Министерски съвет Портал за обществени консултации

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение

Информация

Експорт RSS

Откриване / Приключване

10.05.2023 г. 09.06.2023 г. Неактивна

Номер на консултация

7557-K

Област на политика

Образование

Тип консултация

Закон

Тип вносител

Национално

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение е разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост и въз основа на направените препоръки по чл. 18б от Закона за нормативните актове, в следствие на извършена последваща оценка на въздействието на Закона за професионалното образование и обучение.

Основната цел на проекта на закон е да модернизира и усъвършенства правната регулация на обществените отношения в областта на професионалното образование и обучение.

Отговорна институция

Министерство на образованието и науката
Адрес: София, София, бул. Княз Дондуков №2А
Електронна поща: priemna@mon.bg

Лица за контакт

---

Начини на предоставяне на предложения и становища

  • Портала за обществени консултации (изисква се регистрация чрез имейл);
  • Електронна поща на посочените адреси;
  • Системата за сигурно електронно връчване https://edelivery.egov.bg/ (изисква се квалифициран електронен подпис или ПИК на НОИ);
  • Официалния адрес за кореспонденция.

Коментари | Коментари (pdf) | Коментари (csv)

Коментари на АИКБ

АИКБ подкрепя направените предложения за ЗИД на ЗПОО, като прави следните коментари и предложения:

1. Относно направеното предложение в § 7:В ал. 2 след думите „типовите учебни планове“ се добавят думите „по професии“. Следва да се има предвид, че в чл. 13, ал 2 липсва конкретизиране на учебните планове като „типови“. Текстът на ал. 2 гласи: (2) Документацията за професионално обучение на лица, навършили 16 години, включва държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии, рамковите програми, учебните планове и учебните програми."

В тази връзка, предлагаме текстът да се промени на:

„В ал. 2 думите „учебни планове“ се заменят с „типови учебни планове по професии“.

Мотиви:

По този начин ще бъде изчистена техническата неточност в текста.

 

2. Относно направеното предложение в § 15: „(2) Специфичната професионална подготовка се придобива чрез изучаване на учебни предмети или модули, включително и на информационни технологии, относими към спецификата на професията и в съответствие със степента на професионална квалификация, или с частта от професията, за която се извършва обучението.“

Предлагаме текстът да се промени на:

„(2) Специфичната професионална подготовка се придобива чрез изучаване на учебни предмети или модули, включително включващи усвояване на специфични цифрови умения, където е приложимо, относими към спецификата на професията и в съответствие със степента на професионална квалификация, или с частта от професията, за която се извършва обучението.“

Мотиви:

Следва да се има предвид, че във всеки Държавен образователен стандарт има изисквания за разписването на  модул в отрасловата професионална подготовка насочен към ИКТ умения. Като има професии, особено за първа степен на професионална квалификация, в отрасловата подготовка. Например "Работник в озеленяването" или „Помощник в строителството“. Обучаемите, които завършват тези квалификационни курсове, са подготвени да реализират наученото в реална среда, като има случаи, в които на пазара на труда не се изискват специфични за професията цифрови умения или познания в областта на ИКТ.

Съответно на първо място следва да бъде направена разлика между ИКТ и цифрови учения. ИКТ и цифровите умения са свързани, но различни понятия. ИКТ се отнасят до по-широката област, обхващаща технологиите, използвани за управление и обработка на информация, както и комуникационните инструменти, използвани за предаване и споделяне на тази информация. Той включва хардуер, софтуер, мрежи и други инфраструктурни компоненти. ИКТ обхваща широка гама от технологии и приложения като компютри, смартфони, интернет свързаност, бази данни, разработка на софтуер, мрежи, телекомуникации и др. Той се фокусира върху ефективното използване на технологии за обработка на информация и улесняване на комуникацията.

Докато дигиталните умения се отнасят до специфичните компетенции и способности, необходими за ефективно и ефикасно използване на цифрови технологии на работното място. Тези умения са от съществено значение за навигиране, създаване, оценка и предаване на информация с помощта на цифрови платформи и инструменти. Дигиталните умения могат да варират по сложност и могат да включват основни умения като използване на имейл, сърфиране в мрежата и текстообработка, както и по-напреднали умения като програмиране, анализ на данни, дигитален маркетинг, киберсигурност и мултимедийна продукция. Дигиталните умения са подгрупа от ИКТ умения и са необходими на хората, за да се ориентират и да процъфтяват в днешното цифрово общество.

