Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Радка Зарова

Обществени консултации с участието на Радка Зарова

Неактивна

Моите коментари


17.09.2023 22:17 Предложение за допълнение и/или изменение на Наредбата за условията и реда за осъществяване на закри

Относно: Проект на Програма на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни, общински и частни училища през  2023 г. и във връзка с предоставяне на стипендии по чл. 10 от НУРОЗДИД.    



Въпреки широкото медийно отразяване на предстоящи промени, които ще дадат възможност на повече талантливи деца да получат стипендии, и в новия Проект на Програмата стипендия се предоставя на:  “ Ученик от VIII до XII клас, класиран индивидуално до навършване на 18 г. през 2023 на първо, второ или трето място на национален или международен консурс, олимпиада или състезание, включени в Раздел II от Програмата, и със златен, сребърен или бронзов медал на международен конкурс, олимпиада или състезание в областта на науката.

При класирането на някои национални и международни олимпиади е въведено присъждане на звание „ лауреат“ на ученици, които са на 4- то, 5- то и др. места, но с оценка приравнена на 6.00. Съгласно Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование ( ДВ бр.112, обн. ДВ бр.102 от 23.12.2022 г.), където в §4д. от Допълнителните Разпоредби се създава т. 11, която гласи:  ” Лауреат на национална олимпиада или национално състезание е класираният на първо, второ или трето място и/или получил оценка 6.00 на национален кръг на съответната олимпиада или състезание.” Съгласно тълковния речник лауреат е лице, удостоено с висока награда за изключителни заслуги в областта на науката, изкуството или обществения живот.

Съгласно Наредба № 8/11.08.2016г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование и във връзка с § 2 от Наредбата, чл. 33 гласи: МОН издава за значими постижения на ученици: 1. Национална диплома. 2. Удостоверение за получено звание „ лауреат“.  3. Служебна бележка за постигнати отлични резултати от национален кръг на олимпиада.

От една страна на национални състезания се въвежда имагинерно награждаване със звание „лауреат“, което обаче е изключено от нормативните документи във връзка с получаване на стипендии през втори гимназиален етап, въпреки че по дефиниция оценките на получилите го са приравнени на 6.00. Тоест така дискриминативно от получаване на стипендии биха отпаднали ученици, чийто точкови резултат е като на получилите 1-во, 2-ро или 3- то място.

Въпреки, че е похвална политиката, дължавата да отпуска 1500 лв. брутна сума на училище за възнаграждение на педагози за подготовката на един ученик, станал лауреат на национална или международна олимпиада, би било редно и самите ученици, извоювали си звание „ лауреат“ също да получат стипендия.

В Доклада до МС, че казва “ реализацията на Програмата е в подкрепа на държавната политика за подпомагане на деца с изявени дарби, които са доказали своите възможности в конкурентна среда в областта на науката, изкуствата и спорта. Нека не забравяме, че в търсене на препратки между закони, наредби, програми и постаноения, нашите деца пътуват към поредната олимпиада и печелят поредния „приз“, който освен мъгляво титуловане за техните представи със звание „ лауреат“ е редно да им се даде и материален стимул, който всички вярваме, че заслужават.

Считам, че дете със звание „ лауреат“ и с оценка приравнена на 6.00 от национално или международно състезание или олимпиада, трябва да получава месечна стипендия и това да е ясно нормативно дефинирано.



 

17.09.2023 22:16 Предложение за допълнение и/или изменение на Наредбата за условията и реда за осъществяване на закри

Относно: Проект на Програма на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни, общински и частни училища през  2023 г. и във връзка с предоставяне на стипендии по чл. 10 от НУРОЗДИД.    



Въпреки широкото медийно отразяване на предстоящи промени, които ще дадат възможност на повече талантливи деца да получат стипендии, и в новия Проект на Програмата стипендия се предоставя на:  “ Ученик от VIII до XII клас, класиран индивидуално до навършване на 18 г. през 2023 на първо, второ или трето място на национален или международен консурс, олимпиада или състезание, включени в Раздел II от Програмата, и със златен, сребърен или бронзов медал на международен конкурс, олимпиада или състезание в областта на науката.

При класирането на някои национални и международни олимпиади е въведено присъждане на звание „ лауреат“ на ученици, които са на 4- то, 5- то и др. места, но с оценка приравнена на 6.00. Съгласно Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование ( ДВ бр.112, обн. ДВ бр.102 от 23.12.2022 г.), където в §4д. от Допълнителните Разпоредби се създава т. 11, която гласи:  ” Лауреат на национална олимпиада или национално състезание е класираният на първо, второ или трето място и/или получил оценка 6.00 на национален кръг на съответната олимпиада или състезание.” Съгласно тълковния речник лауреат е лице, удостоено с висока награда за изключителни заслуги в областта на науката, изкуството или обществения живот.

Съгласно Наредба № 8/11.08.2016г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование и във връзка с § 2 от Наредбата, чл. 33 гласи: МОН издава за значими постижения на ученици: 1. Национална диплома. 2. Удостоверение за получено звание „ лауреат“.  3. Служебна бележка за постигнати отлични резултати от национален кръг на олимпиада.

От една страна на национални състезания се въвежда имагинерно награждаване със звание „лауреат“, което обаче е изключено от нормативните документи във връзка с получаване на стипендии през втори гимназиален етап, въпреки че по дефиниция оценките на получилите го са приравнени на 6.00. Тоест така дискриминативно от получаване на стипендии биха отпаднали ученици, чийто точкови резултат е като на получилите 1-во, 2-ро или 3- то място.

Въпреки, че е похвална политиката, дължавата да отпуска 1500 лв. брутна сума на училище за възнаграждение на педагози за подготовката на един ученик, станал лауреат на национална или международна олимпиада, би било редно и самите ученици, извоювали си звание „ лауреат“ също да получат стипендия.

В Доклада до МС, че казва “ реализацията на Програмата е в подкрепа на държавната политика за подпомагане на деца с изявени дарби, които са доказали своите възможности в конкурентна среда в областта на науката, изкуствата и спорта. Нека не забравяме, че в търсене на препратки между закони, наредби, програми и постаноения, нашите деца пътуват към поредната олимпиада и печелят поредния „приз“, който освен мъгляво титуловане за техните представи със звание „ лауреат“ е редно да им се даде и материален стимул, който всички вярваме, че заслужават.

Считам, че дете със звание „ лауреат“ и с оценка приравнена на 6.00 от национално или международно състезание или олимпиада, трябва да получава месечна стипендия и това да е ясно нормативно дефинирано.



 

Моля изчакайте