Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020 – 2030 г.

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

24.06.2019 г. 24.07.2019 г. Неактивна

Номер на консултация

4407-K

Област на политика

Околна среда

Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха (2020 - 2030г.) е разработена въз основа на Споразумение между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие, ратифицирано със закон от Народното събрание. Разработването на програмата е в изпълнение на чл.6 от Директива (ЕС) 2016/2284 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2016 година за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители, за изменение на Директива 2003/35/ЕО и за отмяна на Директива 2001/81/ЕО (Директива (ЕС) 2016/2284). Основната цел на програмата е да изпълни задълженията за намаляване на емисиите за 2020г. и 2030г., които се отнасят до общите годишни антропогенни емисии на: серен диоксид (SO2), азотни оксиди (NOx), неметанови летливи органични съединения (НМЛОС), амоняк (NH3) и фини прахови частици (ФПЧ2.5), спрямо емисиите за определената за базова 2005г., съгласно изискванията на Директива (ЕС) 2016/2284. В програмата са предвидени мерки и отговорни институции в сектори, които са по-значими източници на емисии в атмосферния въздух, като селско стопанство, автомобилен транспорт и битово отопление. Намаляването на посочените емисии следва да допринесе за постигане на нормите за качество на атмосферния въздух (КАВ), тоест, до нива на замърсяване, които не водят до значителни отрицателни въздействия и рискове за човешкото здраве и за околната среда. Програмата включва целите, приложимите мерки, които трябва да доведат до намаляване на емисиите на серен диоксид, азотни оксиди, неметанови летливи органични съединения, амоняк и фини прахови частици, сроковете за прилагането на мерките, необходимите финансови средства и отговорните институции. Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха ще допринесе за постигането и на други цели:

- Дългосрочната цел на ЕС за постигане на нива на КАВ в съответствие с насоките за КАВ, публикувани от Световната здравна организация;

- Целите на ЕС в областта на биологичното разнообразие и екосистемите в съответствие със Седмата програма за действие в областта на околната среда;

- По-добро взаимодействие между политиката на ЕС по отношение на КАВ и други политики на ЕС, по-специално политиките в областта на климата и енергетиката.

Отговорна институция

Министерство на околната среда и водите
Адрес: София, София 1000, бул. Княгиня Мария Луиза № 22
Електронна поща: edno_gishe@moew.government.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

За Земята 24.07.2019 16:35
Становище на Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България

Становище на Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България относно Проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020 – 2030 г.

https://storage.googleapis.com/planet4-bulgaria-stateless/2019/07/57f1bb9c-20190724_zz-gp-submission_napcp_nec_directive_final.pdf

Становище на Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България

Становище на Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България относно Проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020 – 2030 г.

https://storage.googleapis.com/planet4-bulgaria-stateless/2019/07/57f1bb9c-20190724_zz-gp-submission_napcp_nec_directive_final.pdf

Сашо Сребрев 27.06.2019 17:05
Мерките са популистики и ...

Забрана за внос е крута и неприемлива мярка. Едно целогодишно миене на улиците би имало много по-силен положителен ефект върху качеството на въздуха, отколкото демонизирането на двигател с по-високо КПД в сравнение с бензиновият.

В този си вид документът не бива да се приема. Забраната за внос е по-скоро насилствено създаване на пазар за нови автомобили - тоест чист лобизъм.

Мерките са популистики и ...

Забрана за внос е крута и неприемлива мярка. Едно целогодишно миене на улиците би имало много по-силен положителен ефект върху качеството на въздуха, отколкото демонизирането на двигател с по-високо КПД в сравнение с бензиновият.

В този си вид документът не бива да се приема. Забраната за внос е по-скоро насилствено създаване на пазар за нови автомобили - тоест чист лобизъм.

Предложение разрешени да са само ЕВРО 5 и 6 автомобили

Към 2021 Euro 4 стандарта ще е вече на 16 години, т.е. ефективно ще се забрани вноса на дизелови автомобили над 16 години. Според мен ще е по-добре ограничението да е Euro 5 и 6, което ефективно ще свали границата до 11 години по време на влизането в сила на забраната, но там при Евро 5 нормите за ФПЧ са 5 ПЪТИ по-ниски от Евро 4.

Предложение разрешени да са само ЕВРО 5 и 6 автомобили

Към 2021 Euro 4 стандарта ще е вече на 16 години, т.е. ефективно ще се забрани вноса на дизелови автомобили над 16 години. Според мен ще е по-добре ограничението да е Euro 5 и 6, което ефективно ще свали границата до 11 години по време на влизането в сила на забраната, но там при Евро 5 нормите за ФПЧ са 5 ПЪТИ по-ниски от Евро 4.

История

  • Начало на обществената консултация

    24.06.2019

  • Приключване на консултацията

    24.07.2019

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте