Моите коментари
Обосновка: За да бъде полезна на обществеността, информационната система за стратегическо планиране трябва да предоставя информация за показателите за наблюдение на постигането на целите и изпълнението на мерките, която да ги прави прозрачни и разбираеми за целевата публика. Това ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“
Обосновка: Указването на причинно-следствените връзки ще даде възможност за съставяне на стратегически карти (strategy maps), т.е. на логически управленски модели, чиито хипотези ще могат да бъдат подлагани на проверка чрез корелационни анализи между показателите на наблюдение. Това ще даде възможност за научна идентификация на целесъобразни мерки, на релевантни и кохерентни цели и на работещи държавни политики и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“
С уважение,
Димитър Иванов
Експерт по стратегическо планиране и измерване на организационната ефективност
Уважаеми Дами и Господа
Поздравления за изготвения проект на Закон за стратегическото планиране. Положена е солидна основа, върху която може да се надгражда.
С цел постигане на ефективно стратегическо планиране правя следните четири предложения:
Обосновка: Измерването на постигането на стратегическите цели трябва да бъде ясно разграничено от измерването на изпълнението на мерките. Факт е, че настоящата „Национална програма за развитие България 2030“ изобилства от показатели на изпълнение на мерки, но изпитва хроничен недостиг на показатели на постигане на цели. Дефинирането на две отделни понятия ще даде ясни насоки при създаването на двата типа показатели, както и ще допринесе за постигане на поставената цел „Повишаване на ефективността и ефикасността в дейността на държавната администрация;“
Във връзка с горното
Обосновка: Обществеността трябва да може да се запознае и да вземе отношение по показателите за наблюдение на постигането на стратегическите цели като ключов елемент на стратегическото планиране. Тук не става въпрос да се подлагат на обществено обсъждане целеви стойности, а да се предостави информация за същността на показателя, за начина, по който се планира да се измерва или оценява степента на постигане на всяка една цел. Тази информация ще даде възможност за критичен поглед над целите и визията и ще допринесе за постигане на заложената цел на законопроекта „Осигуряване на публичност, прозрачност и участие на заинтересованите страни при разработването и отчитането на изпълнението на стратегическите документи.“.
Моите коментари
От приложените документи не става ясно, въз основа на какви данни и анализи се предлага въвеждането на НП Фонд „Стефан Стамболов“ и защо се смята, че тази програма е целесъобразна?
НЕОБХОДИМИ ДАННИ И АНАЛИЗИ
За разлика от времето на Стефан Стамболов, в последните 30 години (след 1989 година насам) десетки хиляди български граждани са завършили по естествен начин, по своя инициатива, самостоятелно и за своя сметка, без финансова подкрепа от държавата, висшите училища в Приложение 1 и Приложение 2, а също така и други реномирани висши училища по света. Те са придобили не само образователна степен бакалавър или магистър, но и образователна степен доктор, правили са постдок-изследвания, преподавали са като асистенти, доценти и професори в тези университети или работят в някоя от тези страни по света
Вземащите политически решения разполагат ли с данни:
ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ НА НП Фонд "Стефан Стамболов"
Без наличие на отговори на горните въпроси, за оценка на целесъобразността на НП Фонд „Стефан Стамболов“ могат да се правят разсъждения въз основа на следните хипотетични сценарии:
КАКВО ОЗНАЧАВА „ПРИОБЩАВАНЕ в БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛНА СРЕДА“ И ТОВА ОСНОВНАТА НУЖДА НА ЗАВЪРШИЛИТЕ В ЧУЖБИНА ЛИ Е?
Какво точно следва да се разбира под „С цел подсигуряване завръщането и трайното установяване и ангажиране на бенефициерите в България, програмата предвижда процес по приобщаването им в българската социална среда след успешното придобиване на образователна степен, чрез изграждането на мрежа от бъдещи специалисти, които да споделят полезен чуждестранен опит, знание и контакти в България.“
В една свободна, пазарна и глобално свързана икономика, вземащите политически решения знаят ли, какво всъщност е необходимо да предложат на своите обучени в чужбина специалисти, за да се реализират успешно и трайно в България, могат ли и искат ли да го предложат?