Моите коментари
Планът за отпуснати еднократни помощи е нереален,тъй като критериите за отпускане са променение.
“Очакван брой подадени заявления по чл. 16 от ППЗСП от лица и семейства с предоставена временна закрила за периода от м. април 2024 г. – до м. февруари 2025 г. вкл. – 26 741 бр. (при 2 431 на месец”
Върху служителите на АСП се прехвърля сериозно натоварване, особено в района на Варна и Бургас без на този етап да е предвиден бюджет за допълнително заплащане и наемане на допълнителен персонал, а вече работещите и сега са твърде натоварени.
С европейските средства до момента се подпомага само настаняването в туристистически места, не е дадена нито стотинка за интеграция. Това не е предвидено и с настоящата програма, което е изключително грешен подход
“Кой е компетентния орган? Всеки психиатър е компетентен да утанови психично заболяване.:”
Тук е много важно да се определи подоходен критерии, възрастен не значи автоматично беден, Част от тези които напускат базите ще закупят собствени жилише.
Не са посочени като рискова група многодетните семейства. В района на Варна има няколко семейства с 4, 5 и 6 деца, които трудно биха се издържали самостоятелно.
Няма предложени реални мерки за интеграция - всичко описано е общо, пожелателно и се прави и до момента с нулев ефект
Няма изискване в рамките на 90 те дни лицата в работоспособна възраст да бъдат региструрани в бюрото по труда като търсещи работа. Няма предвидени средства за обучение по български език - до момента държавата не е платила нито стотинка за обучение по български езук.
Няма предвидена никаква подкрепа за тези които са напуснали местата за мастаняване - те не получават семейни помощи за деца и не ползват данъчни облекчения за деца. Подкрепа за хората с увреждания и хронични заболявания варира от 32 до 120 лева, което е крайно недостатъчно да оцеляват. Лекарствата им както бе установено при проверка на АСП в Железничар се закупуват от дарители физически лица. Без дарителите тези хора биха загинали. В същото време АСП Варна отказват да приемат молби за месечни помощи. По никакъв начин не са подкрепени и пенсионерите които имат масово пенсии между 120 и 230 лева. Няма програми за субсидирана заетост насочени към лица с временна закрила. Съществуващите имат изисквания които силно ограничават възможностите на работодателя да наеме бежанец - като изискване лицето да е работило през цялото тримесечие за да получи финансиране.
Коментарите относно рисковите групи са следните
Коментар : Голям процент от пристигащите са майки с деца. Бащите остават в Украйна но изпращат средства на семейството. Приема ли се че това са самотни родители? Ако да съществува сериозна неравнопоставеност с българските граждани при които майката ако не е работеща получава социална помощ до навършване на една годишна възраст на детето, ако е работеща до 2 годишна възраст. Не става ясно дали има изискване децата да посещават детско или учебно заведение. България е с много нисък обхват в образователната система. С писмо от 08.01.24 до МЗ сме сигнализирали за нисък ваксинационен обхват и възможност за възмикване на огнища от ваксинопредотрватими заразни заболявания в местата за настаняване, на което до момента нямаме отговор. Това е сериозен проблем, който също може да се реши при задължение за посещаване на градина и училище.
Коментар: Това също е много странно изискване - децата над 12 години нямат проблем да бъдат оставяни сами в къщи, а родителите да работят.
Коментар : “Не става ясно какво се визира под трайно увреждане и кой е компетентният орган. Трайно увреждане може да установи всяко правоспособно медицинско лице, Не става ясно какво се случва с лицата с хронични заболявания. Ако това е ТЕЛК какъв процент неработоспособност ще се изисква? Процедурата за освидетелстване от ТЕЛК продължава между 6 и 9 месеца? Какво се случва с лицето дотогава? Как ще бъде подкрепено?
Становище относно Програмата за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Република Украйна с предоставена временна закрила в Република България качен за обществено обсъждане на 01.03.2024 г.
От Ваня Добрева преседател на Асоциация Хипофиза
Адрес за кореспондецния:acromegaly@abvbg
След като две години ЕК и държавата плащат безпринципно настаняване на всеки пожелал това тази програма е някаква крачка към нормалност. В последните месеци сумата която се плаща е намаляла на 5 милиона месечно.
В т.4.1 от програмата се добавя изискване местата за настаняване да осигуряват и храна, но отпусканите суми се запазват при високи нива на инфлация. Очевидно е че поставят условие което не е изпълнимо и лишено от икономическа логика, в последните месеци почти всички места за настаняване спряха да предлагат хранене, тъй като средствата са недостатъчни. Сумата през 2022 г. е била 15,00 без ДДС при МРЗ 710 лева, в момента при увеличение над
30 % (МРЗ е 933 лева) е 16,43.
Там където се осигурява хранене то е срещу сериозно доплащане, което пък поставя под въпрос нуждата от подкрепа на тези хора, които могат да не работят и да плащат по 20 лева на ден за храна на член от семейството.
Не става ясно от така разписаната програма дали остава преминаването през разпределителният пункт в Елхово, нещо което до момента спираше хората с финансови възможности да кандидатстват за настаняване.
Посочени са т.нар, рискови групи и ако само едно лице от семейството отговаря на тях всички останали имат право на безплатно настаняване. Често става дума за семейства от 7-8 човека вкл.баби и дядовци.
Самата принадлежност към рискова група без обследване на доходите не би следвало да е достатъчен критерии за настаняване.В района на Варна и Бургас живеят много семейства в които бащата работи като капитан на кораб, механик или редови моряк като доходите му са напълно достатъчни да издържа не само своето, а и оше 2-3 семейства.
Не се предвижда да се прави социална оценка на лицата които се настаняват, Няма дори изисване да декларират доходите си и спестяванията си, както и че не могат да поемат престоя си сами. Не подписват деклрация че се съгласяват на достъп до информация от банковите сметки . Не декларираг и че са съгласни да осигурят достъп до данъчно-осигурителната информация и служебна информация - така както се прави при българите. Дистъп до банковите сметки в Украйна имат социалните служби в Германия от януари 2023 г. например.