Проект на Наредба за допълнение на Наредба № Н-19 от 2010 г. за условията и реда за разработването и планирането на курсове за придобиване, повишаване на квалификацията и преквалификацията, за кандидатстването на военнослужещите и цивилните служители от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия за обучение в тях, както и за обучението на резервистите в курсове за придобиване, повишаване на квалификацията и преквалификацията
С приемането на измененията и допълненията на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ДВ бр. 74, 12.09.2017 г.), се създаде възможност офицерските кандидати, сержанти/старшини и войници/матроси, с висше образование, да придобиват професионална квалификация по военно дело.
В дирекция „Управление на човешките ресурси в отбраната“ е разработена нова процедура за условията и реда за кандидатстване на офицерските кандидати, сержанти/старшини и войници/матроси, с висше образование, да придобиват професионална квалификация по военно дело.
Предвид спецификата на обучение е целесъобразно процедурата да бъде включена в Наредба № Н-19 от 25.05.2010 г. за условията и реда за разработването и планирането на курсове за придобиване, повишаване на квалификацията и преквалификацията, за кандидатстването на военнослужещите и цивилните служители от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия за обучение в тях, както и за обучението на резервистите в курсове за придобиване, повишаване на квалификацията и преквалификацията.
В тази връзка е изготвен проект на Наредба за допълнение на Наредба № Н-19/2010 г., като се разкрива нов раздел – 4а.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
С две думи сержантският състав над 39 години да си гледат работата. Все пак сте служили 20 години като ЗКВ и КО , ще изкарате още 15г. А войника с 3г. стаж като автоматчик, утре ще ви стане началник. Много грешно и против всякакви норми за развитие. Знае се , че трудно се променят решения взети на високо ниво, но това е проект. Нека да се гледа на качеството, а не на количеството. Трябва да се даде шанс за развитие на тези военнослужещи(над 39г) . Между тях наистина има способни момчета. Те ще могат да стигнат най-много до звание капитан, но нали точно там, при младшите офицери е най-големият вакуум. Предлагам добавяне на нова буква към Чл.37: Чл.37п . Кандидатите, по-възрастни от посочената в чл. 37а. т. 2 възраст, могат да бъдат допуснати до конкурсни изпити по решение на министъра на отбраната. |
С две думи сержантският състав над 39 години да си гледат работата. Все пак сте служили 20 години като ЗКВ и КО , ще изкарате още 15г. А войника с 3г. стаж като автоматчик, утре ще ви стане началник. Много грешно и против всякакви норми за развитие. Знае се , че трудно се променят решения взети на високо ниво, но това е проект. Нека да се гледа на качеството, а не на количеството. Трябва да се даде шанс за развитие на тези военнослужещи(над 39г) . Между тях наистина има способни момчета. Те ще могат да стигнат най-много до звание капитан, но нали точно там, при младшите офицери е най-големият вакуум. Предлагам добавяне на нова буква към Чл.37: Чл.37п . Кандидатите, по-възрастни от посочената в чл. 37а. т. 2 възраст, могат да бъдат допуснати до конкурсни изпити по решение на министъра на отбраната. |
В този си вид Наредба Н19 е дискриминационна и направена за определен кръг от военнослужещи.Визирам и достъпа до КИ. Не всеки редник има Секретно Ако се приеме предложението на valat за чл. 37п, това автоматично ще стане " или упълномощени от МО лица.." и ви става ясно кои ще получат разрешение и кои не.
Трябва ясно и точно да е заковано, Все пак новият 45 годишен лейтенант има цели 10 години да служи.
Освен това, преминаването на военнослужещ в друга категория си е обвързано и с атестацията.
В този си вид Наредба Н19 е дискриминационна и направена за определен кръг от военнослужещи.Визирам и достъпа до КИ. Не всеки редник има Секретно Ако се приеме предложението на valat за чл. 37п, това автоматично ще стане " или упълномощени от МО лица.." и ви става ясно кои ще получат разрешение и кои не.
Трябва ясно и точно да е заковано, Все пак новият 45 годишен лейтенант има цели 10 години да служи.
Освен това, преминаването на военнослужещ в друга категория си е обвързано и с атестацията.
„7. Притежават препоръки за просвояване на военно звание от друга категория и за обучение във висше военно училище за придобиване на професионална квалификация по военно дело от последната атестация;
Мотив: синхронизиране с изискванията в Приложение 7 от проекта и Наредба Н-28/ 2010 г. за атестиране на военнослужещите.
„3. Копие на последния атестационен формуляр, заверено от кадровия орган.“
Мотив: С настоящия текст се изисква оригинала, а той се съхранява в служебното дело.
Мотив: Аналогично на текстовете в чл. 20, 23, 24, 26, 29, 30 от Наредбата. Целта е синхронизиране на текста и избягване на конкретиката в наименованието на административните звена.
„чл. 37м. До 3 дни след издаването на заповедта по чл. 37к, ал.1 да се организира публикуването и на интернет страницата на министерството на отбраната при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни и Закона за защита на класифицираната информация.“
Мотив: аналогично на чл. 37ж, ал.4 – настоящият текст е много конкретен, подходящ за министерска заповед.
Мотив: Техническа грешка.
„7. Притежават препоръки за просвояване на военно звание от друга категория и за обучение във висше военно училище за придобиване на професионална квалификация по военно дело от последната атестация;
Мотив: синхронизиране с изискванията в Приложение 7 от проекта и Наредба Н-28/ 2010 г. за атестиране на военнослужещите.
„3. Копие на последния атестационен формуляр, заверено от кадровия орган.“
Мотив: С настоящия текст се изисква оригинала, а той се съхранява в служебното дело.
Мотив: Аналогично на текстовете в чл. 20, 23, 24, 26, 29, 30 от Наредбата. Целта е синхронизиране на текста и избягване на конкретиката в наименованието на административните звена.
„чл. 37м. До 3 дни след издаването на заповедта по чл. 37к, ал.1 да се организира публикуването и на интернет страницата на министерството на отбраната при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни и Закона за защита на класифицираната информация.“
Мотив: аналогично на чл. 37ж, ал.4 – настоящият текст е много конкретен, подходящ за министерска заповед.
Мотив: Техническа грешка.
Голяма част от сержантския състав и по специално тези със звание старши сержант , старшина , офицерски кандидат , които са се обучавали и са завършили средни сержантски училища са на възраст над 40 и повече години.Несъмнено това са хора, които притежават солидни знания, умения опит и квалификация, които са в полза на Българската армия. Доста от тези хора заедно със службата са успели да придобият и висше образование в една или друга област. Факт е че с проекта на наредбата ще им се даде възможност те да се реализират като офицери.За съжаление обаче с въвеждането на възрастова граница от 39 години в проекта на наредбата ще се лиши не малка част от тези хора да продължат да се развиват, като офицери, тъй като са над възрастовата граница определена в проекта на наредбата , а както казах са хора със силидни знания, опит и квалификация.Не трябва да се допуска Българската армия да се лишава от знанията , уменията и опита на тези хора за сметка на тези с по-малко опит или имащи опит на войнишки длъжности.Ето защо би било целесъобразно да се определят две възрастови граници.За тези , които са завършили средни сержантски училища или сержантски колеж и имат висше образование , да бъде определена възрастова граница 45 години , а за тези на воинишки длъжности и без обучение в средни сержантски училища или сержантски колеж -39 години, както е по проекта на наредбата.
Голяма част от сержантския състав и по специално тези със звание старши сержант , старшина , офицерски кандидат , които са се обучавали и са завършили средни сержантски училища са на възраст над 40 и повече години.Несъмнено това са хора, които притежават солидни знания, умения опит и квалификация, които са в полза на Българската армия. Доста от тези хора заедно със службата са успели да придобият и висше образование в една или друга област. Факт е че с проекта на наредбата ще им се даде възможност те да се реализират като офицери.За съжаление обаче с въвеждането на възрастова граница от 39 години в проекта на наредбата ще се лиши не малка част от тези хора да продължат да се развиват, като офицери, тъй като са над възрастовата граница определена в проекта на наредбата , а както казах са хора със силидни знания, опит и квалификация.Не трябва да се допуска Българската армия да се лишава от знанията , уменията и опита на тези хора за сметка на тези с по-малко опит или имащи опит на войнишки длъжности.Ето защо би било целесъобразно да се определят две възрастови граници.За тези , които са завършили средни сержантски училища или сержантски колеж и имат висше образование , да бъде определена възрастова граница 45 години , а за тези на воинишки длъжности и без обучение в средни сержантски училища или сержантски колеж -39 години, както е по проекта на наредбата.
Голяма част от сержантския състав и по специално тези със звание старши сержант , старшина , офицерски кандидат , които са се обучавали и са завършили средни сержантски училища са на възраст над 40 и повече години.Несъмнено това са хора, които притежават солидни знания, умения опит и квалификация, които са в полза на Българската армия. Доста от тези хора заедно със службата са успели да придобият и висше образование в една или друга област. Факт е че с проекта на наредбата ще им се даде възможност те да се реализират като офицери.За съжаление обаче с въвеждането на възрастова граница от 39 години в проекта на наредбата ще се лиши не малка част от тези хора да продължат да се развиват, като офицери, тъй като са над възрастовата граница определена в проекта на наредбата , а както казах са хора със силидни знания, опит и квалификация.Не трябва да се допуска Българската армия да се лишава от знанията , уменията и опита на тези хора за сметка на тези с по-малко опит или имащи опит на войнишки длъжности.Ето защо би било целесъобразно да се определят две възрастови граници.За тези , които са завършили средни сержантски училища или сержантски колеж и имат висше образование , да бъде определена възрастова граница 45 години , а за тези на воинишки длъжности и без обучение в средни сержантски училища или сержантски колеж -39 години, както е по проекта на наредбата.
Голяма част от сержантския състав и по специално тези със звание старши сержант , старшина , офицерски кандидат , които са се обучавали и са завършили средни сержантски училища са на възраст над 40 и повече години.Несъмнено това са хора, които притежават солидни знания, умения опит и квалификация, които са в полза на Българската армия. Доста от тези хора заедно със службата са успели да придобият и висше образование в една или друга област. Факт е че с проекта на наредбата ще им се даде възможност те да се реализират като офицери.За съжаление обаче с въвеждането на възрастова граница от 39 години в проекта на наредбата ще се лиши не малка част от тези хора да продължат да се развиват, като офицери, тъй като са над възрастовата граница определена в проекта на наредбата , а както казах са хора със силидни знания, опит и квалификация.Не трябва да се допуска Българската армия да се лишава от знанията , уменията и опита на тези хора за сметка на тези с по-малко опит или имащи опит на войнишки длъжности.Ето защо би било целесъобразно да се определят две възрастови граници.За тези , които са завършили средни сержантски училища или сержантски колеж и имат висше образование , да бъде определена възрастова граница 45 години , а за тези на воинишки длъжности и без обучение в средни сержантски училища или сержантски колеж -39 години, както е по проекта на наредбата.
С цел изчистване на процедурата за условията и реда за кандидатстване на офицерските кандидати, сержанти/старшини и войници/матроси, с висше образование, за придобиване на професионална квалификация по военно дело предлагам следните изменения и допълнения:
1. Чл. 37а т.1 да придобие вида:
притежават висше образование с образователно-квалификационна степен "бакалавър"/"магистър" по гражданска специалност, аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите, получавана във висшите военни училища в професионални направления, определени от академичните съвети и публикувани на сайтовете им;
2. Чл. 37ж (3) да придобие вида:
Началникът на висшето военно училище издава ежегодна заповед за организацията, провеждането на тестовете с кандидатите, реда за формиране на състезателния бал и условията по които се извършва класирането и реда за проверка на съответствието на придобитата специалност от гражданско висше училище по реда на чл. 37а, т. 1.
3. Създаване на нов чл. 37п.
Кандидатите, по-възрастни от посочената в чл. 37а, т. 2 възраст, могат да бъдат допуснати до конкурсни изпити по решение на министъра на отбраната.
С цел изчистване на процедурата за условията и реда за кандидатстване на офицерските кандидати, сержанти/старшини и войници/матроси, с висше образование, за придобиване на професионална квалификация по военно дело предлагам следните изменения и допълнения:
1. Чл. 37а т.1 да придобие вида:
притежават висше образование с образователно-квалификационна степен "бакалавър"/"магистър" по гражданска специалност, аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите, получавана във висшите военни училища в професионални направления, определени от академичните съвети и публикувани на сайтовете им;
2. Чл. 37ж (3) да придобие вида:
Началникът на висшето военно училище издава ежегодна заповед за организацията, провеждането на тестовете с кандидатите, реда за формиране на състезателния бал и условията по които се извършва класирането и реда за проверка на съответствието на придобитата специалност от гражданско висше училище по реда на чл. 37а, т. 1.
3. Създаване на нов чл. 37п.
Кандидатите, по-възрастни от посочената в чл. 37а, т. 2 възраст, могат да бъдат допуснати до конкурсни изпити по решение на министъра на отбраната.
Съгласно чл. 116б, ал.3 от ППЗОВС и чл.37а, т.1 от проекта за допълнение на наредбата военнослужещите желаещи да се обучават за придобиване на професинална квалификация по военно дело трябва да притежават висше образование с ОКС Бакалавър/Магистър по гражданска специалност, аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите получавана във висшите училща.
Във връзка с гореизложеното предлагам в чл.37е, ал.1 да отпадне т.1 писмен общообразователен тест в предвид на това, че кандидатите притежават висше образование и в чл.37ж, ал.1 също да отпадне думата "общообразователни".
Съгласно чл. 116б, ал.3 от ППЗОВС и чл.37а, т.1 от проекта за допълнение на наредбата военнослужещите желаещи да се обучават за придобиване на професинална квалификация по военно дело трябва да притежават висше образование с ОКС Бакалавър/Магистър по гражданска специалност, аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите получавана във висшите училща.
Във връзка с гореизложеното предлагам в чл.37е, ал.1 да отпадне т.1 писмен общообразователен тест в предвид на това, че кандидатите притежават висше образование и в чл.37ж, ал.1 също да отпадне думата "общообразователни".
В чл. 37б, ал. 4 копието от разрешението за достъп до класифицирана информация следва да е заверено от Служителя по сигурността на информацията на организационната единица.
Съгласно чл. 116б, ал.5 на Правилника за прилагане на ЗОВС приетите военнослужещи се вземат в специален щат на министъра на отбраната и преминават обучение в курса.
Във връзка с неяснотата за статута на военнослужещите в този щат, за изпълнението на разпоредбите на чл. 37к, ал. 2 от предложения проект за допълненеие на Наредба Н-19 предлагам приетите за обучение военнослужещи да са със статут например като на редовните докторанти обучаващи се в момента в университета. В противен случай ако са в подчинение на друга организационна единица по смисъла на ЗЗКИ следва тя да инициира процедурата за проучване.
В чл. 37б, ал. 4 копието от разрешението за достъп до класифицирана информация следва да е заверено от Служителя по сигурността на информацията на организационната единица.
Съгласно чл. 116б, ал.5 на Правилника за прилагане на ЗОВС приетите военнослужещи се вземат в специален щат на министъра на отбраната и преминават обучение в курса.
Във връзка с неяснотата за статута на военнослужещите в този щат, за изпълнението на разпоредбите на чл. 37к, ал. 2 от предложения проект за допълненеие на Наредба Н-19 предлагам приетите за обучение военнослужещи да са със статут например като на редовните докторанти обучаващи се в момента в университета. В противен случай ако са в подчинение на друга организационна единица по смисъла на ЗЗКИ следва тя да инициира процедурата за проучване.
Това отдавна трябваше да се случи и може би вакантните места за офицери щяха да са по-малко. Истина е, че това обучение свързано с преквалификация е доста специфично и непознато до сега в армията. Много добре е описано Чл. 37е (1) , че се полагат изпити за допускане до този курс. Също е много добре , че се изисква положително обосновано становище от съответните ръководители/командири. Явно доста неща са копирани от Наредба Н-5 от 7.10.2016 г. относно условията и реда за приемане на курсанти във висшите военни училища. Но не като недостатък, а като една несправедливост спрямо старшините (сержантите) и офицерските кандидати се вижда ограничението 39 години. Както е споменато в горните коментари, редно е за тях изискуемата възраст да е по голяма. Все пак над 90% от сержантският състав в армията са над 40 годишни и нагоре. Задочно обучение във военна академия възрастта е 45 г. тук също може да се приложи. Може да се вземе и опита на МВР, които отдавна използват този вид преквалификации и нямат ограничение за годините, а за курсантите редовна форма възрастта им е до 35г. И в МО при кандидатстване редовна форма, може да с по възрастен от 23г , но само след разрешение на министъра. За това е добре изискванията за възраст да се разделят на две групи, една за сержантски състав и отделна за войнишкия състав или да се добави към Чл.37а нова т.9 със съдържание- Кандидатите не отговарящи на изискванията по Чл.37а т.2 се допускат до обучение само след разрешение на министъра.
Надявам се, че щом наредбата е пусната за обществено обсъждане екипът работещ върху нея ще има предвид и посоченото мнение.
Това отдавна трябваше да се случи и може би вакантните места за офицери щяха да са по-малко. Истина е, че това обучение свързано с преквалификация е доста специфично и непознато до сега в армията. Много добре е описано Чл. 37е (1) , че се полагат изпити за допускане до този курс. Също е много добре , че се изисква положително обосновано становище от съответните ръководители/командири. Явно доста неща са копирани от Наредба Н-5 от 7.10.2016 г. относно условията и реда за приемане на курсанти във висшите военни училища. Но не като недостатък, а като една несправедливост спрямо старшините (сержантите) и офицерските кандидати се вижда ограничението 39 години. Както е споменато в горните коментари, редно е за тях изискуемата възраст да е по голяма. Все пак над 90% от сержантският състав в армията са над 40 годишни и нагоре. Задочно обучение във военна академия възрастта е 45 г. тук също може да се приложи. Може да се вземе и опита на МВР, които отдавна използват този вид преквалификации и нямат ограничение за годините, а за курсантите редовна форма възрастта им е до 35г. И в МО при кандидатстване редовна форма, може да с по възрастен от 23г , но само след разрешение на министъра. За това е добре изискванията за възраст да се разделят на две групи, една за сержантски състав и отделна за войнишкия състав или да се добави към Чл.37а нова т.9 със съдържание- Кандидатите не отговарящи на изискванията по Чл.37а т.2 се допускат до обучение само след разрешение на министъра.
Надявам се, че щом наредбата е пусната за обществено обсъждане екипът работещ върху нея ще има предвид и посоченото мнение.
Така предложената наредба е наливане от пусто в празно. Ако идеята на МО е по някакъв начин да запълни кадровата дупка и има действително желание това да се случи в близкото обозримо бъдеще, то тази наредба в никакъв случай не си кореспондира с това му желание. Така наредени изискванията са достижими може би за около 0,1% от целия войнишки и сержантски състав на МО. В действителност излиза така, че започналите службата от 1996 до 2000 година сержанти и оф.кандидати могат да пият една студена вода и да продължат да служат на знамето в което са се клели. Същите тия военнослужещи дадоха най-добрите си години в името на това да се наричат български военнослужещи, въпреки всички несгоди и експерименти които си направиха на техен гръб политиците. Няма как да да сложиш възраст 39 години, ами 40 годишните по-малко заслужили са, ами 41 или 42 годишните. Подкрепям написано от pavelantg, че следва за сержанти и офицери.кандидати годите да са 45. Кадровия потенциал би следвало да се планира и да не се допуска такъв вакуум от военнослужещи от всички категории, с промяната в правилника се прави правилна стъпка в преодоляването на тази кадрова дупка, само че с тази наредба май се цели точно обратното. Дано екипа който ще работи по тази наредба погледни отвъд предразсъдъците и стериотипите насъдени от миналото и се поучат от опита на армиите към които се стремим да настигнем. Успеха на всяко едно начинание е кранния резултат който се търси!
