Моите коментари
Промените са в положителна посока но трябва да се запази възможността за изписване на лекарствата от лекар по диспансер както и за свободна продажба, базирано на исторически данни за пациента. Така ще се избегне патова ситуация при липсата на личен лекар - пенсиониране, отнемане на лекарски права, заболяване на лекаря и прочие случаи.
Моите коментари
Предлагаме текстовете да бъдат приети в следната редакция проекта:
§ 2, т. 2. Създават се ал. 3 и 4:
В ал.3 след думите „тест – касета от теста“ се допълва изразът „и/или друго устройство за събиране на орална течност (слюнка)“, а думата „който“ се заменя с „което“.
В ал. 4 след израза „тест – касетата“ се допълва изразът „и/или друго устройство за събиране на орална течност (слюнка)“.
§ 3, т. 1, б. “а“ след израза „тест – касетата“ се допълва изразът „и/или друго устройство за събиране на орална течност (слюнка)“.
§ 3, т. 2, ал. 4а след думата „(слюнка)“ се допълва думата „събрана“ и след думата „употребата“ се допълва изразът „или с друго устройство за събиране на орална течност (слюнка)“ .
§ 3, т. 6, в ал. 10, след думата „(слюнка)“ се допълва думата „събрана“ и след думата „установена“ се допълва изразът „или с друго устройство за събиране на орална течност (слюнка)“.
.
Формулировката на чл. 5, ал. 4а от Наредбата задължава държавните органи да използват само един вид тест – касети с накрайник с колекторен тампон за първоначално установено наличие на наркотични вещества или техни аналози. Повечето производителите предлагат техническо средство, което представлява само тест – касета без колекторен тампон и наличието на наркотични вещества и техните аналози се установява с висока точност въз основа на минимално количество орална течност (слюнка), а контролна проба на остатъчна орална течност се съхранява в предназначен за това колектор. Това води до изначално нормативно въведено ограничаване на свободната търговия и нарушаване на конкуренцията в страната и в ЕС и засяга търговските субекти в противоречие с чл. 19, ал. 2 от Конституцията на Република България, чл. 101 и 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и чл. 2 ЗОП.
Събирането, транспортирането и подготовката за лабораторен анализ на остатъчната орална течност в „колекторния тампон“ в пробите, взети с „колекторен тампон“ не осигуряват прецизност и точност на резултатите. Наркотичното съдържание се повлиява от различни индикатори – количество на остатъчната орална течност (слюнка); време от вземане на пробата до предаването й за изследване; начин на съхранение и на пренасяне на пробата, неспецифични взаимодействия между наркотиците и повърхността на тампона, UV - светлината и др., които могат да доведат до разграждане на наркотика от момента на вземане на пробата до момента на провеждане на лабораторното изследване. Разграждането им се активира и от наличието на специфичен ензим в слюнката и ограничава стабилността на пробата. Производителят „Дрегер“, в т.3.3. „Потвърждаване на резултатите“ на указанието за употреба на Drager Drug Test 5000 STK (тест – касета с накрайник с колекторен тампон),препоръчва вземане на контролна проба с друг артикул Drager DCD 5000 (колектор), подходящ за събиране на проба за последващо лабораторно изследване. Не е взето предвид, че най-често тестовете и пробите се взимат на пътя. Служителите на МВР не разполагат с условия за съхранението им. Атмосферните условия може да доведат до съществени химични процеси, които ще неутрализират наркотичното вещество в остатъчната орална течност (слюнка), иззета с тест – касета с колекторен тампон.
Само точно и в голяма степен некомпрометирано и достоверно изследване може да постигне целта на предложените промени да обезпечат правилното приложение на чл. 343б, ал. 3, 5, 6 и 7 от НК.