С Решение № 772/29.10.2018 г. Министерският съвет одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, приет от 44-то Народното събрание на 14.11.2018 г., с който се измени чл. 24, ал. 2 и чл. 212, ал. 1 от ЗОВСРБ. Променя се системата на заплащане за военнослужещите (от присвоеното им военно звание и степента в обхвата на военното звание към определяне на основното им месечно възнаграждение в зависимост от заеманата длъжност и присвоеното им военно звание) и обвързаните с този принцип промени на структуриране на Класификатора на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия („от степени в обхвата на военните звания” към „длъжностни нива и военни звания”).
С проекта на Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия ще се:
- намери разумен баланс на съотношението между изискванията за образователен ценз, квалификация, степен на отговорност, професионален опит, физическо и психическо натоварване и взаимосвързаните потенциални размери на основните месечни възнаграждения по нива;
- подобри кариерното развитие на военнослужещите като се създадат ясни правила за преминаване (заемане) на военнослужещите от една длъжност на друга в съответствие с присвоеното военно звание и стимулиране на желанието им за развитие и изпълнение на военната служба.
Към проекта на Постановлението на Министерския съвет за приемане на Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия е приложена финансова обосновка съгласно изискванията на чл. 35, ал. 1, т. 4, б. „б“ от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, одобрена от министъра на финансите.
С проекта не се предвижда въвеждане на законодателство на ЕС, поради което не е изготвена и приложена таблица за съответствие.
С проекта на нормативния акт са проведени обществени консултации в 14-дневен срок, съгласно чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове. Прилагането на съкратения срок е обусловено от необходимостта за въвеждането му в изпълнение с началото на финансовата година с цел законосъобразно, ефективно и ефикасно използване на бюджетния ресурс на Министерството на отбраната за 2019 година.
Документите относно проекта на Постановление на Министерския съвет за приемане на Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия са съгласувани по реда на чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, като получените становища са отразени съгласно приложената справка.
Предвид изложеното и на основание чл. 8, ал. 1. от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация,
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Всичко много хубаво си го описал, но се замисли малко. Да вземем да вдигнем всички длъжностни нива на хората занимаващи се с чужди езици? Или със "структорите на ВВС на НАТО" ..? Съмнявам се да имаш повече подчинен личен състав и техника от мен специално...но няма проблеми ... за теб 35 ниво! Малко не изнаглявате ли във ВВС?
Всичко много хубаво си го описал, но се замисли малко. Да вземем да вдигнем всички длъжностни нива на хората занимаващи се с чужди езици? Или със "структорите на ВВС на НАТО" ..? Съмнявам се да имаш повече подчинен личен състав и техника от мен специално...но няма проблеми ... за теб 35 ниво! Малко не изнаглявате ли във ВВС?
Най-вероятно никой не се замисля когато си получава заплата или аванса по карта на време. Как се случва това? Ще Ви отговоря много кратко - чрез използването на софтуер. Този софтуер е Информационна система „Труд и работна заплата“. Този софтуер НЕ Е ЗАКУПЕН от външна фирма, а е изработен и се поддържа изцяло от военнослужещи в БА. На кратко има военнослужещи, които разработват софтуер (програмисти). Аз съм един от тях, а всъщност софтуерът се разработва и поддържа от двама офицера. В момента съм капитан IV степен. Никъде в този класификатор не видях длъжност „програмист“ или “разработчик на софтуер”. Не искам да отварям темата за заплатите на програмистите в цивилния живот, тъй като всеки от нас е достатъчно грамотен и сам може да провери. Но не мога да не остана обиден от класификаторът, тъй като изобщо не е помислено за хора като мен. Явно на БА и МО не им трябват офицери като мен, не им трябват хора, които могат да разработват софтуер. Единствената длъжност, която мога да заема е „Длъжностно ниво 17 - 1. Администратор I степен (по .../на ...) |10174001,11174001,12174001|ко1, ко5“. Това означава, че за да продължа да работя досегашната си работа трябва да се примиря с досегашната си заплата до пенсия. Искам само да обърнем внимание на една длъжност - „Длъжностно ниво 27 - 1. Доцент |12279006,13279006, 14279006, 15279006|ко1,кп1,ко5,кп5“. Длъжността може да се заема от капитани до полковници. Защо не може да има (да се добави) длъжност – „Разработчик на софтуер/Програмист|10276001,11276001,12276001,13176001,14176001, 15176001| ко5,кп5“ ???
Най-вероятно никой не се замисля когато си получава заплата или аванса по карта на време. Как се случва това? Ще Ви отговоря много кратко - чрез използването на софтуер. Този софтуер е Информационна система „Труд и работна заплата“. Този софтуер НЕ Е ЗАКУПЕН от външна фирма, а е изработен и се поддържа изцяло от военнослужещи в БА. На кратко има военнослужещи, които разработват софтуер (програмисти). Аз съм един от тях, а всъщност софтуерът се разработва и поддържа от двама офицера. В момента съм капитан IV степен. Никъде в този класификатор не видях длъжност „програмист“ или “разработчик на софтуер”. Не искам да отварям темата за заплатите на програмистите в цивилния живот, тъй като всеки от нас е достатъчно грамотен и сам може да провери. Но не мога да не остана обиден от класификаторът, тъй като изобщо не е помислено за хора като мен. Явно на БА и МО не им трябват офицери като мен, не им трябват хора, които могат да разработват софтуер. Единствената длъжност, която мога да заема е „Длъжностно ниво 17 - 1. Администратор I степен (по .../на ...) |10174001,11174001,12174001|ко1, ко5“. Това означава, че за да продължа да работя досегашната си работа трябва да се примиря с досегашната си заплата до пенсия. Искам само да обърнем внимание на една длъжност - „Длъжностно ниво 27 - 1. Доцент |12279006,13279006, 14279006, 15279006|ко1,кп1,ко5,кп5“. Длъжността може да се заема от капитани до полковници. Защо не може да има (да се добави) длъжност – „Разработчик на софтуер/Програмист|10276001,11276001,12276001,13176001,14176001, 15176001| ко5,кп5“ ???
С така предложения класификатор не се подобрява кариерното развитие на военнослужещите, като не се стимулира желанието им за развитие и изпълнение на военната служба.
Целта при изготвянето на класификатора би следвало да е спазване йерархическите нива на структурите/военните формирования според тяхното местоположение в системата за ръководство, командване и управление, както и за осигуряване кадровото развитие на военнослужещите във формированията.
Например има длъжности във формирования, които са на тактическо ниво (ТН1) за военнослужещи със звание „капитан ІІ ранг” и са посочени в длъжностно ниво 24, където са и длъжностите за военнослужещи със звание „капитан ІІ ранг” от формирования на ниво ТН5. Така не се осигурява кадрово развитие. Не можем да очакваме офицер да приеме развитие на по-високо тактическо ниво (местоположение в системата за ръководство, командване и управление) без разлика в заплащането за длъжност.
Как да се предложи на офицер със звание „капитан ІІ ранг” на ТН3, който е на длъжностно ниво 26, да заеме длъжност на по-високо тактическо ниво ТН1, а в същото време да му "падне" възнаграждението за длъжност на 24 ниво.
Има доста примери в тази посока и в този смисъл смятам, че по този начин не се осигурява кадровото развитие на офицерите във формированията на тактическо ниво и не се стимулира желанието им за развитие и изпълнение на военната служба.
С така предложения класификатор не се подобрява кариерното развитие на военнослужещите, като не се стимулира желанието им за развитие и изпълнение на военната служба.
Целта при изготвянето на класификатора би следвало да е спазване йерархическите нива на структурите/военните формирования според тяхното местоположение в системата за ръководство, командване и управление, както и за осигуряване кадровото развитие на военнослужещите във формированията.
Например има длъжности във формирования, които са на тактическо ниво (ТН1) за военнослужещи със звание „капитан ІІ ранг” и са посочени в длъжностно ниво 24, където са и длъжностите за военнослужещи със звание „капитан ІІ ранг” от формирования на ниво ТН5. Така не се осигурява кадрово развитие. Не можем да очакваме офицер да приеме развитие на по-високо тактическо ниво (местоположение в системата за ръководство, командване и управление) без разлика в заплащането за длъжност.
Как да се предложи на офицер със звание „капитан ІІ ранг” на ТН3, който е на длъжностно ниво 26, да заеме длъжност на по-високо тактическо ниво ТН1, а в същото време да му "падне" възнаграждението за длъжност на 24 ниво.
Има доста примери в тази посока и в този смисъл смятам, че по този начин не се осигурява кадровото развитие на офицерите във формированията на тактическо ниво и не се стимулира желанието им за развитие и изпълнение на военната служба.
Мисля, че предложения класификатор не би постигнал в пълен обем поставените цели, тъй като:
- не е намерен изцяло баланса на съотношението между степен на отговорност и психическо натоварване и взаимосвързаните потенциални размери на основните месечни възнаграждения по нива. Пример за това са длъжностите „Командир на .../Началник на ... (в.ф./структура)“ и „Началник на отделение“, които попадат в едно длъжностно ниво. Така отново желаещите да бъдат командири на военни формирования ще са по-малко от желаещите да служат на административни длъжности;
- длъжността пак е обвързана със званието, както е и сега, но вече ще има разлика в заплащането между длъжностите за отделните звания (сега има степени), т.е. за длъжността се изисква определено звание както е сега;
- длъжностите нива са обвързани с йерархичните нива.
