С приети промени в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), в сила от 1 януари 2024 г. се дава възможност, при определени условия, на лицата да могат да регистрират и отчитат извършваните от тях доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискален бон /ФБ/, генериран в електронен вид и доставен по електронен път. Нормата не е задължителна за прилагане, а е алтернативна възможност за тези задължени лица да предоставят фискалния бон в електронен вид, вместо на хартиен носител.
На основание § 23 от заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (обн., ДВ, бр. 106 от 2023 г.) в тримесечен срок от обнародването на закона в „Държавен вестник“ министърът на финансите привежда в съответствие с него Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
С предложения проект на наредба се цели именно да бъде приведена подзаконовата нормативна уредба в съответствие с разпоредбата на чл. 118, ал. 21 от ЗДДС, като за целта изрично се регламентират условията, реда и начина на предоставяне на фискалния бон, генериран в електронен вид. По този начин икономическите оператори ще могат, използвайки съвременни технологични решения и начини на комуникация, да генерират в електронен вид и предоставят по електронен път (на електронен адрес, мобилно приложение и др.) на своите клиенти фискалния бон, доказващ регистрираната продажба на закупената стока, съответно услуга. Същевременно това е възможност за лицата, избрали да използват софтуер, включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС, в значителна степен да намалят разходите си за отпечатване и предоставяне на фискален бон на хартия.
Отговорна дирекция:
Данъчна политика
E-mail:
taxpolicy@minfin.bg
Министерство на финансите
Адрес: София, ул. Г. С. Раковски № 102
Електронна поща: feedback@minfin.bg
---
Пакет основни документи
---
Консултационен документ
---
Справка становища
---
В същото време клиентите ще имат възможност да проверяват лесно валидността на издадените ФКБ в електронен вид чрез приложението на НАП и да достъпват по всяко време всички издадени ФКБ, без да се налага да съхраняват хартиени ФКБ под заплахата от санкция.
Не на последно място, възможността за издаване на електронни ФКБ ще допринесе и до по-голяма устойчивост на търговската дейност и за постигане на целите за опазване на околната среда и намаляване на отпадъците, генерирани в търговската дейност.
На практика, въвеждането на възможност и за лицата, използващи ЕСФП, да генерират ФКБ в електронен вид не води до никакви рискове за приходите от данъци за държавния бюджет, нито води до увеличаване на риска от неотчитане на приходи. В същото време, подобна възможност ще облекчи многократно стопанската дейност на търговците в бранша и ще улесни потребителите, които ще имат достъп до цялата си история на покупки и зареждания на горива на едно място в мобилното си приложение.
С оглед на горното, призоваваме законодателя да разшири обхвата на лицата, които имат право да регистрират и отчитат извършените от тях продажби в търговски обект чрез издаване на фискален, генериран в електронен вид, и да включат в тях и търговците на течни горива, използващи ЕСФП.
В същото време клиентите ще имат възможност да проверяват лесно валидността на издадените ФКБ в електронен вид чрез приложението на НАП и да достъпват по всяко време всички издадени ФКБ, без да се налага да съхраняват хартиени ФКБ под заплахата от санкция.
Не на последно място, възможността за издаване на електронни ФКБ ще допринесе и до по-голяма устойчивост на търговската дейност и за постигане на целите за опазване на околната среда и намаляване на отпадъците, генерирани в търговската дейност.
На практика, въвеждането на възможност и за лицата, използващи ЕСФП, да генерират ФКБ в електронен вид не води до никакви рискове за приходите от данъци за държавния бюджет, нито води до увеличаване на риска от неотчитане на приходи. В същото време, подобна възможност ще облекчи многократно стопанската дейност на търговците в бранша и ще улесни потребителите, които ще имат достъп до цялата си история на покупки и зареждания на горива на едно място в мобилното си приложение.
С оглед на горното, призоваваме законодателя да разшири обхвата на лицата, които имат право да регистрират и отчитат извършените от тях продажби в търговски обект чрез издаване на фискален, генериран в електронен вид, и да включат в тях и търговците на течни горива, използващи ЕСФП.
Съгласно изричната норма на чл. 118, ал. 19 от ЗДДС лицата, ползващи интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност и електронни системи с фискална памет („ЕСФП“), нямат право да използват СУПТО по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС.
Следователно, лице, което извършва продажби на течни горива по смисъла на чл. 3, ал. 2 от Наредба № Н-18/2006, каквото е и ОМВ България ООД, е задължено да регистрира всички извършени в своите търговски обекти (бензиностанции) продажби на стоки и услуги, чрез ЕСФП и няма законовата възможност да прилага облекчен ред за регистриране на продажбите чрез издаване на ФКБ, генериран в електронен вид.
Считаме подобен избирателен подход за дискриминационен и поставящ в по-неблагоприятно положение търговците на горива спрямо всички останали търговци на стоки и услуги. От една страна, търговците на горива са задължени да спазват редица по-стриктни изисквания за отчитане на оборотите от продажби, на нивата на горива в резервоарите на станциите, отчитане на получените доставки на горива, отчитане на показанията на броячите и други. Те са натоварени с редица задължения, които нито един друг търговски сектор не понася – изграждане на дистанционна връзка между НИС и ЦРУ на ЕСФП с цел предаване на редовни данни за наличните количества горива, предаване на данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива съгласно чл. 59а от Наредба № Н-18/2006, задължение за водене на книги за дневните финансови отчети, задължения за отпечатване и съхранение на хартиен носител на фискални и служебни бонове за получени доставки по документ, за прекъсната връзка между ЕСФП и НИС, на съкратени месечни отчети, на дневни финансови отчети и други подобни.
В същото време, въпреки стриктния контрол върху търговията с течни горива, на търговците на течни горива не се предоставят нито едно от облекченията, достъпни за останалите търговци. Предложената промяна с НИД на Наредба № Н-18/2006, предмет на настоящата обществена консултация, е поредният пример за това, като търговците на горива, използващи ЕСФП, са изключени от кръга на лицата, които имат право да прилагат облекчен ред за регистриране на продажбите чрез издаване на ФКБ, генериран в електронен вид.
Подобно изключение не е обосновано по никакъв начин нито технически, нито законово, нито от житейска гледна точка. Не виждаме причина, поради която да не може да се предостави възможност и търговците на течни горива, използващи ЕСФП, да имат възможност да регистрират продажбите чрез ФКБ в електронен вид. ОМВ България ООД разполага със собствено мобилно приложение, което позволява всички издадени ФКБ от ОМВ България ООД да се съхраняват и визуализират в профила на съответния потребител в мобилното приложение на ОМВ България ООД. Самите фискални устройства от типа ЕСФП също могат да бъдат преработени така, че да позволяват генерирането и изпращането на ФКБ в електронен вид.
Това безспорно ще улесни дейността на търговците на течни горива, като ще създаде условия за по-бързо обслужване на клиентите, които ще могат да достъпят ФКБ за зареденото горива веднага след зареждането в мобилното си приложение, без да се налага да изчакват за плащане на каса. Ще се улесни изграждането на обекти на самообслужване, които няма да имат нужда от фискални принтери за отпечатване на хартиени касови бонове.
Съгласно изричната норма на чл. 118, ал. 19 от ЗДДС лицата, ползващи интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност и електронни системи с фискална памет („ЕСФП“), нямат право да използват СУПТО по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС.
Следователно, лице, което извършва продажби на течни горива по смисъла на чл. 3, ал. 2 от Наредба № Н-18/2006, каквото е и ОМВ България ООД, е задължено да регистрира всички извършени в своите търговски обекти (бензиностанции) продажби на стоки и услуги, чрез ЕСФП и няма законовата възможност да прилага облекчен ред за регистриране на продажбите чрез издаване на ФКБ, генериран в електронен вид.
