Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Ивайло Гаев

Обществени консултации с участието на Ивайло Гаев

Неактивна

Моите коментари


26.09.2023 22:42 Необходима редакция и на Наредба Н-18 съгласно промените в чл. 118 ал. 21
Изцяло подкрепям новите текстове на чл. 118 ал. 21, но бих искал да отбележа че в Наредба Н-18 чл. 25 ал. 8 се определя, че такъв бон може да се издава от "лице по чл. 3, ал. 1 извършва продажби на стоки чрез електронен магазин"
 
"чл. 25 ал. (8) Когато лице по чл. 3, ал. 1 извършва продажби на стоки чрез електронен магазин
, които се регистрират и отчитат чрез издаване на фискален/системен бон, генериран в електронен вид, бонът се издава и предоставя на клиента най-късно към момента, в който стоката напусне обекта, от който се доставя. 
В случаите на предоставяне на услуги бонът се издава и предоставя на клиента най-късно при плащане на услугата."
 
както и в Наредба Н-18
"VІб. (Нов - ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) Специфични функционални изисквания към фискални устройства за отчитане на продажби и чрез електронен магазин
1. Фискално устройство за електронен магазин трябва да регистрира и отчита всяка продажба чрез отпечатване на фискален бон или чрез генериране на фискален бон в електронен вид.
2. Генерираният фискален бон в електронен вид трябва да отговаря на изискванията на наредбата за издаване на фискален бон на хартиен носител с изключение на изискването за отпечатване.
3. Фискално устройство за електронен магазин трябва да осигурява запис в КЛЕН и на генериран в електронен вид фискален бон. 
Тази функционалност е разрешена само за фискални устройства за регистриране и отчитане на продажби чрез електронен магазин."
 
 
Според така цитираните тексове в Наредбата става ясно, че Наредба Н-18 разрешава издаването на ФБ в електронен вид, но само за електронни магазини.
А съгласно дефиницията в закона чрез :
"Допълнителни разпоредби
§ 1. За целите на този закон:
......
87. (нова - ДВ, бр. 24 от 2018 г., изм. - ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 10.12.2019 г.) "Електронен магазин" е софтуер, достъпът до който се осъществява през интернет при използване на уеб-браузер или мобилно приложение, и чрез който се извършва продажба на стоки/услуги посредством сключване на договор от разстояние по чл. 45 от Закона за защита на потребителите, като се предоставя възможност за избор от клиента на стоки/услуги чрез потребителска кошница или по друг начин, както и за предоставяне на информация за контакт с купувача, адреса на доставка и метода за плащане.".
 
Смятам, че е необходима корекция на текстовете на наредбата по ал. 4 от закона, с което да се допусне издаването на ФБ в електронен вид и във физически обекти, и да се коригират изискванията към фискалните устройства издаващи фискален бон в електронен вид, такак че те да могат да се изпозлват и във физически обекти.
 
26.09.2023 21:21 Разминаване межди закона и подзаконов нормативен акт (Наредба Н-18)
Без да претендирам за особенно задълбочени познания в областта на ЗДДС, бих искал да отбележа противоречие (или неяснота) по отношение на текстовете с изречение трето към чл. 118.
 
В настоящият чл. 118 текстът гласи:
 
"Чл. 118. (Изм. - ДВ, бр. 23 от 2013 г., в сила от 08.03.2013 г.) (1) Всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта."
 
С добавянето на текста: "§ 7. В чл. 118 се правят следните допълнения: 1. В ал. 1 се създава изречение трето: „Когато лицето не издаде документ по изречение първо, получателят има право да не заплати стойността на доставката/продажбата.“"
 
Така добавените текстове налагат издаването на фискален бон дори и в случайте, в които се допускат изключения с подзаконов акт,  Наредбата по ал. 4, в която чл. 3 гласи:
 
"чл. 3 (1)(....бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г.) Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Когато плащането се извършва чрез пощенски паричен превод, на клиента се предоставя хартиен или в електронен вид документ, съдържащ най-малко информацията по чл. 26, ал. 1, т. 1, 4, 7 и 8."
 
 
Според мен предвидените текстове допускат, че клиентът има правото да не заплати стоката/услугата ако търговеца се позове на изключенията за издаване на ФБ в случайте посочени в Наредба Н-18 чл. 3
 
 
 
Моля, да бъде внесено уточнение в текстовете на закона, така че изключенията посочени в Наредба Н-18 да бъдат отчетени и да не се стига до спорове между търговец и клиент в случайте на  заплащане на стоки чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Когато плащането се извършва чрез пощенски паричен превод, на клиента се предоставя хартиен или в електронен вид документ, съдържащ най-малко информацията по чл. 26, ал. 1, т. 1, 4, 7 и 8.
 
Все пак е необходимо да се има предвид, че Наредбата по чл. 118 ал. 4 допуска на търговците с електронни магазини да използват алтернативен режим на работа вместо да издават ФБ:
 
"чл. 3 (17) (Нова - ДВ, бр. 8 от 2020 г.) Лице по ал. 1, което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита тези продажби вместо с фискален или системен бон чрез документ за регистриране на продажбата, който не е издаден от ФУ или ИАСУТД, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта и при условие че:......
 
Чл. 52о. (Нов - ДВ, бр. 8 от 2020 г.) (1) Лицето по чл. 3, ал. 17 е длъжно да регистрира и отчита продажбата на стоки или услуги при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта чрез издаване на документ за регистриране на продажбата, който трябва да бъде четим и да съдържа най-малко следните реквизити:...."
 
Моля да бъде внесено разяснение (или редакция на текстовете от ЗИД) в случайте когато търговец, извършващ продажби чрез електронен магазин и използващ алтернативен режим на отчитане съгласно Наредба Н-18 към ЗДДС чл. 3 ал. 17, извърши услуга или предостави стока на клиент, който откаже да заплати полученото и се позове на изречение трето от чл. 118 ал. от ЗДДС (липса на издаден фискален бон)
 
Неактивна

Моите коментари


09.01.2024 12:41 Разяснения по чл.10 и изключенията в чл. 13 ал.1

Съгласно "Чл. 13. (1) Разпоредбите на чл. 8 - 12 се прилагат в случаите, когато превозът се осъществява с транспортно средство с товароносимост над 3,5 тона, с изключение на превоз:

1. за крайно потребление;
2. между обекти на територията на страната, стопанисвани от лицето;

3. за обект/обекти, стопанисвани от различни лица на територията на страната, когато стоките, предназначени за всеки отделен обект, са с тегло до 500 кг или литра и/или стойността на стоките е в размер до 5000 лв. без данък върху добавената стойност, а когато стоките, предназначени за всеки отделен обект, са в мерна единица, различна от кг или литър - до 5000 лв. без данък върху добавената стойност;........",

са предвидени изключения в т.3, но така описаната формулировка внася объркване в търговците и не е ясно определимо дали се прилага изключението в следните ситуации:

1. Превозват се 3 вида стоки, всяка с общо тегло: 150 кг и обща стойност: 1000 лв  - общото тегло не надвишава "до 500 кг" и общата ст-ст не надвишава "до 5000лв"

2. Превозват се 3 вида стоки, всяка стока е с общо тегло: 200 кг и обща стойност 1000 лв - тази ситуация сумарната стойност на превоза надвишава определението "до 500кг/литра"

3. Превозват се 3 вида стоки, всяка стока е с общо тегло: 150 кг и обща стойност 1800 лв - тази ситуация сумарната стойност на превоза надвишава определението "до 5000 лв"

4. Превозват се 10 товарителници за 10 различни клиента, всяка съдържа различен брой стоки, всяка товарителница е с общо тегло на превозваните стоки - 300 кг и обща стойност за всяка товарителница е 600 лв - за този превоз необходимо ли е да се извърши деклариране на всички превози или той попада под изключенията на т.3 ?

 

Моля, да бъде внесено уточнение или дадено разяснение по отношение на следната практическа ситуация съгласно чл.10:

Извършва се превоз между два търговеца от страната към страната на СВФР, но автомобилът с който ще се превозят стоките е собственост на купувача (превозът се осъществява от купувача).

