Моите коментари
Здравейте,
Предлагам Ви в графика към настоящия проектт на ПМС да бъде включен и регистърът на издадените, отнетите или прекратените разрешения за достъп до класифицирана информация (РДКИ), на отказите за издаването или прекратяването на такива, поддържан от Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС), със срок 2-ро тримесечие на 2024 г.
Мотиви:
1. Регистърът на издадените, отнетите или прекратените РДКИ, на отказите за издаването или прекратяването на такива, попада в предметното поле на чл. 51б от ЗЕУ, тъй като поддържането му е регламентирано в чл. 9а, т. 12 и чл. 11, ал. 2, т. 1 от ЗЗКИ, по реда на чл. 48 от Правилника за прилагане на закона за ДАНС. Към настоящият момент повечето РДКИ на служителите от държавната администрация и на търговските субекти се издават от ДАНС и има уникален номер, който явно е уникален регистрационен номер от регистър на ДАНС.
2. Законът за защита на класифицираната информация регламентира органите, които издават разрешения за достъп до класифицирана информация и там освен Държавна комисия за сигурност на информацията (ДКСИ) фигурира и ДАНС.
След като "Регистрите на издадените, отнетите или прекратените разрешения, удостоверения, сертификати и потвърждения, на отказите за издаването или прекратяването на такива" (ред 47 от графика), поддържани от ДКСИ, са включени в графика и ще бъдат приведени в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление през 2-ро тримесечие на 2024 г., логично е по същия начин да бъде подходено и към аналогични регистри, поддържани от ДАНС.
3. Включването в графика на регистъра на издадените, отнетите или прекратените РДКИ, на отказите за издаването или прекратяването на такива, поддържан от ДАНС, ще улесни и ускори дейността на административните органи в дейностите по управление на човешките ресурси, провеждането на обществени поръчки в областите отбрана и сигурност, и осигуряването на достъп до локации, в които се достъпва класифицирана информация.
В момента при необходимост се изискват копия на РДКИ и се извършва проверката за валидността им чрез писмена кореспонденция между нуждаещата се от информация администрация и ДКСИ/ДАНС, което отнема 10-15 дни.
При привеждане на регистрите на ДКСИ и ДАНС в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление ще може нужната информация да се събира служебно, в много по-кратки срокове, по примера на: