съществено се различаваше от отразеното в протокола. Ние по категоричен начин заявихме, че регистрацията на временните пчелини е уредене в Закона за пчеларството/ЗП/ и по никакъв начин тя не може да бъде променяна или доуреждана чрез Наредба. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за норамативните актове/ЗНА/: „Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.”
Освен това не са спазени изискванията и на чл.15 ал1 и ал.3 от ЗНА: /1/„Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и другите нормативни актове от по-висока степен”/в случая Закона за пчеларството/.
/3/„Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоричат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”
Освен това не беше спазено изискването и на чл. 18а от ЗНА: „При изработване на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието.”
Становище на КБП(Конфедерация на Българските Пчелари) от 19 февруари 2017година.
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
България, 5300 Габрово, ул. Станционна 14; Тел.: +359 (66) 817 403; E-mail: office@kbp.bg; Web: http://www.kbp.bg
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ПРОФ. Д-Р. ХРИСТО БОЗУКОВ
СТАНОВИЩЕ
на
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
гр. Габрово, ул. „Станционна” №14, ет. 4, офис 402
ОТНОСНО: Съгласувателна процедура по прием на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
На 20 януари 2017год. бе проведено заседание на Работнота група за съгласуване на проект на Наредба за изменние и допълнение на Наредба 7 от 24 февруари 2015год. За заседанието бяхме поканени по наше настояване последният момент в късният слетобен на 19 януари 2017год., поради което не успяхме да внесем писменно становище по проекта.
По самото заседание:
1. На присъстващите не бяха предоставени внесените писменни становища на членовете на Работната група, за да се запознаят и вземат отношение по тях.
Не ни бе предоставена и заповедтта за сформирането на самата Работна група, за да се запознаем с това, кои са нейните членове, кои от тях представляват пчеларскя сектор и на какво основание, както и да установим чрез състава й, дали самото заседание на Работната група се провежда при наличие на кворум.
2. Съставеният протокол от заседание на Работната група е твърде лаконичен и неточен.
Например:
По отношение на регистрацията на временните пчелини становището на Конфедерацията на българските пчелари/КБП/ съществено се различаваше от отразеното в протокола. Ние по категоричен начин заявихме, че регистрацията на временните пчелини е уредене в Закона за пчеларството/ЗП/ и по никакъв начин тя не може да бъде променяна или доуреждана чрез Наредба. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за норамативните актове/ЗНА/: „Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.”
Освен това не са спазени изискванията и на чл.15 ал1 и ал.3 от ЗНА: /1/„Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и другите нормативни актове от по-висока степен”/в случая Закона за пчеларството/.
/3/„Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоричат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”
Освен това не беше спазено изискването и на чл. 18а от ЗНА: „При изработване на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието.”
Освен това не беше спазено изискването и на чл. 18а от ЗНА: „При изработване на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието.”
-В протокола от заседание на Работната група в частта „изказано от страна на представител на КБП мнение” е записано:
„Също така бе изразено и притеснение относно невъзможността за регистрация на временните пчелини в Интегриранат информационна система на БАБХ във /ВетИС/”.
Такова изявление не е правено от представител на КБП.
Нещо повече – Ние Ви разяснихме, че нито Закона за пчеларството го допуска, нито е необходимо пчелните семейства, с които се поема задължение да се прилагат агро-екологични дейности да бъдат „индивидуално идентифицирани в Интегриранат информационна система на БАБХ”.
Това изискване противоречи, както на Закона за пчеларството, така и на Наредба 10 от 2015година за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните семейства.