Считаме подобен избирателен подход за дискриминационен и поставящ в по-неблагоприятно положение търговците на горива спрямо всички останали търговци на стоки и услуги. От една страна, търговците на горива са задължени да спазват редица по-стриктни изисквания за отчитане на оборотите от продажби, на нивата на горива в резервоарите на станциите, отчитане на получените доставки на горива, отчитане на показанията на броячите и други. Те са натоварени с редица задължения, които нито един друг търговски сектор не понася – изграждане на дистанционна връзка между НИС и ЦРУ на ЕСФП с цел предаване на редовни данни за наличните количества горива, предаване на данни за доставката и движението на доставените/получените количества течни горива съгласно чл. 59а от Наредба № Н-18/2006, задължение за водене на книги за дневните финансови отчети, задължения за отпечатване и съхранение на хартиен носител на фискални и служебни бонове за получени доставки по документ, за прекъсната връзка между ЕСФП и НИС, на съкратени месечни отчети, на дневни финансови отчети и други подобни.
В същото време, въпреки стриктния контрол върху търговията с течни горива, на търговците на течни горива не се предоставят нито едно от облекченията, достъпни за останалите търговци. Предложената промяна с НИД на Наредба № Н-18/2006, предмет на настоящата обществена консултация, е поредният пример за това, като търговците на горива, използващи ЕСФП, са изключени от кръга на лицата, които имат право да прилагат облекчен ред за регистриране на продажбите чрез издаване на ФКБ, генериран в електронен вид.
Подобно изключение не е обосновано по никакъв начин нито технически, нито законово, нито от житейска гледна точка. Не виждаме причина, поради която да не може да се предостави възможност и търговците на течни горива, използващи ЕСФП, да имат възможност да регистрират продажбите чрез ФКБ в електронен вид. ОМВ България ООД разполага със собствено мобилно приложение, което позволява всички издадени ФКБ от ОМВ България ООД да се съхраняват и визуализират в профила на съответния потребител в мобилното приложение на ОМВ България ООД. Самите фискални устройства от типа ЕСФП също могат да бъдат преработени така, че да позволяват генерирането и изпращането на ФКБ в електронен вид.
Това безспорно ще улесни дейността на търговците на течни горива, като ще създаде условия за по-бързо обслужване на клиентите, които ще могат да достъпят ФКБ за зареденото горива веднага след зареждането в мобилното си приложение, без да се налага да изчакват за плащане на каса. Ще се улесни изграждането на обекти на самообслужване, които няма да имат нужда от фискални принтери за отпечатване на хартиени касови бонове.
От името на ОМВ България ООД, ЕИК: 121759222, се възползваме от възможността да изразим нашето становище относно предложените изменения на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин („Наредба № Н-18/2006“), предмет на настоящата обществена консултация.
Считаме, че измененията, въведени с разпоредбата на чл. 118, ал. 21 от ЗДДС, са стъпка в правилната посока, които отчитат технологичния напредък и дигитализирането на все по-голяма част от услугите, предоставяни на потребителите, както и широкото използване на мобилни приложения от търговците и съответно от техните клиенти, което подобрява значително потребителското изживяване при използване на предлаганите стоки и услуги.
В последните години онлайн пазаруването и използването на технологични решения като мобилни приложения, дигитализирани продукти и други подобни при потреблението на стоки и услуги от клиентите е по-силно изразена тенденция, която замества бързо традиционните модели на пазаруване и потребление.
В същото време, данъчното законодателство наваксва с доста по-бавни темпове технологичното развитие и модерните пазарни тенденции, което принуждава търговците да прилагат остарели технически решения и да се опитват да ги напаснат към развиващите се динамично технологии, насочени към крайните потребители.
Наредба № Н-18 се прилага от 2006г., като през периода на нейното действие процесите на продажби на стоки и услуги от задължените лице е еволюирало неимоверно, изминавайки пътя от традиционната търговия във физически търговски обекти до сегашната ситуация, в която потребителите масово използват електронни уеб сайтове и мобилни приложения не само за целите на пазаруване от електронни магазини, но и при пазаруване от традиционни физически търговски обекти.
В същото време, цялостната философия на регистриране и отчитане на продажбите, извършени от задължени лица, не се е променила съществено, като и към този момент в огромната си част продажбите се регистрират чрез физически фискални устройства, които генерират хартиени фискални касови бонове („ФКБ“), които физически се предоставят на клиентите.
Въпреки дискусиите, проведени на широка основа между НАП и бизнеса, които целяха дигитализиране на регистрирането и отчитането на продажбите не само онлайн, но и чрез физически обекти, единственото облекчение, въведено до този момент, касае регистрирането на продажби чрез електронен магазин, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта.
С приеманото на новата разпоредба на чл. 118, ал. 21 от ЗДДС се въвежда най-после дългоочаквано улеснение и за лицата, извършващи продажби на стоки и услуги във физически търговски обекти, като им се дава възможност да регистрират и отчитат извършваните от тях продажби в търговски обект чрез издаване на фискален бон, генериран в електронен вид.
За съжаление, въведената промяна е твърде недостатъчна и касае много тесен кръг търговци – тези, които са избрали да използват в търговския обект софтуер, включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС (т. нар. „СУПТО“).
От името на ОМВ България ООД, ЕИК: 121759222, се възползваме от възможността да изразим нашето становище относно предложените изменения на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин („Наредба № Н-18/2006“), предмет на настоящата обществена консултация.
Считаме, че измененията, въведени с разпоредбата на чл. 118, ал. 21 от ЗДДС, са стъпка в правилната посока, които отчитат технологичния напредък и дигитализирането на все по-голяма част от услугите, предоставяни на потребителите, както и широкото използване на мобилни приложения от търговците и съответно от техните клиенти, което подобрява значително потребителското изживяване при използване на предлаганите стоки и услуги.
В последните години онлайн пазаруването и използването на технологични решения като мобилни приложения, дигитализирани продукти и други подобни при потреблението на стоки и услуги от клиентите е по-силно изразена тенденция, която замества бързо традиционните модели на пазаруване и потребление.
В същото време, данъчното законодателство наваксва с доста по-бавни темпове технологичното развитие и модерните пазарни тенденции, което принуждава търговците да прилагат остарели технически решения и да се опитват да ги напаснат към развиващите се динамично технологии, насочени към крайните потребители.
Наредба № Н-18 се прилага от 2006г., като през периода на нейното действие процесите на продажби на стоки и услуги от задължените лице е еволюирало неимоверно, изминавайки пътя от традиционната търговия във физически търговски обекти до сегашната ситуация, в която потребителите масово използват електронни уеб сайтове и мобилни приложения не само за целите на пазаруване от електронни магазини, но и при пазаруване от традиционни физически търговски обекти.
В същото време, цялостната философия на регистриране и отчитане на продажбите, извършени от задължени лица, не се е променила съществено, като и към този момент в огромната си част продажбите се регистрират чрез физически фискални устройства, които генерират хартиени фискални касови бонове („ФКБ“), които физически се предоставят на клиентите.
Въпреки дискусиите, проведени на широка основа между НАП и бизнеса, които целяха дигитализиране на регистрирането и отчитането на продажбите не само онлайн, но и чрез физически обекти, единственото облекчение, въведено до този момент, касае регистрирането на продажби чрез електронен магазин, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта.
С приеманото на новата разпоредба на чл. 118, ал. 21 от ЗДДС се въвежда най-после дългоочаквано улеснение и за лицата, извършващи продажби на стоки и услуги във физически търговски обекти, като им се дава възможност да регистрират и отчитат извършваните от тях продажби в търговски обект чрез издаване на фискален бон, генериран в електронен вид.
За съжаление, въведената промяна е твърде недостатъчна и касае много тесен кръг търговци – тези, които са избрали да използват в търговския обект софтуер, включен в списъка по чл. 118, ал. 16 от ЗДДС (т. нар. „СУПТО“).
20.03.2024
03.04.2024
---
Справка или съобщение.---
Окончателен акт на Министерския съвет