Сделката се извършва в офис на продавача, след заплащане на сделката, стоката се натоварва и превозът започва.

Както гласи "Чл. 10. (В сила от 01.01.2024 г.) (1) При всеки отделен превоз на СВФР, който започва и завършва на територията на страната, доставчикът или продавачът на стоката предварително декларира данни за превоза на стоката преди започване на натоварването на транспортното средство. Когато превозът е предназначен за повече от един получател/купувач, данните за всеки един от тях се декларират отделно. ......"

В тази ситуация се предполага че лицето, което трябва да извърши декларирането на превоза е продавачът?

Възможно ли е впредвид, че превозът се извършва от купувача (т.е. всички параметри на стоката са проверени) в чл.10 ал. 4 и ал 5. (потвърждението за получаване) да се предвидят текстове, изключващи задължението за деклариране от страна на купувача, предвид, че в приложение 4 ще бъдат едно и също лице съгласно т.3 от приложението.

09.01.2024 08:45 УНП - дублира термин от друга разпоредба

Здравейте.

Моля да бъде обърнато внимание и внесена корекция при текущата редакция на новосъздадената разпоредба на следното

1. В практиката приложенията, които ще изготвят изискваните по наредбата документи, често ще бъдат от вид СУПТО (съгласно Наредба Н-18 от ЗДДС), това внася объркване по отношение на смисъла на съкращението УНП, използвано в Наредба Н-5 .

Моля, въведеното съкращение УНП в Наредба Н-5 да бъде коригирано на "УНПр" - Уникален номер на превоз, с идеята да се различава от съкращението УНП - Уникален номер на продажба, въведено с Наредба Н-18 от ЗДДС.

Използването на едно съкращение с различен смисъл в различни наредби като терминология не би трябвало да създава проблем ако се разглеждат поотделно, но от гледна точка на разработчиците на софтуер (СУПТО), с които ще се изготвят документите, може да настъпи объркване и да се подаде невярна информация.

 

 
2. Моля в текущата редакция на Наредбата да бъде взето предвид практическа ситуация и коригирани текстовете или внесено разяснение за случайте при ексван търговия.
 
Често търговец може да достигне товар или обща стойност на стоки с висок фискален риск (предвид новият списък) и да попадне под задължението за подаване на декларация пред НАП преди зпаочване на превоза.
 
Предвид особеността на този вид търговия, трябва да се има предвид не е възможно да се декларира крайният получател и количеството предвидено за него, тъй като по времето на товарене те не са известни.
Неактивна

Моите коментари


03.04.2024 07:15 Обекти от тип "РАЗНОСНА ТЪРГОВИЯ"
1. Моля, да се вземат предвид в обсъжданите текстове и обектите от тип разносна търговия, които в Н-18 са описани като обекти "БЕЗ СТАЦИОНАРЕН ОБЕКТ" (Чл. 26. (1)).
 
В практиката търговците с такива обекти, закупуват отделни фискални у-ва за всеки търговски агент. 
Създаването на възможност (включването им в текстовете) за тези търговци да издават фискални бонове в електронен вид, ще позволи на бизнеса да спести не само от разходи за хартия, но същевременно и от разходи за  фискални устройства и тяхната поддръжка.
 
Съвременните софтуерни системи за обслужване на този тип бизнес (Ексван) обикновено работят с мобилни приложения управлявани от общ сървър, което означава че вместо всеки агент да свърже към мобилното си у-во и фискално такова, ще е достатъчно да се свърже единствено фискално у-во на сървъра, чрез което да се генерират фискални бонове в електронен вид и търговските агенти ще могат да го представят на клиентите си.
 
 
 
2. От предложените текстове в този ЗИД, не става ясно по какъв начин издаден фискален бон в електронен вид, ще бъде прикрепен към издадена фактура. 
В настоящият момент към всеки екземпляр с гриф ОРИГИНАЛ се прикрепя разпечатания на хартия фискалният бон.
 