Така предложената наредба е наливане от пусто в празно. Ако идеята на МО е по някакъв начин да запълни кадровата дупка и има действително желание това да се случи в близкото обозримо бъдеще, то тази наредба в никакъв случай не си кореспондира с това му желание. Така наредени изискванията са достижими може би за около 0,1% от целия войнишки и сержантски състав на МО. В действителност излиза така, че започналите службата от 1996 до 2000 година сержанти и оф.кандидати могат да пият една студена вода и да продължат да служат на знамето в което са се клели. Същите тия военнослужещи дадоха най-добрите си години в името на това да се наричат български военнослужещи, въпреки всички несгоди и експерименти които си направиха на техен гръб политиците. Няма как да да сложиш възраст 39 години, ами 40 годишните по-малко заслужили са, ами 41 или 42 годишните. Подкрепям написано от pavelantg, че следва за сержанти и офицери.кандидати годите да са 45. Кадровия потенциал би следвало да се планира и да не се допуска такъв вакуум от военнослужещи от всички категории, с промяната в правилника се прави правилна стъпка в преодоляването на тази кадрова дупка, само че с тази наредба май се цели точно обратното. Дано екипа който ще работи по тази наредба погледни отвъд предразсъдъците и стериотипите насъдени от миналото и се поучат от опита на армиите към които се стремим да настигнем. Успеха на всяко едно начинание е кранния резултат който се търси!
Прочетох внимателно проекта от който съм пряко заинтерисован. В армията съм от 1995г. Мисля, че 1996-97 г бе премахнато задочното обучение в НВУ" В. Левски" поради това, че имаше огромни съкращения в МО и излишък на личен състав армията. След промените в правилника за прилагане на ЗОВС от 2017 г . се откри такава възможност за преквалификация на вишисти в армията. В проекта за наредба обаче това е ограничено до 39 г. Колко старшини и офицерски кандидати има под 39г и са с висше образование в армията. Тук давате голямо предимство на войниците така, че предлагам промяна в Чл. 37а т.2 не са по възрастни от 45г. за офицерските кандидати, сержантите(старшините) и 39г. за войниците(матросите) към 31 декември в годината на кандидатстване;
Макар че в правилника този вид обучение е разрешен за войници , се чудя как този войник до сега не е произведен в сержант от съответниятният командир , а че ходи да кара курс за офицер.
Успех и дано гледате реално на нещата.
Прочетох внимателно проекта от който съм пряко заинтерисован. В армията съм от 1995г. Мисля, че 1996-97 г бе премахнато задочното обучение в НВУ" В. Левски" поради това, че имаше огромни съкращения в МО и излишък на личен състав армията. След промените в правилника за прилагане на ЗОВС от 2017 г . се откри такава възможност за преквалификация на вишисти в армията. В проекта за наредба обаче това е ограничено до 39 г. Колко старшини и офицерски кандидати има под 39г и са с висше образование в армията. Тук давате голямо предимство на войниците така, че предлагам промяна в Чл. 37а т.2 не са по възрастни от 45г. за офицерските кандидати, сержантите(старшините) и 39г. за войниците(матросите) към 31 декември в годината на кандидатстване;
Макар че в правилника този вид обучение е разрешен за войници , се чудя как този войник до сега не е произведен в сержант от съответниятният командир , а че ходи да кара курс за офицер.
Успех и дано гледате реално на нещата.
24.01.2018
06.02.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В Чл. 37а
т.1 1. притежават висше образование с образователно-квалификационна степен "бакалавър"/"магистър" по гражданска специалност, аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите, получавана във висшите военни училища;
Тук предложението ми е да се премахне изискването гражданската специалност, да е аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите, получавана във висшите военни училища, защото това ще ограничи всички, които имат висше образование, което не е аналогично.
Това ще е и по добре за подбора. Все пак е по добре да има 150 кандидати за 30 места, отколкото 40 за 30.
В Чл. 37а
т.1 1. притежават висше образование с образователно-квалификационна степен "бакалавър"/"магистър" по гражданска специалност, аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите, получавана във висшите военни училища;
Тук предложението ми е да се премахне изискването гражданската специалност, да е аналогична на съответната гражданска специалност на курсантите, получавана във висшите военни училища, защото това ще ограничи всички, които имат висше образование, което не е аналогично.
Това ще е и по добре за подбора. Все пак е по добре да има 150 кандидати за 30 места, отколкото 40 за 30.