Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

01.07.2020 г. 31.07.2020 г. Неактивна

Номер на консултация

5220-K

Област на политика

Образование

Причините, които налагат изготвянето на настоящия проект на Наредба, се основават на приетите изменения в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и са свързани със затваряне на пълния цикъл от прилагане на разработените в съответствие с влизане в сила на ЗПУО рамкови учебни планове и утвърдените заедно с тях учебни програми за основната степен на образование и в резултат на наблюдения и анализи по посока на постигането на очакваните резултати от обучението по различните учебни предмети за степента, както и становища на различни заинтересовани страни за оптимизиране на броя на часовете по отделни учебни предмети и за по-силен акцент в областта на дигитализацията.

Предложения за допълнения и изменения в Наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план и причини, които налагат приемането им:

  • Да се увеличи с 0,5 часа седмично изучаването на математика в V и в VI клас, доколкото това време е ключово за задържане и развиване на интереса към математиката, време, в което учениците поставят основата за формирането на математическа компетентност и развиват способности да прилагат математически разсъждения за решаване на проблеми от други предметни области и от  ежедневието.

По този начин, без да се увеличава учебното съдържание, се осигуряват повече часове за упражнения и за практическо прилагане на наученото.

  • Да се осигури по-голяма възможност за практическо прилагане на знания и уменията в областта на география и икономика, особено в VI клас, когато се учи география на света, като се увеличат часовете за изучаване на предмета с 0,5 часа на седмица.
  • Да се надгради компютърното моделиране, изучавано в III и в IV клас, като се свърже с обучението по информационни технологии в нов предмет компютърни технологии и креативност, който да се изучава с 1,5 часа на седмица.
  • Да се постави по-силен акцент върху възпитанието в родолюбие чрез промяна на името на учебния предмет от околен свят на родинознание, доколкото предметът и в момента в съдържателно отношение е обвързан с родината и знанията за нея – исторически, географски, в обществен и в личен план.
  • Да се ангажират по-пълноценно малките ученици в I - III клас с дейности, свързани с проекти, творчество, екипна работа, като се регламентират 5 допълнителни дни за посещения на културни институции, за екскурзии с учебна цел, зелени училища, творчески прояви и т.н., които може да са разположени между учебните дни или след приключване на учебните занятия.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Дигитални технологии и творчество

Продължаването на идеите за програмиране в блокова среда в предмата наречен Дигитални технологии и творчество е добър преход в прогимназиална степен към програмирането.

  1. Смятам,  че наименованието му може да бъде "Дигитални технологии и програмиране" или "Информационни технологии и програмиране". По този начин наименованието ще отговаря на съдържанието на учебния предмет. Той може да се разшири като задължителен предмет и в първи гимназиален етап.
  2. Появиха се мнения, че в 7. клас ще се затруднят уениците с темите  от програмирането. Напротив, според мен ако не се натовари учебното съдържание с нов език за програмиране, могат да се направят чудесни проекти с междупредметни връзки, които да подпомогнат усвояването на учебното съдържание по предметите, включени в НВО. Предметът трябва да остане в целия прогимназиален етап. По възможност да се продължи и в първи гимназиален етап.
  3. Имам и по-радикално предложение: във 2. или 3 клас вместо Компютърно моделиране да се изучава предмет Информационни технологии или Дигитални технологии, в който децата да се запознаят с основнни понятия от ИТ, включени в програмата по компютърно моделиране (без програмиране в блокова среда), работа с графичен редактор и евентуално текстов редактор. По този начин по-лесно ще се работи в темите, свързани с програмиране в блокова среда в следващите класове. В 4. клас и може би най-добре в 5. клас да се започне с обучение по програмиране и се разшири учебното съдържание по информационни технологии - разширяване на темите за текстообработка, графика и настоящите теми от ИТ за прогимназиален етап. Продължаване на теми от програмиране и в първи гимназиален етап. 
Дигитални технологии и творчество

Продължаването на идеите за програмиране в блокова среда в предмата наречен Дигитални технологии и творчество е добър преход в прогимназиална степен към програмирането.

  1. Смятам,  че наименованието му може да бъде "Дигитални технологии и програмиране" или "Информационни технологии и програмиране". По този начин наименованието ще отговаря на съдържанието на учебния предмет. Той може да се разшири като задължителен предмет и в първи гимназиален етап.
  2. Появиха се мнения, че в 7. клас ще се затруднят уениците с темите  от програмирането. Напротив, според мен ако не се натовари учебното съдържание с нов език за програмиране, могат да се направят чудесни проекти с междупредметни връзки, които да подпомогнат усвояването на учебното съдържание по предметите, включени в НВО. Предметът трябва да остане в целия прогимназиален етап. По възможност да се продължи и в първи гимназиален етап.
  3. Имам и по-радикално предложение: във 2. или 3 клас вместо Компютърно моделиране да се изучава предмет Информационни технологии или Дигитални технологии, в който децата да се запознаят с основнни понятия от ИТ, включени в програмата по компютърно моделиране (без програмиране в блокова среда), работа с графичен редактор и евентуално текстов редактор. По този начин по-лесно ще се работи в темите, свързани с програмиране в блокова среда в следващите класове. В 4. клас и може би най-добре в 5. клас да се започне с обучение по програмиране и се разшири учебното съдържание по информационни технологии - разширяване на темите за текстообработка, графика и настоящите теми от ИТ за прогимназиален етап. Продължаване на теми от програмиране и в първи гимназиален етап. 
за учебен предмет Родинознание

Учебният предмет Човекът и обществото трябва да се нарича РОДИНОЗНАНИЕ, както си беше преди името на този предмет в начален етап! Трябва да се върне това наименование.

