Моите коментари
Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-59/19.02.2024 г.
Във връзка с подготвените изменения в Наредбата за приобщаващото образование (27.10.2017 г., измен. 02.11.2021 г.), подкрепяме направените предложения за увеличаване на дните за отсъствие на ученика по уважителни причини от 3 на 15 дни.
Същевременно считаме за наложително, неотложно и целесъобразно да се направи още едно изменение, с което да се преодолее съществен пропуск при съставянето на Наредбата, свързан с отсъствието в нея на ученическото самоуправление като важна съставна част от приобщаващото образование.
Предлагаме да се допълни чл. 20, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование по отношение Заниманията по интереси в т. 1 само с четири думи по следния начин: „дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, образованието за устойчиво развитие, както и за придобиване на умения за лидерство, включително чрез ученическото самоуправление“ (аналогично на чл. 92 ал. 2 от ЗПУО).
В мотивите ще споделим малка част от възможностите, ценностите и ползите, които подкрепят родителите (по проведени анкети) и носи със себе си ученическото самоуправление, като:
Уверени сме, че МОН няма да допусне за трети път (2017, 2021, 2024) да не включи ученическото самоуправление в Наредбата за приобщаващото образование, след като то е част от „Цел 5.9. Разширяване на възпитателната функция на образователните институции“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).
Настоятелството на Фондация „Институт за информални иновации”
Моите коментари
Из писмо до министъра на образованието и науката - вх. № 1105-50/26.03.2024 г.
Фондация „Институт за информални иновации“ е постоянен партньор на МОН в отстояването на държавната политика за гражданското и личностното развитие на учениците, включително чрез ученическото самоуправление на ниво паралелка и училище. Тази политика е залегнала в нормативната уредба и МОН следва да я подпомага, а учениците да виждат, че са подкрепени и финансово чрез тяхното структурирано ученическо самоуправление в полза на по-ефективното управление на училищните общности. В тази връзка предлагаме в новата Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ да се направят следните допълнения, които са точен цитат от чл. 171 ал. 2 от ЗПУО:
Мотиви:
Настоятелство на Фондация „Институт за информални иновации”