Обяснихме Ви/и това не е отразено в протокола, нито пък имахме възможност за корекции, тъй като още при приключване на заседанието протокола от него беше качен на Портала за обществени Консултации на МЗХ – на същият ден 20 януари 2017год./, че не е необходимо на пчелните семейства да бъдат поставени жълти индификационни табелки, тъй като те са също толкова уникални, колкото и досега съществуващите и не предоставят никакви предимства. Обеснихме Ви, че по сега действащата нормативна уредба при реместване на пчелните семейства на временен пчелин, същите се съпровождат с ветеринарномедицинско свидетелство за транспортиране. Обяснихме Ви, че ветеринарномедицинските свидетелство за транспортиране на пчелните семейства, за разлика от другите животни са на хартиен носител. В същите/ВМС/ в точка 9 „място за разтовармане” за временните пчелини се записва – населено място, землище, местност на която се разтоварват, а при необходимост при прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат” биха могли да бъдат и GPS координатите на мястото на разтоварване. Ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране на пчели са на хартиен носител и позволяват тези данни да бъдат вписани. В точка 4 на ВМС за транспортиране – „животни – вид, категория и брой” се описва броя на пчелните семейста и регистрационните им номера – например: 25бр от рег. номер 88260731 – 001 до 88260731 – 025. Ако тези семейства не са с последователни номера, се записва, че са 25бр. по опис, приложен към ВМС за транспортиран. Образец на този опис е приложен на сайта на БАБХ в раздел „Образци документи”.
Пояснихме Ви също така, че за нуждите на Мярка 10 в настоящата, Наредба 7 можем да поставим изискване ВМС за транспортиране и Описа на пчелните семейства да бъдат сканирани и качени в системата ВетИС в „прозореца”, където са качени Удостоверенията за животновъдните обекти. По този начин и контролните органи от ДФ „Земеделие” във всеки един момент ще имат достъп до информация от ВетИС/до която система те имат достъп/, къде са разположени пчелните семейства с точни координати, колко са на брой и кои са индивидуалните им рег. номера.
Всичко това, не е отразено в протокола от заседанието на Работната група и съобразено в проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 7, въпреки че беше изказано като мнение от Конфедерация на българските пчелари на заседанието на Работната група на 20 януари 2017год.
Освен това не беше спазено изискването и на чл. 18а от ЗНА: „При изработване на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието.”
-В протокола от заседание на Работната група в частта „изказано от страна на представител на КБП мнение” е записано:
„Също така бе изразено и притеснение относно невъзможността за регистрация на временните пчелини в Интегриранат информационна система на БАБХ във /ВетИС/”.
Такова изявление не е правено от представител на КБП.
Нещо повече – Ние Ви разяснихме, че нито Закона за пчеларството го допуска, нито е необходимо пчелните семейства, с които се поема задължение да се прилагат агро-екологични дейности да бъдат „индивидуално идентифицирани в Интегриранат информационна система на БАБХ”.
Това изискване противоречи, както на Закона за пчеларството, така и на Наредба 10 от 2015година за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните семейства.
Обяснихме Ви/и това не е отразено в протокола, нито пък имахме възможност за корекции, тъй като още при приключване на заседанието протокола от него беше качен на Портала за обществени Консултации на МЗХ – на същият ден 20 януари 2017год./, че не е необходимо на пчелните семейства да бъдат поставени жълти индификационни табелки, тъй като те са също толкова уникални, колкото и досега съществуващите и не предоставят никакви предимства. Обеснихме Ви, че по сега действащата нормативна уредба при реместване на пчелните семейства на временен пчелин, същите се съпровождат с ветеринарномедицинско свидетелство за транспортиране. Обяснихме Ви, че ветеринарномедицинските свидетелство за транспортиране на пчелните семейства, за разлика от другите животни са на хартиен носител. В същите/ВМС/ в точка 9 „място за разтовармане” за временните пчелини се записва – населено място, землище, местност на която се разтоварват, а при необходимост при прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат” биха могли да бъдат и GPS координатите на мястото на разтоварване. Ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране на пчели са на хартиен носител и позволяват тези данни да бъдат вписани. В точка 4 на ВМС за транспортиране – „животни – вид, категория и брой” се описва броя на пчелните семейста и регистрационните им номера – например: 25бр от рег. номер 88260731 – 001 до 88260731 – 025. Ако тези семейства не са с последователни номера, се записва, че са 25бр. по опис, приложен към ВМС за транспортиран. Образец на този опис е приложен на сайта на БАБХ в раздел „Образци документи”.
Пояснихме Ви също така, че за нуждите на Мярка 10 в настоящата, Наредба 7 можем да поставим изискване ВМС за транспортиране и Описа на пчелните семейства да бъдат сканирани и качени в системата ВетИС в „прозореца”, където са качени Удостоверенията за животновъдните обекти. По този начин и контролните органи от ДФ „Земеделие” във всеки един момент ще имат достъп до информация от ВетИС/до която система те имат достъп/, къде са разположени пчелните семейства с точни координати, колко са на брой и кои са индивидуалните им рег. номера.
