Предвидени са 11 метода за измерване на удовлетвореността на потребителите от качеството на административното обслужване, от които 5 стават задължителни. Задължителни за всички администрации стават анкетните проучвания, консултациите със служителите, наблюдението по метода „таен клиент“, анализирането на сигнали и жалби и на медийни публикации.
Предлага се въвеждане на нови стандарти за административно обслужване, хармонизирани със съвременните изисквания за качество и съобразяване с потребителския интерес при предоставянето на услуги. Новите стандарти се разделят на общи – задължителни за всички администрации и собствени – задължителни само за администрацията, която ги е обявила.
Измененията в Наредбата за административно обслужване дават възможност на администрациите да усъвършенстват качеството на обслужване чрез постигане на допълнителни, собствени стандарти.
Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Удовлетвореността на потребителите от предоставеното административно обслужване е цел на всеки административен орган. Периодичният анализ и оценка на отзивите на потребителите е необходим за подобряване качеството на обслужването и повишаване нивото на компетентност на служителите.
Предвидените изменения и допълнения детайлизират съществуващата уредба и уточняват липсващите досега конкретни модели и методи за обратна връзка. Чл. 24, ал. 8 от Проекта предвижда на годишна база да се изготвя доклад за оценка на удовлетвореността на потребителите за предходната година. Предполага се, че този доклад ще съдържа в обобщен вид информация за използваните методи и за получената в отговор обратна връзка. В този смисъл, при наличие на такова средство за осведомяване на гражданите и организациите, става безпредметно изискването същата информация да се оповестява и предоставя периодично по реда на чл. 16, ал. 2, б. „а“ от Проекта.
Предлагаме изменение в чл. 24, ал. 2 от Проекта, както следва:
„(2) Административните органи поддържат актуална информация за методите, които използват и прилагат за обратна връзка от потребителите“.
Допълнението на чл. 24, ал. 6 от Проекта с думите „и се оповестяват не по-малко от веднъж годишно“ на практика е безпредметно, поради факта, че тази информация се оповестява с годишния доклад.
Изменението и допълнението на Наредбата в тази насока е необходимо с оглед съобразяване и координиране с цялостната нормативна уредба. Промените в текстовете в тази насока са разумно и навременно законодателно решение.
Допусната е неточност в § 15, т. 1 от Проекта – замяната на думите „сроковете за извършване на заявената административна услуга“ със „сроковете за издаване на индивидуалния административен акт и/или за извършване на заявената административна услуга“, касае чл. 14г, т. 2 от НАО, а не т. 1, както е посочено в Проекта.
Проектът за постановление цели реформиране на стандартите за качество и има потенциал да подобри цялостното административно обслужване. В стремежа да се постигнат описаните цели, следва да се държи сметка и за опасността от прекомерно натоварване на служителите и въвеждането на изисквания, които не са съобразени в еднаква степен с обема от работа във всяка администрация. В този смисъл може да се направи диференциация на администрациите, като част от стандартите за качество на първо време да бъдат приложими само по отношение на тези от тях, които обслужват по-голям брой потребители, например над 25 000, а за останалите администрации да има период от минимум 1 година, в която да се направят необходимата реорганизация и предприемат действия по въвеждане на стандартите. По-висока ефективност би се постигнала, ако стандартите с препоръчителен характер преобладават. Така всяка администрация ще има възможност да въведе най-подходящите собствени стандарти според капацитета си.
Удовлетвореността на потребителите от предоставеното административно обслужване е цел на всеки административен орган. Периодичният анализ и оценка на отзивите на потребителите е необходим за подобряване качеството на обслужването и повишаване нивото на компетентност на служителите.
Предвидените изменения и допълнения детайлизират съществуващата уредба и уточняват липсващите досега конкретни модели и методи за обратна връзка. Чл. 24, ал. 8 от Проекта предвижда на годишна база да се изготвя доклад за оценка на удовлетвореността на потребителите за предходната година. Предполага се, че този доклад ще съдържа в обобщен вид информация за използваните методи и за получената в отговор обратна връзка. В този смисъл, при наличие на такова средство за осведомяване на гражданите и организациите, става безпредметно изискването същата информация да се оповестява и предоставя периодично по реда на чл. 16, ал. 2, б. „а“ от Проекта.
Предлагаме изменение в чл. 24, ал. 2 от Проекта, както следва:
„(2) Административните органи поддържат актуална информация за методите, които използват и прилагат за обратна връзка от потребителите“.
Допълнението на чл. 24, ал. 6 от Проекта с думите „и се оповестяват не по-малко от веднъж годишно“ на практика е безпредметно, поради факта, че тази информация се оповестява с годишния доклад.
Изменението и допълнението на Наредбата в тази насока е необходимо с оглед съобразяване и координиране с цялостната нормативна уредба. Промените в текстовете в тази насока са разумно и навременно законодателно решение.
Допусната е неточност в § 15, т. 1 от Проекта – замяната на думите „сроковете за извършване на заявената административна услуга“ със „сроковете за издаване на индивидуалния административен акт и/или за извършване на заявената административна услуга“, касае чл. 14г, т. 2 от НАО, а не т. 1, както е посочено в Проекта.
Проектът за постановление цели реформиране на стандартите за качество и има потенциал да подобри цялостното административно обслужване. В стремежа да се постигнат описаните цели, следва да се държи сметка и за опасността от прекомерно натоварване на служителите и въвеждането на изисквания, които не са съобразени в еднаква степен с обема от работа във всяка администрация. В този смисъл може да се направи диференциация на администрациите, като част от стандартите за качество на първо време да бъдат приложими само по отношение на тези от тях, които обслужват по-голям брой потребители, например над 25 000, а за останалите администрации да има период от минимум 1 година, в която да се направят необходимата реорганизация и предприемат действия по въвеждане на стандартите. По-висока ефективност би се постигнала, ако стандартите с препоръчителен характер преобладават. Така всяка администрация ще има възможност да въведе най-подходящите собствени стандарти според капацитета си.
Залегналата идея в Проекта на Постановлението на Министерски съвет за изменение и допълнение на Наредбата за административното обслужване е да се облекчи административната тежест за гражданите и организациите, ползващи административно обслужване. Това е основна цел и на териториалните администрации на изпълнителната власт, предоставящи административно обслужване, поради което системно се работи за неговото подобряване. Наред с това обаче, предвидените мерки следва да отчитат и да кореспондират с интензивността на работата на служителите в администрациите и да се избегне рискът от създаване на прекомерна натовареност по отношение на тях. Настоящото становище е относно основните промени, които влияят и са релевантни към административното обслужване, извършвано от общините.
Проектът предвижда въвеждане на нови задължителни общи стандарти, описани детайлно по съдържание и смисъл в новосъздаденото Приложение № 7 към чл. 20, ал. 1 от Проекта. Част от стандартите са приложими и към настоящия момент, други предполагат съществени промени в организацията и дейността на администрациите.
Предвидените в чл. 21 от Проекта изменения и допълнения касаят същността и предназначението на документа Харта на клиента. Мотивите за изменение, изложени в Доклада на вносителя, предвиждат хартите да станат по-кратки, с по-добър дизайн и фокусирани изцяло върху общите и собствени стандарти за обслужване. От новата редакция на чл. 21 от Проекта не става ясно как ще бъдат постигнати тези цели.
На следващо място, нужна е повече яснота по отношение на ръководството, което ще бъде одобрено с акт на Министерския съвет. По-конкретно – с какъв характер ще са предвидените в него разпоредби – задължителен или препоръчителен?
Залегналата идея в Проекта на Постановлението на Министерски съвет за изменение и допълнение на Наредбата за административното обслужване е да се облекчи административната тежест за гражданите и организациите, ползващи административно обслужване. Това е основна цел и на териториалните администрации на изпълнителната власт, предоставящи административно обслужване, поради което системно се работи за неговото подобряване. Наред с това обаче, предвидените мерки следва да отчитат и да кореспондират с интензивността на работата на служителите в администрациите и да се избегне рискът от създаване на прекомерна натовареност по отношение на тях. Настоящото становище е относно основните промени, които влияят и са релевантни към административното обслужване, извършвано от общините.
Проектът предвижда въвеждане на нови задължителни общи стандарти, описани детайлно по съдържание и смисъл в новосъздаденото Приложение № 7 към чл. 20, ал. 1 от Проекта. Част от стандартите са приложими и към настоящия момент, други предполагат съществени промени в организацията и дейността на администрациите.
Предвидените в чл. 21 от Проекта изменения и допълнения касаят същността и предназначението на документа Харта на клиента. Мотивите за изменение, изложени в Доклада на вносителя, предвиждат хартите да станат по-кратки, с по-добър дизайн и фокусирани изцяло върху общите и собствени стандарти за обслужване. От новата редакция на чл. 21 от Проекта не става ясно как ще бъдат постигнати тези цели.
На следващо място, нужна е повече яснота по отношение на ръководството, което ще бъде одобрено с акт на Министерския съвет. По-конкретно – с какъв характер ще са предвидените в него разпоредби – задължителен или препоръчителен?
Уважаеми Дами и Господа от ДМА,
Похвална е продължаващата Ви борба за облекчаване на административната тржест, но ще си позволя няколко предложения по настоящята наредба:
- чл.2, ал.2 да отпадне втората буква "и" от новия текст
- чл.8, ал.3, т.11 да се добави изречение второ: Центърът за административно обслужване съхранява и подържа актуален списък на всички банкови сметки и кодове за вид плащане, когато е изискуемо отнасящи се за заплащане на такси от заявителите на административни услуги.
Предложението ми се отнася за сметки на общините, областни администрации, съдебни органи, МВР, МП, регистри и други органи и администрации.
- чл.9:се създава ал. 2: Служителите не изискват от заявителите на административни услуги заверени копия или разпечатки на хартия на вече издадени индивидуални административни актове от други администрации, когато са им били предоставени като електронни документи.
Предложението ми е породено с цел премахване на изказването" но то не е с оригинален печат".
С уважение: Асен Михалков
Уважаеми Дами и Господа от ДМА,
Похвална е продължаващата Ви борба за облекчаване на административната тржест, но ще си позволя няколко предложения по настоящята наредба:
- чл.2, ал.2 да отпадне втората буква "и" от новия текст
- чл.8, ал.3, т.11 да се добави изречение второ: Центърът за административно обслужване съхранява и подържа актуален списък на всички банкови сметки и кодове за вид плащане, когато е изискуемо отнасящи се за заплащане на такси от заявителите на административни услуги.
Предложението ми се отнася за сметки на общините, областни администрации, съдебни органи, МВР, МП, регистри и други органи и администрации.
- чл.9:се създава ал. 2: Служителите не изискват от заявителите на административни услуги заверени копия или разпечатки на хартия на вече издадени индивидуални административни актове от други администрации, когато са им били предоставени като електронни документи.
Предложението ми е породено с цел премахване на изказването" но то не е с оригинален печат".
С уважение: Асен Михалков
17.10.2019
16.11.2019
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Да се създаде ал. 9 на чл. 24 със следното съдържание: "Всяка администрация урежда във вътрешните си правила по чл.1, ал.2 информирането за прилаганите методи, проучването, измерването и управлението на удовлетвореността на потребителите като система, както и ролите и отговорностите на своите служители в този процес."
Виолета Иванова
Да се създаде ал. 9 на чл. 24 със следното съдържание: "Всяка администрация урежда във вътрешните си правила по чл.1, ал.2 информирането за прилаганите методи, проучването, измерването и управлението на удовлетвореността на потребителите като система, както и ролите и отговорностите на своите служители в този процес."
Виолета Иванова