Моите коментари
ДО: проф. ГАЛИН ЦОКОВ
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Относно: Националните програми за развитие на образованието 2024 година
СТАНОВИЩЕ
ПО НАЦИОНАЛНИТЕ ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА „ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (ИКТ) В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ“
В Дейност 2. Закупуване на интерактивно мултимедийно оборудване или иновативен хардуер и софтуер за институциите от системата на предучилищното образование Предлагам следното: В дейност 2 да могат да се включат и училищата, в които имат подготвителни групи. В предишни години това не бе възможно и училищата с подготвителни групи не можеха да кандидатстват по тази дейност.
ДО: проф. ГАЛИН ЦОКОВ
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Относно: Националните програми за развитие на образованието 2024 година
СТАНОВИЩЕ
ПО НАЦИОНАЛНИТЕ ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Национална програма „Заедно в изкуствата и спорта“
Според проекта на документа на Национална програма „Заедно в изкуствата и спорта“, Модул 1 „Изкуства“ и Модул 2 „Спорт“
Етапи на финансиране
Финансирането се извършва на два етапа, както следва:
1. За изпълнение на дейностите по програмата в началото на учебната година на училищата се предоставя аванс в размер на 50% от сумата, с която са кандидатствали.
2. Останалите до 50% от сумата се предоставят през 2025 г. за реално извършените разходи.
Може да се извършват компенсирани промени на средствата между отделните модули и дейности при запазване на целите и обхвата им.
Предлагам следното:
Етапи на финансиране
Финансирането се извършва на два етапа, както следва:
1. За изпълнение на дейностите по програмата в началото на учебната година на училищата се предоставя аванс в размер на 70% от сумата, с която са кандидатствали.
2. Останалите до 30% от сумата се предоставят през 2025 г. за реално извършените разходи.
Може да се извършват компенсирани промени на средствата между отделните модули и дейности при запазване на целите и обхвата им.
За „малките“ училища, 50 % са крайно недостатъчни за изпълнение на дейностите по националната програма. Малките училища са с ограничен бюджет.
Според проекта на документа на Национална програма „Заедно в изкуствата и спорта“, Модул 1 „Изкуства“
Конкретната стойност за финансиране на една група в държавно, общинско или частно училище се определя от попълнения във формуляра за участие бюджет, но не повече от 6000 лева.
Предлагам следното
Конкретната стойност за финансиране на една група в държавно, общинско или частно училище се определя от попълнения във формуляра за участие бюджет, но не повече от 7000 лева.
Според проекта на документа на Национална програма „Заедно в изкуствата и спорта“, Модул 2 „Спорт“
Конкретната стойност за финансиране на една група в държавно, общинско или частно училище се определя от попълнения във формуляра за участие бюджет, но не повече от 5000 лева.
Предлагам следното:
Конкретната стойност за финансиране на една група в държавно, общинско или частно училище се определя от попълнения във формуляра за участие бюджет, но не повече от 6000 лева.
Да се предвиди бюджет в размер на 3 000 000 лева допълнително за модул 1 и 2 000 000 за модул 2 или общо 5 000 000
Общ бюджет на програмата: 30 302 600
Или
Модул 1. Изкуства 16 302 600 лв
Модул 2 . Спорт 15 000 000 лв.
Национална програма на министерството на образованието и науката (МОН) и на министерството на отбраната (МО) „изучаване и съхраняване на традициите и историята на Българската армия“
Според проекта на документа
В точка 7. допустими кандидати
Бенефициенти на средствата по модула са държавни и общински училища, в които се обучават ученици от VIII до XII клас
Предлагам следното:
Бенефициенти на средствата по модула са държавни и общински училища, в които се обучават ученици от V до XII клас, за което да се предвиди бюджет в размер на 100 000 лева допълнително.
ДО: проф. ГАЛИН ЦОКОВ
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Относно: Националните програми за развитие на образованието 2024 година
СТАНОВИЩЕ
ПО НАЦИОНАЛНИТЕ ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Национална програма Модул 1 „Съвременна среда за качествено обучение по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден“:
Според проекта на документа на Национална програма Модул 1 „Съвременна среда за качествено обучение по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден“:
точка 7. ДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ
7.1. Модул 1 „Съвременна среда за качествено обучение по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден“
Държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа (ЦСОП) в системата на училищното образование на територията на Република България, които не са класирани за финансиране в първото издание на модула – през 2023 година.
Допускат се и училища, класирани по модула през 2023 година, с условие да не кандидатстват за финансираната дейност от първото издание на модула.
Предлагам следното:
Държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа (ЦСОП) в системата на училищното образование на територията на Република България, получили финансиране по модула през 2023 г. с проекти за библиотеки или кът за четене, могат да кандидатстват с проекти само за учебен кабинет/класна стая по хуманитарни науки/ или стая по занимания по интереси.
Държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа (ЦСОП) в системата на училищното образование на територията на Република България, получили финансиране по модула през 2023г. с проекти за стая по занимания по интереси, могат да кандидатстват с проекти само за учебен кабинет по / класна стая по хуманитарни науки/ или библиотека/кът за четене
Държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа (ЦСОП) в системата на училищното образование на територията на Република България, получили финансиране по модула през 2023г. с проекти за учебен кабинет по/ класна стая по хуманитарни науки, могат да кандидатстват с проекти само за библиотека/кът за четене или стая за занимания по интереси
Национална програма „Без свободен час“, Модул 1 „Без свободен час в училище“ и Модул 2 „Без свободен час в детската градина“
Според проекта на документа на Национална програма „Без свободен час“, Модул 1 „Без свободен час в училище“ и Модул 2 „Без свободен час в детската градина“
Всяко училище, ЦСОП и ДГ може да кандидатства по Модул 1 и 2 от националната програма за средства в размер не повече от 0,3% от годишния размер на средствата за заплати и осигурителни плащания на училището, ЦСОП и ДГ по утвърдения му бюджет за 2024 г.
Предлагам следното:
Всяко училище, ЦСОП и ДГ може да кандидатства по Модул 1 и 2 от Националната програма за средства в размер не повече от 0,6% от годишния размер на средствата за заплати и осигурителни плащания на училището, ЦСОП и ДГ по утвърдения му бюджет за 2024 г., както беше и в предишните години. 0,3 % е твърде недостатъчно.