08.02.2024 17:42
Относно: Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 10.06.2022 г. за условията и
Фондация “Подобри” е организация, работеща с млади хора на територията на Област Шумен. Създадена през 2019 с цел да подпомага създаването на по-добра среда и повече възможности за младите хора в Шуменския регион, за последните 4 годинив се превърна във водеща организация работеща със и за младите хора, както и като основен двигател на положителна промяна на местно ниво.
Нашeто разбиране е, че програмите за младежи, трябва да бъдат достъпни, разбираеми и с облеклекчени условия. Важно е младите хора да се фокусират върху идеите, резултатите и изпълнението, а не в подготовката попълването на десетки декларации и отчетни бланки.
В тази връзка приветстваме инициативата на министерството за промяна на нормативната уредба по отношение на програмите, като намираме голяма част от предложенията, като решения на някои от споменатите по-горе слабости. Въпреки това, някои от предложенията за изменения за нас са нерелевантни, спрямо основната рамка, на която стъпва и се развива младежката политика в България.
Бихме искали да направим следните коментари и предложения по отношение на предложените изменения:
1. Спрямо разширяването на кръга допустими кандидати сред общините с население над 10 хил. души и училища в общини с население над 15 хил. души.
Считаме, че тази промяна ще даде възможност на големите общини с развит капацитет и с бюджет за младежка политика, да кандидатстват и печелят проекти за сметка на малки общини и населени места, които тази програма е една от малкото възможности, които им позволява реализирането на каквато и да била младежка политика. Заявяваме това, следвайко и нашия опит на организация, която работи както в областеен център - гр. Шумен, така и в населени места с под 10 000 жители - в гр. Велики Преслав и гр. Каспичан. И докато Шумен има бюджет за младежка програма и бюджет от над 70 000 лв. и експертно звено по темата, то във Велики Преслав и Каспичан нямат такива възможности, което води до липса на каквато и да било целенасочена младежка политика там.
Взимайки предвид изложеното, се противопоставяме на идеята за разширяване на кръга бенефициери и предлагаме отпадането на т. 1 от §2 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1.
2. Промяна на условието за задължително участие на външни експерти в експертните комисии за оценка на проектните предложения
Аргумента за промяна, че външните оценители ще струват скъпо и няма предвидени административни средства за тях, считаме за много неубедително.
Използването на външни оценители ще гарантира прозрачността на процедурата и ще осигури нужния капацитет за оценка на проекто-предложенията. По този начин и самото министерство ще може да обезпечи напълно безпристранстното протичане на оценкатата.
Тази практика се използва вече от много Европейкски и национални програми, които искат да гарантират максимална безпристранстност, прозрачност и категоричност в оценките на различните проектни предложения. Такива примери са програмите Еразъм+, Европейски корпус за солидарност, програмата „Мисия: възможна“ се осъществява в рамките на проекта „Building an Inclusive Resilient Democratic Society in Bulgaria” (BIRDS in BG) и много други.
В заключение предлагаме отпадане на т. 1 от §16 от Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №1 и запазване участието на външни експерти в комисията за оценка.
Петър Бодуров,
Председател на УС на фондация "Подобри", гр. Шумен