Министерски съвет Портал за обществени консултации

Профил на Таня Желязкова-Тея

Обществени консултации с участието на Таня Желязкова-Тея

Неактивна

Моите коментари


19.02.2024 18:44 Подкрепа и допълнение

Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-59/19.02.2024 г.

Във връзка с подготвените изменения в Наредбата за приобщаващото образование (27.10.2017 г., измен. 02.11.2021 г.), подкрепяме направените предложения за увеличаване на дните за отсъствие на ученика по уважителни причини от 3 на 15 дни.

Същевременно считаме за наложително, неотложно и целесъобразно да се направи още едно изменение, с което да се преодолее съществен пропуск при съставянето на Наредбата, свързан с отсъствието в нея на ученическото самоуправление като важна съставна част от  приобщаващото образование.

  1. Цел: Запълване на значим пропуск в нормативната уредба.

Предлагаме да се допълни чл. 20, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование по отношение Заниманията по интереси в т. 1 само с четири думи по следния начин: дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие, както и за придобиване на умения за лидерство, включително чрез ученическото самоуправление“ (аналогично на чл. 92 ал. 2 от ЗПУО).

В мотивите ще споделим малка част от възможностите, ценностите и ползите, които подкрепят родителите (по проведени анкети) и носи със себе си ученическото самоуправление, като:

  • Смислено организиране на житейското време извън задължителните учебни занятия и придобиване на умения за живот.
  • Много по-активно участие в живота на училищната общност и придобиване на социални умения.
  • Осъзнаване и практикуване на връзката между упражняване на правата и носенето на отговорност като осъзнато гражданско поведение.
  • Увеличаване на броя на социално активните деца и млади хора в училището, чрез които могат да се постигат по-високи образователни и възпитателни цели.
  • Превенция и преодоляване на зависимости и проблемно поведение.
  • Подпомагане на общата подкрепа за личностното развитие в училището по чл. 15 от Наредбата за приобщаващото образование.
  1. Заинтересовани страни: учениците; родителите; училищата и техните директори; педагогическите специалисти – класни ръководители, психолози, педагогически съветници; МОН като институция, провеждаща държавната политика в областта на образованието и правата на децата и учениците.

Уверени сме, че МОН няма да допусне за трети път (2017, 2021, 2024) да не включи ученическото самоуправление в Наредбата за приобщаващото образование, след като то е част от „Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).

 Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”

Неактивна

Моите коментари


26.03.2024 14:46 Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“

Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-50/26.03.2024 г.

Фондация „Институт за информални иновации“ е постоянен партньор на МОН в отстояването на държавната политика за гражданското и личностното развитие на учениците, включително чрез ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище. Тази политика е залегнала в нормативната уредба и МОН следва да я подпомага, а учениците да виждат, че са подкрепени и финансово чрез тяхното структурирано ученическо самоуправление в полза на по-ефективното управление на училищните общности. В тази връзка предлагаме в новата Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ да се направят следните допълнения, които са точен цитат от чл. 171 ал. 2 от ЗПУО:

  • Раздел 11. Допустими дейности и срок на изпълнение. 11.2. Модул 2. Училище без агресия за сигурна образователна среда. „11.2.4. Провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др.“
  • Раздел 12. Допустими разходи и етапи на финансиране. Модул 2. Училище без агресия за сигурна образователна среда. - пакет от дейности, включващ: … „провеждане на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения чрез различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище, осъществяване на инициативи от ученици за ученици и др….“

Мотиви:

  1. В съвременните условия няма как да се постигнат Общата и Специфичните цели на Националната програма „Без агресия за сигурна образователна среда“, ако с тяхната реализация не се ангажират пряко учениците. Проект с участието на ДАЗД отдавна показа, че децата/учениците не желаят да се включват в дейности, организирани от възрастните. Когато възрастните включват учениците просто като участници в училищни инициативи, които не са съгласувани с организационния и творческия им потенциал чрез структурите на ученическото самоуправление в училището, децата/учениците стават още по-агресивни, за да се докажат.
  2. Коректно е да се направи връзка между ЗПУО и Националната програма по отношение на ученическите „обединения“, които са „различни форми на ученическо самоуправление на ниво паралелка и училище (чл. 171 ал. 2 от ЗПУО).
  3. Учениците създават проблемите, които са предмет на Националната програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ и те трябва да участват в тяхното разрешаване на принципа "връстници овладяват връстници", защото днешните деца получават уроците си за живота (информалното учене) не само в училището. Те усвояват методики за предизвикване на агресия и тормоз от свободни източници и съзнателно ги проверяват на практика в училището. Но знаят и как да ги потушават помежду си.
  4. В днешния свят възрастните от 4 поколения (Т – традиционалистите, Х – аналоговите, Y – Милениумите, Z – дигиталните), работещи в училището, все по-трудно ще успяват да се налагат над Алфа поколението при решаването на техните проблеми без структурите на ученическото самоуправлението като колективна форма на детското участие. Силовите подходи и авторитетите все по-малко работят. Необходимо е структурите на ученическото самоуправление да бъдат признати като пълноправни съучастници в ефективното управление на училищната общност.
  5. Ролята на възрастните в училището е с „овластяването“ да стимулират създаването на структури на ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище и чрез тях да гарантират осъществяване на инициативи от ученици за ученици.
  6. Предложените допълнения в Националната програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ ще дадат възможност на съществуващи и новосъздадени структури на ученическото самоуправление на всички нива в училището да обогатят дейността си за смислено участие в живота на училищната общност“.                                 

Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”

Моля изчакайте