Прави впечатление, че длъжността „Заместник-командир по ... на .../Заместник-началник по ... на ... (в.ф./структура)“ е с едно ниво по-ниско от длъжностите „Заместник-командир на .../Заместник-началник на ... (в.ф./структура)“ и „Началник на щаба на ... (в.ф./структура)“. Тези длъжност, както другите две, има ясно определени задължения в Устава за войсковата служба на въоръжените сили на Република България и има еквивалентни изисквания за образователен ценз, квалификация, степен на отговорност, професионален опит, физическо и психическо натоварване, а е поставена в различни длъжностни нива. Още повече, че такава длъжност има и други отговорности, определени в редица подзаконови актове. Например, длъжността „Заместник-началник по логистиката на в.ф.“ има отговорности посочени в Счетоводния документооборот в министерството на отбраната, българската армия и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и във Вътрешните правила за организация на експлоатацията и поддръжката на пътните превозни средства от въоръжените сили на Република България.
Не на последно място искам да отбележа, че с класификатора отново няма да се постигне справедливо диференциране на заплащането на военнослужещите, защото в организационната структура на много военни формирования лисват длъжности и структури от управлението им, което налага съвместяване на длъжности и възлагане на допълнителни задължения чрез длъжностните характеристики, а това не се отразява в основното месечно възнаграждение.
Разбира се, без стойностите на възнагражденията за отделните длъжностни нива и за притежаваните военни звания няма как да се определи ясно крайния резултат от приемането на Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия.
Мисля, че предложения класификатор не би постигнал в пълен обем поставените цели, тъй като:
- не е намерен изцяло баланса на съотношението между степен на отговорност и психическо натоварване и взаимосвързаните потенциални размери на основните месечни възнаграждения по нива. Пример за това са длъжностите „Командир на .../Началник на ... (в.ф./структура)“ и „Началник на отделение“, които попадат в едно длъжностно ниво. Така отново желаещите да бъдат командири на военни формирования ще са по-малко от желаещите да служат на административни длъжности;
- длъжността пак е обвързана със званието, както е и сега, но вече ще има разлика в заплащането между длъжностите за отделните звания (сега има степени), т.е. за длъжността се изисква определено звание както е сега;
- длъжностите нива са обвързани с йерархичните нива.
Прави впечатление, че длъжността „Заместник-командир по ... на .../Заместник-началник по ... на ... (в.ф./структура)“ е с едно ниво по-ниско от длъжностите „Заместник-командир на .../Заместник-началник на ... (в.ф./структура)“ и „Началник на щаба на ... (в.ф./структура)“. Тези длъжност, както другите две, има ясно определени задължения в Устава за войсковата служба на въоръжените сили на Република България и има еквивалентни изисквания за образователен ценз, квалификация, степен на отговорност, професионален опит, физическо и психическо натоварване, а е поставена в различни длъжностни нива. Още повече, че такава длъжност има и други отговорности, определени в редица подзаконови актове. Например, длъжността „Заместник-началник по логистиката на в.ф.“ има отговорности посочени в Счетоводния документооборот в министерството на отбраната, българската армия и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и във Вътрешните правила за организация на експлоатацията и поддръжката на пътните превозни средства от въоръжените сили на Република България.
Не на последно място искам да отбележа, че с класификатора отново няма да се постигне справедливо диференциране на заплащането на военнослужещите, защото в организационната структура на много военни формирования лисват длъжности и структури от управлението им, което налага съвместяване на длъжности и възлагане на допълнителни задължения чрез длъжностните характеристики, а това не се отразява в основното месечно възнаграждение.
Разбира се, без стойностите на възнагражденията за отделните длъжностни нива и за притежаваните военни звания няма как да се определи ясно крайния резултат от приемането на Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия.
Много е хубав класификатора.
Кога ще влезе в сила? С нетърпение го очакваме.
Дано е по-скоро.
Много е хубав класификатора.
Кога ще влезе в сила? С нетърпение го очакваме.
Дано е по-скоро.
23.11.2018
07.12.2018
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Задавате три въпроса в едно мнение, а не предлагате нищо съществено. Жалко, че имате толкова "подчинен личен състав и техника"
Предлагам мнението на nicoloff и това мое, да не се взема под внимание при разглеждане на предложенията
Благодаря
Задавате три въпроса в едно мнение, а не предлагате нищо съществено. Жалко, че имате толкова "подчинен личен състав и техника"
Предлагам мнението на nicoloff и това мое, да не се взема под внимание при разглеждане на предложенията
Благодаря