Моите коментари
В проекта на Постановление не са предвидени действия и средства по чл. 92, ал. 1. от Закона за висшето образование, което би предизвикало дисбаланс във възнагражденията на академичния състав. За привеждането в съответствие с този текст на ЗВО за НИМХ са необходими допълнителни средства и поради факта, че през последните две години не бяха предвидени средства от държавния бюджет за увеличаване на възнагражденията на работещите в НИМХ.
Съгласно Преходните и Заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите, § 7., ал. 2 и ал. 4, Националният институт по метеорология и хидрология е национална научна организация за осъществяване на оперативни дейности в областта на метеорологията, хидрологията и агрометеорологията, както и за научни изследвания, и за научно-приложна, иновативна и образователна дейност. Дейността на Националния институт по метеорология и хидрология се осъществява от служители, които работят по трудово правоотношение, в т.ч. и заемащите академични длъжности.
НИМХ е акредитиран от НАОА по две докторски програми:
1. „Метеорология“ по професионално направление 4.4. Науки за земята в област на висше образование 4. Природни науки, математика и информатика, оценка 9.45.
2. „Инженерна хидрология, хидравлика и водно стопанство“ в професионално направление 5.7. Архитектура, строителство и геодезия от област на висше образование 5. Технически науки, оценка 9.1.
Във връзка с горепосоченото следва да се предвидят необходимите средства за изпълнението на проекта на Постановление и привеждане на възнагражденията на работещите в НИМХ в съответствие с измененията на чл.92 на Закона за висшето образование.
Забележка: Възнагражденията на работещите в НИМХ през последните две години не бяха актуализирани със средства от Държавния бюджет. Не е ясен източникът на необходимите средства за изпълнението на проекта на Постановление и привеждане на техните възнаграждения в съответствие с измененията на чл. 92 на Закона за висшето образование.
ПОСТАНОВЛЕНИЕ №……………. от …………….
за определяне на минималните основни заплати за най-ниската академична длъжност и за лицата по чл. 53, ал. 1 от Закона за висшето образование в държавните висши училища и научните организации по чл. 47, ал. 1.
Чл. 1. Определя, считано от 1 април 2024 г. размер на минималната основна работна заплата за най-ниската академична длъжност в държавните висши училища и научните организации по чл. 47, ал. 1, 2516 лв. при нормална продължителност на работното време 8 часа на ден при 5-дневна работна седмица и за пълен работен месец.
Чл. 2. Определя считано от 1 април 2024 г. размер на минималната основна работна заплата за лицата по чл. 53, ал. 1 от Закона за висшето образование в държавните висши училища и лицата по § 4л от Допълнителните разпоредби на Закона за висшето образование, при нормална продължителност на работното време 8 часа на ден при 5-дневна работна седмица и за пълен работен месец, както следва: 1. за длъжностите, за които се изисква придобито висше образование – 2013 лв.; 2. за длъжностите, за които се изисква придобито средно образование – 1610 лв.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Минималната основна работна заплата на лицата, заемащи най-ниската академична длъжност в държавните висши училища и научните организации по чл. 47, ал. 1, се увеличава за периода от 1 януари 2024 г. до 31 март 2024 г. на 2100 лв. при нормална продължителност на работното време 8 часа на ден при 5-дневна работна седмица и за пълен работен месец.
§ 2. Постановлението се приема на основание чл. 92, ал. 3 и 4 от Закона за висшето образование, § 4л от Допълнителните разпоредби на Закона за висшето образование и чл. 1, ал. 5, т. 8.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
ОТНОСНО: Проект на постановление на Министерския съвет за определяне на минималните основни заплати за най-ниската академична длъжност и за лицата по чл.53, ал.1 от Закона за висшето образование в държавните висши училища
Предложеният проект на постановление е във връзка с привеждане на възнагражденията на най-ниската академична длъжност асистент в държавните висши училища и лицата по чл. 53, ал. 1, в съответствие с промените в чл. 92, ал. 3 и 4 от ЗВО (ДВ. бр. 25 от 2024 г.). В § 4л. от Допълнителните разпоредби към закона (ДВ. бр. 25 от 2024 г.) е посочено: „Разпоредбата на чл. 92, ал. 3 се прилага и за най-ниската академична длъжност в научните организации по чл. 47, ал. 1, които са бюджетни организации по смисъла на § 1, т. 5 от допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, а разпоредбата на чл. 92, ал. 4 - и за изследователите, експертите и специалистите в тях.“
Според нас, предложеният текст не отговаря напълно на измененията в ЗВО. От него не става ясно, че ПМС се отнася и за научните организации, което дава възможност за нееднозначно тълкуване. В тази връзка предлагаме текстът на проекта на ПМС да се промени, както следва: