Целта на нормативния акт е подобряване и изясняване на изискванията за осигуряване на достъпна среда при вземане предвид на установените проблеми при прилагането на наредбата в практиката.
Част от предложените промени в настоящия проект са по отношение на:
Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Адрес: София, ул. Св. Св. Кирил и Методий 17-19
Електронна поща: e-mrrb@mrrb.government.bg
---
Пакет основни документи
---
Консултационен документ
---
Справка становища
---
Новата алинея 2 е толкова неясна, че дори не знам дали не коментирам напразно?
От текста аз разбирам, че достъпните паркоместа НЕ увеличават местата за паркиране определени съгласно чл. 42 от НАРЕДБА №РД-02-20-2 ОТ 20.12.2017г. (транспортната наредба), а просто част от тях се оразмеряват като достъпни? Според мен предложеният текст е неясен и многозначителен, тъй като никъде в наредбата не се дефинира израза "капацитета на паркина". Освен това думата "паркинга" не изчерпва възможните начини за паркиране в УПИ - освен паркинг може да има отделни паркоместа, отделни гаражи или общ гараж или комбинация от четирите. Предлагам редакция на цялата алинея 2 на чл. 22 както следва:
"При проектиране на нови многофамилни жилищни сгради, част от местата за паркиране определени съгласно чл. 42 от НАРЕДБА №РД-02-20-2 ОТ 20.12.2017г. се оразмяряват като достъпни места за паркиране на автомобили, като броят им е равен на броя на жилищата в съответствие с приложение № 4 по реда на чл. 39, ал. 2."
Новата алинея 2 е толкова неясна, че дори не знам дали не коментирам напразно?
От текста аз разбирам, че достъпните паркоместа НЕ увеличават местата за паркиране определени съгласно чл. 42 от НАРЕДБА №РД-02-20-2 ОТ 20.12.2017г. (транспортната наредба), а просто част от тях се оразмеряват като достъпни? Според мен предложеният текст е неясен и многозначителен, тъй като никъде в наредбата не се дефинира израза "капацитета на паркина". Освен това думата "паркинга" не изчерпва възможните начини за паркиране в УПИ - освен паркинг може да има отделни паркоместа, отделни гаражи или общ гараж или комбинация от четирите. Предлагам редакция на цялата алинея 2 на чл. 22 както следва:
"При проектиране на нови многофамилни жилищни сгради, част от местата за паркиране определени съгласно чл. 42 от НАРЕДБА №РД-02-20-2 ОТ 20.12.2017г. се оразмяряват като достъпни места за паркиране на автомобили, като броят им е равен на броя на жилищата в съответствие с приложение № 4 по реда на чл. 39, ал. 2."
14.02.2024
15.03.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет
Уважаеми господине/госпожо,
Предлагам следните изменения в проекта за Наредба № РД-02-20-2 от 2021 г. за определяне на изискванията за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията:
1. входните и комуникационните пространства;
2. помещения и пространства за общо ползване;
(4) При планирането, проектирането и изпълнението на сградите/самостоятелните обекти и съоръженията по смисъла на чл. 53, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗХУ се спазват принципите за универсален дизайн съгласно чл. 1, ал. 3, както и се осигуряват следните основни фактори на достъпната среда: ….
2. при наличие на ПАРКИНГ към сградите/съоръженията се осигуряват изискваните по тази наредба достъпни места за паркиране в близост до главния вход на сградата или съоръжението;
В чл.39 се определя минималния брой жилища за хора с увреждания – „При проектирането на нови многофамилни жилищни сгради или сгради със смесено предназначение с повече от 30 жилища най-малко едно жилище се проектира при спазване на специфичните изисквания на приложение № 4“
Чрез предложените изменения на чл. 22, ал.2 следва, че при многофамилни жилищни сгради с по-малко от 30 жилища може да няма нито едно достъпно място, ако няма „жилища в съответствие с приложение № 4“. Следователно предложеното изменение е в нарушение на чл.53, ал.2 от ЗХУ и чл.39, ал.4, т. 2 от Наредбата.
С оглед на това предлагам нов текст на чл. 22, ал. 2 със следното изменение:
„(2) Броят на достъпните места за паркиране И ГАРИРАНЕ на автомобили на хора с увреждания на паркингите към нови многофамилни жилищни сгради е равен на броя на жилищата в съответствие с приложение № 4 по реда на чл. 39, ал. 2, като местата се осигуряват в рамките на минималният изискуем брой от места за паркиране и гариране съгласно Наредба № РД-02-20-2 от 2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно транспортната система за урбанизираните територии. Осигурява се минимум едно достъпно място за паркиране в откритите паркинги към многофамилните жилищни сгради, разположено в близост до главния вход на сградата.“
С уважение,
Арх. Елисавета Георгиева
Уважаеми господине/госпожо,
Предлагам следните изменения в проекта за Наредба № РД-02-20-2 от 2021 г. за определяне на изискванията за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията:
1. входните и комуникационните пространства;
2. помещения и пространства за общо ползване;
(4) При планирането, проектирането и изпълнението на сградите/самостоятелните обекти и съоръженията по смисъла на чл. 53, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗХУ се спазват принципите за универсален дизайн съгласно чл. 1, ал. 3, както и се осигуряват следните основни фактори на достъпната среда: ….
2. при наличие на ПАРКИНГ към сградите/съоръженията се осигуряват изискваните по тази наредба достъпни места за паркиране в близост до главния вход на сградата или съоръжението;
В чл.39 се определя минималния брой жилища за хора с увреждания – „При проектирането на нови многофамилни жилищни сгради или сгради със смесено предназначение с повече от 30 жилища най-малко едно жилище се проектира при спазване на специфичните изисквания на приложение № 4“
Чрез предложените изменения на чл. 22, ал.2 следва, че при многофамилни жилищни сгради с по-малко от 30 жилища може да няма нито едно достъпно място, ако няма „жилища в съответствие с приложение № 4“. Следователно предложеното изменение е в нарушение на чл.53, ал.2 от ЗХУ и чл.39, ал.4, т. 2 от Наредбата.
С оглед на това предлагам нов текст на чл. 22, ал. 2 със следното изменение:
„(2) Броят на достъпните места за паркиране И ГАРИРАНЕ на автомобили на хора с увреждания на паркингите към нови многофамилни жилищни сгради е равен на броя на жилищата в съответствие с приложение № 4 по реда на чл. 39, ал. 2, като местата се осигуряват в рамките на минималният изискуем брой от места за паркиране и гариране съгласно Наредба № РД-02-20-2 от 2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно транспортната система за урбанизираните територии. Осигурява се минимум едно достъпно място за паркиране в откритите паркинги към многофамилните жилищни сгради, разположено в близост до главния вход на сградата.“
С уважение,
Арх. Елисавета Георгиева