Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Елена Георгиева

Обществени консултации с участието на Елена Георгиева

Неактивна

Моите коментари


12.01.2024 08:46 Възражения по проект

Това са част от възраженията по мотивите към Проекта, но и самият той предлага промени, които крият риск за бъдещото ефективно изпълнение на поставените задачи. Така например най-малкият сектор в ИП се обособява в самостоятелен отдел, а всички останали направления на психологична работа се обособяват в друг отдел – „Приложна психология“.

В чл.9, ал. 2, т. 1-6 на проекта са определени районите на действие на секторите към отдел „Териториален“. От това разпределение излиза, че психолозите от ИП /около 60 щ.бр./, които работят в гр. София ще покриват като район на дейност само области София – град и Софийска област, а колегите им от новосъздадения отдел „Териториален“ /около 50 щ.бр./ - ще следва да реализират всички психологични дейности на територията на цялата страна.

Този пример за неравномерно и неаргументирано организационно разпределение не кореспондира с очакваните резултати от прилагане на проекта, а именно „облекчаване на процесите по управление, контрол и методическо ръководство…“. Предложение: да се върне за преразглеждане проектът на Правилник в ИП и да се включи поне ръководния състав на Института в изготвянето на нов такъв.

 

В чл. 7, т.7 и т. 8 е разписано, че сектор КПСПС ще води обучения, свързани с консултативната психология – за служители от МВР и за лица и екипи от ведомства или други юридически лица. Консултативната психология не е тема, по която служителите на МВР имат интерес или необходимост от обучение. Подобни обучения до момента в ИП са правени само вътреинституционално за служители - психолози на Института, по реда на Наредба 8121з-433/16.03.2017 г. за професионалното обучение на служителите от МВР, с цел повишаване на професионалната им компетентност. Обученията, които до момента ИП разработва и реализира за служители на МВР са по линия на специализирана психологична подготовка. В проекта тази дейност остава само в бъдещите отдел „Териториален“ и отдел „Методи за психодиагностика“. Най-много такива обучения се провеждат в гр. София по Каталога за професионално обучение на служителите от МВР, по който за 2024 година има планирани над 60 обучителни групи. За да се реализират, ще трябва да се командироват психолози от отдел „Териториален“ в София. Предложение: да се върне за преразглеждане проектът на Правилник в ИП и да се включи поне ръководния състав на Института в изготвянето на нов такъв.

Това са част от възраженията по самия проект, но е видно, че така представения ПУДИПМВР не постига целта си за „прецизиране на дейността“ и предлага структурни и щатни промени, които ще имат по-скоро негативен резултат. При бъдещи корекции по Правилника или на структурата на ИП следва да се вземе предвид факта, че обемът от работа на сектор ПОСС /може да се проверят годишните отчети на сектора/ няма на може да се реализира занапред, ако в осигуряваните от тези психолози структури бъде оставена само по 1 щ. бр.

Предложение: целесъобразно е проектът на ПУДИПМВР да бъде върнат в МВР за преразглеждане, да бъдат взети писмени становища от всички дирекции, които имат отношение към работата на ИП и становищата на служителите на Института.

12.01.2024 08:45 Възражения по мотиви

Сега действащия ПУДИПМВР наистина има нужда от прецизиране на някои дейности, но този проект предлага цялостна структурна и щатна промяна на Института без да е ясна визията и концепцията за неговото развитие. Приемането на този проект създава предпоставки за блокиране на вече разработени дейности и утвърдени с годините процедури за психологична работа в структурите на МВР.

В мотивите към проекта е разписано, че „от направения анализ ….., е видно, че двата сектора в отдел „ПОСМВР“ извършват припокриващи се в голяма степен функционални задължения.“ Но това се отнася за работата на всички сектори в ИП, тъй като служителите им реализират едни и същи дейности, но в различни структури на МВР. На база на този „анализ“ /не е ясно кой и как го е правил/, се предлага да се закрие сектор „Психологично осигуряване на структури на МВР в г. София“ и той да се приобщи към сектор КПСПС. Когато се правят структурни промени в организациите и се сливат структурни звена, по-ефективен е моделът, в който по-малкото звено се влива в по-голямото, докато в това предложение по-големия сектор се премества в по-малкия. Предложение: Да се преразгледа предложената структурна промяна в отдел ПОСМВР.

В т. 3 на представените мотиви е отбелязано, че промените няма да изискват осигуряване на допълнителни финансови средства. На служителите от сектора, който ще бъде премахнат, ще бъдат предложени нови длъжности. Към момента те са на финансово и материално осигуряване към съответните дирекции, а не към ИП и тези длъжности са различни за всяка дирекция. Необходимостта от осигуряване на допълнителни финансови средства може да бъде преценена след като стане ясно какви ще са новите длъжности, които ще заемат психолозите и на чие материално и финансово осигуряване ще са те. Така че и този аргумент от мотивите е безсъдържателен. Предложение: Да се изиска становище от ДПУБ относно осигуряване на допълнителни финансови средства по отношение на предлаганата бъдеща щатна структура на ИП.

По отношение на необходимите финансови средства следва да се отбележи, че психолозите в страната на финансово и материално осигуряване в съответните ОДМВР. Ако поемат и задачи по психологично осигуряване на териториалните структури на ГДГП, ГДЖСОБТ и ГДПБЗН, както се предлага в проекта, следва да се иска становище и на директорите на ОДМВР - дали ще има необходимост от осигуряване на допълнителни финансови средства за командировки на ресорните им психолози по задачи на други структури на МВР. Предложение: Да се изиска становище от ДПУБ и ОДМВР относно осигуряване на допълнителни финансови средства по отношение на бъдещите задължения за психологично осигуряване на други структури на МВР от ресорните психолози на ОДМВР.

 

Една от важните дейности на ИП, която трябва да се заложи при разработване на нов Правилник е психологичната работа с настанени чужденци в СДВНЧ към Дирекция „Миграция“. Институтът по психология е поел ангажименти за работа с тези лица, по наложени международни изисквания и по силата на сключено споразумение с Д Миграция. Периодично се правят проверки за изпълнението на тези ангажименти. Например през 2018 г. имаше такава от Европейския комитет за предотвратяване на изтезанията и нечовешкото отношение. В доклада беше оценена и работата на психолозите в СДВНЧ и в изготвения доклад бяха направени препоръки, касаещи психологичната помощ, предоставяна на настанените чужденци там. Проверките от Европейския комитет за предотвратяване на изтезанията и нечовешкото отношение се правят през период от около 5 години, така че скоро ще има отново такава и ако не са спазени препоръките от предходната проверка, това ще доведе до негативи не само за ИП, но и за МВР като цяло. В момента е засилен фокусът върху работата с чужденци, поради кандидатстването на Р България за пълноправно членство в Шенгенското пространство и следва да се потърси становище от Дирекция „ЕСМС“ по този по отношение на международните изисквания за психологична работа с чужденци.

Друг мотив за цялостното преструктуриране на ИП е, че в сега действащия Правилник не е определено структурното звено на Института, което изпълнява „психологична профилактика“. В Проекта за нов Правилник също не е определено такова звено и тази дейност не е разписана в нито един сектор. Това показва, че поради някакви незнайни причини Проектът е написан прибързано, с аргументи и мотиви, които остават без покритие в новия текст. Предложение: да се върне за преразглеждане проектът на Правилник в ИП и да се включи поне ръководния състав на Института в изготвянето на нов такъв. 

Моля изчакайте