В Националния план за възстановяване и устойчивост, в Компонент 1. „Образование и умения“ е планирана реформа на предучилищното, училищното образование и ученето през целия живот. Тя включва разработване и приемане на изменения и допълнения в Закона за предучилищното и училищното образование, модернизиране на нормативната рамка в сферата на професионалното образование и обучение и приемане на План за действие към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030) (План). Планът следва да бъде приет от Министерския съвет до края на 2022 г. Преди приемането му той трябва да бъде одобрен от Консултативен съвет, отговорен за наблюдението и отчитането на изпълнението на стратегическата рамка.
В проекта на План към всяка оперативна цел по приоритетните области на Стратегическата рамка са разписани дейности, срокове за изпълнението им, бюджет и очаквани резултати/индикатори за изпълнение.
Чрез дейностите по плана ще се изпълняват заложените в Стратегическата рамка цели и мерки по приоритетни области, които обхващат всички значими хоризонтални предизвикателства в системата на образованието и обучението при следване на цялостен подход.
С предложения акт ще бъдат постигнати целите за подобряване качеството и приложимостта на образованието в изпълнение на комплексната и многоаспектна образователна реформа, засилваща фокуса върху изграждане на умения и ключови компетентности от ранна възраст.
Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
МОТИВИ КЪМ НАПРАВЕНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Анализ на състоянието на ученическото самоуправление през последните пет учебни години
МОТИВИ КЪМ НАПРАВЕНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Анализ на състоянието на ученическото самоуправление през последните пет учебни години
Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030) дава възможност да се развие ученическото самоуправление като център за обединяване на всички съучастници в него (учениците; учителите; директорът; родителите; местните институции, обществениците, медиите; бизнесът; структурите на гражданското общество) в полза на училищната общност.
Цел 4.1.: Създаване и развиване на ефективни училищни общности, булет трети от Стратегическата рамка „Насърчаване участието на училищните общности в планиране и реализиране на училищни събития - конкурси, празници, тържества, спортни събития и др.“ е модифициран в Плана за действие 2022-2024 по следния начин:
5.Подкрепа на създадените и активно работещите ученически съвети, които участват активно при вземането на решения на ниво училище, вкл. участие на училищните общности в планиране и реализиране на училищни събития - конкурси, празници, тържества, спортни събития и др.
Този текст следва да придобие следната редакция:
5.Подкрепа за създаване и активна работа на ученически съвети, които участват активно при вземането на решения на ниво паралелка, клас и училище, вкл. участие на училищните общности в планиране и реализиране на училищни събития - конкурси, празници, тържества, спортни събития и др.
Нивата на ученическо самоуправление са представени в „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети“ от Наредба № 13.
Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции с булет четвърти от Стратегическата рамка „Подкрепа на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата“ отсъства от Плана за действие 2022-2024, в който въобще липсва термина „ученическо самоуправление“ като елемент от гражданското образование на учениците.
Целесъобразно е към тази оперативна цел в Плана за действие 2022-2024 да се включи следната дейност от чл. 92 ал. 2 на ЗПУО:
Дейности | Бю-джет | Изт-к фин. | Срок | Очаквани резултати | Инди-катор | Изт. данни | Тек. ст-ст | Целева ст-ст | Водещ | Партн. |
Изгражда-не на граждан-ски компетентности чрез учениче-ското самоупра-вление в часа на класа
|
| Държ. бюджет | 12/24 | Увеличаване броя на социално активните деца и ученици за постигане на по-високи образователни и възпитателни цели. Реализиране на гражданско образование за научаване чрез правене. | Брой учени-чески съвети в пара-лелки (УСП). Брой Учени-чески съвети на учи-лища (УСУ). | Обр. 1 | УСП - 3 учи-лища. УСУ – до 50 % от учи-лища-та | Брой у-ща с УСП 2024 - 50 %. Брой у-ща с УСУ 2024 - 100 %. | МОН | РУО, НИО, ДАЗД, СБУ, у-ща, партн. орг. |
Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030) дава възможност да се развие ученическото самоуправление като център за обединяване на всички съучастници в него (учениците; учителите; директорът; родителите; местните институции, обществениците, медиите; бизнесът; структурите на гражданското общество) в полза на училищната общност.
Цел 4.1.: Създаване и развиване на ефективни училищни общности, булет трети от Стратегическата рамка „Насърчаване участието на училищните общности в планиране и реализиране на училищни събития - конкурси, празници, тържества, спортни събития и др.“ е модифициран в Плана за действие 2022-2024 по следния начин:
5.Подкрепа на създадените и активно работещите ученически съвети, които участват активно при вземането на решения на ниво училище, вкл. участие на училищните общности в планиране и реализиране на училищни събития - конкурси, празници, тържества, спортни събития и др.
Този текст следва да придобие следната редакция:
5.Подкрепа за създаване и активна работа на ученически съвети, които участват активно при вземането на решения на ниво паралелка, клас и училище, вкл. участие на училищните общности в планиране и реализиране на училищни събития - конкурси, празници, тържества, спортни събития и др.
Нивата на ученическо самоуправление са представени в „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети“ от Наредба № 13.
Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции с булет четвърти от Стратегическата рамка „Подкрепа на дейността на ученическите съвети и ученическото самоуправление в училищата“ отсъства от Плана за действие 2022-2024, в който въобще липсва термина „ученическо самоуправление“ като елемент от гражданското образование на учениците.
Целесъобразно е към тази оперативна цел в Плана за действие 2022-2024 да се включи следната дейност от чл. 92 ал. 2 на ЗПУО:
Дейности | Бю-джет | Изт-к фин. | Срок | Очаквани резултати | Инди-катор | Изт. данни | Тек. ст-ст | Целева ст-ст | Водещ | Партн. |
Изгражда-не на граждан-ски компетентности чрез учениче-ското самоупра-вление в часа на класа
|
| Държ. бюджет | 12/24 | Увеличаване броя на социално активните деца и ученици за постигане на по-високи образователни и възпитателни цели. Реализиране на гражданско образование за научаване чрез правене. | Брой учени-чески съвети в пара-лелки (УСП). Брой Учени-чески съвети на учи-лища (УСУ). | Обр. 1 | УСП - 3 учи-лища. УСУ – до 50 % от учи-лища-та | Брой у-ща с УСП 2024 - 50 %. Брой у-ща с УСУ 2024 - 100 %. | МОН | РУО, НИО, ДАЗД, СБУ, у-ща, партн. орг. |
Изх. № 225/06.12.2022 г. 2022 – Европейска година на младежта
|
| ДО Проф. д-р Сашо Пенов Министър на образованието и науката
|
Относно: Обществено обсъждане на План за действие за периода 2022-2024 година към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030)
Уважаеми г-н Министър,
Още от своето създаване през 2010 г. Фондация „Институт за информални иновации“ е сред организациите партньори на МОН при изпълнение на политиките:
- Участвахме в приемането на новия ЗПУО в сферите на нашите компетенции за ученическото самоуправление и информалното учене;
- Бяхме в екипа автори на Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование и успяхме да внедрим там опита на ДАЗД за детското участие във вид на „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети“.
- Инициирахме и станахме съавтори на методическото помагало по поръчка на МОН „Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?“ (http://www.mon.bg/bg/27).
- Ръководихме пилотния проект „Ученическото самоуправление – школа за граждански компетентности и информално учене“ за прилагане на практика на методическото помагало и създаване на структурирано ученическо самоуправление във всяка паралелка в три столични училища.
- С резултатите от проекта съставихме сборник с добри практики „Ученическото самоуправление – лесно и интересно. Модели“ (http://iii-bg.org/blog/?page_id=1392).
В резултат на тази наша експертиза искаме да подкрепим политиката на МОН в областта на гражданското образование чрез ученическото самоуправление. Защото опитът дотук показва, че възрастните не могат да решат успешно нито един от проблемите със съвременните деца и ученици, без да ги включат в процеса на разрешаването им чрез отговорностите на ученическото самоуправление във всяка паралелка.
В доклада на министъра към внесения за обществено обсъждане План за действие за периода 2022-2024 година към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030) е заявено: „В резултат от приемането и изпълнението на Плана към Стратегическата рамка се очаква … децата и учениците да формират качества, ценности, нагласи и мотиви, които да подпомогнат пълноценното им развитие като личности и активни участници в обществения живот.“
Това няма как да се случи, ако възрастните в училищата не позволяват и не подпомагат децата и учениците да се ползват от правата си по чл. 171 ал. 2 от ЗПУО: „Учениците участват в училищния живот и в организационното развитие на училището чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, определени с правилника на училището по предложение на учениците“. Реалистично ли е да се твърди, че с 15-20 ученика в Ученически съвет на училището се реализира ученическо самоуправление на стотици и хиляди деца в българските училища?
Изх. № 225/06.12.2022 г. 2022 – Европейска година на младежта
|
| ДО Проф. д-р Сашо Пенов Министър на образованието и науката
|
Относно: Обществено обсъждане на План за действие за периода 2022-2024 година към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030)
Уважаеми г-н Министър,
Още от своето създаване през 2010 г. Фондация „Институт за информални иновации“ е сред организациите партньори на МОН при изпълнение на политиките:
- Участвахме в приемането на новия ЗПУО в сферите на нашите компетенции за ученическото самоуправление и информалното учене;
- Бяхме в екипа автори на Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование и успяхме да внедрим там опита на ДАЗД за детското участие във вид на „Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети“.
- Инициирахме и станахме съавтори на методическото помагало по поръчка на МОН „Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?“ (http://www.mon.bg/bg/27).
- Ръководихме пилотния проект „Ученическото самоуправление – школа за граждански компетентности и информално учене“ за прилагане на практика на методическото помагало и създаване на структурирано ученическо самоуправление във всяка паралелка в три столични училища.
- С резултатите от проекта съставихме сборник с добри практики „Ученическото самоуправление – лесно и интересно. Модели“ (http://iii-bg.org/blog/?page_id=1392).
В резултат на тази наша експертиза искаме да подкрепим политиката на МОН в областта на гражданското образование чрез ученическото самоуправление. Защото опитът дотук показва, че възрастните не могат да решат успешно нито един от проблемите със съвременните деца и ученици, без да ги включат в процеса на разрешаването им чрез отговорностите на ученическото самоуправление във всяка паралелка.
В доклада на министъра към внесения за обществено обсъждане План за действие за периода 2022-2024 година към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030) е заявено: „В резултат от приемането и изпълнението на Плана към Стратегическата рамка се очаква … децата и учениците да формират качества, ценности, нагласи и мотиви, които да подпомогнат пълноценното им развитие като личности и активни участници в обществения живот.“
Това няма как да се случи, ако възрастните в училищата не позволяват и не подпомагат децата и учениците да се ползват от правата си по чл. 171 ал. 2 от ЗПУО: „Учениците участват в училищния живот и в организационното развитие на училището чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, определени с правилника на училището по предложение на учениците“. Реалистично ли е да се твърди, че с 15-20 ученика в Ученически съвет на училището се реализира ученическо самоуправление на стотици и хиляди деца в българските училища?
Не можеш да научеш някого на нещо, ако сам не го можеш или поне не си го можел....
Поредните пари, които ще бъдат раздадени и оправдани в името на нашите деца, и родителите и децата ще бъдат оставени да се оправят един ден сами.
Колкото и пари да наливате в една гнила и паразитираща система, докато мисленето на посредниците не се промени, онова, което ще достига до нашите деца, ще бъде изопъчавано по пътя на раздаването на тези или онези или дадени пари.
И сТимулирането на благоденствието на едни може да продължи, но за сметка на други... Но кои са тези други?!
Не можеш да научеш някого на нещо, ако сам не го можеш или поне не си го можел....
Поредните пари, които ще бъдат раздадени и оправдани в името на нашите деца, и родителите и децата ще бъдат оставени да се оправят един ден сами.
Колкото и пари да наливате в една гнила и паразитираща система, докато мисленето на посредниците не се промени, онова, което ще достига до нашите деца, ще бъде изопъчавано по пътя на раздаването на тези или онези или дадени пари.
И сТимулирането на благоденствието на едни може да продължи, но за сметка на други... Но кои са тези други?!
09.11.2022
09.12.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:
Екипът на Фондация „Институт за информални иновации“, който е инициатор, координатор, реализатор или активен участник в изграждането на нормативните и методологичните предпоставки за развитието на ученическото самоуправления на всички нива в училището, е готов да продължи да бъде партньор на МОН в следващите стъпки по прилагането им на практика.
С уважение, Настоятелство на Фондация
„Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея
Възможности, ценности и ползи, които носи със себе си ученическото самоуправление:
Екипът на Фондация „Институт за информални иновации“, който е инициатор, координатор, реализатор или активен участник в изграждането на нормативните и методологичните предпоставки за развитието на ученическото самоуправления на всички нива в училището, е готов да продължи да бъде партньор на МОН в следващите стъпки по прилагането им на практика.
С уважение, Настоятелство на Фондация
„Институт за информални иновации”
Председател - д-р Таня Желязкова-Тея