Всичко това, не е отразено в протокола от заседанието на Работната група и съобразено в проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 7, въпреки че беше изказано като мнение от Конфедерация на българските пчелари на заседанието на Работната група на 20 януари 2017год.
Становище на КБП(Конфедерация на Българските Пчелари) от 19 февруари 2017година.
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
България, 5300 Габрово, ул. Станционна 14; Тел.: +359 (66) 817 403; E-mail: office@kbp.bg; Web: http://www.kbp.bg
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ПРОФ. Д-Р. ХРИСТО БОЗУКОВ
СТАНОВИЩЕ
на
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
гр. Габрово, ул. „Станционна” №14, ет. 4, офис 402
ОТНОСНО: Съгласувателна процедура по прием на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
На 20 януари 2017год. бе проведено заседание на Работнота група за съгласуване на проект на Наредба за изменние и допълнение на Наредба 7 от 24 февруари 2015год. За заседанието бяхме поканени по наше настояване последният момент в късният слетобен на 19 януари 2017год., поради което не успяхме да внесем писменно становище по проекта.
По самото заседание:
1. На присъстващите не бяха представени внесените писменни становища на членовете на Работната група, за да се запознаят и вземат отношение по тях.
-не ни бяха предоставени и заповедтта за сформирането на самата Работна група, за да се запознаем с това, кои са нейните членове, кои от тях представляват пчеларскя сектор и на какво основание, както и да установим чрез състава й, дали самото заседание на Работната група се провежда при наличие на кворум.
2. Съставеният протокол от заседание на Работната група е твърде лаконичен и неточен
Например:
-по отношение на регистрацията на временните пчелини становището на Конфедерацията на българските пчелари/КБХ/ същественно се различава от отразеното в протокола. Ние по категоричен начин заявихме, че регистрацията на временните пчелини е уредене в Закона за пчеларството/ЗП/ и по никакъв начин тя неможе да бъде променяна или доуреждана чрез Наредба. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за норамативните актове/ЗНА/: „Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.”
Освен това не са спазени изискванията и на чл.15 ал1 и ал.3 от ЗНА: „Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и другите нормативни актове от по-висока степен”/в случая Закона аз пчеларството/.
„Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоричат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”
Становище на КБП(Конфедерация на Българските Пчелари) от 19 февруари 2017година.
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
България, 5300 Габрово, ул. Станционна 14; Тел.: +359 (66) 817 403; E-mail: office@kbp.bg; Web: http://www.kbp.bg
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ПРОФ. Д-Р. ХРИСТО БОЗУКОВ
СТАНОВИЩЕ
на
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
гр. Габрово, ул. „Станционна” №14, ет. 4, офис 402
ОТНОСНО: Съгласувателна процедура по прием на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
На 20 януари 2017год. бе проведено заседание на Работнота група за съгласуване на проект на Наредба за изменние и допълнение на Наредба 7 от 24 февруари 2015год. За заседанието бяхме поканени по наше настояване последният момент в късният слетобен на 19 януари 2017год., поради което не успяхме да внесем писменно становище по проекта.
По самото заседание:
1. На присъстващите не бяха представени внесените писменни становища на членовете на Работната група, за да се запознаят и вземат отношение по тях.
-не ни бяха предоставени и заповедтта за сформирането на самата Работна група, за да се запознаем с това, кои са нейните членове, кои от тях представляват пчеларскя сектор и на какво основание, както и да установим чрез състава й, дали самото заседание на Работната група се провежда при наличие на кворум.
2. Съставеният протокол от заседание на Работната група е твърде лаконичен и неточен
Например:
-по отношение на регистрацията на временните пчелини становището на Конфедерацията на българските пчелари/КБХ/ същественно се различава от отразеното в протокола. Ние по категоричен начин заявихме, че регистрацията на временните пчелини е уредене в Закона за пчеларството/ЗП/ и по никакъв начин тя неможе да бъде променяна или доуреждана чрез Наредба. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за норамативните актове/ЗНА/: „Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.”
Освен това не са спазени изискванията и на чл.15 ал1 и ал.3 от ЗНА: „Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и другите нормативни актове от по-висока степен”/в случая Закона аз пчеларството/.
„Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоричат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”
Становище на КБП(Конфедерация на Българските Пчелари) от 19 февруари 2017година.
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
България, 5300 Габрово, ул. Станционна 14; Тел.: +359 (66) 817 403; E-mail: office@kbp.bg; Web: http://www.kbp.bg
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ПРОФ. Д-Р. ХРИСТО БОЗУКОВ
СТАНОВИЩЕ
на
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
гр. Габрово, ул. „Станционна” №14, ет. 4, офис 402
ОТНОСНО: Съгласувателна процедура по прием на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
На 20 януари 2017год. бе проведено заседание на Работнота група за съгласуване на проект на Наредба за изменние и допълнение на Наредба 7 от 24 февруари 2015год. За заседанието бяхме поканени по наше настояване последният момент в късният слетобен на 19 януари 2017год., поради което не успяхме да внесем писменно становище по проекта.
По самото заседание:
1. На присъстващите не бяха представени внесените писменни становища на членовете на Работната група, за да се запознаят и вземат отношение по тях.
-не ни бяха предоставени и заповедтта за сформирането на самата Работна група, за да се запознаем с това, кои са нейните членове, кои от тях представляват пчеларскя сектор и на какво основание, както и да установим чрез състава й, дали самото заседание на Работната група се провежда при наличие на кворум.
2. Съставеният протокол от заседание на Работната група е твърде лаконичен и неточен
Например:
-по отношение на регистрацията на временните пчелини становището на Конфедерацията на българските пчелари/КБХ/ същественно се различава от отразеното в протокола. Ние по категоричен начин заявихме, че регистрацията на временните пчелини е уредене в Закона за пчеларството/ЗП/ и по никакъв начин тя неможе да бъде променяна или доуреждана чрез Наредба. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за норамативните актове/ЗНА/: „Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.”
Освен това не са спазени изискванията и на чл.15 ал1 и ал.3 от ЗНА: „Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и другите нормативни актове от по-висока степен”/в случая Закона аз пчеларството/.
„Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоричат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”
Становище на КБП(Конфедерация на Българските Пчелари) от 19 февруари 2017година.
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
България, 5300 Габрово, ул. Станционна 14; Тел.: +359 (66) 817 403; E-mail: office@kbp.bg; Web: http://www.kbp.bg
ДО
МИНИСТЪРА НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
ПРОФ. Д-Р. ХРИСТО БОЗУКОВ
СТАНОВИЩЕ
на
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПЧЕЛАРИ
гр. Габрово, ул. „Станционна” №14, ет. 4, офис 402
ОТНОСНО: Съгласувателна процедура по прием на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №7 от 2015 г. за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР,
На 20 януари 2017год. бе проведено заседание на Работнота група за съгласуване на проект на Наредба за изменние и допълнение на Наредба 7 от 24 февруари 2015год. За заседанието бяхме поканени по наше настояване последният момент в късният слетобен на 19 януари 2017год., поради което не успяхме да внесем писменно становище по проекта.
По самото заседание:
1. На присъстващите не бяха представени внесените писменни становища на членовете на Работната група, за да се запознаят и вземат отношение по тях.
-не ни бяха предоставени и заповедтта за сформирането на самата Работна група, за да се запознаем с това, кои са нейните членове, кои от тях представляват пчеларскя сектор и на какво основание, както и да установим чрез състава й, дали самото заседание на Работната група се провежда при наличие на кворум.
2. Съставеният протокол от заседание на Работната група е твърде лаконичен и неточен
Например:
-по отношение на регистрацията на временните пчелини становището на Конфедерацията на българските пчелари/КБХ/ същественно се различава от отразеното в протокола. Ние по категоричен начин заявихме, че регистрацията на временните пчелини е уредене в Закона за пчеларството/ЗП/ и по никакъв начин тя неможе да бъде променяна или доуреждана чрез Наредба. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона за норамативните актове/ЗНА/: „Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.”
Освен това не са спазени изискванията и на чл.15 ал1 и ал.3 от ЗНА: „Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и другите нормативни актове от по-висока степен”/в случая Закона аз пчеларството/.
„Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоричат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”
Във връзка с чл. 3, т. 3 и т. 4 от Наредба №7 за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., с дейност превръщане на обработваеми земи в пасища, предлагаме: да се изисква от бенефициентите по тези две дейности, да сменят реално начина на трайно ползване на тези земи от „обработваеми земи” (ОЗ) в „постоянно затревени площи” (ПЗП). Същите тези земи да се вкарат в слой „Постоянно затревени площи”, който е на национално ниво и е изискване на Европейската комисия.
Във връзка с чл. 3, т. 3 и т. 4 от Наредба №7 за прилагане на Мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., с дейност превръщане на обработваеми земи в пасища, предлагаме: да се изисква от бенефициентите по тези две дейности, да сменят реално начина на трайно ползване на тези земи от „обработваеми земи” (ОЗ) в „постоянно затревени площи” (ПЗП). Същите тези земи да се вкарат в слой „Постоянно затревени площи”, който е на национално ниво и е изискване на Европейската комисия.
Здравейте, защо се променят условията, които бяха заложени още в началото на миналата година.Защо пчелините трябва да са само в натура 2000 ?Защо е това ограничение?Ние със стационарните пчелини не може да участваме защото някои така е решил.
Здравейте, защо се променят условията, които бяха заложени още в началото на миналата година.Защо пчелините трябва да са само в натура 2000 ?Защо е това ограничение?Ние със стационарните пчелини не може да участваме защото някои така е решил.
Здравейте никъде не пише в какъв размер ще е подпомагането. Защо пчелини намиращи се в натура 2000 не се подпомагат директно без да има нужда да практикуват подвижно и да се подпомагат примерно макимално до 70 семейства от пчелин ?
Аз имам пчелин в натура 2000 там територията не е голяма ,ако трябва да преместя на 3 км излизам от зоната и практически не мога д аполуча подпомагане а реално съм единствения опрашител на месността?
Като гласувате тия промени помислете за подпомагане на пчелините находящи се в защитените територии 2000 . Според мен така ще насърчите много повече хора да създадат пчелини на такива места.
Иван Гешев
Здравейте никъде не пише в какъв размер ще е подпомагането. Защо пчелини намиращи се в натура 2000 не се подпомагат директно без да има нужда да практикуват подвижно и да се подпомагат примерно макимално до 70 семейства от пчелин ?
Аз имам пчелин в натура 2000 там територията не е голяма ,ако трябва да преместя на 3 км излизам от зоната и практически не мога д аполуча подпомагане а реално съм единствения опрашител на месността?
Като гласувате тия промени помислете за подпомагане на пчелините находящи се в защитените територии 2000 . Според мен така ще насърчите много повече хора да създадат пчелини на такива места.
Иван Гешев
20.01.2017
19.02.2017
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
3. По отношение на самия проект за Наредба за изменеие и допълнение на Наредба 7 от 2015год. също имаме сериозни забелжки. Не допустимо е тези които участват по Мярака 11 Биологично пчеларство да не могат да участват и по Мярка 10 Агроекология и климат. Това ограничение не е породено нито от европейското нито от националното законодателство на Република България.
Във връзка с чл.3 т.3 и т.4 с дейността по превръщане на обработваемите земи в пасища предлагаме да се изисква от бенефициентите по тези две дейности да сменят реално начина на трайно ползване на тези земи от „обработваеми земи”/ОЗ/ в „постоянно затревени площи”/ПЗП/ в КВС/картата за възстановена собственост – кадастъра/ от момента на превръщане при кандидатстване през втората година.
В чл. 14 т.8 предлагаме сумата от 15,37евро/на пчелно семейство да се удвои на 30,74евро/на пчелно семейство. Мотивите ни за това са, че тази сума е достатъчна за да покрие разходите само за еднократно преместване на пчелните семейства и подсигуряване на охраната им за 3/три/ седмици. Повторното преместване, охрана отново за 3/три/ седмици от двама пазачи на минимална заплата и осигуровки и прибирането на пчелните семейства в стационарния пчелин не са предвидени в тази сума и всеки, който пожелае да участва по мярката ще реализира загуба минимум в размера на получените средства.
В чл. 17, ал.2, т.8 – „са намалили заявения брой пчелни семейство по направление по чл.3, т.8 от 20 броя/а не 80% от заявените/”.
