Моите коментари
Приветствам предложението да се увеличи броят на дните по семейни причини. Смятам обаче, че 15 дни годишно са неоправдано малко. Родителите най-добре познават децата си и отговарят за тяхното образование и развитие. Ограниченията и изискванията за медицински бележки са по принцип безсмислени. Ако има нехайни родители, те винаги ще намират начин да заобиколят правилата, а и на всички е известно, че много от децата, които редовно не посещават училище, така или иначе не получават отсъствия. За сметка на това наредбата само затруднява съвестните ученици и техните семейства.
1) Децата и юношите често се чувстват зле и не могат да отидат на училище, но и нямат нужда от преглед.
2) В семейния живот има събития, които децата и юношите не бива да изпускат, защото са важни за личностното им развитие.
3) Все повече родители имат гъвкава работна заетост и могат да осигурят на децата си незабравими преживявания, в т.ч. образователни, културни и спортни. Ваканциите от септември до юни у нас са силно ограничени и по правило съвпадат с големи празници, поради което е трудно в тях да се организират семейни пътувания. Ако е допустимо например да се провеждат ски лагери в учебно време, а децата, които не участват (вкл. по финансови причини), ходят на училище, не виждам защо да не могат последните пък да отидат по друго време, когато и където семейството може да си позволи. Ако родителите могат да предложат на децата си обиколка по исторически забележителности, свързани с изучавания материал, ползата за образованието им ще бъде много по-голяма от загубата на няколко учебни дни. А едно далечно пътуване може да разшири мирогледа на децата и да обогати културата им по начин, невъзможен в училище. Всичко това не може да се квалифицира като безотговорно отношение; точно обратното.За съжаление, много често обаче не се приема като уважителна причина за отсъствие.
Ето защо подкрепям посочената в проекта промяна, но и предлагам:
1) Изобщо да отпадне ограничението за броя на извинените от родител отсъствия, а да се съблюдава правилото над определен брой отсъствия и липса на достатъчно оценки ученикът да се явява на изпит.
2) В най-кратки срокове да се приеме същата възможност за децата от детските градини и предучилищна възраст.