Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Димитър Иванов

Обществени консултации с участието на Димитър Иванов

Неактивна

Моите коментари


23.12.2023 20:53 Публикуване на метаданните на показателите. Причинно-следствени връзки „цел-цел“ и „мерки-цел“
  1. Чл. 26, ал. 3 да бъде допълнен със следния текст: „Допълнително се въвеждат метаданни във връзка с показателите за наблюдение на постигането на целите и изпълнението на мерките, като например: дефиниции на показателите (професионални и технически), източници на данните (институции и изходни бази данни), формули за изчисление на показателите за наблюдение с посочване на всички базови параметри и метаданни за тях, статистически параметри (като например коефициент на грешки или големина на представителни извадки), отговорни институции за изчислението на показателите, препратки към публично достъпни първични проучвания или публикуване на пълната методика за изчислението на показателите, ако вече съществува такава, и друга подобна информация.

Обосновка: За да бъде полезна на обществеността, информационната система за стратегическо планиране трябва да предоставя информация за показателите за наблюдение на постигането на целите и изпълнението на мерките, която да ги прави прозрачни и разбираеми за целевата публика. Това ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“

  1. Да бъде въведено задължение за указване на причинно-следствените връзки (cause-effect relationships) на ниво „цел-цел“ и „мерки-цел“ като минимално изискване към съдържанието на документите за стратегическо планиране в следните места в текста:
    • 1) Причинно-следствени връзки между стратегическите цели на Националната стратегия за развитие на Република България (в чл. 9, ал. 3) и стратегическите цели, формулирани в Националните стратегии и в Националните програми (в чл. 10, ал. 3 и чл. 12, ал 2.)
    • 2) Причинно-следствени връзки между мерките в плановете за действие и националните програми и целите в останалите документи за стратегическо планиране (в чл. 11, ал. 3)

Обосновка: Указването на причинно-следствените връзки ще даде възможност за съставяне на стратегически карти (strategy maps), т.е. на логически управленски модели, чиито хипотези ще могат да бъдат подлагани на проверка чрез корелационни анализи между показателите на наблюдение. Това ще даде възможност за научна идентификация на целесъобразни мерки, на релевантни и кохерентни цели и на работещи държавни политики и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“

С уважение,

Димитър Иванов

Експерт по стратегическо планиране и измерване на организационната ефективност

23.12.2023 20:51 Отделни дефиниции на показателите за наблюдение. Публикуване на метаданните на показателите.

Уважаеми Дами и Господа

Поздравления за изготвения проект на Закон за стратегическото планиране. Положена е солидна основа, върху която може да се надгражда.

С цел постигане на ефективно стратегическо планиране правя следните четири предложения:

  1. В точка 4 на §1. на ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА да се направи диференциране на понятието „показател за наблюдение на изпълнението“, като се дефинират две отделни понятия със съответните дефиниции:
  • показател за наблюдение на постигането на стратегическите цели (ключов стратегически показател за измерване на ефективността)“ : измерител на ползата, постигнатия ефект или друг измерител на степента на постигане на определена стратегическа цел.
  • показател за наблюдение на изпълнението на мерките (ключов оперативен показател за измерване на ефикасността)“: измерител на вложения ресурс, произвеждания продукт, качеството, времетраенето или друг измерител на степента на изпълнение на определена мярка.

Обосновка: Измерването на постигането на стратегическите цели трябва да бъде ясно разграничено от измерването на изпълнението на мерките. Факт е, че настоящата „Национална програма за развитие България 2030“ изобилства от показатели на изпълнение на мерки, но изпитва хроничен недостиг на показатели на постигане на цели. Дефинирането на две отделни понятия ще даде ясни насоки при създаването на двата типа показатели, както и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“

Във връзка с горното

  • текстът в чл. 9, ал. 3, точка 3 „показател за наблюдение на изпълнението на целите“ да бъде заменен с „показател за наблюдение на постигането на целите;“.

     
  • текстът в чл. 10, ал. 3, точка 5 „показатели за наблюдение на изпълнението на стратегическите цели с текущи и целеви стойности;“ да бъде заменен с „показатели за наблюдение на постигането на стратегическите цели с текущи и целеви стойности;“

     
  • в чл. 12, ал. 2, след точка 4 да се добави нова точка с текст „показатели за наблюдение на постигането на целите с текущи и целеви стойности“, а текстът на сегашната точка 6 да се прецизира по следния начин: „показатели за наблюдение на изпълнението на мерките с текущи и целеви стойности
  1. Чл. 16, ал. 2 да бъде допълнен с израза „и показателите за наблюдение на постигането на целите“, като текстът се чете така „При разработване на документите по чл. 8, ал. 2, т. 1 и 2, както и на документите по т. 5 със срок на действие не по-кратък от 10 години, се провежда обществено обсъждане на визията, целите и показателите за наблюдение на постигането на целите на документа със заинтересованите страни.“

Обосновка: Обществеността трябва да може да се запознае и да вземе отношение по показателите за наблюдение на постигането на стратегическите цели като ключов елемент на стратегическото планиране. Тук не става въпрос да се подлагат на обществено обсъждане целеви стойности, а да се предостави информация за същността на показателя, за начина, по който се планира да се измерва или оценява степента на постигане на всяка една цел. Тази информация ще даде възможност за критичен поглед над целите и визията и ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“.

Неактивна

Моите коментари


16.04.2024 01:46 Въз основа на какви данни и анализи се предлага въвеждането на НП Фонд "Стефан Стамболов"?

От приложените документи не става ясно, въз основа на какви данни и анализи се предлага въвеждането на НП Фонд „Стефан Стамболов“ и защо се смята, че тази програма е целесъобразна?

НЕОБХОДИМИ ДАННИ И АНАЛИЗИ

За разлика от времето на Стефан Стамболов, в последните  30 години (след 1989 година насам) десетки хиляди български граждани са завършили по естествен начин, по своя инициатива, самостоятелно и за своя сметка, без финансова подкрепа от държавата, висшите училища в Приложение 1 и Приложение 2, а също така и други реномирани висши училища по света. Те са придобили не само образователна степен бакалавър или магистър, но и образователна степен доктор, правили са постдок-изследвания, преподавали са като асистенти, доценти и професори в тези университети или работят в някоя от тези страни по света

Вземащите политически решения разполагат ли с данни:

  • Какъв е броят на завършилите тези висши училища за периода от 1989 до днес (по висши училища, година на завършване и достигната степен на образование)?
  • Колко от тях са се реализирали след завършването си в България? В коя сфера, колко години са работили там, какво е било кариерното им развитие и доколко са успели да приложат наученото и да предадат придобития опит в чужбина?
  • Колко от тях са се опитали да се реализират в България и не са успели? По какви причини?
  • Какъв е досегашният опит на привличане на такива специалисти по инициативи на държавата, на представители на бизнеса и на неправителствения сектор?

ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ НА НП Фонд "Стефан Стамболов"

Без наличие на отговори на горните въпроси, за оценка на целесъобразността на НП Фонд „Стефан Стамболов“ могат да се правят разсъждения въз основа на следните хипотетични сценарии:

  • Сценарий 1.

    Ако естествения процес досега е „доставял“ на практика „безплатно“ повече от 60 обучени специалисти на година, получили съответната образователна степен от списъците на Приложение 1 и Приложение 2 и реализирали се в България, то какъв точно би бил смисълът и каква би била допълнителната добавена стойност от въвеждането на НП Фонд „Стефан Стамболов“?

     
  • Сценарий 2.

    Ако естественият процес е „доставял“ значително по-малко от 60 обучени специалисти, то какво е ключовото предимство на НП Фонд „Стефан Стамболов“? Ако това е договорното обвързване за срок от 3 години при инвестиция от 200 000 лева на завършил, то каква е гаранцията за дългосрочност на инвестицията? Какъв е рискът, гарантираните 3 години работа в България да е всичко, което програмата успее да постигне? Ако този риск е реален, няма ли по-голям смисъл от това, тези 40 милиона лева да бъдат инвестирани в директно привличане на обучени специалисти по „естествения процес“ и директно придобиване на тяхното ноу-хау и опит?

КАКВО ОЗНАЧАВА „ПРИОБЩАВАНЕ в БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛНА СРЕДА“ И ТОВА ОСНОВНАТА НУЖДА НА ЗАВЪРШИЛИТЕ В ЧУЖБИНА ЛИ Е?

Какво точно следва да се разбира под „С цел подсигуряване завръщането и трайното установяване и ангажиране на бенефициерите в България, програмата предвижда процес по приобщаването им в българската социална среда след успешното придобиване на образователна степен, чрез изграждането на мрежа от бъдещи специалисти, които да споделят полезен чуждестранен опит, знание и контакти в България.“

В една свободна, пазарна и глобално свързана икономика, вземащите политически решения знаят ли, какво всъщност е необходимо да предложат на своите обучени в чужбина специалисти, за да се реализират успешно и трайно в България, могат ли и искат ли да го предложат?

Моля изчакайте