Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 – 2027 г.

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

31.03.2023 г. 14.04.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

7474-K

Област на политика

Държавна администрация

С приемането на проекта на постановление на Министерския съвет ще се определят общите национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 – 2027 г. С приемането на постановлението ще се създадат гаранции за прилагане на ясни, прозрачни и унифицирани правила при определяне допустимостта на разходите по програмите, финансирани от ЕФСУ за периода 2021 - 2027 г.

С оглед необходимостта да се осигури необходимата нормативна база за определяне на допустимостта на разходите в насоките за кандидатстване по процедурите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление, които е належащо да бъдат стартирани в най-кратки срокове, и на основание чл. 26, ал. 4, изречение второ от Закона за нормативните актове, срокът за предложения и становища по проекта на акт, публикуван за обществени консултации, следва да бъде  определен в рамките на 14 дни.

Отговорна институция

Министерски съвет и неговата администрация
Адрес: София, бул. “Княз Александър Дондуков ” № 1
Електронна поща: gis@government.bg

Лица за контакт

---

Мотиви за кратък срок

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Емил Цвятков 03.04.2023 11:06
Предложение

Да се въведе допустимост за предварителни разходи за консултантска услуга за подготовка на проектното предложение, която е част от услугата за подготовка и управление на проекта, за да се гарантира качеството му и неговото съответствие с приложимите норми на националното и европейското законодателство.

 

Предложение

Да се въведе допустимост за предварителни разходи за консултантска услуга за подготовка на проектното предложение, която е част от услугата за подготовка и управление на проекта, за да се гарантира качеството му и неговото съответствие с приложимите норми на националното и европейското законодателство.

 

Емил Цвятков 03.04.2023 11:06
Предложение

§ 1. По смисъла на постановлението

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Липсват определение за:

- принос в натура;

- синтетична сметка;

- отделна счетоводна система;

- одитна следа;

- държавна помощ;

- приложимото за програмния период право на Европейския съюз;

- други относими норми на българското законодателство;

- финансов инструмент;

- проекти, които генерират приходи;

- нетните приходи;

Основание за предложението:

За посочените термини, които се ползват в закона и МПС-то липсват определения, които да изяснят техния начин за прилагане и ползване.

 

Предложение

§ 1. По смисъла на постановлението

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Липсват определение за:

- принос в натура;

- синтетична сметка;

- отделна счетоводна система;

- одитна следа;

- държавна помощ;

- приложимото за програмния период право на Европейския съюз;

- други относими норми на българското законодателство;

- финансов инструмент;

- проекти, които генерират приходи;

- нетните приходи;

Основание за предложението:

За посочените термини, които се ползват в закона и МПС-то липсват определения, които да изяснят техния начин за прилагане и ползване.

 

Емил Цвятков 03.04.2023 11:05
Предложения

(3) Разходите по ал. 1 и 2 са допустими при спазване на ограниченията по чл. 64, пар.1, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. за установяване на общоприложимите разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансовите правила за тях и за Фонд "Убежище, миграция и интеграция", Фонд "Вътрешна сигурност" и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика (OB, L 231/159 от 30 юни 2021 г.).

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Текстът „по чл. 64, пар.1, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. за установяване на общоприложимите разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансовите правила за тях и за Фонд "Убежище, миграция и интеграция", Фонд "Вътрешна сигурност" и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика (OB, L 231/159 от 30 юни 2021 г.)“ да се замени с национални правила, които да съответства на посочения регламент и изчерпателно да посочват допустими разходи.

Основание за предложението:

С предложения текст МС не е изпълнител своето задължение по чл. 39, ал. 1 от УКАЗА, а именно „Препращане към разпоредби на същия или на друг нормативен акт се допуща по изключение“, като липсва основания за посочените в него изключения за това допускане.

 

Предложения

(3) Разходите по ал. 1 и 2 са допустими при спазване на ограниченията по чл. 64, пар.1, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. за установяване на общоприложимите разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансовите правила за тях и за Фонд "Убежище, миграция и интеграция", Фонд "Вътрешна сигурност" и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика (OB, L 231/159 от 30 юни 2021 г.).

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Текстът „по чл. 64, пар.1, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. за установяване на общоприложимите разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансовите правила за тях и за Фонд "Убежище, миграция и интеграция", Фонд "Вътрешна сигурност" и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика (OB, L 231/159 от 30 юни 2021 г.)“ да се замени с национални правила, които да съответства на посочения регламент и изчерпателно да посочват допустими разходи.

Основание за предложението:

С предложения текст МС не е изпълнител своето задължение по чл. 39, ал. 1 от УКАЗА, а именно „Препращане към разпоредби на същия или на друг нормативен акт се допуща по изключение“, като липсва основания за посочените в него изключения за това допускане.

 

Емил Цвятков 03.04.2023 11:05
Предложения

Чл. 3 (1) Национални методологии за определяне на размерите на сумите по формите, посочени в чл. 55, ал. 1, т. 2 – 5 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), се приемат от Министерския съвет като част от националните правила за допустимост по предложение на заместник министър-председателя по чл. 5, ал. 1, т. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

1. Национални методологии за определяне на размерите на сумите по формите, посочени в чл. 55, ал. 1, т. 2 – 5 от ЗУСЕФСУ да бъдат част от ПМС-то, а не да се отделят в отделни актове;

2. Да се запише срок, в който национални методологии за определяне на размерите на сумите по формите, трябва да се приемат и публикуват в ДВ, ако не се приеме предложението по точка 1.

Основание за предложението:

В ЗАКОНА еднозначно е записано, че с настоящото ПМС се уреждат „конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите“ и в него не е дадена възможност с текстове в ПМС-то да възникват задължения за създаване на нови, отделни актове, които да уреждат методите за определяне на размерите на сумите по формите.

Със създаване на нови, отделни от ПМС-то, актове, се затрудняват кандидатите и бенефициентите по програмите по ЗАКОНА за тяхното проследяване и спазване, което е предпоставка да бъде санкциониране за това, което не следва да се допуска от законотвореца.

 

Предложения

Чл. 3 (1) Национални методологии за определяне на размерите на сумите по формите, посочени в чл. 55, ал. 1, т. 2 – 5 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), се приемат от Министерския съвет като част от националните правила за допустимост по предложение на заместник министър-председателя по чл. 5, ал. 1, т. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

1. Национални методологии за определяне на размерите на сумите по формите, посочени в чл. 55, ал. 1, т. 2 – 5 от ЗУСЕФСУ да бъдат част от ПМС-то, а не да се отделят в отделни актове;

2. Да се запише срок, в който национални методологии за определяне на размерите на сумите по формите, трябва да се приемат и публикуват в ДВ, ако не се приеме предложението по точка 1.

Основание за предложението:

В ЗАКОНА еднозначно е записано, че с настоящото ПМС се уреждат „конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите“ и в него не е дадена възможност с текстове в ПМС-то да възникват задължения за създаване на нови, отделни актове, които да уреждат методите за определяне на размерите на сумите по формите.

Със създаване на нови, отделни от ПМС-то, актове, се затрудняват кандидатите и бенефициентите по програмите по ЗАКОНА за тяхното проследяване и спазване, което е предпоставка да бъде санкциониране за това, което не следва да се допуска от законотвореца.

 

Емил Цвятков 03.04.2023 11:05
Предложения

§ 2. Постановлението се приема на основание чл. 59, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове(ЗАКОНА).

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Текстът на чл. 59, ал. 1 е:

„Чл. 59. (1) Доколкото със закон не е предвидено друго за програма по чл. 3, ал. 2, конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите за съответния програмен период се определят с нормативен акт на Министерския съвет.“

Текстът задължава в ПМС-то да има определени:

- конкретните национални правила и

- детайлните правила

за допустимост на разходите за съответния програмен период.

От предложения текст единствено са конкретизирани правилата за служебните и трудовите възнагражденията на УО на програмите по чл. 3, ал. 2.

В предложения текст на ПМС-то липсват правила за всяка от програмите по чл. 3, ал. 2, включително и приложими условия за:

  • видове единични разходи, които да са приложими за всички УО;
  • единични суми, по видове единични разходи, които да са приложими за всички УО;
  • минималния и максималния размер на процент към една или няколко определени категории разходи по всяка от програмите;
  • методите за определяне на процента за БФП, като изрично да се посочва дали се включва и самата стойност, т.е „включително“;
  • видове финансиране, което не е свързано с разходи;
  • начини за комбиниране на БФП по чл. 55, ал. 1;
  • видовете допустими дейности по програми, които са допустими съгласно приложимото за програмния период право на Европейския съюз и одобрените текстове на програмите, към момента на публикуване на ПМС-то;
  • видовете допустими разходи по програми, които са допустими съгласно приложимото за програмния период право на Европейския съюз и одобрените текстове на програмите, към момента на публикуване на ПМС-то;
  • недопустими за финансиране разходи;
  • размерите за определени категории разходи, които не могат да надвишават определен процент;
  • срока за допустимост на разходите за съответния програмен период- от дата до дата;
  • конкретизиране на ползването на синтетични сметки, а не само аналитични, ако еднозначно идентифицират вида на разхода.

Основание за предложението:

Проектът на ПМС-то е формален с цел единствено да изпълни задължението на МС по чл. чл. 59, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

Липсва детайлни национални правила за ВСИЧКИ допустими разходи за съответния програмен период, а са включени само част от тях. МС разполага с текстовете на одобрените програми към датата на съставяне на проекта на ПМС и е можел да изпълни изцяло това свое задължение.

Налице е и неизпълнение от страна на МС и на задължения по:

1) чл. 6 от ЗАКОН ЗА НОРМАТИВНИТЕ АКТОВЕ, като не е налице пълно уреждане на обществени отношения в областта на „Глава пета. ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ“, „Раздел I. Общи условия и допустимост на разходите“ от ЗУСЕФСУ.

2) чл. 44, ал. 1 от УКАЗ № 883 от 24.04.1974г. за прилагане на Закона за нормативните актове (УКАЗ), а именно „Актът по прилагане на закон урежда изчерпателно материята, до която се отнася.“, като липсва изчерпателност.

 

Предложения

§ 2. Постановлението се приема на основание чл. 59, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове(ЗАКОНА).

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Текстът на чл. 59, ал. 1 е:

„Чл. 59. (1) Доколкото със закон не е предвидено друго за програма по чл. 3, ал. 2, конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите за съответния програмен период се определят с нормативен акт на Министерския съвет.“

Текстът задължава в ПМС-то да има определени:

- конкретните национални правила и

- детайлните правила

за допустимост на разходите за съответния програмен период.

От предложения текст единствено са конкретизирани правилата за служебните и трудовите възнагражденията на УО на програмите по чл. 3, ал. 2.

В предложения текст на ПМС-то липсват правила за всяка от програмите по чл. 3, ал. 2, включително и приложими условия за:

  • видове единични разходи, които да са приложими за всички УО;
  • единични суми, по видове единични разходи, които да са приложими за всички УО;
  • минималния и максималния размер на процент към една или няколко определени категории разходи по всяка от програмите;
  • методите за определяне на процента за БФП, като изрично да се посочва дали се включва и самата стойност, т.е „включително“;
  • видове финансиране, което не е свързано с разходи;
  • начини за комбиниране на БФП по чл. 55, ал. 1;
  • видовете допустими дейности по програми, които са допустими съгласно приложимото за програмния период право на Европейския съюз и одобрените текстове на програмите, към момента на публикуване на ПМС-то;
  • видовете допустими разходи по програми, които са допустими съгласно приложимото за програмния период право на Европейския съюз и одобрените текстове на програмите, към момента на публикуване на ПМС-то;
  • недопустими за финансиране разходи;
  • размерите за определени категории разходи, които не могат да надвишават определен процент;
  • срока за допустимост на разходите за съответния програмен период- от дата до дата;
  • конкретизиране на ползването на синтетични сметки, а не само аналитични, ако еднозначно идентифицират вида на разхода.

Основание за предложението:

Проектът на ПМС-то е формален с цел единствено да изпълни задължението на МС по чл. чл. 59, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

Липсва детайлни национални правила за ВСИЧКИ допустими разходи за съответния програмен период, а са включени само част от тях. МС разполага с текстовете на одобрените програми към датата на съставяне на проекта на ПМС и е можел да изпълни изцяло това свое задължение.

Налице е и неизпълнение от страна на МС и на задължения по:

1) чл. 6 от ЗАКОН ЗА НОРМАТИВНИТЕ АКТОВЕ, като не е налице пълно уреждане на обществени отношения в областта на „Глава пета. ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ“, „Раздел I. Общи условия и допустимост на разходите“ от ЗУСЕФСУ.

2) чл. 44, ал. 1 от УКАЗ № 883 от 24.04.1974г. за прилагане на Закона за нормативните актове (УКАЗ), а именно „Актът по прилагане на закон урежда изчерпателно материята, до която се отнася.“, като липсва изчерпателност.

 

История

  • Начало на обществената консултация

    31.03.2023

  • Приключване на консултацията

    14.04.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте