Националната програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030 ще бъде рамков стратегически документ от най-висок порядък в йерархията на националните програмни документи, детерминиращ визията и общите цели на политиките за развитие във всички сектори на държавното управление, включително техните териториални измерения. Проектът на визия, цели и приоритети на Националната програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030 стъпва на нарочен Анализ на социално-икономическото развитие на страната след присъединяването ѝ към Европейския съюз, целящ да идентифицира ключовите проблемни области и пропуски в политиките за развитие на страната, обсъден и съгласуван със социално-икономическите партньори в рамките на Икономическия и социален съвет и Националния съвет за тристранно сътрудничество. След одобряването от Министерския съвет на визията, целите и приоритетите на Националната програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030 предстои детайлизирането на правителствените намерения в отделните области на политиката и изготвянето на индикативна финансова рамка, предварителна оценка на въздействието и механизъм за наблюдение и контрол на изпълнението на стратегическия документ.
Отговорна дирекция: „Икономическа и финансова политика“E-mail: k.stoychev@minfin.bg
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Национална мрежа за децата (НМД) е обединение на 146 граждански организации и съмишленици, работещи с и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и наблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
Ние от Национална мрежа за децата приветстваме усилията на държавата за разработването на дългосрочна Национална програма за развитие България 2030. Смятаме, че поставянето на цели пред България свързани с Програмата за устойчиво развитие за периода до 2030г. на Организацията на обединените нации е удачен фокус на програмата.
В същото време прави впечатление, че и през следващия програмен период усилията са повече насочени към секторни политики, отколкото към създаването на междуведомствени. Изцяло липсват мерки насочени към цялостната подкрепата на родителите, както и такива към осигуряване на правата на децата. В тази връзка, предлагаме някои мерки да бъдат изрично упоменати и по-специално:
В частта П11 Социално включване. Смятаме, че сред изброените мерки за постигане на социално включване трябва изрично да се споменат мерки за:
Национална мрежа за децата (НМД) е обединение на 146 граждански организации и съмишленици, работещи с и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и наблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на децата и с активното участие на самите деца и младежи.
Ние от Национална мрежа за децата приветстваме усилията на държавата за разработването на дългосрочна Национална програма за развитие България 2030. Смятаме, че поставянето на цели пред България свързани с Програмата за устойчиво развитие за периода до 2030г. на Организацията на обединените нации е удачен фокус на програмата.
В същото време прави впечатление, че и през следващия програмен период усилията са повече насочени към секторни политики, отколкото към създаването на междуведомствени. Изцяло липсват мерки насочени към цялостната подкрепата на родителите, както и такива към осигуряване на правата на децата. В тази връзка, предлагаме някои мерки да бъдат изрично упоменати и по-специално:
В частта П11 Социално включване. Смятаме, че сред изброените мерки за постигане на социално включване трябва изрично да се споменат мерки за:
Във връзка с кръгла маса за обсъждане на Проекта на визия, цели и приоритети на Националната програма за развитие: България 2030, проведена на 23 октомври 2019 г. в София, с участието на представители на граждански организации, приложено изпращаме коментари и препоръки, които да бъдат отразени в рамките на обществената консултация на документа:
Приложените коментари и препоръки са предложени и подкрепени от следните 29 организации:
Във връзка с кръгла маса за обсъждане на Проекта на визия, цели и приоритети на Националната програма за развитие: България 2030, проведена на 23 октомври 2019 г. в София, с участието на представители на граждански организации, приложено изпращаме коментари и препоръки, които да бъдат отразени в рамките на обществената консултация на документа:
Приложените коментари и препоръки са предложени и подкрепени от следните 29 организации:
България трябва да интегрира целите за устойчиво развитие в политиките и инициативите на страната, като превърне устойчивото развитие в основен ръководен принцип за всички национални политики. В съществуващите и новите политики следва да се вземат предвид трите стълба на устойчиво развитие, а именно социалните, екологичните и икономическите проблеми. За тази цел държавата да гарантира устойчивостта на своите политики чрез стимулиращи инструменти.
ЦУР представляват съвместна програма между всички равнища на публичните власти и гражданското общество, одобрени от всички държави — членки на ООН. Напредъкът по изпълнението трябва да се осъществява чрез партньорство между всички тях.
В тази връзка предлагаме:
В тази връзка прилагаме Стратегическия план за развитие на Българската Мрежа на Глобалния Договор на ООН, който съдържа конкретни предложения и индикатори.
Предлагаме да се направи връзка с индикаторите за ЦУР, приети от Eurostat спрямо Цел 4,8 и UNstats.
6. По темата за образованието предлагаме на Вашето внимание Националния план по Пакта за младежта. Той е фокусиран върху връзката между образованието и бизнеса, но извежда приоритети за развитие и области на работа, концентрирани върху:
Пълният текст на предложението: http://www.unglobalcompact.bg/?p=7467
България трябва да интегрира целите за устойчиво развитие в политиките и инициативите на страната, като превърне устойчивото развитие в основен ръководен принцип за всички национални политики. В съществуващите и новите политики следва да се вземат предвид трите стълба на устойчиво развитие, а именно социалните, екологичните и икономическите проблеми. За тази цел държавата да гарантира устойчивостта на своите политики чрез стимулиращи инструменти.
ЦУР представляват съвместна програма между всички равнища на публичните власти и гражданското общество, одобрени от всички държави — членки на ООН. Напредъкът по изпълнението трябва да се осъществява чрез партньорство между всички тях.
В тази връзка предлагаме:
В тази връзка прилагаме Стратегическия план за развитие на Българската Мрежа на Глобалния Договор на ООН, който съдържа конкретни предложения и индикатори.
Предлагаме да се направи връзка с индикаторите за ЦУР, приети от Eurostat спрямо Цел 4,8 и UNstats.
6. По темата за образованието предлагаме на Вашето внимание Националния план по Пакта за младежта. Той е фокусиран върху връзката между образованието и бизнеса, но извежда приоритети за развитие и области на работа, концентрирани върху:
Пълният текст на предложението: http://www.unglobalcompact.bg/?p=7467
Линк към цялото становище:
http://globalbulgaria.eu/wp-content/uploads/2019/10/pismo_27_10_2019.pdf
Линк към цялото становище:
http://globalbulgaria.eu/wp-content/uploads/2019/10/pismo_27_10_2019.pdf
Българските граждани по света имат нужда от информация, по какъв начин и в какви области могат да бъдат полезни на Родината си, както и от информация за успешни примери и подходящи партньори. Държавата може успешно да насърчава техния принос чрез предоставяне на такава информация.
Надяваме се, че направените предложения ще бъдат оценени и включени в „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“.
За Временни обществени съвети на българите в чужбина
Стефан Манов, Франция
Любомир Гаврилов, Франция
Димитър Иванов, Швейцария
Българските граждани по света имат нужда от информация, по какъв начин и в какви области могат да бъдат полезни на Родината си, както и от информация за успешни примери и подходящи партньори. Държавата може успешно да насърчава техния принос чрез предоставяне на такава информация.
Надяваме се, че направените предложения ще бъдат оценени и включени в „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“.
За Временни обществени съвети на българите в чужбина
Стефан Манов, Франция
Любомир Гаврилов, Франция
Димитър Иванов, Швейцария
За да бъде атрактивна за трайно „завръщане“ в определен етап от живота на емигрантите, България трябва най-напред да създаде условия за техния ефективен дистанционен принос за развитието й. Възможността да променят България в желаната от тях посока е най-силният мотиватор и най-мощният инструмент за активиране на българските емигранти и за тяхното привличане и задържане в националната орбита. Предоставянето на тази възможност трябва да замести призивите,[1], инициативите[2],[3] и кампаниите[4],[5],[6] за „завръщане“.
За да бъде атрактивна за трайно „завръщане“ в определен етап от живота на емигрантите, България трябва най-напред да създаде условия за техния ефективен дистанционен принос за развитието й. Възможността да променят България в желаната от тях посока е най-силният мотиватор и най-мощният инструмент за активиране на българските емигранти и за тяхното привличане и задържане в националната орбита. Предоставянето на тази възможност трябва да замести призивите,[1], инициативите[2],[3] и кампаниите[4],[5],[6] за „завръщане“.
На настоящия етап, България не може да предостави на българските емигранти нужното за тяхното скорошно, масово и трайно „завръщане“. Дефицитите в ключови области като образование, здравеопазване, социално осигуряване, сигурна, здравословна, развиваща и инклузивна[1],[2],[3] среда за живот, административно обслужване и прозрачна среда за правене на почтен бизнес са твърде големи.
На настоящия етап, България не може да предостави на българските емигранти нужното за тяхното скорошно, масово и трайно „завръщане“. Дефицитите в ключови области като образование, здравеопазване, социално осигуряване, сигурна, здравословна, развиваща и инклузивна[1],[2],[3] среда за живот, административно обслужване и прозрачна среда за правене на почтен бизнес са твърде големи.
Приоритет „Ефективен дистанционен принос за развитието на България“
Българските граждани по света са носители на граждански ценности на демократичните общества, в които живеят. Те притежават ноу хау, професионални умения и капитали, от които България има огромна нужда. В този смисъл, те представляват изключително ценен ресурс за развитието на България, за повишаване в обозримо бъдеще на нейния стандарт на живот най-малкото до средните нива на ЕС и в крайна сметка за успешно постигане на визията на „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“.
Приоритет „Ефективен дистанционен принос за развитието на България“
Българските граждани по света са носители на граждански ценности на демократичните общества, в които живеят. Те притежават ноу хау, професионални умения и капитали, от които България има огромна нужда. В този смисъл, те представляват изключително ценен ресурс за развитието на България, за повишаване в обозримо бъдеще на нейния стандарт на живот най-малкото до средните нива на ЕС и в крайна сметка за успешно постигане на визията на „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“.
Дигиталната свързаност в националната орбита може да се постигне например чрез приоритетно въвеждане за българските граждани в чужбина на електронното дистанционно гласуване, чрез общодостъпно и ефективно дистанционно обучение по български език[1] или чрез провеждане на дистанционни видеоконферентни заседания на Националния съвет на българите в чужбина.
Дигиталната свързаност в националната орбита може да се постигне например чрез приоритетно въвеждане за българските граждани в чужбина на електронното дистанционно гласуване, чрез общодостъпно и ефективно дистанционно обучение по български език[1] или чрез провеждане на дистанционни видеоконферентни заседания на Националния съвет на българите в чужбина.
Полезната информация за българските граждани по света понастоящем е публикувана на сайтовете на отделните български институции, което я прави трудно достъпна. Българските институции нямат подходящи процеси за дистанционно обслужване на българските граждани по света. Скъпоструващи проекти се провалят[1],[2] поради липса на елементарна комуникация и обратна връзка с клиентите зад граница.
В съвременния свят съществуват технологии за ефективна дистанционна комуникация, които могат да се приложат при създаването на единна централизирана комуникационна платформа, за която се говори от години[3],[4], но която ще може да се реализира ефективно едва тогава, когато българските граждани по света бъдат включени от дистанция в процеса на създаване като партньори и субекти, а не като обекти.
Полезната информация за българските граждани по света понастоящем е публикувана на сайтовете на отделните български институции, което я прави трудно достъпна. Българските институции нямат подходящи процеси за дистанционно обслужване на българските граждани по света. Скъпоструващи проекти се провалят[1],[2] поради липса на елементарна комуникация и обратна връзка с клиентите зад граница.
В съвременния свят съществуват технологии за ефективна дистанционна комуникация, които могат да се приложат при създаването на единна централизирана комуникационна платформа, за която се говори от години[3],[4], но която ще може да се реализира ефективно едва тогава, когато българските граждани по света бъдат включени от дистанция в процеса на създаване като партньори и субекти, а не като обекти.
Приоритет „Дигитална свързаност в националната орбита“
Българската държава има нужда от ефективна дистанционна комуникация със своите граждани по света. В момента с тази задача е натоварено основно Министерство на външните работи, което не разполага с достатъчно персонал дори да извършва консулски услуги за своите граждани зад граница в необходимия обем и качество[1] и на чиито служители се налага да извършват дейности, несъответстващи на дипломатическото, юридическото или икономическото им образование.
Приоритет „Дигитална свързаност в националната орбита“
Българската държава има нужда от ефективна дистанционна комуникация със своите граждани по света. В момента с тази задача е натоварено основно Министерство на външните работи, което не разполага с достатъчно персонал дори да извършва консулски услуги за своите граждани зад граница в необходимия обем и качество[1] и на чиито служители се налага да извършват дейности, несъответстващи на дипломатическото, юридическото или икономическото им образование.
Приоритет „Институционално представителство“
Институционалното представителство е залегнало както в Закона за българите, живеещи извън Република България (2000), така и в Националната стратегия за българските граждани и историческите български общности по света (2014)[1] – единственият официален стратегически документ, дефиниращ политиките за българите по света. Става въпрос за избор на обществени съветници, които да бъдат представители на нуждите на българските граждани по света и техните предложения за решения пред българските институции. Моделът на обществените съветници – от една страна, към посолства и консулства, а от друга, в рамките на един Национален съвет, е изработен и усъвършенстван в практиката в редица страни с големи емигрантски общности по света (като например Франция, Испания, Италия, Португалия или Сърбия)[2]. Наличието на Национален съвет на българите по света, в който участват представители на всички български институции, ще гарантира ефективност и приемственост в политиките за българите по света.
Приоритет „Институционално представителство“
Институционалното представителство е залегнало както в Закона за българите, живеещи извън Република България (2000), така и в Националната стратегия за българските граждани и историческите български общности по света (2014)[1] – единственият официален стратегически документ, дефиниращ политиките за българите по света. Става въпрос за избор на обществени съветници, които да бъдат представители на нуждите на българските граждани по света и техните предложения за решения пред българските институции. Моделът на обществените съветници – от една страна, към посолства и консулства, а от друга, в рамките на един Национален съвет, е изработен и усъвършенстван в практиката в редица страни с големи емигрантски общности по света (като например Франция, Испания, Италия, Португалия или Сърбия)[2]. Наличието на Национален съвет на българите по света, в който участват представители на всички български институции, ще гарантира ефективност и приемственост в политиките за българите по света.
Във връзка с гореказаното, ВОС предлага в проект „НПР България 2030“, към едната от трите цели - "Демографски подем", да бъде добавена следната допълнителна "Ос на развитие“:
ВОС предлага към ос на развитие „Мобилна и глобална България“ да бъдат формулирани следните три национални приоритета, свързани пряко със съвременната българска диаспора:
Ще представим накратко обосновката на предложените три национални приоритета.
Във връзка с гореказаното, ВОС предлага в проект „НПР България 2030“, към едната от трите цели - "Демографски подем", да бъде добавена следната допълнителна "Ос на развитие“:
ВОС предлага към ос на развитие „Мобилна и глобална България“ да бъдат формулирани следните три национални приоритета, свързани пряко със съвременната българска диаспора:
Ще представим накратко обосновката на предложените три национални приоритета.
Временните обществени съвети на българите в чужбина (ВОС) направихме преглед на Проекта на визия, цели и приоритети на Национална програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030 (Проект „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“) [1].
Установихме, че Проект „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“ се фокусира изключително върху живеещите на територията на Република България български граждани и не съдържа нито едно изречение, свързано с българските граждани, живеещи трайно извън България. Както знаем, става въпрос за около 1.1 милиона пълнолетни български граждани и няколкостотин хиляди непълнолетни и малолетни деца, част от които дори не са регистрирани като български граждани.
Очевидно настоящият проект „НПР България 2030“ игнорира напълно 1/7 от българската нация. Трудно може да си представим, че този пропуск е съзнателен, предвид следните факти:
Временните обществени съвети на българите в чужбина (ВОС) направихме преглед на Проекта на визия, цели и приоритети на Национална програма за развитие БЪЛГАРИЯ 2030 (Проект „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“) [1].
Установихме, че Проект „НПР БЪЛГАРИЯ 2030“ се фокусира изключително върху живеещите на територията на Република България български граждани и не съдържа нито едно изречение, свързано с българските граждани, живеещи трайно извън България. Както знаем, става въпрос за около 1.1 милиона пълнолетни български граждани и няколкостотин хиляди непълнолетни и малолетни деца, част от които дори не са регистрирани като български граждани.
Очевидно настоящият проект „НПР България 2030“ игнорира напълно 1/7 от българската нация. Трудно може да си представим, че този пропуск е съзнателен, предвид следните факти:
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/26128/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/26128/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/26128/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/26128/
Според СТАНОВИЩЕ на Европейски икономически и социален комитет (ЕИСК), Секция „Икономически и паричен съюз, икономическо и социално сближаване“ от 20.9.2017 г (ECO/433 – EESC-2017-01106-00-01-AS-TRA (EN) се казва, че ЕИСК многократно и последователно изразява положителното си отношение към политиките на ЕС за подкрепа на малките и средни предприятия (МСП). Последните обаче са изключително разнородна категория, което означава, че са необходими специални усилия за правилно обхващане на различните подгрупи и ОСОБЕНО НА МАЛКИТЕ СЕМЕЙНИ И ТРАДИЦИОННИ ПРЕДПРИЯТИЯ. Значението на тази подгрупа произтича от факта, че преобладаващата част от работните места в регионите на ЕС се осигурява от този вид предприятия, те са ключов елемент в създаването на нови дейности и в генерирането на доходи в районите с ограничени ресурси. Те носят добавена стойност в процеса на регионално развитие, особено в по-слабо развитите региони, тъй имат дълбоки корени в местната икономика, където инвестират и допринасят за запазването на заетостта.
ЕИСК изразява загриженост, че в политическите инструменти за подкрепа не се поставя акцент върху малките семейни и традиционни предприятия и е малко вероятно те да се възползват в значителна степен от тях. Като цяло подкрепата за МСП е насочена към увеличаването на научните изследвания и иновациите в МСП и към стартиращите предприятия. Без да поставя под съмнение значението на тези политики, ЕИСК иска да подчертае, че много малка част от всички МСП ще се възползват от тях и обикновено малките семейни и традиционни предприятия не попадат в тази категория.
Настоящото определение за МСП вече не е актуално и затова Комитетът счита, че планираното преразглеждане би могло да е от полза за по-адекватното разбиране на същността на МСП и за изготвянето на по-добри политики за тях.
ЕИСК счита, че при преразглеждането на определението следва най-малкото:
- да се отмени „критерият за численост на персонала“ като водещ критерий и да се осигури на МСП гъвкавост да избират на кои два от трите критерия да отговарят, като използват най-актуалния подход, определен в Директива 2013/34/ЕС5 ;
- да се извърши задълбочен анализ на праговете, посочени в член 2 от препоръката, и при необходимост те да бъдат актуализирани, включително чрез съгласуването им с установените в Директива 2013/34/ЕС;
- да се извърши повторна оценка и да се преразгледат ограниченията в член 3 от приложението към препоръката.
ЕИСК счита за важно малките семейни и традиционни предприятия да бъдат признати за специфична подгрупа, тъй като те обикновено страдат най-много от неефективността на пазара. Поради това Комитетът препоръчва разработването на специални политики за подкрепа, съобразени с техните потребности.
Важно е да се разгледа по-отблизо и да анализира предизвикателствата, пред които са изправени малките семейни и традиционни предприятия. Стремежът е да се предостави възможност за оказване на конструктивно влияние върху създаването на политики на равнището на ЕС, на национално и регионално равнище.
Ето защо ние смятаме, че предложеният Анализ към документ „България 2030“ би следвало да се преработи в контекста на СТАНОВИЩЕТО на ЕИСК, Секция „Икономически и паричен съюз, икономическо и социално сближаване“ от 20.9.2017 г., и да се анализират СЕМЕЙНИТЕ И ТРАДИЦИОННИ ПРЕДПРИЯТИЯ като една от подгрупите на МСП.
Визията и стратегическите цели на този етап биха могли да останат без промяна, но в по-нататъшното им детайлизиране и разработване да се отчетат получените резултати от анализите по отношение на новите подкатегории на МАЛКИТЕ СЕМЕЙНИ И ТРАДИЦИОННИ ПРЕДПРИЯТИЯ.
Да намерят съответно място и в другите свързани стратегически документи, които ще бъдат разработени на база "България 2030" като „Националната стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия 2021-2027“, съответните оперативни програми „Иновации и конкурентоспособност“, „Инициатива за малки и средни предприятия“ и др.
Велизар Петров, Изпълнителен директор на
Агенция за регионално развитие с Бизнес център за подпомагане на малки и средни предприятия - Пловдив
Според СТАНОВИЩЕ на Европейски икономически и социален комитет (ЕИСК), Секция „Икономически и паричен съюз, икономическо и социално сближаване“ от 20.9.2017 г (ECO/433 – EESC-2017-01106-00-01-AS-TRA (EN) се казва, че ЕИСК многократно и последователно изразява положителното си отношение към политиките на ЕС за подкрепа на малките и средни предприятия (МСП). Последните обаче са изключително разнородна категория, което означава, че са необходими специални усилия за правилно обхващане на различните подгрупи и ОСОБЕНО НА МАЛКИТЕ СЕМЕЙНИ И ТРАДИЦИОННИ ПРЕДПРИЯТИЯ. Значението на тази подгрупа произтича от факта, че преобладаващата част от работните места в регионите на ЕС се осигурява от този вид предприятия, те са ключов елемент в създаването на нови дейности и в генерирането на доходи в районите с ограничени ресурси. Те носят добавена стойност в процеса на регионално развитие, особено в по-слабо развитите региони, тъй имат дълбоки корени в местната икономика, където инвестират и допринасят за запазването на заетостта.
ЕИСК изразява загриженост, че в политическите инструменти за подкрепа не се поставя акцент върху малките семейни и традиционни предприятия и е малко вероятно те да се възползват в значителна степен от тях. Като цяло подкрепата за МСП е насочена към увеличаването на научните изследвания и иновациите в МСП и към стартиращите предприятия. Без да поставя под съмнение значението на тези политики, ЕИСК иска да подчертае, че много малка част от всички МСП ще се възползват от тях и обикновено малките семейни и традиционни предприятия не попадат в тази категория.
Настоящото определение за МСП вече не е актуално и затова Комитетът счита, че планираното преразглеждане би могло да е от полза за по-адекватното разбиране на същността на МСП и за изготвянето на по-добри политики за тях.
ЕИСК счита, че при преразглеждането на определението следва най-малкото:
- да се отмени „критерият за численост на персонала“ като водещ критерий и да се осигури на МСП гъвкавост да избират на кои два от трите критерия да отговарят, като използват най-актуалния подход, определен в Директива 2013/34/ЕС5 ;
- да се извърши задълбочен анализ на праговете, посочени в член 2 от препоръката, и при необходимост те да бъдат актуализирани, включително чрез съгласуването им с установените в Директива 2013/34/ЕС;
- да се извърши повторна оценка и да се преразгледат ограниченията в член 3 от приложението към препоръката.
ЕИСК счита за важно малките семейни и традиционни предприятия да бъдат признати за специфична подгрупа, тъй като те обикновено страдат най-много от неефективността на пазара. Поради това Комитетът препоръчва разработването на специални политики за подкрепа, съобразени с техните потребности.
Важно е да се разгледа по-отблизо и да анализира предизвикателствата, пред които са изправени малките семейни и традиционни предприятия. Стремежът е да се предостави възможност за оказване на конструктивно влияние върху създаването на политики на равнището на ЕС, на национално и регионално равнище.
Ето защо ние смятаме, че предложеният Анализ към документ „България 2030“ би следвало да се преработи в контекста на СТАНОВИЩЕТО на ЕИСК, Секция „Икономически и паричен съюз, икономическо и социално сближаване“ от 20.9.2017 г., и да се анализират СЕМЕЙНИТЕ И ТРАДИЦИОННИ ПРЕДПРИЯТИЯ като една от подгрупите на МСП.
Визията и стратегическите цели на този етап биха могли да останат без промяна, но в по-нататъшното им детайлизиране и разработване да се отчетат получените резултати от анализите по отношение на новите подкатегории на МАЛКИТЕ СЕМЕЙНИ И ТРАДИЦИОННИ ПРЕДПРИЯТИЯ.
Да намерят съответно място и в другите свързани стратегически документи, които ще бъдат разработени на база "България 2030" като „Националната стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия 2021-2027“, съответните оперативни програми „Иновации и конкурентоспособност“, „Инициатива за малки и средни предприятия“ и др.
Велизар Петров, Изпълнителен директор на
Агенция за регионално развитие с Бизнес център за подпомагане на малки и средни предприятия - Пловдив
http://24may.bg/2019/10/15/
http://24may.bg/2019/10/15/
27.09.2019
28.10.2019
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
В частта П12 Здраве и спорт да се упоменат мерките за
В заключение, ние от Национална мрежа за децата, изразяваме подкрепа за процеса на изработването на Националната програма за развитие България 2030. Оставаме на разположение като отговорен и предвидим партньор.
28 октомври 2019
Национална мрежа за децата
В частта П12 Здраве и спорт да се упоменат мерките за
В заключение, ние от Национална мрежа за децата, изразяваме подкрепа за процеса на изработването на Националната програма за развитие България 2030. Оставаме на разположение като отговорен и предвидим партньор.
28 октомври 2019
Национална мрежа за децата