Проектът на ПМС за изменение и допълнение на ПМС № 181 от 2009 г. предвижда следните промени: допълнение на чл. 1, ал. 2 и изменение и допълнение на Приложението към чл. 1, ал. 1, раздел IX, сектор „Държавно управление“ от Списъка на стратегически обекти и дейности от значение за националната сигурност към ПМС № 181 от 20 юли 2009 г. Предложенията за изменение и допълнение на раздел IX, сектор „Държавно управление“ от Списъка на стратегически обекти и дейности от значение за националната сигурност са в две посоки: за изменение на разпоредбата, определяща стратегическа дейност и определяне на нов стратегически обект от значение за националната сигурност.
---
Пакет основни документи
Консултационен документ
---
Справка становища
---
1. С § 1 на предложения проект се създава правомощие на началника на Националната служба по охрана (НСО), която е към президента, със заповед да определя стратегически обекти и дейности, предоставени за управление, съответно възложени за осъществяване на НСО. Това предложение е представено от вносителя, като преодоляване на “установена нормативна празнота по отношение на правомощията на началника на НСО”. Мотивите на вносителя са, че с оглед статута на президента, председателя на Народното събрание и министър-председателя съгласно Конституцията, осигуряване на тяхната безусловна сигурност и на обектите по местоживеенето им е гаранция за нормалното функциониране на държавното управление, което определя тези обекти за стратегически по смисъла на § 1, ал. 1, т. 8 от ДР на Правилника за прилагане на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ (ППЗДАНС).
Ако се приемат предложените промени, чл. 1, ал. 2 от ПМС № 181/2009 г. ще добие следния вид:
Чл. 1. (2) Стратегическите обекти и дейности, предоставени за управление, съответно възложени за осъществяване на Министерството на отбраната, на Министерството на вътрешните работи, на Националната служба за охрана и на Държавна агенция "Разузнаване", се определят със заповед на ръководителя на съответното ведомство след съгласуване с председателя на Държавна агенция "Национална сигурност". При осъществяване на взаимодействие за защита на стратегически обекти и дейности се издават съвместни заповеди на ръководителите на съответните ведомства.
ПМС № 181/2009 г. е издадено на основание разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за Държавна агенция “Национална сигурност” (ППЗДАНС), според която “стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност, се определят от Министерския съвет в единен списък по предложение на съответните министри или ръководители на ведомства след предварително съгласуване с председателя на агенцията. Тези обекти и дейности са част от критичната инфраструктура на страната”.
Съгласно чл. 12 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. В тази връзка ППЗДАНС е издаден, за да регламентира прилагането на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" (ЗДАНС), който, от своя страна, съгласно чл. 1 от него, има за предмет устройството и дейността на Държавна агенция "Национална сигурност" (ЗДАНС), статута на нейните служители и правомощията на органите й. Очевидно е, че първичната регламентация на правомощия на ръководител на друго ведомство, е недопустима с постановление на Министерски съвет. Освен това, в чл. 9 от Закона за Националната служба за охрана (ЗНСО) са регламентирани правомощията на началника на НСО и те не включват определяне на стратегическите обекти и дейности. Съгласно чл. 9, т. 16 от ЗНСО други функции могат да се възлагат на началника на НСО само “със закон”. В правовата държава щом дадена материя изисква, предвид своето естество, да бъде уредена със закон, тя трябва да бъде уредена именно и само със закон, респ. от Народното събрание (така и проф. д. ю. н. Атанас Семов, конституционен съдия, “Параметри на допустимата законова делегация”, 5 април 2020 г., https://news.lex.bg/параметри-на-допустимата-законова-де/). Недопустимо е в подзаконов акт да се съдържат правила, които са всъщност елемент от базовата правна уредба. Това е опасно, защото създава условия за нестабилност на правната уредба, възможност правилата да се променят по съображения от конюнктурен характер извън политическия дебат, който се развива в Народното събрание (пак там). Не можем в тази връзка да подминем и факта, че предложените промени се правят от служебно правителство, назначено от президента, което единствено засилва съмненията за наличие на конюнктурни съображения.
В заключение, приемането на предложените промени в § 1 от обсъждания проект, ще доведе до подзаконова регламентация, приета при липса на законова делегация за това. Поради тази причина, смятаме, че предложените промени не трябва да се приемат в този вид. Посоченият анализ на компрометираната законова делегация за приемане на предложените промени, се отнася не само до предложените с § 1 от обсъждания проект промени на ПМС № 181/2009 г, но и до съществуващата редакция на чл. 1, ал. 2 от него. Този въпрос, обаче, за съжаление е извън обхвата на настоящата процедура за обществено обсъждане.
1. С § 1 на предложения проект се създава правомощие на началника на Националната служба по охрана (НСО), която е към президента, със заповед да определя стратегически обекти и дейности, предоставени за управление, съответно възложени за осъществяване на НСО. Това предложение е представено от вносителя, като преодоляване на “установена нормативна празнота по отношение на правомощията на началника на НСО”. Мотивите на вносителя са, че с оглед статута на президента, председателя на Народното събрание и министър-председателя съгласно Конституцията, осигуряване на тяхната безусловна сигурност и на обектите по местоживеенето им е гаранция за нормалното функциониране на държавното управление, което определя тези обекти за стратегически по смисъла на § 1, ал. 1, т. 8 от ДР на Правилника за прилагане на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ (ППЗДАНС).
Ако се приемат предложените промени, чл. 1, ал. 2 от ПМС № 181/2009 г. ще добие следния вид:
Чл. 1. (2) Стратегическите обекти и дейности, предоставени за управление, съответно възложени за осъществяване на Министерството на отбраната, на Министерството на вътрешните работи, на Националната служба за охрана и на Държавна агенция "Разузнаване", се определят със заповед на ръководителя на съответното ведомство след съгласуване с председателя на Държавна агенция "Национална сигурност". При осъществяване на взаимодействие за защита на стратегически обекти и дейности се издават съвместни заповеди на ръководителите на съответните ведомства.
ПМС № 181/2009 г. е издадено на основание разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за Държавна агенция “Национална сигурност” (ППЗДАНС), според която “стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност, се определят от Министерския съвет в единен списък по предложение на съответните министри или ръководители на ведомства след предварително съгласуване с председателя на агенцията. Тези обекти и дейности са част от критичната инфраструктура на страната”.
Съгласно чл. 12 от Закона за нормативните актове актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. В тази връзка ППЗДАНС е издаден, за да регламентира прилагането на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" (ЗДАНС), който, от своя страна, съгласно чл. 1 от него, има за предмет устройството и дейността на Държавна агенция "Национална сигурност" (ЗДАНС), статута на нейните служители и правомощията на органите й. Очевидно е, че първичната регламентация на правомощия на ръководител на друго ведомство, е недопустима с постановление на Министерски съвет. Освен това, в чл. 9 от Закона за Националната служба за охрана (ЗНСО) са регламентирани правомощията на началника на НСО и те не включват определяне на стратегическите обекти и дейности. Съгласно чл. 9, т. 16 от ЗНСО други функции могат да се възлагат на началника на НСО само “със закон”. В правовата държава щом дадена материя изисква, предвид своето естество, да бъде уредена със закон, тя трябва да бъде уредена именно и само със закон, респ. от Народното събрание (така и проф. д. ю. н. Атанас Семов, конституционен съдия, “Параметри на допустимата законова делегация”, 5 април 2020 г., https://news.lex.bg/параметри-на-допустимата-законова-де/). Недопустимо е в подзаконов акт да се съдържат правила, които са всъщност елемент от базовата правна уредба. Това е опасно, защото създава условия за нестабилност на правната уредба, възможност правилата да се променят по съображения от конюнктурен характер извън политическия дебат, който се развива в Народното събрание (пак там). Не можем в тази връзка да подминем и факта, че предложените промени се правят от служебно правителство, назначено от президента, което единствено засилва съмненията за наличие на конюнктурни съображения.
В заключение, приемането на предложените промени в § 1 от обсъждания проект, ще доведе до подзаконова регламентация, приета при липса на законова делегация за това. Поради тази причина, смятаме, че предложените промени не трябва да се приемат в този вид. Посоченият анализ на компрометираната законова делегация за приемане на предложените промени, се отнася не само до предложените с § 1 от обсъждания проект промени на ПМС № 181/2009 г, но и до съществуващата редакция на чл. 1, ал. 2 от него. Този въпрос, обаче, за съжаление е извън обхвата на настоящата процедура за обществено обсъждане.
28.04.2023
28.05.2023
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет