Моите коментари
В Наредбата не става ясно къде е мястото на топлофикациите в йерархията за оползотворяване на биомаса при производство на топлинна и електрическа енергия (не произвеждаме, не въвеждаме суровини за производство на такива горива и не пускаме на пазара такива горива за крайна употреба, кой всъщност е икономически оператор по смисъла на Наредбата?).
Липсва информация за определените заинтересовани страни, които ще бъдат засегнати от предложеното изменение, както и за потенциалните значителни икономически, социални и екологични въздействия в резултат от изпълнението на промените върху малките и средните предприятия. Със Становище по екологична оценка №1-2/08.08.2012 г. на министъра на околната среда и водите е съгласуван „Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници 2011-2020 г.”. В т.Б.2. от „Мерки и условия за предотвратяване, намаляване или възможно най-пълно отстраняване на предполагаемите неблагоприятни последствия от прилагането на плана” е заложено да се предвиди въвеждане на стимули за добиване и използването на биогорива. Топлофикациите вложиха огромни ресурси за привеждане на производствата в съответствие с европейското и родното законодателство, като се въведоха в експлоатация котли на биомаса, обособиха се складове за съхранение на биомаса, създаде се организация за доставка и оползотворяване на биомаса. Новите изисквания към топлофикациите биха утежнили допълнително производителите на топлинна и електрическа енергия, респективно крайния потребител.
Остава голяма въпросителна относно целите и постигнатия ефект от предложените изменения и допълнения.
Добре би било да се предвиди публично достъпната информация за икономическите оператори, които отговарят на заложените в наредбата критерии, която информация да бъде структурирана в официалните сайтове на институциите по начин, който е лесен за онлайн навигиране (подобно на публичния регистър на лицата, притежаващи документи за извършване на дейности с отпадъци).
Предвид отворената наказателна процедура срещу България заради липса на транспониране в националното законодателство на Директива 2018/2001 на Европейският парламент и Съвета се провежда обществено обсъждане за допълнения в горепосочената Наредба и в тази връзка правим следните допълнителни предложения:
Факт е, че липсата на прозрачни правила и на съгласуваност между различните административни разрешаващи органи , забавя внедряването на нови технологии на енергия от възобновяеми източници. С подзаконовата нормативна уредба следва да се въведат опростени административни процедури и да се определят по-кратки срокове за издаването на разрешения от компетентните органи за инсталации, представляващи иновативни технологии в областта на използването на биогорива, течни горива от биомаса или газообразни и твърди горива от биомаса.
В тази връзка следва нормативно да се запълнят и празнините относно обучението и квалификационната подготовка на кадри работещи в тези сектори, като се предвидят стимули за обучаващите се и да се предвидят съответните облекчения за онези работодатели, които въвеждат нови технологични инсталации в своите производствени предприятия.