В чл. 21, ал. 3 ...заявениет пчелни семейства не могат да бъдат намалявани под 20 броя/а не под 80% от заявените/.
В чл. 25, ал. 5 да отпадне текста „индивидуално идентифициране в Интегрираната информационна система на БАБХ/ВетИС/, тъй като противоречи на Закона за пчеларството и Наредба 10 от 2015 год.
В чл. 44а, ал. 5 едно местоположение в годината на заявяване се ползва като се разполагат до 200 пчелни семейства от заявените.
Изхождаме от изискването, че ако разстоянието до съседен стационарен или временен пчелин е 2,5км, т.е.т. в радиус от 1250метра има около 5000дк. за пашуване, които нормално се опрашват от 833 пчелни семейства/по шест броя на декар/. Така ще се намалят сериозно разходите за охрана отнесени към едно пчелно семейство.
В чл. 44а, ал. 7 да се промени по следният начин: „временните пчелини трябва да са регистрирани съгласно Закона за пчеларството, а ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране и описите към тях да бъдат сканирани и качени във ВетИС от служителите на БАБХ, в прозореца за Удостоверенията за регистрация на животновъдните обекти.
19 февруари 2017год.
Председател на УС на КБП: /п/......................................
/зооинж. Росимир Матеев/
3. По отношение на самия проект за Наредба за изменеие и допълнение на Наредба 7 от 2015год. също имаме сериозни забелжки. Не допустимо е тези които участват по Мярака 11 Биологично пчеларство да не могат да участват и по Мярка 10 Агроекология и климат. Това ограничение не е породено нито от европейското нито от националното законодателство на Република България.
Във връзка с чл.3 т.3 и т.4 с дейността по превръщане на обработваемите земи в пасища предлагаме да се изисква от бенефициентите по тези две дейности да сменят реално начина на трайно ползване на тези земи от „обработваеми земи”/ОЗ/ в „постоянно затревени площи”/ПЗП/ в КВС/картата за възстановена собственост – кадастъра/ от момента на превръщане при кандидатстване през втората година.
В чл. 14 т.8 предлагаме сумата от 15,37евро/на пчелно семейство да се удвои на 30,74евро/на пчелно семейство. Мотивите ни за това са, че тази сума е достатъчна за да покрие разходите само за еднократно преместване на пчелните семейства и подсигуряване на охраната им за 3/три/ седмици. Повторното преместване, охрана отново за 3/три/ седмици от двама пазачи на минимална заплата и осигуровки и прибирането на пчелните семейства в стационарния пчелин не са предвидени в тази сума и всеки, който пожелае да участва по мярката ще реализира загуба минимум в размера на получените средства.
В чл. 17, ал.2, т.8 – „са намалили заявения брой пчелни семейство по направление по чл.3, т.8 от 20 броя/а не 80% от заявените/”.
В чл. 21, ал. 3 ...заявениет пчелни семейства не могат да бъдат намалявани под 20 броя/а не под 80% от заявените/.
В чл. 25, ал. 5 да отпадне текста „индивидуално идентифициране в Интегрираната информационна система на БАБХ/ВетИС/, тъй като противоречи на Закона за пчеларството и Наредба 10 от 2015 год.
В чл. 44а, ал. 5 едно местоположение в годината на заявяване се ползва като се разполагат до 200 пчелни семейства от заявените.
Изхождаме от изискването, че ако разстоянието до съседен стационарен или временен пчелин е 2,5км, т.е.т. в радиус от 1250метра има около 5000дк. за пашуване, които нормално се опрашват от 833 пчелни семейства/по шест броя на декар/. Така ще се намалят сериозно разходите за охрана отнесени към едно пчелно семейство.
В чл. 44а, ал. 7 да се промени по следният начин: „временните пчелини трябва да са регистрирани съгласно Закона за пчеларството, а ветеринарномедицинските свидетелства за транспортиране и описите към тях да бъдат сканирани и качени във ВетИС от служителите на БАБХ, в прозореца за Удостоверенията за регистрация на животновъдните обекти.
19 февруари 2017год.
Председател на УС на КБП: /п/......................................
/зооинж. Росимир Матеев/