Моля, да се допусне прилагането на фискален бон в електронен вид и без неговото разпечатване когато за продажбата която той отразява е издадена фактура.
Като се допусне възможността на самата фактура (или друг документ) съпровождаща продажбата се приложи линк водещ до фискалният бон в електронната платформа на търговеца, чрез която е предвидено предоставянето на фискалните бонове в електрoнен вид съгласно § 2.
 
21.03.2024 11:20 Предложения по предложените текстове 4
Предложение:
Да се добавят необходимите корекции към изискванията за фискалните устройства за генериране на ФБ в електронен вид, така че да се допусне отпечатването му чрез него:
1. от КЛЕН или нефискално у-во - трябва да се има предвид, че при отпечатване от КЛЕН липсва QR код, което е основен реквизит във ФБ съгласно чл. 26
2. от нефискално у-во - да се има предвид, че такава функционалност НЕ е предвидена в текущите текстове на Н-18 и е в разрез с изискванията към СУПТО
3. към текстовете на § 1 и § 2, да се добави възможност за издаването и на сторно бон в електронен вид.
4. да се добави функционалност в приложението на НАП да се визуализира ФБ на даден клиент, с по посочването на данните за номер на Фиск.памет и номер на Фиск.бон.
Така ще се даде възможност на бизнеса да предостави на клиента информация за ФУ/ФП и номер на бон, чрез вече реализирана електронна система без да е необходимо да осигурява платформа за регистрация на клиентите.
 
Предвид изброеното по горе, предлагам текстът на § 2 да бъде променен на:
§ 2. 
1. В чл. 52з се създава ал. 17:
„(17) Регистрирането и отчитането на продажбите с фискален бон, генериран в електронен вид от лице по чл. 3, ал. 18 чрез СУПТО (софтуер за управление на продажбите в търговски обект), се извършва съгласно чл. 25, ал. 6. 
Фискалният бон се предоставя на клиента чрез изпращане на посочен от клиента електронен адрес или чрез съхраняване и визуализация в електронна платформа или интернет сайт под контрола на търговеца или наето от него лице, или чрез мобилно приложение. 
Допуска се също така, чрез система за кратки текстови съобщения (sms) в определен формат или на електронен адрес, търговецът да предостави на клиента линк към "системата на НАП за проверка на фискални бонове" като за целта в текстът на съобщението се съдържат данни за :
 а. Номер на (фискалната памет) Фискалното устройство
 б. номер на фискалният бон
 в. дата и час на фискалният бон
 г. общата сума на фискалният бон,
отнасящи се за продажбата.
 
2. Допуска се СУПТО да съхранява прочетена от КЛЕН информация за генерираният фискален бон в електронен вид с цел визуализиране или предоставяне по електронен път
3. При поискване фискалният бон се издава на хартия от :
а. СУПТО като в този случай се приема, че се издава фискален бон
б. или чрез отпечатването му от КЛЕН на устройството чрез което е генериран. 
4. Допуска се генерирането и предоставянето на сторно фискален бон в електронен вид, съгласно правилата определени в т.1,т.2 и т.3"
 
 
Уважавам старанието на Държавната администрация да намали разходите за печат на бизнеса и отговорното и отношение към природата, както опитите да се отвори вратата към софтуерната фискализация, но моля предложените текстове да бъдат разгледани и през призмата на проблемите посочени тук.
21.03.2024 11:19 Предложения по предложените текстове 3
3. Относно текстът в § 2. („(17) Регистрирането и отчитането на продажбите с фискален бон, генериран в електронен вид....")
допускат създаване на фискален бон в електронен вид, и са отнесени към чл. 52з (ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ЛИЦАТА, КОИТО ИЗПОЛЗВАТ СОФТУЕР ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОДАЖБИТЕ В ТЪРГОВСКИ ОБЕКТ, ВКЛЮЧЕН В СПИСЪКА ПО ЧЛ. 118, АЛ. 16 ОТ ЗДДС (НОВА - ДВ, БР. 80 ОТ 2018 Г., ЗАГЛ. ДОП. - ДВ, БР. 17 ОТ 2021 Г., В СИЛА ОТ 26.02.2021 Г.)) 
, а това поражда въпроса:
- къде се (кой) извършва "...генериран в електронен вид "  СУПТО или ФУ ?
Тъй като по-късно трябва да може да се определи, кой е отговорен за "При поискване фискалният бон се издава на хартия" !
3.1 - Ако е СУПТО, то разпечатването на ФБ към обикновен (нефискален) принтер, нарушава изискванията към СУПТО ?
3.2 - Ако е СУПТО, то повторното разпечатването на ФБ към фискален принтер, ще дублира оборота във ФУ ?
3.3 - Ако е ФУ, то при печат от КЛЕН (ако у-вото НЕ е с блокиран печат) не се съдържа QR код - това не нарушава ли чл. 26 (липса на реквизити) и не прави ли бона невалиден?
 
така също от къде трябва да се вземе информацията при "предоставяне на фискалния бон в електронен вид" и как е предвидено "предоставя на клиента чрез изпращане на електронния му адрес или чрез съхраняване и визуализация"
3.4 - Ако е от СУПТО, то генерирането на документ *имитиращ* фискален бон в електронен вид, не поражда ли същият конфликт описан по горе в т.3.1?
3.5 - Ако е от ФУ, то трябва ли СУПТО освен да прочете от ФУ и да съхрани информацията за електронният бон (съгласно чл. 52з ал.10), за да може да я "предоставя на клиента чрез изпращане ...." 
" (10) (Изм. - ДВ, бр. 17 от 2021 г., в сила от 26.02.2021 г.) Допуска се лице по ал. 1 да въвежда (импортира) в СУПТО информация за продажби от други източници и софтуери. В този случай въвеждането (импортът) в софтуера за управление на продажби се извършва при спазване на изискванията, посочени в приложение № 42"
 
4. В предложените текстове не се споменава възможно ли е издаването на СТОРНО в електронен вид и ако не се допуска, как е предвидено да се обслужва това изискване. Трябва ли да се закупи друго ФУ, което е с разрешен печат и НЕ е предвидено за електронен магазин ?
Не става ясно възможно ли е да бъде генериран сторно бон в електронен вид и той да бъде изпратен по аналогичен начин описан в § 2 на клиента ?
5. Трябва да се има предвид, че на голяма част от ФУ регистрирани на пазара, при посочена опция че се използват за Електронен магазин, автоматично им се блокира печата !
6. Не е ясно по какъв начин ще присъства (или не) при декларацията на СУПТО, възможността за предоставяне на фискален бон в електронен вид чрез интернет сайт (online платформа). Не е посочено какви са изискванията за свързването между СУПТО и електронният сайт като се вземе предвид, че той може да предоставя единствено възможността за визуализирането на електронните бонове.
7. Възможно ли е в текстовете на §2 да се допусне визуализирането на фискалният бон в електронен вид от системата на НАП за проверка на фискалните бонове, предвид че тази функционалност вече съществува и всички фискални устройства я изпращат към сървърите на НАП ?
8. Моля, да бъде допусната възможност в текстовете на §2 фискалният бон в електронен вид, да се предостави и с линк към интернет сайт (online платформа), но без необходимост от регистрация в нея, това ще облекчи търговеца по спазване на тежките изисквания на GDPR.
Аналогично на това предложение в момента работят банковите терминали на няколко оператора, като след трансакция през терминала се предоставя възможност на клиента да посочи email или GSM номер за изпращане на бона, без необходимост от регистрация в определена платформа.
Това облекчава/изключва поддръжката на изискванията по GDPR в търговските обекти.
 
21.03.2024 11:18 Предложения по предложените текстове 2
2. Относно текстът в § 2. "..... При поискване фискалният бон се издава на хартия." възниква въпроса:
(Трябва да се има предвид, че до този момент документите от тип фискален бон се разпечатват единствено от ФУ/ИАСУТД)
 
Как е предвидено да се "издава" (разпечата) фискален бон генериран в електронен вид ? Също така не става ясно на какво устройство е предвидено да се "издава" (разпечата) той.
2.1. Ако е на обикновен принтер (не е фискално у-во), допуска ли се при отпечатването му "да не съдържа графично фискално лого." (чл.26 ал.8) или липсата на други реквизити (QR код) от чл. 26 ал.1 т.16?
2.2. Ако е от фискалното у-во (генерирало бона, тъй като в обекта може да е само то), как ще се разпечатва ФБ предвид : "VІб 2. Генерираният фискален бон в електронен вид трябва да отговаря на изискванията на наредбата за издаване на фискален бон на хартиен носител с изключение на изискването за отпечатване."
, т.е в текущите текстове на Н-18 не е предвидено генерираният фискален бон в електронен вид да се отпечата, през което и да е фискално у-во в обекта?
2.3. Възможен е пряк конфликт между отделни текстове в Глава седма и новите редакции на Н-18 предвид изискванията към СУПТО "Приложение № 29 към чл. 52а т.14 .........
14. (изм. - ДВ, бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г.) При създаване на документи, различни от фискален бон, 
софтуерът не притежава вградена функционалност за генериране и печат на документи, съдържащи думите "Фискален", "Фискална", "Фискално", "Фискални" или производни словосъчетания. ....."
 
20.03.2024 16:31 Предложения по предложените текстове
<p><strong>2. Относно текстовете на &sect; 2</strong>. &quot;..... При поискване фискалният бон се издава на хартия.&quot; възниква въпроса:</p><p>Как е предвидено да се разпечата фискален бон генериран в електронен вид ? Също така не става ясно на какво устройство е предвидено да се разпечата той.</p><p>1. Ако е на обикновен принтер (не е фискално у-во), допуска ли се при отпечатването му &quot;да не съдържа графично фискално лого.&quot; (чл.26 ал.8) или липсата на други (и кои) реквизити от чл. 26?</p><p>2. Ако е от фискалното у-во (генерирало бона, тъй като в обекта може да е само то), как ще се разпечатва ФБ предвид : &quot;VІб 2. Генерираният фискален бон в електронен вид трябва да отговаря на изискванията на наредбата за издаване на фискален бон на хартиен носител с изключение на изискването за отпечатване.&quot;</p><p>, т.е в текущите текстове на Н-18 не е предвидено генерираният фискален бон в електронен вид да се отпечата през което и да е фискално у-во в обекта?</p><p>3. Голяма част от ФУ регистрирани на пазара, при посочване на опцията че се използва за Електронен магазин, автоматично се блокира печата !</p><p>&nbsp;</p><p><u>Предложение:</u></p><p>Да се добавят необходимите корекции към изискванията за фискалните устройства за генериране на ФБ в електронен вид, така че да се допусне отпечатването му:</p><p>1. от КЛЕН - трябва да се има предвид, че при отпечатване от КЛЕН липсва QR код, което е основен реквизит съгласно чл. 26</p><p>2. от нефискално у-во - да се има предвид, че такава функционалност НЕ е предвидена в текущите текстове на Н-18</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><div>&nbsp;</div><p>&nbsp;</p><div><strong>2. Относно текстовете на &sect; 2</strong>. &quot;..... При поискване фискалният бон се издава на хартия.&quot; възниква въпроса:</div><div>Как е предвидено да се разпечата фискален бон генериран в електронен вид ? Също така не става ясно на какво устройство е предвидено да се разпечата той.</div><div>1. Ако е на обикновен принтер (не е фискално у-во), допуска ли се при отпечатването му &quot;да не съдържа графично фискално лого.&quot; (чл.26 ал.8) или липсата на други (и кои) реквизити от чл. 26?</div><div>2. Ако е от фискалното у-во (генерирало бона, тъй като в обекта може да е само то), как ще се разпечатва ФБ предвид : &quot;VІб 2. Генерираният фискален бон в електронен вид трябва да отговаря на изискванията на наредбата за издаване на фискален бон на хартиен носител с изключение на изискването за отпечатване.&quot;</div><div>, т.е в текущите текстове на Н-18 не е предвидено генерираният фискален бон в електронен вид да се отпечата през което и да е фискално у-во в обекта?</div><div>3. Голяма част от ФУ регистрирани на пазара, при посочване на опцията че се използва за Електронен магазин, автоматично се блокира печата !</div><div>&nbsp;</div><div><u>Предложение:</u></div><div>Да се добавят необходимите корекции към изискванията за фискалните устройства за генериране на ФБ в електронен вид, така че да се допусне отпечатването му:</div><div>1. от КЛЕН - трябва да се има предвид, че при отпечатване от КЛЕН липсва QR код, което е основен реквизит съгласно чл. 26</div><div>2. от нефискално у-во - да се има предвид, че такава функционалност НЕ е предвидена в текущите текстове на Н-18</div><div>&nbsp;</div><p>&nbsp;</p>
20.03.2024 16:30 Предложения по предложените текстове
Моля, да се вземе предвид следното:
1. Относно § 1
1.1. Липсва дефиниция по какъв начин и с какво устройство ще бъде създаван фискалният бон в електронен вид в търговския обект.
Като се вземат предвид дефинициите в Н-18, в които участва понятието "фискален бон в електронен вид" се вижда, че това понятие е пряко свързано с електронните магазини.
Например текстовете на
  - "Чл. 25. (8) Когато лице по чл. 3, ал. 1 извършва продажби на стоки чрез електронен магазин, които се регистрират и отчитат чрез издаване на фискален/системен бон, генериран в електронен вид......"
 
  - "Приложение № 1 към чл. 8, ал. 1, т. 1, чл. 26, ал. 1    ....
VІб. (Нов - ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) Специфични функционални изисквания към фискални устройства за отчитане на продажби и чрез електронен магазин
1. Фискално устройство за електронен магазин трябва да регистрира и отчита всяка продажба чрез отпечатване на фискален бон или чрез генериране на фискален бон в електронен вид."
, електронен бон може да бъде издаден единствено устройство регистрирано за електронен магазин съгласно точка 3.
"3. Фискално устройство за електронен магазин трябва да осигурява запис в КЛЕН и на генериран в електронен вид фискален бон. 
Тази функционалност е разрешена само за фискални устройства за регистриране и отчитане на продажби чрез електронен магазин."
 
 
1.2. Предвид, че тези текстове (по т1) не са отразени в текущата редакция на Н-18, разбирам (без да претендирам за клалифицираност) че  единственият начин търговец да се възползва от предложените нови текстове е:
1. да използва само електронен магазин в (физически) търговския си обект 
2. + да регистрира този електронен магазин като СУПТО (съгласно § 1. т.1 от измененията)
3. + в обекта да използва фискално у-во за електронен магазин (съгласно "Приложение № 1 към чл. 8, ал. 1, т. 1, чл. 26, ал. 1 - VIб")
 
1.3. Поради описаните текстове в I. Общи функционални изисквания към фискалните устройства VІб 
Производителите са лишени от възможност да предоставят ФУ, предвидени за издаването на фискални бонове в електронен вид, тъй като такова не е описано като възможност.
За търговецът възниква въпроса: какво фискално у-во може да използва предвид, че :
1. традиционно фискалното у-во задължително разпечатва генерираният фискален бон и неможе да го генерира в електронен вид
2. а фискалните у-ва предвидени да генерират ФБ в електронен вид, се допуска да се използва единствено за продажби през електронен магазин.
 
Като се вземат описаните от мен по горе съображения, моля да се внесат следните изменения
 
Предложение: 
Моля, да бъде променен текстът на т.3 от "Общи функционални изисквания към фискалните устройства" по следният начин:
"VІб. (Нов - ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от 29.03.2019 г.) Специфични функционални изисквания към фискални устройства за отчитане на продажби и чрез фискален бон в електронен вид
1. Фискално устройство, предназначено да издава фискални бонове в електронен вид трябва да регистрира и отчита всяка продажба чрез отпечатване на фискален бон или чрез генериране на фискален бон в електронен вид.
.....
3. Фискално устройство, предвидено да издава фискални бонове в електронен вид трябва да осигурява запис в КЛЕН и на генериран в електронен вид фискален бон. 
Тази функционалност е разрешена само за фискални устройства за регистриране и отчитане на продажби чрез фискални бонове в електронен вид."
 

Моля изчакайте