На следващо място предлагаме това да става само когато е приложимо. В момента чрез пилотните проекти на социалните партньори „Развитие на дигиталните умения“, бяха разработени унифицирани профили на дигиталните умения както и секторни квалификационни рамки на тези умения. Но не за всички професии и длъжности са идентифицирани специфичните цифрови умения. Това е задълбочен процес, който първо изисква да се постигне регулиране на самите разработени рамки и едва след това същите могат да се прилагат в ДОС. Самите рамки са приети на браншово ниво, но без законово уреждане на статута им не е редно ЦПО да се задължават (тъй като тези промени касаят и тях), да включват в специфичната професионална подготовка умения, които не са идентифицирани или не се изискват.

 

Коментари на АИКБ

АИКБ подкрепя направените предложения за ЗИД на ЗПОО, като прави следните коментари и предложения:

1. Относно направеното предложение в § 7:В ал. 2 след думите „типовите учебни планове“ се добавят думите „по професии“. Следва да се има предвид, че в чл. 13, ал 2 липсва конкретизиране на учебните планове като „типови“. Текстът на ал. 2 гласи: (2) Документацията за професионално обучение на лица, навършили 16 години, включва държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии, рамковите програми, учебните планове и учебните програми."

В тази връзка, предлагаме текстът да се промени на:

„В ал. 2 думите „учебни планове“ се заменят с „типови учебни планове по професии“.

Мотиви:

По този начин ще бъде изчистена техническата неточност в текста.

 

2. Относно направеното предложение в § 15: „(2) Специфичната професионална подготовка се придобива чрез изучаване на учебни предмети или модули, включително и на информационни технологии, относими към спецификата на професията и в съответствие със степента на професионална квалификация, или с частта от професията, за която се извършва обучението.“

Предлагаме текстът да се промени на:

„(2) Специфичната професионална подготовка се придобива чрез изучаване на учебни предмети или модули, включително включващи усвояване на специфични цифрови умения, където е приложимо, относими към спецификата на професията и в съответствие със степента на професионална квалификация, или с частта от професията, за която се извършва обучението.“

Мотиви:

Следва да се има предвид, че във всеки Държавен образователен стандарт има изисквания за разписването на  модул в отрасловата професионална подготовка насочен към ИКТ умения. Като има професии, особено за първа степен на професионална квалификация, в отрасловата подготовка. Например "Работник в озеленяването" или „Помощник в строителството“. Обучаемите, които завършват тези квалификационни курсове, са подготвени да реализират наученото в реална среда, като има случаи, в които на пазара на труда не се изискват специфични за професията цифрови умения или познания в областта на ИКТ.

Съответно на първо място следва да бъде направена разлика между ИКТ и цифрови учения. ИКТ и цифровите умения са свързани, но различни понятия. ИКТ се отнасят до по-широката област, обхващаща технологиите, използвани за управление и обработка на информация, както и комуникационните инструменти, използвани за предаване и споделяне на тази информация. Той включва хардуер, софтуер, мрежи и други инфраструктурни компоненти. ИКТ обхваща широка гама от технологии и приложения като компютри, смартфони, интернет свързаност, бази данни, разработка на софтуер, мрежи, телекомуникации и др. Той се фокусира върху ефективното използване на технологии за обработка на информация и улесняване на комуникацията.

Докато дигиталните умения се отнасят до специфичните компетенции и способности, необходими за ефективно и ефикасно използване на цифрови технологии на работното място. Тези умения са от съществено значение за навигиране, създаване, оценка и предаване на информация с помощта на цифрови платформи и инструменти. Дигиталните умения могат да варират по сложност и могат да включват основни умения като използване на имейл, сърфиране в мрежата и текстообработка, както и по-напреднали умения като програмиране, анализ на данни, дигитален маркетинг, киберсигурност и мултимедийна продукция. Дигиталните умения са подгрупа от ИКТ умения и са необходими на хората, за да се ориентират и да процъфтяват в днешното цифрово общество.

На следващо място предлагаме това да става само когато е приложимо. В момента чрез пилотните проекти на социалните партньори „Развитие на дигиталните умения“, бяха разработени унифицирани профили на дигиталните умения както и секторни квалификационни рамки на тези умения. Но не за всички професии и длъжности са идентифицирани специфичните цифрови умения. Това е задълбочен процес, който първо изисква да се постигне регулиране на самите разработени рамки и едва след това същите могат да се прилагат в ДОС. Самите рамки са приети на браншово ниво, но без законово уреждане на статута им не е редно ЦПО да се задължават (тъй като тези промени касаят и тях), да включват в специфичната професионална подготовка умения, които не са идентифицирани или не се изискват.

 

Защо професиите водачи на превозни средства са в закона за движние по пътищата?

Преместването на професиите водачи на превозни средства в ИААА създаде две дублиращи се агенции за професионално образование и обучение. Автомобилан администрация се напълни с парашутисти , намериха работа на пенсионирани милиционери и некадърни служители от отдел транспорт на общината, които си съддадоха заетост чрез ненужни регулации на обучението и некачествени изпити за търговия с "шофьорски книжки"  и работни места за наши хора. Над 14 пъти смениха изпълнителните директори и три пъти транспортните министри по времето на ГЕРБ, нещата не вървят?Промените в закона за движение по пътищата превърнаха наредби , инструкции, методики в работни места, гонят служители и директори защото превърнаха агенцията в бащиния, назначават милиционер-роднина-милиционер.... , правят транспортна фирма- касичка, учебен център-касичка, психотест-касичка, шофьор-касичка ,пункт ГТП-касичка според транспортните министри на ГЕРБ обвиняващи ИААА в корупция, безсилни да направят необходимите промени.Професиите водачи на превозни средства трябва да се върнат обратно в МОН , закона за професионалон образование и обучение, при всички останали професии  за да не пречат на обучението и външното оценяване да се контролира качествено, без излишни стимули за  корупция и назначение на излишни служители .

Защо професиите водачи на превозни средства са в закона за движние по пътищата?

Преместването на професиите водачи на превозни средства в ИААА създаде две дублиращи се агенции за професионално образование и обучение. Автомобилан администрация се напълни с парашутисти , намериха работа на пенсионирани милиционери и некадърни служители от отдел транспорт на общината, които си съддадоха заетост чрез ненужни регулации на обучението и некачествени изпити за търговия с "шофьорски книжки"  и работни места за наши хора. Над 14 пъти смениха изпълнителните директори и три пъти транспортните министри по времето на ГЕРБ, нещата не вървят?Промените в закона за движение по пътищата превърнаха наредби , инструкции, методики в работни места, гонят служители и директори защото превърнаха агенцията в бащиния, назначават милиционер-роднина-милиционер.... , правят транспортна фирма- касичка, учебен център-касичка, психотест-касичка, шофьор-касичка ,пункт ГТП-касичка според транспортните министри на ГЕРБ обвиняващи ИААА в корупция, безсилни да направят необходимите промени.Професиите водачи на превозни средства трябва да се върнат обратно в МОН , закона за професионалон образование и обучение, при всички останали професии  за да не пречат на обучението и външното оценяване да се контролира качествено, без излишни стимули за  корупция и назначение на излишни служители .

Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://bia-bg.com/standpoint/view/31808/

Становище на БСК

Становището на БСК е публикувано на адрес https://bia-bg.com/standpoint/view/31808/

Мнение по ЗПОО

Бих желал да взема отношение по два отделни проблема които според мен съществуват и не се предвижда решение на тях в закона.

1. Проблема за несъответсвието на наредбите за правоспособност (най-вече за мотокаристи,машинисти и заваряване) със ЗПОО по отношение входящо образователно равнище, учебните планове и хорариума часове.

Предлагам в закона да бъде записано,че когато обучението е само за правоспособност с приоритетност да са наредбите а не ЗПОО. В противен случай винаги един от двата нормативни документа е нарушен.

2.Според мен не е редно да бъдат заличавани специалности по които в последните пет години не е извършвано обучение. Центровете за професионално обучение са на свободния пазар и не може да се планира приема така както е при училищата.Икономическата ситуация е много динамична и никой не може да предвиди утре какви специалисти ще са необходими за пазара на труда. 

Мнение по ЗПОО

Бих желал да взема отношение по два отделни проблема които според мен съществуват и не се предвижда решение на тях в закона.

1. Проблема за несъответсвието на наредбите за правоспособност (най-вече за мотокаристи,машинисти и заваряване) със ЗПОО по отношение входящо образователно равнище, учебните планове и хорариума часове.

Предлагам в закона да бъде записано,че когато обучението е само за правоспособност с приоритетност да са наредбите а не ЗПОО. В противен случай винаги един от двата нормативни документа е нарушен.

2.Според мен не е редно да бъдат заличавани специалности по които в последните пет години не е извършвано обучение. Центровете за професионално обучение са на свободния пазар и не може да се планира приема така както е при училищата.Икономическата ситуация е много динамична и никой не може да предвиди утре какви специалисти ще са необходими за пазара на труда. 

История

  • Начало на обществената консултация

    10.05.2023

  • Приключване на консултацията

    09.06.2023

  • Справка за получените предложения

    ---

    Справка или съобщение.
  • Окончателен акт на Министерския съвет

    ---

    Окончателен акт на Министерския съвет

Моля изчакайте