 

за учебен предмет Родинознание

Учебният предмет Човекът и обществото трябва да се нарича РОДИНОЗНАНИЕ, както си беше преди името на този предмет в начален етап! Трябва да се върне това наименование.

 

Boqn Peshev 29.07.2020 09:31
Проекти за учениците от 3 клас

Да се поставят на децата проекти, свързани с развитие на отделни учебни уроци.

Проектите да са екипни (между 3 и 5 ученика) и да се изисква от децата да търсят информация, да обменят предложения и идеи помежду си.

Да се акцентира върху търсенето на достоверни данни и отсяването на ненужна и невярна информация.

Проекти за учениците от 3 клас

Да се поставят на децата проекти, свързани с развитие на отделни учебни уроци.

Проектите да са екипни (между 3 и 5 ученика) и да се изисква от децата да търсят информация, да обменят предложения и идеи помежду си.

Да се акцентира върху търсенето на достоверни данни и отсяването на ненужна и невярна информация.

5 допълнителни дни за всички 1-12 клас

Посещенията и дейностите да се извършват в кооперации на ниво клас, а не на ниво училище. Според резултатите на НВОто да се сдружават класове с високи резултати с класове с ниски резултати от други училища. Разпредлението и отчетността да става през РУОто. Децата-отличници, бъдещи ръководни кадри, ще могат да се запознаят с бъдещите си работници или клиенти. Ако деца не присъстват на такви събития по домашни причини, родителите да бъдат поканени да съдействат и участват в организирането на дейностите, както и да посетят на място сдружените училищата. Ако са държавни или общински служители да имат право държавата да им заплати инвестираното време за посещение, както и за написване на протокол за видяното и преживяното от гледна точка на длъжностата им характеристика на работното място и придобито образование. В протокола да се акцентира на описание как работата на съотвентия родител се отразява директно или косвено върху съдбата и качеството на живот на "обикновените" деца.

5 допълнителни дни за всички 1-12 клас

Посещенията и дейностите да се извършват в кооперации на ниво клас, а не на ниво училище. Според резултатите на НВОто да се сдружават класове с високи резултати с класове с ниски резултати от други училища. Разпредлението и отчетността да става през РУОто. Децата-отличници, бъдещи ръководни кадри, ще могат да се запознаят с бъдещите си работници или клиенти. Ако деца не присъстват на такви събития по домашни причини, родителите да бъдат поканени да съдействат и участват в организирането на дейностите, както и да посетят на място сдружените училищата. Ако са държавни или общински служители да имат право държавата да им заплати инвестираното време за посещение, както и за написване на протокол за видяното и преживяното от гледна точка на длъжностата им характеристика на работното място и придобито образование. В протокола да се акцентира на описание как работата на съотвентия родител се отразява директно или косвено върху съдбата и качеството на живот на "обикновените" деца.

Задължително и безплатно

Допълнителни дни за посещения на културни институции за всички ученици от 1 до 12 клас и финансиране на посещенията от училищния бюджет или чрез допълнителна държавна помощ. Включването на децата да е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, а не пожелателно и според финансовите възможности. При нужда децата да се включват с друг клас.

Задължително и безплатно

Допълнителни дни за посещения на културни институции за всички ученици от 1 до 12 клас и финансиране на посещенията от училищния бюджет или чрез допълнителна държавна помощ. Включването на децата да е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, а не пожелателно и според финансовите възможности. При нужда децата да се включват с друг клас.

Математика

Един учител да преподава математика, друг да упражнява материала, а трети да затвръждава и подготвя за писмено изпитване.

Всеки ученик да има право да ходи на консултация, при учителя които си избере.

Математика

Един учител да преподава математика, друг да упражнява материала, а трети да затвръждава и подготвя за писмено изпитване.

Всеки ученик да има право да ходи на консултация, при учителя които си избере.

0,5 часа седмично
Вместо въвеждане на 0,5 часа седмично математика въвеждане на 0,5 часа седмично за
Работа с надарени деца;
Интеграция и междукултурно обучение;
Методи на обучение / Независима работа;
Социално обучение;
0,5 часа седмично
Вместо въвеждане на 0,5 часа седмично математика въвеждане на 0,5 часа седмично за
Работа с надарени деца;
Интеграция и междукултурно обучение;
Методи на обучение / Независима работа;
Социално обучение;

История

  • Начало на обществената консултация

    01.07.2020

  • Приключване на консултацията

    31.07.2020

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте