Моите коментари
Добавената в Чл. 1, ал.3 гласи: "Методиката не се прилага по отношение на строително-монтажни работи и доставки, извършени след като изпълнителят на договора или рамковото споразумение е изпаднал в забава поради причини, за които отговаря."
Методиката е разработена за изменение на цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация, а не за оценка на срока на извършваните работи. Последиците от неизпълнените в срок строително-монтажни дейности се уреждат в условията на договора и лишаването на част от изпълнителите от правото им да компенсират увеличението на разходите за основни стоки и материали е в противоречие с целта на приетата от министерски съвет методика. Търсения ефект на Методиката за преодоляване на инфлационната криза се превръща в инструмент за санкциониране на изпълнителите.
В Чл. 4 във формулата Kn = [(In - Io)/Io]*100*Tn, Io е стойността на индекса към 31.12.2020.за за оферти, подадени преди 31.12.2020 г. или датата на съответното тримесечие, в което е подадена офертата. ......Добавения текст "В случай на удължаване на срока на валидност на офертата, Io е стойността на индекса към датата на удължаване на валидността на офертата." трябва да отпаде.
До удължаване на валидността на офертата се стига основно поради обжалване на обществени поръчки, процедири по изменение на ПУП, неприключили отчуждителни процедури, липса на финансиране и др., които не са отговорност на изпълнителя. При случай на необходимост от удължаване на валидността, изпълнителя няма право да промени своята оферта, а само да декларира същите за нов период от време или да оттегли офертата си. Абсолютно недобросъвестно обстоятелствата, поради които е необходимо удължаване, се прехвърлят като негативи към изпълнителя, лишавайки го от правото на корекционен коефициент за периода от датата на подаване на оферта до датата на удължаването й.