Моите коментари
На стр.22-23 в предложения за дискусия план, в контекста на картографиране на уменията на работната сила, е записано: "Създаването на междурегионални центрове за професионално обучение и обучение за преквалификация и повишаване на квалификацията ще се базира на резултатите от картографирането на уменията. Резултатите ще отразяват регионалните специфики и предложените мерки ще бъдат съобразени с конкретните нужди и потенциал на област Кюстендил". В тази връзка посочвам, че в област Кюстендил, според регистъра на Националната агенция за професионално образование и обучение, са активни 21 центъра за професионално обучение и 1 център за информация и професионално ориентиране. Съобразно Закона за професионалното образование и обучение, тези центрове са разкриват от публични и частни организации пряко свързани с бизнес средата на региона. В случая - фирми, бизнес сдружения, синдикат, научно-технически съюз. Според регистъра на Регионалното управление на образованието в Кюстендил, в областта функционират 10 професионални гимназии. Всички те покриват целия спектър от професионални квалификации посочени като необходими в текста на плана - селско стопанство, хранително-вкусова промишленост, здравни грижи, екологични услуги - включително озеленяване и парково струителство, здравни грижи и грижи за човека, производство на облекло и обувки и т.н. Добрата практика в сферата, показва, че процесът на професионална квалификация трябва да е обвързан с процес на кариерно консултиране, какъвто капацитет по закон и лиценз от НАПОО имат центровете за информация и професионално консултиране. По закон, тези центрове разполагат с необходимите като квалификация и професионален опит специалисти, процедури, методическа и материална база. Въпросът е защо този капацитет на местната общност, като експертиза, ангажимент, инфраструктура не е отчетен в плана и се залага създаване на нови структури като междурегионални центрове за професионално обучение. Не коментирам възможностите на местните професионални гимназии. Като се има предвид опитът на Агенцията по заетостта в процедури по активиране и преквалифициране, няма ли да е по-лесно да се използва създадената мрежа, а не да се създават нови структури, които ще изискват инвестиции?!?
В същото време, нови структури, с държавна подкрепа, реално ще застрашат съществуването на действащите професионални центрове и професионални гимназии, като рискуват генериране на други категории безработни лица.
ЦПО и ЦИПО не бива да се изключват от процеса на картографиране на уменията, най-малкото, защото разполагат с база данни за входяща и придобита професионална квалификация (поддържат задължителни по закон архиви), движение на работната сила в региона и от региона към страната и чужбина. Това знание за интересите и способностите на работещите на местно ниво не може да се замени и компенсира само с моментно външно проучване, или най-малкото – може да даде солидна информационна база за него, включително при очертаване на тенденции в динамиката и способностите на местния пазар на труда.
ЦПО имат възможност по закон да използват процедури по валидиране на професионални знания, умения и компетентности, така че да се спести време и да се вложи ресурс само за необходимите нови знания, умения и компетентности на лицата, които искат да се преквалифицират или да придобият документирана професионална квалификация по дадена професия.
ЦПО използват програми за актуализация и разширяване на професионална квалификация, които също пестят време и ресурс при придобиването на нова професия или специалност от дадено лице.
Изпълнението на процеса на преквалификация на лицата, които излизат от свързаните с въглищата индустрии може да използва вече утвърдени механизми като ползването на поименни ваучери, с които лицата да изберат вида и мястото на своето обучение.
С една дума – за осигуряване на подходяща и приложима преквалификация, регионите имат човешки и организационен потенциал. Имат и необходимите учебни бази. Въпросът е да се осигурят необходимите средства и да се направи необходимата координация в процеса на изпълнение на дадените мерки.
Оставам на разположение,
Георги Илиев, експерт ПО в ЦПО към „ПЛАМ“ ЕООД.