Комисията за регулиране на съобщенията прие резултатите от проведеното обществено обсъждане на проект на Правила за изчисляване на нетните разходи за предоставяне на универсалната услуга (Проекта), открито с Решение № 233/01.07.2021 г. и открива нова процедура за обществено обсъждане на проект на Правила за изчисляване на нетните разходи за предоставяне на универсалната услуга.
https://strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?@lang=bg-BG&Id=6178
Комисия за регулиране на съобщенията
Адрес: София, София, ул. Ген. Йосиф В. Гурко № 6
Електронна поща: info@crc.bg
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
29.11.2022
29.12.2022
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Според чл. 14, ал. 2, т. 5 от Правилата, предприятията ще прилагат документи с приложената разумна норма на печалба и доказателства за определянето й. От определението в § 1 от ДР се разбира, че разумната норма на печалба (РНП) може да се избере между нула и процента на възвращаемост на вложения капитал (ВВК). Естествено е да се предположи, че предприятията ще изберат максималната възможна разумна норма на печалба, която е равна на процента на ВВК, а това обезсмисля изразът „не надвишава“ в определението.
Затова предлагам изразът „не надвишава“ да се замени с изразът „е равна на“ или да се определи конкретен размер на РНП като процент от ВВК, примерно 50% или друг процент от ВВК.
Друг мотив за това предложение е, че от определението в § 1 от ДР за разумната норма на печалба се разбира, че е възможно две или повече предприятия да си разпределят универсалната услуга.
Конкретното определяне според § 1 от ДР на разумната норма на печалба, която не трябва да надвишава възвращаемостта на вложения капитал, е свързано с предпоставки за субективизъм и неопределеност. Ако възвращаемостта е например 10 %, колко да е РНП – 1%, 5% или 10%?
Това именно е още една причина, че трябва да се определи в Правилата конкретен размер на РНП като процент от ВВК, примерно 50% от ВВК. По този начин, в случай че има две или повече предприятия, които предоставят отделни части от универсалната услуга, те ще се третират при еднакви условия.
Ако едното предприятие има ВВК 10%, неговата РНП ще е 5%, ако второто предприятие има ВВК 20%, неговата РНП ще е 10%, ако третото предприятие има ВВК 15%, неговата РНП ще е 7,5%. По този начин ще се постигне максимална справедливост към тези предприятия.
Според чл. 14, ал. 2, т. 5 от Правилата, предприятията ще прилагат документи с приложената разумна норма на печалба и доказателства за определянето й. От определението в § 1 от ДР се разбира, че разумната норма на печалба (РНП) може да се избере между нула и процента на възвращаемост на вложения капитал (ВВК). Естествено е да се предположи, че предприятията ще изберат максималната възможна разумна норма на печалба, която е равна на процента на ВВК, а това обезсмисля изразът „не надвишава“ в определението.
Затова предлагам изразът „не надвишава“ да се замени с изразът „е равна на“ или да се определи конкретен размер на РНП като процент от ВВК, примерно 50% или друг процент от ВВК.
Друг мотив за това предложение е, че от определението в § 1 от ДР за разумната норма на печалба се разбира, че е възможно две или повече предприятия да си разпределят универсалната услуга.
Конкретното определяне според § 1 от ДР на разумната норма на печалба, която не трябва да надвишава възвращаемостта на вложения капитал, е свързано с предпоставки за субективизъм и неопределеност. Ако възвращаемостта е например 10 %, колко да е РНП – 1%, 5% или 10%?
Това именно е още една причина, че трябва да се определи в Правилата конкретен размер на РНП като процент от ВВК, примерно 50% от ВВК. По този начин, в случай че има две или повече предприятия, които предоставят отделни части от универсалната услуга, те ще се третират при еднакви условия.
Ако едното предприятие има ВВК 10%, неговата РНП ще е 5%, ако второто предприятие има ВВК 20%, неговата РНП ще е 10%, ако третото предприятие има ВВК 15%, неговата РНП ще е 7,5%. По този начин ще се постигне максимална справедливост към тези предприятия.