Целта на законопроекта е да уреди общи правила и принципи за стратегическо планиране на национално ниво.
С цел ефективна координация на процесите по стратегическо планиране, както и с оглед необходимостта от определяне на ясна йерархия и осигуряване на съгласуваност между националните стратегически документи, е дефинирано понятието „национална стратегическа рамка“, както и са изброени, йерархично подредени и дефинирани видовете документи, които я съставляват. С документите от рамката се определят целите в отделните области на държавната политика, както и мерките за тяхното изпълнение.
С цел постигане на съгласуваност на политиките е предложено водещ интегриран документ за стратегическо планиране да бъде Националната стратегия за развитие на Република България, като всички останали документи от Националната стратегическа рамка се разработват в съответствие с определените в нея цели и приоритети.
За документите, съставящи рамката - Националната стратегия за развитие на Република България, националните стратегии, плановете за действие и националните програми, е определено минимално им съдържание, както и общи правила относно сроковете им на действие. Със законопроекта са предложени също и единни общи правила по отношение на разработването, приемането, наблюдението, отчитането и оценката на стратегическите документи.
За осигуряване на публичност и прозрачност, както и с цел подобряване на наблюдението, отчитането и оценката на стратегическите документи, е регламентирана Информационна система за стратегическо планиране с публично достъпен онлайн модул, която ще се поддържа от Националния статистически институт и в която ще се публикуват в структуриран вид всички документи. С цел повишаване на прозрачността и насърчаване на активното участие на заинтересованите страни е предвидено задължение за провеждане на обществени консултации в процеса на разработване и актуализиране на всички документи от Националната стратегическа рамка.
Изключено от обхвата на закона ще бъде стратегическото планиране в някои области на държавната политика със строго специфичен обхват, органи и методология на планиране, а именно: национална сигурност, отбрана и въоръжени сили; регионално и пространствено развитие; управлението на държавния дълг.
С преходни и заключителни разпоредби е предвидено в 6-месечен срок от влизането в сила на закона Министерският съвет да приеме Правилник за прилагането му и методически указания за стратегическо планиране.
С цел привеждане на действащата нормативна уредба в съответствие със закона, се предлагат промени в действащи специални закони, в които са регламентирани стратегически документи. Промените предвиждат изменения и допълнения на разпоредби, които уреждат компетентните органи, съдържанието и реда за разработване, приемане, актуализиране и отчитане на изпълнението на документи за стратегическо планиране на национално ниво, когато същите противоречат на въведените нови правила, както и уеднаквяване с терминологията на законопроекта.
---
Пакет основни документи
---
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Диана Генкова - гл. ас. д-р по Стратегическо планиране
Според нас предлаганият проект съдържа две групи неясноти, които следва да бъдат отстранени, преди да се премине към проектите на подзаконови актове във връзка с прилагането на ЗСП – правилник за прилагане на закона и методики за разработване на документите от Националната стратегическа рамка (НСР).
Едана група са неясноти от принципни естество, в т.ч. около предмета на документите от НСР и орговорностите по разработването, приемането, изпълнението и отчитането на изпълнението им. Не може разработването, одобрението, изпълнението и отчетността на стратегически документи да са в прерогативите на едно и също звено от управленския апарат на страната.
Другата група неясноти са от дефинитивно естество и засякат категории от областта на стратегическото планиране и мениджмънта, както и измерването на икономиката. Откриват се в отделни текстове на проекта за ЗСП.
Подробният ми коментар в двете направления не може да бъде публикуван поради ограничения относно обема информация, който може да се качва тук. При заявен интерес мога да го споделя.
Диана Генкова - гл. ас. д-р по Стратегическо планиране
Според нас предлаганият проект съдържа две групи неясноти, които следва да бъдат отстранени, преди да се премине към проектите на подзаконови актове във връзка с прилагането на ЗСП – правилник за прилагане на закона и методики за разработване на документите от Националната стратегическа рамка (НСР).
Едана група са неясноти от принципни естество, в т.ч. около предмета на документите от НСР и орговорностите по разработването, приемането, изпълнението и отчитането на изпълнението им. Не може разработването, одобрението, изпълнението и отчетността на стратегически документи да са в прерогативите на едно и също звено от управленския апарат на страната.
Другата група неясноти са от дефинитивно естество и засякат категории от областта на стратегическото планиране и мениджмънта, както и измерването на икономиката. Откриват се в отделни текстове на проекта за ЗСП.
Подробният ми коментар в двете направления не може да бъде публикуван поради ограничения относно обема информация, който може да се качва тук. При заявен интерес мога да го споделя.
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/32632/
Становището на БСК е публикувано на адрес https://www.bia-bg.com/standpoint/view/32632/
Обосновка: За да бъде полезна на обществеността, информационната система за стратегическо планиране трябва да предоставя информация за показателите за наблюдение на постигането на целите и изпълнението на мерките, която да ги прави прозрачни и разбираеми за целевата публика. Това ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“
Обосновка: Указването на причинно-следствените връзки ще даде възможност за съставяне на стратегически карти (strategy maps), т.е. на логически управленски модели, чиито хипотези ще могат да бъдат подлагани на проверка чрез корелационни анализи между показателите на наблюдение. Това ще даде възможност за научна идентификация на целесъобразни мерки, на релевантни и кохерентни цели и на работещи държавни политики и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“
С уважение,
Димитър Иванов
Експерт по стратегическо планиране и измерване на организационната ефективност
Обосновка: За да бъде полезна на обществеността, информационната система за стратегическо планиране трябва да предоставя информация за показателите за наблюдение на постигането на целите и изпълнението на мерките, която да ги прави прозрачни и разбираеми за целевата публика. Това ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“
Обосновка: Указването на причинно-следствените връзки ще даде възможност за съставяне на стратегически карти (strategy maps), т.е. на логически управленски модели, чиито хипотези ще могат да бъдат подлагани на проверка чрез корелационни анализи между показателите на наблюдение. Това ще даде възможност за научна идентификация на целесъобразни мерки, на релевантни и кохерентни цели и на работещи държавни политики и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“
С уважение,
Димитър Иванов
Експерт по стратегическо планиране и измерване на организационната ефективност
Уважаеми Дами и Господа
Поздравления за изготвения проект на Закон за стратегическото планиране. Положена е солидна основа, върху която може да се надгражда.
С цел постигане на ефективно стратегическо планиране правя следните четири предложения:
Обосновка: Измерването на постигането на стратегическите цели трябва да бъде ясно разграничено от измерването на изпълнението на мерките. Факт е, че настоящата „Национална програма за развитие България 2030“ изобилства от показатели на изпълнение на мерки, но изпитва хроничен недостиг на показатели на постигане на цели. Дефинирането на две отделни понятия ще даде ясни насоки при създаването на двата типа показатели, както и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“
Във връзка с горното
Обосновка: Обществеността трябва да може да се запознае и да вземе отношение по показателите за наблюдение на постигането на стратегическите цели като ключов елемент на стратегическото планиране. Тук не става въпрос да се подлагат на обществено обсъждане целеви стойности, а да се предостави информация за същността на показателя, за начина, по който се планира да се измерва или оценява степента на постигане на всяка една цел. Тази информация ще даде възможност за критичен поглед над целите и визията и ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“.
Уважаеми Дами и Господа
Поздравления за изготвения проект на Закон за стратегическото планиране. Положена е солидна основа, върху която може да се надгражда.
С цел постигане на ефективно стратегическо планиране правя следните четири предложения:
Обосновка: Измерването на постигането на стратегическите цели трябва да бъде ясно разграничено от измерването на изпълнението на мерките. Факт е, че настоящата „Национална програма за развитие България 2030“ изобилства от показатели на изпълнение на мерки, но изпитва хроничен недостиг на показатели на постигане на цели. Дефинирането на две отделни понятия ще даде ясни насоки при създаването на двата типа показатели, както и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“
Във връзка с горното
Обосновка: Обществеността трябва да може да се запознае и да вземе отношение по показателите за наблюдение на постигането на стратегическите цели като ключов елемент на стратегическото планиране. Тук не става въпрос да се подлагат на обществено обсъждане целеви стойности, а да се предостави информация за същността на показателя, за начина, по който се планира да се измерва или оценява степента на постигане на всяка една цел. Тази информация ще даде възможност за критичен поглед над целите и визията и ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“.
ИББ работи по стратегически проект за Развитие на България - "БГ-Развитие" - bg-razvitie.alle.bg , предвиждащ многократно умножаване на БВП в рамките на десетина години, въвеждане - при база днешни нива - на минимална заплата от 2500 евро, базов доход от 800 евро, ръст на раждаемостта над 50%, връщане не всички емигранти плюс заселване на още над 5 млн. образовани чужденци, изграждане на съвършено нова иковомика и инфраструктура, въоръжени сили - army.alle.bg, селско стопанство .Проектът ще бъде финасиран изцяло извънбюджетно, извънбанково, грантово, по линия на монетарния механизом Зелен Трилионен Фонд - green-trillion.alle.bg и ще стартира през 2025-26 г. с изграждане в ИЗ-Божурище на първата от няколко десетки производствени бази, предвидени за изграждане в цялата страна .
ibb.alle.bg , ibb-bg@abv.bg
ИББ работи по стратегически проект за Развитие на България - "БГ-Развитие" - bg-razvitie.alle.bg , предвиждащ многократно умножаване на БВП в рамките на десетина години, въвеждане - при база днешни нива - на минимална заплата от 2500 евро, базов доход от 800 евро, ръст на раждаемостта над 50%, връщане не всички емигранти плюс заселване на още над 5 млн. образовани чужденци, изграждане на съвършено нова иковомика и инфраструктура, въоръжени сили - army.alle.bg, селско стопанство .Проектът ще бъде финасиран изцяло извънбюджетно, извънбанково, грантово, по линия на монетарния механизом Зелен Трилионен Фонд - green-trillion.alle.bg и ще стартира през 2025-26 г. с изграждане в ИЗ-Божурище на първата от няколко десетки производствени бази, предвидени за изграждане в цялата страна .
ibb.alle.bg , ibb-bg@abv.bg
22.12.2023
21.01.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Уважаеми колеги, с пълна подкрепа за законопроекта и група препоръки, становището на Сдружение за градски политики е публикувано на https://ekipnasofia.bg/zakonoproekt-strategichesko-planirane/
Уважаеми колеги, с пълна подкрепа за законопроекта и група препоръки, становището на Сдружение за градски политики е публикувано на https://ekipnasofia.bg/zakonoproekt-strategichesko-planirane/